Bekijk volle/desktop versie : AANWERVING: MOSLIM werknemer...of LIEVER NIET?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

23-10-2004, 16:58
Hoewel Nederland zich graag voordoet als een zeer verdraagzaam land, is het algemeen geweten dat de kansen voor alle burgers binnen dit kikkerlandje allesbehalve gelijk zijn. Iedereen weet dat veel Nederlanders van allochtone ouders, en voornamelijk van moslimouders, het moeilijk(er) hebben op de arbeidsmarkt alleen maar omwille van o.a. de vele vooroordelen die door de media worden rondgestrooid over de Islam en moslims. Koren op de molen van diegenen die moslims niet gunstig gezind zijn natuurlijk...

Na overtuigende succesvolle sollicitatiegesprekken en referenties die duidelijk aanwijzen dat je onder de autochtone kandidaten wel degelijk met vlag en wimpel boven hen uit schittert in je capaciteiten en ervaringen, wordt je dan toch weer afgewimpeld met de klassieke smoes dat de job reeds is ingevuld of dat er onverwachts een kink in de kabel is gekomen....dit alles terwijl je de pupillen van de interviewer duidelijk ziet verwijden, dat hij zijn blik afwendt en dat er lichte variaties optreden in zijn stemfrekwentie. Anders gezegd, je nieuwe potentiële Nederlandse werkgever liegt dat hij barst...een Judas waardig. En dit alles omdat je Mohammed of Fatima heet en hij vreest dat zijn bestaand kliënteel afgeschrikt wordt door een moslim...tenzij misschien, als je bereid bent om een ondergekwalificeerde functie aan te nemen die je alle kansen tot doorgroeien ontneemt.

Moslimvrouwen treffen het zonodig nog slechter, ongeacht of ze nu hoogopgeleid zijn of niet: van de bange, blanke Nederlander moeten ze zich eerst half ontbloten, zoals hun ongelovige zusters, en uiteraard kan er van het dragen van een hoofddoek geen sprake zijn, want dat irriteert hen mateloos, hoewel ze dat gewoontegetrouw zullen verkopen als zijnde een onderdrukking van de moslimvrouw...ook wanneer zijzelf willens nillens de hoofddoek wil dragen. Liever zien ze blote borsten dan voor de borst gestoten te worden. Referenties en capaciteiten spelen zijn hier kennelijk minder van belang, zolang het voorkomen maar netjes is, zoals menig Nederlandse werkgever zo eufemistisch weet te formuleren. Een kortzichtige gedachte die zij als zoete broodjes binnenslikken, vooral wanneer het geserveerd wordt door een eerloze afvallige moslimvrouw die har eigen volk en land bedroog om Nederlanders naar de mond te praten.

Stel, je bent moslim, je hebt een eigen bedrijf en je moet mensen aanwerven; zul je, bij gelijkheid aan kwalificaties en professionele ervaringen, de voorkeur geven aan een moslimbroeder en/of -zuster boven een ongelovige? Zul je je laten leiden door de kledingsdracht van je sollicitant(e) en zijn/haar graad van blootgestelde lichaamsoppervlakte? Zul je van eventuele niet-moslimkandidates eisen dat ze zich bescheidener aankleden en zich onthouden van sexy kleding op het werk?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

MELILLENSE

23-10-2004, 17:03


Op een bericht dat zo ontiegelijk bol staat van vooroordelen reageer ik liever niet.

23-10-2004, 17:09

Citaat door tonk:
Op een bericht dat zo ontiegelijk bol staat van vooroordelen reageer ik liever niet.
Nochtans heb je met dit bericht de facto gereageerd.

Waarom haal je die zogenaamde vooroordelen dan niet onderuit door tegenargumentatie, tonk? Als de tekst in jouw ogen zo gekleurd is, dan mag dat toch geen probleem zijn, denk je ook niet?

