Bekijk volle/desktop versie : Hoe zit het nou met de nawaafil of de sunnah gebeden?



Pagina's : 1 [2]

27-10-2004, 08:28
Gevonden op internet...



Islamitische geschiedenis
De omstandigheden waaronder de wetscholen zich hebben ontwikkeld, wordt de islamitische geschiedenis behandeld. Deze kent vier belangrijke periodes. De eerste periode is de tijd van de openbaringen tijdens het leven van Profeet Mohammad (vzmh) tussen 609/610-632. Deze periode kan weer worden onderverdeeld in de Mekkaanse (dertien jaar) en de Medinese periode (tien jaar). De tweede periode is die van de Rechtgeleide Kaliefen, te weten Aboe Bakr (632-634), ‘Oemar (634-644), ‘Oethmaan (644-656) en ‘Ali (656-661). De derde periode is die van de Oemayyadische dynastie (661-750) en de vierde die van de Abbasidische dynastie. Tijdens de Oemayyadische dynastie gebruikten de meeste kaliefen hun macht meer om zichzelf te verrijken, dan om hun gemeenschap volgens de islamitische regelgeving te leiden. Dit uiteraard tot grote ergernis van de Islamgeleerden die zich verspreidden over het islamitische rijk (dat ondertussen enorm was uitgebreid) en zich zo weinig mogelijk met de kaliefen bemoeiden. Uit eigenbelang begon de bevolking tijdens deze dynastie ook hadieth te verzinnen. Als je iets voor elkaar wilde krijgen, lukte dat namelijk veel beter als je kon aangeven dat de Profeet (vrede zij met hem) dit ook had gedaan, gezegd of goedgekeurd.

Vier imaams
In diezelfde periode leefden ook vier imaams die hun stempel op de islamitische geschiedenis zouden drukken: Aboe Hanifa (699-767), Malik bin Anas (714-795), Ash-Shaafi’ie (767-820) en Ahmad bin Hanbal (781-855). Deze imaams waren tijdsgenoten van elkaar en hadden veel respect voor elkaar en voor elkaars kennis (helaas kunnen we dat tegenwoordig niet altijd zeggen van degenen die heel strikt een bepaalde wetschool aanhangen). Zo was imaam Ash-Shaafi’ie bijvoorbeeld een leerling van imaam Malik, terwijl hij later zelf leraar werd van imaam Ahmad bin Hanbal. De imaams hebben ook niet zelf ‘hun’ wetscholen (madhhab) opgericht, maar dit gebeurde door hun leerlingen die met elkaar wedijverden over wie de meeste en beste kennis had. De Shaafi’ies vind je tegenwoordig vooral in Maleisië, Indonesië, Zuid-Arabië, Oost-Afrika en delen van Opper-Egypte. Het Hanbalisme treffen we vooral aan in Saoedi-Arabië, en de Hanafies in Centraal-Azië, Turkije, Caïro en de Nijldelta in Egypte en het Indiase subcontinent. De Malikies vormen de meerderheid in Noord-Afrika en Opper-Egypte.

Kennis van de bronnen
De wedijver tussen de leerlingen van de vier imaams was in strijd met wat de imaams zelf altijd gezegd hadden, namelijk dat de leerlingen hun woorden niet moesten opschrijven. Ze konden op basis van hun kennis vandaag namelijk het ene concluderen, terwijl ze de volgende dag op basis van aanvullende kennis tot een andere conclusie konden komen, en de dag daarna weer tot een andere conclusie. Ze stimuleerden hun leerlingen altijd zoveel mogelijk kennis te verzamelen en zodra ze in de bronnen (Koran en soenna) andere informatie vonden dan die de imaams hen hadden onderwezen, dat ze dan de woorden van de imaams moesten vergeten en de bronnen moesten volgen.
Conclusie: het volgen van een wetschool kan aan te raden zijn voor degenen die weinig of geen kennis hebben. Zodra je echter de mogelijkheid hebt, ga dan zelf op zoek naar informatie in de Koran en de soenna, en baseer daar je mening op. Met name door de verzamelingen van hadiethgeleerden zoals Boekhari en Moeslim hebben wij heel veel informatie (eenvoudig) tot onze beschikking.

27-10-2004, 08:36



Citaat door HaSoFa:
Volgens Imaam malik (wat Moraliste zei de leerschool die Marokko volgt)

4 rak’ahs voor Doehr gebed.
2 rak’ahs na Doehr gebed.
2 rak’ahs voor Asr gebed
2 rak’ahs na Maghreb gebed.
2 rak’ahs voor Isjah gebed.

Dit zijn de nafila gebeden, dus nog steeds vrijwillig,
Daarnaast heb je andere vrijwillige gebeden, zoals djanaza, istigara, koesoef, tauwbah enz.

Wa allahoe a3lam
Zou je van de andere ook kunnen opzoeken. Om te kijken hoe groot die verschillen nu zijn?

