Bekijk volle/desktop versie : Het adviseren van de ouderen @ de moskee.



Pagina's : [1] 2 3 4 5

12-08-2011, 02:42
Asalaam aleikum,

Bij ons in de moskee gebeuren er zaken die niet in de Islaam zijn toegestaan. Tijdens het gebed willen sommige vrouwen niet voet aan voet bidden en wordt meestal de voorste niet volgemaakt.

Je zou zeggen, zeg er wat van. Helaas heeft dit geen zin, zij blijven volharden in hetgeen zij doen. Een tijd geleden zijn er een aantal broeders naar de imaam geweest om dit te bespreken, maar de imaam nam hen niet serieus (omdat zij jong zijn?) en hebben zij de imaam er ook op gewezen dat hetgeen hij op de qutba verteld niet altijd klopt. De imaam had hier geen booschap aan.

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat oa het gebed goed wordt verricht? Iemand tips?

12-08-2011, 02:44


Jammer genoeg is dat zo in meerdere moskeeen. Je krijgt gelijk een deksel op je neus.

12-08-2011, 02:53

Citaat door SuikerZoettt:
Jammer genoeg is dat zo in meerdere moskeeen. Je krijgt gelijk een deksel op je neus.
Of een gebedskleed naar je kop toe gesmeten

12-08-2011, 02:57
Bij de eerste generatie is de islam meer een cultuur dan geloof!


gisteren na sallat al3aser, begon wahed oudje te klagen dat ze nog niet klaar waren met de moske en weet ik veel wat allemaal
ik zat zoo van, wash heb je gebeden ewa opdonderen naar huis

12-08-2011, 03:06



Citaat door Inerzaf:
Bij de eerste generatie is de islam meer een cultuur dan geloof!


gisteren na sallat al3aser, begon wahed oudje te klagen dat ze nog niet klaar waren met de moske en weet ik veel wat allemaal
ik zat zoo van, wash heb je gebeden ewa opdonderen naar huis
Ja dat valt mij ook op, erg jammer!

Tsja voor sommigen is het ook een soort van klaagplek. Eerder gingen ze kaarten in de moskee

12-08-2011, 03:08

Citaat door Ayyam.:
Hebben ze de Imaam benadered met Daliel, ''Zwart op wit''?
Dat weet ik niet zuster.

12-08-2011, 03:24

Citaat door Ayyam.:
Is wel belangrijk.. ook wanneer je die ouderen aanspreekt. Misschien een optie?
Deze 'zwart op wit' info wordt niet serieus genomen. Iets is pas waar als de imaam het zegt volgens hen.

12-08-2011, 03:44
Wat het voet-aan-voet betreft: laat die mensen 1 taraweeh-gebed in Mekka zien en ze zullen moeten inzien wat daarin gebruikelijk is.

'Aqeemou soufoufakoum, wa souddou alkhalal.'

12-08-2011, 04:13
Ik vind dat ze gewoon zo'n grote afbeelding van 'voet aan voet' ergens moeten ophangen, op de voordeur ofsow. Zodat iedereen het kan zien, dat dat moet.


Hier in Marokko the same shizzle. Ik zet mijn voet gewoon tegen die van hun aan, gewoon gedwongen, ook al gaat die voet weg, zorg ik ervoor dat ik aan die voet kom, !

En ook veel gekakel tijdens tarawee7 en gotba7, gewoon erop aanspreken dat dit een moskee is en geen buurthuis is. Zo vaak gedaan en gezegd. Ook al komt het bij sommige niet in, gewoon blijven doen en zeggen.

12-08-2011, 08:14

Citaat door phunk:
Wat het voet-aan-voet betreft: laat die mensen 1 taraweeh-gebed in Mekka zien en ze zullen moeten inzien wat daarin gebruikelijk is.

'Aqeemou soufoufakoum, wa souddou alkhalal.'
Sommige overdrijven echt enorm daarin.

Zo heb ik zelf een paar meegemaakt dat ze letterlijk gewoon met hun stinkvoeten/sokken op je voeten gaan staan.

Dan trek je hem weg, en vervolgens doen ze het weer.

12-08-2011, 10:06
Via je eigen vader/oom/opa proberen?

12-08-2011, 11:05
Naar advies vragen, maar ondertussen toch wel commentaar leveren. I don't get it?

