Bekijk volle/desktop versie : Vraagje omtrent scheiden?



25-08-2011, 13:17
Mijn vraag is als je in gemeenscahp van goederen bent getrouwd in Nederland en je echtgenoot heeft grond in marokko en een huis dat op zijn naam staat.
Heb je bij de scheiding dan recht op de helft van zijn bezittingen ook al zijn ze in marokko?
Vraag 2; kan hij volgens de nieuwe grondwet en moudawanna het huis en grond in Marokko verkopen zonder mijn toestemming? Van sommige hoor ik wel en anderen weer niet?

Wie kan mijn misschien antwoorden geven op deze vragen?

25-08-2011, 13:20


Naar mijn weten staat Marokkaans recht en Nederlands recht los van elkaar anders zou je Nederlandse scheiding ook in Marokko geldig zijn wat niet het geval is.

25-08-2011, 13:24
volgens de marokkaanse wet trouw je toch automatisch, in gemeenschap van goederen?

25-08-2011, 13:35
In Marokko gelden hele andere regels. Volgens mij ligt het er ook aan of je kinderen met hem hebt of niet.

25-08-2011, 13:38


Dat ligt eraan wanneer je voor de Marokkaanse Wet in Marokko bent getrouwd.

25-08-2011, 13:41
Voor zover ik weet moet je wat betreft de bezittingen in marokko dat in marokko uitvechten, immers als het goed is ga je na de nederlandse scheiding ook de marokkaanse scheiding in gang zetten.

25-08-2011, 14:09
Waarom wil je dat allemaal weten? Wat vrouwen tegenwoordig allemaal niet doen voor geld. Dien je scheiding aan, zorg dat jij je sadaaq hebt en klaar, meer recht heb je niet.

25-08-2011, 14:13
Ook zijn bezittingen in Marokko heb jij recht op bij een Nederlandse scheiding. Maar hiervoor dien je dan wel schriftelijke bewijzen aan te leveren bij de Rechtbank. Zonder bewijzen heb je geen poot om op te staan.

Hoe het werkt in marokko zelf: geen flauw idee........

25-08-2011, 14:13
wees eerlijk dat duurt het langst, kijk als jij ook mee hebt betaald op wat voor vorm dan ook aan de grond huis in marokko, zal ik wel helft op eisen, maar is het van hem en jullie zijn kort getrouwd geen kinderen etc. moet je niet doen.

ja hij kan nu verkopen omdat het alleen op zijn naam staat tenzij jij hem tegen houd dan gaat het niet door en alles door 2 ongeacht of hij het eerder had en alleen op zijn naam.

maar jij daar in tegen kan het niet verkopen, omdat je niets op naam hebt.

25-08-2011, 14:17

Citaat door NietTeStoppuh:
Je hebt dan ook recht op zijn bezittingen in Marokko. Mijn broer is gescheiden. Hij had een koophuis en grond in Marokko. Hij mocht kiezen: of het huis verkopen en de winst met haar delen, of de grond aan haar afstaan. Uiteindelijk is het de tweede geworden.
Voor de meesten is het leven waardevoller dan bezittingen, jammer dat je broer daar niet op heeft ingespeeld.