Bekijk volle/desktop versie : Bruine afschijding tijdens het vasten...



17-08-2011, 11:26
goedemorgen!

dag lieve dames,

even een vraagje... het zit nu zo ik ben 6 dagen ongesteld geweest.. vandaag (dag 7)... was ik om kwart voor 5 opgestaan... dus een kwartier te laat... toen ik ging kijken had ik nog bloed... maar ik heb het gewassen en d8 bij mezelf.. als ik in de ochtend incha allah opsta en nog steeds bloed heb.. vast ik niet... als het er niet is.. vast ik gewoon...

nu ik ben opgestaan en ging kijken... had ik een beetje dat bruine afschijding weetje wel??? dus ik weet nou niet of ik nou kan vasten of niet...

zelf heb ik zoiets van ik ga gewoon vasten en haal deze dag voor de zekerheid wel in, maar aan de andere kant heb ik zoiets van... ja ik mag toch niet onrein vasten en ben ik nu onrein?

kan iemand mij helpen?

alvast erg bedankt en sorry voor dit lugubbere onderwerp zo vroeg!

17-08-2011, 11:29


Ik las dit zojuist in een topic op MJLR, it might help.


Citaat:
Belangrijk voor mijn zusters.

Sheich Ibn Baaz ( Moge Allah hem genadig zijn ) was ooit gevraagd : Voor mijn menstruatieperiode heb ik een bruine afscheiding dat duurt voor 5 dagen. Daarna komt het menstruatiebloed. De menstruatiebloed duurt 8 dagen lang, achter de eerste 5 dagen. Ik heb de eerste 5 dagen gebeden, maar ik vraag me af of ik moet bidden of vasten deze dagen?

Hij gaf het antwoord :
Als de 5 dagen waarin je bruine afscheiding heb apart is van de menstruatie bloed dan is het geen menstruatie en dan moet je bidden op deze dagen, maar je moet woedoe verrichten en bij elk gebed, omdat dit onder de regel valt van urine en niet onder de regel van menstruatie. Dus het betekent niet dat je niet hoef te vasten of bidden, maar het betekent dat je woedoe moet doen elke keer, totdat de afscheiding stopt, zoals in de zaak van istihaadah ( vaginale bloeding ) Maar als deze 5 dagen gevolgd worden door gelijk menstruatie bloed, dan is het een onderdeel van je menstruatie en je hoeft niet te vasten of te bidden deze dagen.
Hetzelfde geld voor als je bruinige of gelige afscheiding hebt nadat je rein bent geworden, dan behoor je het niet te rekenen tot je menstruatie, maar dan valt het onder de regel istihaadah. Dan moet je je privé delen wassen met water en woedoe verrichten voor elk gebed en vasten en bidden, dit moet je niet moet je niet onder menstruatie rekenen. Je bent dan ook weer toegestaan voor je man, omdat Umm ‘Atiyyah ( Moge Allah tevreden met haar zijn ) zei : “We beschouwden gelige afscheiding ( na het rein zijn ) nooit als iets van belang ( als menstruatie” Overgeleverd door Al-bukhaari in zijn Saheeh en door Abu Dawood; deze versie is overgeleverd door Abu Dawood .
From Majmoo ‘Fataawa al-Sheikh Ibn Baaz, 10/207
En Allah weet het best
Bron : Islam Q&A vertaalt van het Engels naar het Nederlands.
de Profeet (vrede zij met hem) zei tegen Faatimah bint Abi Hoebaish: “Is het menstruatiebloed, dan heeft het de bekende donkere kleur. Onthoudt je dan van het gebed en als het de andere (soort bloed) is, verricht dan de woedoe, want het is niet meer dan een normale bloeding.” (Al-Ierwaa’ van Sheich al-Albaani

17-08-2011, 11:29
Zo vroeg? Het is al half 12u hoor
Ik pak mijn pil gwn door en heb het aan een geleerde gevraagd en imams en zij hadden me verteld dat ik elke keer gwn lodo moest doen.
Maar jij hebt je maandstonden gehad dus dat is iets anders, hoop dat iemand hier een antwrd op heeft

17-08-2011, 11:31
slimiatje, erg bedankt!!

dus het hoort nog bij mijn menstruatie???

maar het voelt zo ongemakkelijk om niet te vasten, maar ook weer zo ongemakkelijk om wel te vasten!!!

17-08-2011, 11:33



Citaat door Yasmina_b:
Zo vroeg? Het is al half 12u hoor
Ik pak mijn pil gwn door en heb het aan een geleerde gevraagd en imams en zij hadden me verteld dat ik elke keer gwn lodo moest doen.
Maar jij hebt je maandstonden gehad dus dat is iets anders, hoop dat iemand hier een antwrd op heeft
hahahahaha dat is waar :P ja zag het ook pas hoor.. maar toch!!

ik vind eht echt moeilijk, ik denk dat ik gewoon vast en toch deze dag in ga halen!

17-08-2011, 11:34
reken me er niet op af. maar als het direct voor of na je menstruatie is, is het part of the menstruatie dus dien je niet te vasten!

17-08-2011, 11:38
Mag ik ook gelijk gebruik maken van deze topic hahaha. Ik had vanochtend een heel klein beetje echt rood bloedverlies maar nu heb ik weer helemaal niks. Moet ik deze dag gewoon vasten?? Ik ben het sowieso van plan om het in te halen maar wilde kijken of ik vandaag wel of niet moet vasten.

17-08-2011, 11:41

Citaat door pearl_A:
reken me er niet op af. maar als het direct voor of na je menstruatie is, is het part of the menstruatie dus dien je niet te vasten!
ik reken je er zeker niet op af en ik reken niemand erop af! dat als eerste.... (lief dat je dat zo zegt)....

volgens mij hoef ik niet te vasten, maar het is echt maar een klein beetje... ik laat het voor wat het is.. en vast deze dag gewoon en haal het toch in... en als i kstraks nog heel veel afschijding krijg eet ik gewoon...

17-08-2011, 11:43

Citaat door computermeisje:
Mag ik ook gelijk gebruik maken van deze topic hahaha. Ik had vanochtend een heel klein beetje echt rood bloedverlies maar nu heb ik weer helemaal niks. Moet ik deze dag gewoon vasten?? Ik ben het sowieso van plan om het in te halen maar wilde kijken of ik vandaag wel of niet moet vasten.
natuurlijk lieffie!!

weetje, ik heb last van een harde ontlasting... en soms is het zo hard dat er bloed mee komt. Dat lijkt dan menstruatie, maar is het niet.... weetje zkr dat het van je menstruatie komt? ben je bijv. al ognesteld geweest of moet je nog?

17-08-2011, 11:53
mag ik ook even gebruik maken van deze topic? het volgende ben mn pil 2 dagen vergeten met mn stomme kop en kreeg dus gister bloedverlies heb gister dus niet meegevast en heb meteen mn pil weer ingenomen, nou heb ik vandaag een beetje bruine afscheiding maar ben wel aan het vasten mag dat wel?

17-08-2011, 11:58

Citaat door brokenbeauty:
mag ik ook even gebruik maken van deze topic? het volgende ben mn pil 2 dagen vergeten met mn stomme kop en kreeg dus gister bloedverlies heb gister dus niet meegevast en heb meteen mn pil weer ingenomen, nou heb ik vandaag een beetje bruine afscheiding maar ben wel aan het vasten mag dat wel?
allah ou a3lam.. hierboven heeft slimiaatje wat gezet.... mss ook handig voor jou..

17-08-2011, 12:18
neeh is zeker van menstruatie,,ik heb lichte buik krampen en ik moet het inderdaad nog worden