12-08-2011, 11:35


Wa alaikum salaam woe7werts inou,

SubhanAllah ik had het er deze week nog met een maorkko.nl lid over. De manier van omgang in de moskee. Ook hij zei dat het voornamelijk gewoontes zijn die ze eigen hebben gemaakt dan dat ze handelen op basis van bewijzen.

Lieverd we kunnen er weinig aan doen, vele zijn kennissen van mijn moeder daar in de moskee. Als ik ze er op aansprak keken ze me lelijk aan van: rot op jonkie. Dus ik ging het via mijn moeder spelen. Ik heb dingen aan me moeder uitgelegd en zij probeerd dat daar te vertellen, omdat ze haar wel serieus nemen. Hamdoelilah heeft dat effect gehad bij veel vrouwen. Maar toch zie ik dezelfde vrouwen bij de ene wel hun voet er tegen aan doen, en iemand die ze niet kennen doen ze niet hun voet tegen aan. Dat is iets wat mij enorm irriteerd. Verder de voorste rij afmaken. Eerder gebeurde dat wel, ik weet niet waarom dat nu niet? Ik ga vanavond inshallah tarawih bidden, ik ga eens polshoogte nemen.

En diegene met foto van de voeten. Ik denk dat dat een goed idee is. Op youtube even mooie printscreen maken van een gebed waarbij iedereen voeten naast elkaar heeft. Die uitprinten en met een rode stift dikke cirkels zetten om de voeten!! Hint hint hint!

Appeltje onze gemeenschap is hier gewoon heel koppig en ze accepteren andere niet. Die bekeerde vriendin van mij, weet je wel? Zij kwam hier 2 jaar lang bidden, altijd keken ze haar aan van: jij hoort hier niet. En ze keken mij aan van: waarom heb je haar mee genomen? Pas na 2 jaar toen die irakeese vrouw in de moskee kwam(die arabisch les gaf) en mijn vriendin helemaal bewonderde en du3a voor haar deed, pas toen gingen al die marokkaanse vrouwtjes haar ze3ma ook groeten. heeft 2 jaar geduurd. En nu is ze miskiena getrouwd naar een andere stad, waar de marokkaanse vrouwen weer precies het zelfde met haar om gaan. Haha. Word ze eindelijk hier geaccepteerd en dan gaat ze weg, yeh slimme Gair inshallah.

Ik heb me zelf beloofd om me er niet druk om te maken, ik heb ze uitgelegd, verteld, geduld gehad. Het enige wat je terug krijgt is dat je 'liegt en niet beter weet'. Ewa geen zin in onzin discussies in een MOSKEE! In die tijd kan ik me tijd wel met iets anders nuttig maken.

12-08-2011, 12:04
@ mijn lieve Woe7wer:

Jij kan idd precies weten wat ik bedoel. Dat van die plaatjes vind ik echt een goed idee, inshaAllah zal dit een beetje helpen en zullen zij goed gaan bidden. Dit speelt al een hele lange tijd, ook destijds toen bij broer R hier nog woonde. Hij werd letterlijk voor gek verklaard! Wat ik trouwens ook jammer vind is dat er na elke Taraweeh standaard Allah taqabel wordt gezegd, ook hierin moeten/kunnen wij iets betekenen, het vervelende is dat ik/wij geen Arabische kunnen, en de meeste vrouwen niet kunnen bereiken.

Eergister had ik het met een vrouw over dat het niet tot de Soennah behoort om je handen op te heffen na het verplichte gebed voor het doen van doea. Krijg ik te horen: De imaam doet het ook Je krijgt het er gewoon niet uit, ghair inshaAllah.

Eigenlijk best wel heel vreemd over jouw bekeerde vriendin. SubhanAllah ze is een heel goed meisje en alleen op basis van haar uiterlijk wordt ze genegeerd, alsof wij als Marokkanen verheven zijn, subhanAllah. Desondanks vind ik het heel sterk van jou dat je haar gewoon meenam mashaAllah.

Gaan jullie trouwens salaat dhor in de moskee bidden? Zoja zou ik dan mee mogen rijden? Trouwens mijn hele tel doet raar, zowel Inet als ping.

Wa salaam

12-08-2011, 12:17

Citaat door Aselhie:
Sommige overdrijven echt enorm daarin.

Zo heb ik zelf een paar meegemaakt dat ze letterlijk gewoon met hun stinkvoeten/sokken op je voeten gaan staan.

Dan trek je hem weg, en vervolgens doen ze het weer.
, inderdaad. Het is voet aan voet en niet op voet. Erger me daar ook aan.

Pagina's : [1] 2 3 4 5