Bekijk volle/desktop versie : Ik begrijp iets niet, Hadith over Het dragen van goud?



19-08-2011, 16:28
Salaam alaikom, Betreft het dragen van goud voor vrouwen. Na dit vandaag gelezen te hebben begrijp ik het even niet ik wist dat het dragen van goud verboden was voor de man maar dat geldt dus ook voor de vrouw? Hoe kan het zo zijn dat onze ouders allemaal goud kregen als bruidschat? Of was hier spraken van traditie?


“Wie van jullie zijn geliefde een ring van vuur om wil doen, laat hem hem1 een gouden ring
omdoen. En wie van jullie zijn geliefde een ketting van vuur om wil doen, laat hem hem een
gouden ketting omdoen. En wie van jullie zijn geliefde een armband van vuur om wil doen,
laat hem hem een gouden armband omdoen. Neem liever zilver en speel ermee, speel ermee,
speel ermee.” 2


“Bint Hoeraira kwam naar de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) terwijl ze grote gouden
ringen aan haar hand droeg. De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) sloeg met een klein
stokje op haar hand en zei: “Zou je verheugd zijn wanneer Allaah ringen van vuur om je
handen zou doen?” Vervolgens ging ze naar Faatimah om haar kwestie te bepleiten.
Tauwbaan zei: “De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) ging naar Faatimah en ik
vergezelde hem. Ze had een gouden halsketting genomen en ze zei: “Dit is me geschonken
door aboe Hasan (i.e. ‘Ali, haar echtgenoot)”, en ze hield de ketting in haar hand. Toen zei de
Profeet (salallaahoe alayhie was sallem): “O Faatimah, zou je verheugd zijn als de mensen
zouden zeggen dat Faatimah, de dochter van Mohammed, een ketting van vuur in haar hand
had?” Toen deed hij nors tegen haar en verliet haar zonder even bij haar te zitten. Ze nam de
ketting, verkocht deze en kocht daarmee een aantal slaven vrij. Toen dit de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) bereikte, zei hij: “Alle lof is voor Allaah, die Faatimah van het vuur heeft
gered”.”

19-08-2011, 20:03


Zo te lezen wel. Meer info? Up.

19-08-2011, 20:12
Ik ga het voor je vragen in een ander hoekje.

19-08-2011, 22:19
Ik heb dit gevonden, maar waar komt deze hadith vandaan? Is hij wel correct?


Citaat:
Vraag: mannen mogen geen goude sieraden dragen hoe zit het dan met je trouwring? en mag een man dan wel of niet een zilvere ring dragen of een ketting enz.

Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Het dragen van goud is toegestaan voor vrouwen en verboden voor mannen. Abdoellah ibn ‘Abbaas heeft overgeleverd dat de profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) een gouden ring zag aan de hand van een man. De profeet haalde de ring van zijn hand en gooide het weg, zeggende: “Zou iemand van jullie brandend kool in zijn handen nemen en het vasthouden?” Wanneer de profeet weg was, zei iemand tegen de man: “neem je ring en haal er voordeel uit (door het bijvoorbeeld te verkopen).” De man antwoorde: “Nee, bij Allah, ik zal het niet meer pakken nadat de Profeet het weg heeft gegooid.” (overgeleverd door Moeslim, nr. 2090).

Hieruit blijkt dat het dragen van gouden ringen niet is toegestaan. Verder, het dragen van zilveren of ijzeren ringen voor mannen is wel toegestaan. Het is bekend dat de Profeet een zilveren ring had, wat blijkt uit onder andere de hadith van Anas (moge Allah tevreden met hem zijn), die zei: “Toen de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) een brief naar de Romeinen wilde sturen, werd hem verteld dat zijn geen enkele brief lazen tenzij het een zegel erop had, dus hij nam een ring van zilver. Het was alsof ik het kon zien schijnen op zijn hand, en erop gegraveerd waren de woorden ‘Mohammad, de Boodschapper van Allah’” (Overgeleverd door al-Boekhari, 5537; Moeslim 2092).

Het dragen van ringen (zolang de stof waarvan het gemaakt is halaal is) is iets wat gedaan werd door de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) en zijn Metgezellen (moge Allah tevreden over hen allen zijn), en de geleerden zijn het er allemaal over eens dat het is toegestaan. Ook vroeg u over het dragen van kettingen; dit is een innovatie, en het is iets wat gedaan wordt door vrouwen. Het valt onder hetzelfde oordeel als het dragen van enkelbandjes, armbandjes, oorbellen, oorringen en kettinkjes; ze zijn toegestaan voor vrouwen maar niet voor de Moslim-mannen. Ibn ‘Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) vrouwelijke mannen en mannelijke vrouwen heeft vervloekt.

Als laatste, het dragen van een ring speciaal voor de gelegenheid van het huwelijk is iets dat niet gedaan werd in de tijd van de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem). Daaruit volgt dat het geen onderdeel is van het huwelijk, en dat het dragen van een ring ter gelegenheid van het huwelijk een toevoeging is binnen de Islam. De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" (overgeleverd door Boekharie en Moesliem).

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (het beste woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en iedere innovatie behoort tot de dwaling."

En Allah weet het beste.

19-08-2011, 22:20


Hier het antwoord.

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3968531

Voor de mannen is het haram, voor de vrouwen halal.

20-08-2011, 20:11
Djazak'allahoe gairen dames het is nu wat duidelijker. Apart dat er verschillende beweringen zijn hierdoor raak je in de war. Maar Gair incha'allah. En allah swt is alwetend.

20-08-2011, 20:35
@Ts
Zou ik mogen vragen waar je deze hadith vandaan hebt?
wasalam

20-08-2011, 21:59
dit is cirkelvormig goud, shaykh albani zegt dat het haram is voor vrouwen op basis van o.a. de geplaatste ahadeeth, andere geleerden hebben gezegd dat al het goud ook cirkelvormig toegestaan is voor vrouwen