Bekijk volle/desktop versie : Het verhaal van Asia Bibi



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

18-08-2011, 07:18
http://www.uitgesprokeneo.nl/reportage/het-verhaal-van-asia-bibi/


Het verhaal van Asia Bibi
Wat ooit begon met een conflict over het drinken van water uit een drinkbeker, groeide uit tot een wereldwijde kwestie. Asia Bibi, de eerste vrouw die in Pakistan ter dood veroordeeld is wegens godlastering werd symbool voor de vervolging van christenen in de Islamitische wereld. In Uitgesproken EO een uitgebreide reportage over de aanleiding en gevolgen van de zaak rond Asia Bibi.

- 16 aug 2011 - 10:33

In 2009 haalt Asia water uit de plaatselijke put voor haar en andere vrouwen die op het land werken rond de Pakistaanse plaats Ittanwali. Diverse moslima’s weigeren het water te drinken; het zou onrein zijn, omdat het door een christen is gehaald. Er volgt een ruzie, waarin Asia beledigende uitspraken zou hebben gedaan over de profeet Mohammed.

Blasfemiewet

Asia wordt hiervoor gearresteerd en in 2010 wordt ze op basis van de geldende blasfemiewet ter dood veroordeeld wegens godslastering. Deze wet werd in de jaren '80 opgenomen in het Pakistaanse wetboek van strafrecht en stelt onder andere dat het maken van onwelwillende opmerkingen over de Koran leidt tot een levenslange gevangenisstraf. Voor kritiek op de profeet Mohammed geldt de doodstraf.

Macht

Een voorstel voor wijziging van de blasfemiewet leidde recentelijk tot grote woede onder de extremistische Islamieten in Pakistan. De wet wordt door de groep gebruikt om politieke macht uit te oefenen in het land. Na hevige demonstraties werd de geplande wijziging dan ook ingetrokken.

In Uitgesproken EO een uitgebreide reportage over Asia Bibi en de gevolgen van haar veroordeling voor de politieke en religieuze verhoudingen in Pakistan. We keren terug naar haar voormalige woonplaats, spreken met haar aanklaagsters en haar man en kinderen die wegens ernstige bedreigingen een zwervend bestaan leiden.

Wilt u reageren op deze reportage? Laat uw bericht achter onderaan deze pagina of via ons Twitterkanaal.

Bekijk eerdere video's en lees meer artikelen over Asia Bibi:

Dit is de Dag dossier

18-08-2011, 07:21


Het lot van Aasia Bibi is hartverscheurend
woensdag 17 augustus 2011 09:41



Protestanten eisen vrijlating van Aaisa Bibi
Door de blasfemiewet groeit de onrust en het geweld in de Pakistaanse samenleving. De wet is het resultaat van de macht van de fundamentalisten.

De Volkskrant meldde dat de Pakistaanse vrouw Aasia Bibi binnenkort zal worden opgehangen wegens blasfemie: ‘Aasia Bibi wordt vroeg of laat opgehangen, dat is zeker. Een groepje mannen dat een waterpijp rookt aan de rand van haar dorp beraamt een moordplan.

Intussen drinken ze glazen oranje frisdrank. Alleen wannéér Bibi vermoord gaat worden, is nog de vraag,’ aldus de Volkskrant.

Aasia Bibi
Bibi zit in een dodencel omdat zij in 2009 de profeet Mohammed zou hebben beledigd. De wereld doet niets voor haar; de islamofobie van de Verenigde Naties is slechts gebaseerd op de macht van de islamitische landen. Die islamofobie vormt reden voor inperking van de vrijheid van meningsuiting en godsdienst.

Terug naar Bibi. De Volkskrant meldt dat twee Pakistaanse politici, die dit jaar aandacht vroegen voor het lot van Bibi, zijn vermoord door moslimextremisten.

