Bekijk volle/desktop versie : Wim Kortenoeven stelt Kamervragen over Asia Bibi



Pagina's : [1] 2 3

22-08-2011, 07:38
http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/item/918-pvv-stelt-vragen-over-asia-bibi.html

PVV stelt vragen over Asia Bibi
Afdrukken E-mail 20 reacties

Asia Bibi De Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft Kamervragen gesteld aan minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) over Asia Bibi. Deze christelijke Pakistaanse zit al twee jaar in de gevangenis op beschuldiging van 'godslastering'.

De PVV-Kamerleden Geert Wilders en Wim Kortenoeven willen weten wat de minister sinds 2009 heeft gedaan tegen het gevangen zetten van Bibi. Zij vragen de minister ook internationale druk uit te oefenen om tot afschaffing te komen van de omstreden blasfemiewetten van het islamitische Pakistan.

Als het lopende beroep van haar zaak wordt verworpen, zou Asia Bibi (45), een moeder van vijf kinderen, de eerste vrouw zijn die terechtgesteld wordt onder de beruchte Pakistaanse 'blasfemie-wetten'. Al negen maanden geleden werd de doodstraf voor haar uitgesproken.

De blasfemie-wetten maken het voor moslims in het islamitische Pakistan zeer gemakkelijk om de toch al zwaar gediscrimineerde christenen te beschuldigen. Asia Bibi is hiervan het symbool geworden. Zij zou met haar christelijke geloofsgetuigenis de profeet Mohammed hebben beledigd.

Bibi werd gearresteerd door de politie op 19 juni 2009 op beschuldiging van 'blasfemie', na een discussie over haar christelijke geloof met mede-arbeiders. Zij zit al twee jaar in een gevangeniscel in de buurt van Faisalabad. Haar gezondheid zou inmiddels te wensen overlaten.

Bibi had gewerkt met plaatselijke vrouwen op een boerderij die geleid wordt door de islamitische landeigenaar Muhammad Idrees. De moslima's vertelde Bibi over de islam en Bib zou op haar beurt over Jezus verteld hebben. "Onze Christus heeft zijn leven op het kruis geofferd voor onze zonden. Onze Christus leeft.", zou ze hebben gezegd. Daarop zouden de molisma's boos geworden zijn en gaan slaan. Toen zouden enige mannen haar hebben vastgepakt en opgesloten in een kamer. Vanaf de moskee zou zijn omgeroepen dat Bibi gestraft zou worden door haar gezicht zwart te maken en haar op een ezel door het dorp te leiden.

Plaatselijke christenen hebben de politie ingelicht en Asia werd in beschermende bewaring gesteld voordat de moslims hun plan konden uitvoeren. Aan de politie werd gevraagd geen aangifte van blasfemie te doen, maar later zou de politie hebben toegegeven niet opgewassen te zijn tegen de druk van de plaatselijke moslimleiders.

De zaak Asia Bibi trekt wereldwijd de aandacht. Ook De Volkskrant besteedde er maandag aandacht aan en sprak van "een moderne heksenjacht". Volgens de correspondente van die krant zal Asia hoe dan ook vermoord worden, zelf als ze wordt vrijgesproken.

Afshin Ellian spreekt vandaag in zijn column op de website van Elsevier van een "hartverscheurend" geval. De columnist vraagt zich af waarom Mohammed Rabbae van GroenLinks die zich zo druk maakte voor vermeende onderdrukte gelovigen in het proces Wilders, geen actie voert voor Bibi. En waarom islamitische organisaties in Nederland niet breed hun afkeuring uitspreken. En waarom alleen de PVV het voor Asia Bibi opneemt.

"Het blijft onthutsend dat Bibi's lot de islamofiele ridders van D66 en PvdA onberoerd laat", aldus Afshin Ellian. Hij citeert de noodkreet van Bibi die vanuit haar dodencel is gemokkeld: 'Verlos mij, ik ben elke dag stervende. Ik ben ziek. Ik heb het gevoel dat ik stik tussen deze vier muren. Als ik 's morgens wakker word, bedenk ik telkens dat het mijn laatste dag kan zijn en dan moet ik huilen. Om mijzelf, om mijn man en kinderen."

Meer nieuws...
4 weken gratis KN: Vier weken GRATIS KN lezen? Neem snel de proef op de som >>

22-08-2011, 07:40


http://www.uitgesprokeneo.nl/reportage/het-verhaal-van-asia-bibi/

Kijk video op site


Het verhaal van Asia Bibi
Wat ooit begon met een conflict over het drinken van water uit een drinkbeker, groeide uit tot een wereldwijde kwestie. Asia Bibi, de eerste vrouw die in Pakistan ter dood veroordeeld is wegens godlastering werd symbool voor de vervolging van christenen in de Islamitische wereld. In Uitgesproken EO een uitgebreide reportage over de aanleiding en gevolgen van de zaak rond Asia Bibi.