Ik kon ze zo 1 2 3 niet vinden.

27-10-2004, 09:00

Citaat door Moraliste:
Zou je van de andere ook kunnen opzoeken. Om te kijken hoe groot die verschillen nu zijn?

Ik kon ze zo 1 2 3 niet vinden.
Ik kan kijken, maar werkelijk niets is tegenwoordig betrouwbaar, met al die soefies sites enz....

27-10-2004, 09:39
de hanafi wetschool heeft de volgende indeling van de salaat

http://islamforum.vrijspraak.org/viewtopic.php?t=438
Fajr: 2 Sunnah Muakkadah en 2 Fardh
Zuhr: 4 Sunnah Muakkadah en 4 Fardh, 2 Sunnah Muakkadah en 2 Nafl
Asr: 4 Sunnah Ghair Muakkadah en 4 Fardh
Maghrib: 3 Fardh en 2 Sunnah Muakkadah en 2 Nafl
Isha: 4 Sunnah Ghair Muakkadah en 4 Fardh, 2 Sunnah Muakkadah, 2 Nafl, 3 Witr en 2 Nafl

Voorbeeld van een verschil

Sommige wetscholen zeggen dat de ‘Eed-gebeden waadjib (verplicht) zijn - dit is de mening van de Hanafi wetschool en Al islam ibn Taymiyyah (moge Allah (Verheven en Glorieus is Hij) tevreden met hem zijn). Ze zeggen dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) altijd de ‘Eed gebeden verrichtte, zonder er ook maar één gemist te hebben. Ze noemen als dalil (bewijs) the ayah “Verricht daarom de shalat voor jouw Heer en slacht offerdieren” (Al Kauthar: 108;2), het ‘Eed-gebed en de offering erna, wat een aanwijzing is, en het feit dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) de vrouwen beval de ‘Eed-gebeden bij te wonen. De vrouwen die geen jilbaab hadden, dienden deze te lenen bij hun zusters in de islam. Andere wetscholen zeggen dat de ‘Eed-gebeden fard kifaya zijn. Dit is de mening van de Hanbalis. Een derde groep zegt dat de ‘Eed-gebeden soennah moe'akkadah zijn. Dit is de mening van de Malakis en de Shaafa'is. Ze noemen als dalil de hadith over een Bedoeïen welke zegt dat Allah (Verheven en Glorieus is Hij) alleen de vijf gebeden verplicht heeft opgelegd voor Zijn dienaren.

27-10-2004, 12:55


Assalaamoe aleykoem,

Djazzaka Allahoe gairan allemaal voor al die informatie.
Wat ik begrepen heb is, dat je de nawaafil/sunnah gebeden kunt verrichten binnen het kader van de 4 wetscholen. Zo lang ik me via 1 van hen houd, dan is het altijd goed is?
Het is me nu wel duidelijk.

Wa aleykoemoe salaam

27-10-2004, 13:39

Citaat door HaSoFa:

http://islamforum.vrijspraak.org/viewtopic.php?t=438

Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu

Die website is onbetrouwbaar,

Alhoewel mijn broeder Sjonny juist spreekt op dat forum

Die forum is een onderdeel van Monothiest.nl die opgericht is door zogenaamde "Koranieten" die de Soennah verwerpen:

Lees hieronder meer over hen:

[URL=http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=362991]Waarschuwing tegen Dwalenden en Misleiders[/URL]

Wa Allahu A3lam

Dit was de enige opmerking die ik wou maken ma3a Salama

27-10-2004, 14:02

Citaat door Ubaydah:
Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu

Die website is onbetrouwbaar,

Alhoewel mijn broeder Sjonny juist spreekt op dat forum

Die forum is een onderdeel van Monothiest.nl die opgericht is door zogenaamde "Koranieten" die de Soennah verwerpen:

Lees hieronder meer over hen:

[URL=http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=362991]Waarschuwing tegen Dwalenden en Misleiders[/URL]

Wa Allahu A3lam

Dit was de enige opmerking die ik wou maken ma3a Salama
Shoekran voor de waarschuwing, nu vraag ik altijd na of het klopt wat ik heb gelezen. Maar bedankt dat je mij hiervoor waarschuwt

27-10-2004, 14:03

Citaat door Flower_Girl:
Assalaamoe aleykoem,

Djazzaka Allahoe gairan allemaal voor al die informatie.
Wat ik begrepen heb is, dat je de nawaafil/sunnah gebeden kunt verrichten binnen het kader van de 4 wetscholen. Zo lang ik me via 1 van hen houd, dan is het altijd goed is?
Het is me nu wel duidelijk.

Wa aleykoemoe salaam
Ik denk t wel, maar Allahoe a3lam.

Misschien is het beste om de wetschool te volgen die je altijd volgt…
Wa allahoe a3lam

Pagina's : 1 [2]