De Paus en enkele mensenrechtenorganisaties hebben de vrijlating van Bibi geëist, maar in Pakistan is het levensgevaarlijk om aandacht te vragen voor een ter dood veroordeelde. Dorpsgenoten zeggen dat als de staat haar niet ombrengt, zij het zelf zullen doen. Kennelijk heeft in Pakistan een rechterlijk vonnis weinig waarde.

Hartverscheurend
De journalist van de Volkskrant sprak ook met de zus van Bibi: 'Ik ben blij dat u naar mij bent gekomen om het echte verhaal te horen over Aasia. Ze heeft de profeet nooit beledigd en ze heeft ook geen bekentenis afgelegd, zegt ze. De imam heeft een bekentenis op papier gezet, die zij moest ondertekenen. Maar mijn zus kan niet lezen.' De schriftelijke bekentenis van een analfabeet: hartverscheurend. Bibi behoort tot een christelijke familie, de enige in het dorp.

Toen Bibi met een aantal andere vrouwen – moslima’s – bessen aan het plukken was, kregen ze ruzie. Deze vrouwen zouden haar later beschuldigen van belediging van de profeet Mohammed. Ze wendden zich tot een fundamentalistische imam en de affaire rond Bibi begon.

De Volkskrant schetst, op basis van berichten van de Italiaanse krant La Repubblica, de noodkreet van Bibi uit de dodencel: 'Verlos mij, ik ben elke dag stervende. Ik ben ziek. Ik heb het gevoel dat ik stik tussen deze vier muren. Als ik 's morgens wakker word, bedenk ik telkens dat het mijn laatste dag kan zijn en dan moet ik huilen. Om mijzelf, om mijn man en kinderen.'


Christelijke familie
Hier rijst de vraag waarom Nederlandse moslimorganisaties niets voor Bibi doen. Waarom staat Farid Azarkan niet op de barricades? Waarom gaat Azarkans vriend Mohammed Rabbae niet naar de Pakistaanse ambassade om de vrijlating van Bibi te eisen? Ten tijde van de film Fitna was Rabbae wel bereid een kopje thee te drinken met de Iraanse ambassadeur.

Wellicht is alles terug te voeren op het feit dat Bibi lid is van een christelijke familie. Als dat de reden van de Pakistaanse heksenjacht is, dan gaat het hier niet om de vrijheid van meningsuiting, maar om de godsdienstvrijheid. In de ogen van moslimfundamentalisten vormt het christendom een belediging van de profeet Mohammed.

De situatie van christenen in islamitische landen verergert met de dag. In Irak proberen fundamentalisten christenen met geweld het land uit te jagen, in Egypte waren christelijke gebouwen het doelwit van aanslagen en in Iran zijn evangelische kerken sinds enkele maanden verboden.

Giftig
Godsdienstvrijheid – zowel voor christenen als andere gelovigen ¬– ebt langzaam weg in de islamitische wereld. Maar de moslimfundamentalisten die andere geloofsovertuigingen onderdrukken, eisen in het westen volledige vrijheid voor verspreiding van giftige vormen van de islam.

Uiteraard hebben fundamentalistische moslims recht op die godsdienstvrijheid – zolang ze geen geweld prediken. Dit neemt niet weg dat ze een gevaar vormen voor de nationale veiligheid. Want als deze fundamentalisten zich verspreiden, krijgen we te maken met gemeenschappen die geen enkele achting hebben voor godsdienstvrijheid. Zie de Pakistaanse toestand.

Het blijft onthutsend dat Bibi’s lot de islamofiele ridders van D66 en PvdA onberoerd laat.


Afshin Ellian

18-08-2011, 07:22
asia is schuldig tot het tegendeel bewezen wordt

18-08-2011, 07:23

Citaat door Taliban2:
ok
Tis niet oke.

18-08-2011, 07:29



Citaat door boterbroekje:
asia is schuldig tot het tegendeel bewezen wordt
Tja..en daar er al 2 hooggeplaatste politicie..waronder de gouverneur van punjab.. zijn vermoord omdat ze in haar onschuld geloofden door moslimextremisten..zullen er niet veel mensen hun handen uitsteken om haar te helpen.