- 16 aug 2011 - 10:33

In 2009 haalt Asia water uit de plaatselijke put voor haar en andere vrouwen die op het land werken rond de Pakistaanse plaats Ittanwali. Diverse moslima’s weigeren het water te drinken; het zou onrein zijn, omdat het door een christen is gehaald. Er volgt een ruzie, waarin Asia beledigende uitspraken zou hebben gedaan over de profeet Mohammed.

Blasfemiewet

Asia wordt hiervoor gearresteerd en in 2010 wordt ze op basis van de geldende blasfemiewet ter dood veroordeeld wegens godslastering. Deze wet werd in de jaren '80 opgenomen in het Pakistaanse wetboek van strafrecht en stelt onder andere dat het maken van onwelwillende opmerkingen over de Koran leidt tot een levenslange gevangenisstraf. Voor kritiek op de profeet Mohammed geldt de doodstraf.

Macht

Een voorstel voor wijziging van de blasfemiewet leidde recentelijk tot grote woede onder de extremistische Islamieten in Pakistan. De wet wordt door de groep gebruikt om politieke macht uit te oefenen in het land. Na hevige demonstraties werd de geplande wijziging dan ook ingetrokken.

In Uitgesproken EO een uitgebreide reportage over Asia Bibi en de gevolgen van haar veroordeling voor de politieke en religieuze verhoudingen in Pakistan. We keren terug naar haar voormalige woonplaats, spreken met haar aanklaagsters en haar man en kinderen die wegens ernstige bedreigingen een zwervend bestaan leiden

22-08-2011, 08:26
ik vrees dat asia hoe dan ook het loodje gaat leggen. die apen hebben het complete rechtssysteem gegijzeld

22-08-2011, 08:31

Citaat door boterbroekje:
ik vrees dat asia hoe dan ook het loodje gaat leggen. die apen hebben het complete rechtssysteem gegijzeld
de zeloten waren sinds lange tijd weer eensgezind: de ummah voor al uw doodsvonnissen

22-08-2011, 08:46


Bah wat een barbarij:

Blijkbaar is dat de normale gang van zaken daar

Je roept eerst dat jouw religie de enige ware is en dat alleen jij de hemel in gaat, dan roep je tegen degene die een andere religie heeft dat ie een blasfemist is en dan maak je een wet waardoor je die ander gewoon legaal dood maakt.
'
Tel uit je winst voor het hiernamaals, waar natuurlijk alleen maar gelijkgestemde religie-robots aanwezig zijn.

22-08-2011, 08:53
Is ze nou nog niet dood?

22-08-2011, 08:55

Citaat door Taliban2:
Is ze nou nog niet dood?
dan doe je het toch zelf. je kunt er een hoop credits mee verdienen

22-08-2011, 08:56

Citaat door Taliban2:
Is ze nou nog niet dood?
Dat vraag ik me over jou nou ook af elke keer.

22-08-2011, 09:00

Citaat door Simcha:
Dat vraag ik me over jou nou ook af elke keer.
oke

22-08-2011, 09:02

Citaat door rooz:
de zeloten waren sinds lange tijd weer eensgezind: de ummah voor al uw doodsvonnissen
over onzekere mensen gesproken. we elimineren alle denkbeelden die de onze zouden kunnen vertroebelen. laat dat gelijk een waarschuwing zijn voor diegenen die openlijk twijfelen.

22-08-2011, 09:16
katholieknieuwsblad..die gasten kunnen zich beter over minder toffe andere zaken in eigen xbuidelx druk maken.

22-08-2011, 09:20

Citaat door Einherjer:
katholieknieuwsblad..die gasten kunnen zich beter over minder toffe andere zaken in eigen xbuidelx druk maken.
het is de pvv die zich druk maakt

22-08-2011, 09:28


Tja, too little too late... Deze wet moet onder internationale druk afgeschaft worden.

22-08-2011, 09:30

Citaat door hork:
Tja, too little too late... Deze wet moet onder internationale druk afgeschaft worden.
De wet moet blijven, recht op homoseksualiteit moet afgeschaft worden!

22-08-2011, 09:38

Citaat door Einherjer:
katholieknieuwsblad..die gasten kunnen zich beter over minder toffe andere zaken in eigen xbuidelx druk maken.
Ga jij je eerst maar even excuseren voor de terreur van je voorvaderen in Europa.

Pagina's : [1] 2 3