Bekijk volle/desktop versie : Marokko wil het Parlement uitbreiden



20-08-2011, 16:36
Een nieuwe wetsvoorstel van het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft tot doel het aantal parlementsleden te verhogen van 325 naar 395, dit terwijl meer dan de helft van de huidige leden van het Marokkaanse parlement niet eens deelnemen aan de sessies en enkel hun eigen belangen vertegenwoordigen.

De maatregel blijkt niet geschikt voor de huidige situatie van Marokko en is onnodig volgens sommige waarnemers van het nationaal politiek toneel, daar "kamers van landen met grotere populaties reeds minder leden tellen dan Marokko", aldus de politieke wetenschapper Mohamed Manar.

Deze veranderingen zullen hoogstwaarschijnlijk worden besproken in de schaduw van de nieuwe grondwet, volgens een advocaat geciteerd door de informatiesite "Magharebia", en zou enkel zijn voorgesteld om meer mensen aan te moedigen zich kandidaat te stellen. Een voorstel dat niet overeen komt met de nieuwe grondwet volgens dewelke het aantal leden van de tweede kamer zou moeten dalen naar 120 mensen.

Het wetsvoorstel ook bedoeld om jongeren en vrouwen aan te moedigen door het aantal kandidaten op de verkiezingslijsten te doen stijgen van 30 tot 90 mensen, zal niet discriminerend zijn door bijvoorbeeld enkel mannelijke kandidaten voor te stellen, concludeert raadsman Ben Youness Elmarzouki.

http://www.amazightimes.com/Marokko-wil-het-Parlement-uitbreiden_a605.html

20-08-2011, 16:50


dit zijn cosmetische veranderingen, in marokko veranderd er he le maal niks, punt. daarvoor is dit land te veel in de greep van de hebzuchtige m6 en zijn vriendjes.

20-08-2011, 18:25

Citaat door benSal:
dit zijn cosmetische veranderingen, in marokko veranderd er he le maal niks, punt. daarvoor is dit land te veel in de greep van de hebzuchtige m6 en zijn vriendjes.
+1

20-08-2011, 19:08

Citaat:
dit terwijl meer dan de helft van de huidige leden van het Marokkaanse parlement niet eens deelnemen aan de sessies en enkel hun eigen belangen vertegenwoordigen.

Citaat:
"Beste dames en heren van het Parlement ik kom jullie even zeggen dat ik het niet eens ben met jullie standpunten. Nou, dat was het dan. Tot volgend jaar. Stort mijn salaris even morgen op mijn rekening, ik wil een nieuwe Bentley kopen. "
-

20-08-2011, 19:45


Het parlement in Marokko is een poppenkast die bevolkt wordt door dieven, profiteurs en andere idioten die geen enkele binding met de gewone Marokkaan hebben. Ze zitten er alleen maar voor de privileges en het grote geld.

Aangezien die ellende geïnstitutionaliseerd is, zal er niet zo snel iets gaan veranderen.

Uitbreiding is daarom zinloos.

20-08-2011, 21:21

Citaat door Pleeborstel:
Het parlement in Marokko is een poppenkast die bevolkt wordt door dieven, profiteurs en andere idioten die geen enkele binding met de gewone Marokkaan hebben. Ze zitten er alleen maar voor de privileges en het grote geld.

Aangezien die ellende geïnstitutionaliseerd is, zal er niet zo snel iets gaan veranderen.

Uitbreiding is daarom zinloos.
Corruptie bestrijding zou wel wat meer geld kunnen gebruiken!!!

20-08-2011, 22:29

Citaat door A.de.Flater:
Corruptie bestrijding zou wel wat meer geld kunnen gebruiken!!!
Laat Marokko maar eerst eens beginnen met een goed functionerende onafhankelijke rechtspraak.

Dan komt de rest vanzelf wel.