18-08-2011, 07:39

Citaat door pollewopje:
Tja..en daar er al 2 hooggeplaatste politicie..waronder de gouverneur van punjab.. zijn vermoord omdat ze in haar onschuld geloofden door moslimextremisten..zullen er niet veel mensen hun handen uitsteken om haar te helpen.
ik zag het op tv
mensen die haar desnoods zelf zouden ombrengen
stelletje verwilderde apen

18-08-2011, 07:57

Citaat door boterbroekje:
ik zag het op tv
mensen die haar desnoods zelf zouden ombrengen
stelletje verwilderde apen
Yep...da land is totaal naar de kloten..

18-08-2011, 08:31

Citaat door boterbroekje:
ik zag het op tv
mensen die haar desnoods zelf zouden ombrengen
stelletje verwilderde apen
Rozenkrans voor de moordenaars van politici die durven opstaan tegen deze wet.






http://www.ctv.ca/CTVNews/World/20110105/salman-taseer-buried-under-tight-security-110105/

18-08-2011, 08:42
arme dame, onschuldig en dan nog bedreigd worden door een horde straatschuim . Die het recht in eigen handen willen nemen.

18-08-2011, 08:53

Citaat door AirbusA380:
arme dame, onschuldig en dan nog bedreigd worden door een horde straatschuim . Die het recht in eigen handen willen nemen.
je zou zeggen dat een almachtige het zelf wel zou kunnen oplossen

18-08-2011, 10:16
http://www.natalieschrijft.nl/component/option,com_myblog/show,Bibi-zal-hangen-alleen-wanneer-is-nog-de-vraag-.html/Itemid,27/

18-08-2011, 10:18
Lang leve de blasfemiewetgeving. De kapstok om mensen letterlijk aan op te hangen die je gewoon niet mag.

18-08-2011, 10:36


"Het blijft onthutsend dat Bibi’s lot de islamofiele ridders van D66 en PvdA onberoerd laat."

Ze willen hun achterban natuurlijk niet wegjagen.

18-08-2011, 10:47

Citaat door Super_Dude:
Alsof de Nederlandse Moslims het eens zijn met die veroordeling?

Gozer, je haat jegens Moslims neemt enge vormen aan, dat je hen ook al als barbaren profileert die vinden dat iedereen dood moet....beetje bij beetje worden jullie leipo's helemaal getikt.
Er wordt overigens ook niet massaal afstand van genomen. Waar zijn de groepen protesterende moslims die zich scharen voor het consulaat. Waar zijn de protesten tegen die absurde blasfemiewetgeving? Waar zijn de facebook acties?

18-08-2011, 10:51

Citaat door Simcha:
Lang leve de blasfemiewetgeving. De kapstok om mensen letterlijk aan op te hangen die je gewoon niet mag.
Maak je borst maar nat:


Citaat:
Defamation of religion is an issue that has been repeatedly addressed by some member states of the United Nations (UN) since 1999. Several non-binding resolutions have been voted on and accepted by the UN condemning "defamation of religion." The motions, sponsored on behalf of the Organization of the Islamic Conference[1], aim to prohibit expression that would, "fuel discrimination, extremism and misperception leading to polarization and fragmentation with dangerous unintended and unforeseen consequences." Islamic states have expressed concerns that Islam is sometimes associated with terrorism and human rights violations, especially after the attack on the twin towers, and argue that the resolutions are necessary to combat Islamophobia.[1][2] Religious groups, human rights activists, free-speech activists, and several countries in the West have condemned the resolutions arguing it amounts to an international blasphemy law.[3] Critics of the resolutions including human rights groups argue that they are used to politically strengthen domestic anti-blasphemy and religious defamation laws, which are used to imprison journalists, students and other peaceful political dissidents.[4][5]
http://en.wikipedia.org/wiki/Blasphemy_and_the_United_Nations

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7