MELILLENSE

23-10-2004, 17:19

Citaat door tonk:
Op een bericht dat zo ontiegelijk bol staat van vooroordelen reageer ik liever niet.
Het tegendeel moet nog bewezen worden . Vooroordelen worden maar al te graag in stand gehouden door de betrokkenen in het bedrijfsleven.

23-10-2004, 17:36


Ja maar kom op man, alleen het taalgebruik al:

Citaat:
...dat hij zijn blik afwendt en dat er lichte variaties optreden in zijn stemfrekwentie. Anders gezegd, je nieuwe potentiële Nederlandse werkgever liegt dat hij barst...een Judas waardig
Ik zou zeggen laat jij (topic-starter) eerst de cijfers maar eens zien (en dan wel een vergelijking waar rekening word gehouden met opleidingsniveau). Jij bent de gene die het punt probeert te maken, dus jij met ook de gene die het moet onderbouwen.
Nou ben ik ook niet de gene die zal ontkennen dat sommige minderheden het moeilijker hebben op de arbeidsmarkt, daarvoor heb ik er gewoon te weinig kijk op, maar hier wordt een beeld geschets of jullie geen schijn van kans hebben, en dat lijkt mij sterk overdreven.

Voor mezelf kan ik zeggen (als zijnde kaaskop die hier geen reet heeft te zoeken :P ) dat ik (als als als) iemand niet op uiterlijk zou afwijzen. Het vreemde is dat als ik dit forum lees, en dus ook jullie kant van het verhaal probeer te begrijpen, bij jullie de vooroordelen veel duidelijker aanwezig te zijn, en die ook veel vaker worden uitgespeeld.

23-10-2004, 17:41

Citaat:
Moslimvrouwen treffen het zonodig nog slechter, ongeacht of ze nu hoogopgeleid zijn of niet: van de bange, blanke Nederlander moeten ze zich eerst half ontbloten



23-10-2004, 17:43

Citaat door F U:

Voor mezelf kan ik zeggen (als zijnde kaaskop die hier geen reet heeft te zoeken :P ) dat ik (als als als) iemand niet op uiterlijk zou afwijzen. Het vreemde is dat als ik dit forum lees, en dus ook jullie kant van het verhaal probeer te begrijpen, bij jullie de vooroordelen veel duidelijker aanwezig te zijn, en die ook veel vaker worden uitgespeeld.
Kan het zijn dat wij veel voorbeelden horen van mede-landgenoten (Marokkanen) en zodoende een beeld krijgen van de problematiek op dat vlak?
Ik heb ook wel eens discusie's met nederlanders over dit probleem .Hun reactie is dan "geloof ik niet , nederland is een tollerant land" dat doen ze alleen in de VS.

23-10-2004, 17:45

Citaat door F U:
Ja maar kom op man, alleen het taalgebruik al:


Ik zou zeggen laat jij (topic-starter) eerst de cijfers maar eens zien (en dan wel een vergelijking waar rekening word gehouden met opleidingsniveau). Jij bent de gene die het punt probeert te maken, dus jij met ook de gene die het moet onderbouwen.
Nou ben ik ook niet de gene die zal ontkennen dat sommige minderheden het moeilijker hebben op de arbeidsmarkt, daarvoor heb ik er gewoon te weinig kijk op, maar hier wordt een beeld geschets of jullie geen schijn van kans hebben, en dat lijkt mij sterk overdreven.

Voor mezelf kan ik zeggen (als zijnde kaaskop die hier geen reet heeft te zoeken :P ) dat ik (als als als) iemand niet op uiterlijk zou afwijzen. Het vreemde is dat als ik dit forum lees, en dus ook jullie kant van het verhaal probeer te begrijpen, bij jullie de vooroordelen veel duidelijker aanwezig te zijn, en die ook veel vaker worden uitgespeeld.
Zou jij, als autochtone Nederlander, een moslima die volledig beantwoord aan de gestelde jobcriteria, aanwerven indien ze een hoofddoek draagt, F U? Uiteindelijk zijn het haar capaciteiten die tellen, en niet haar uiterlijk zoals je terecht opmerkt...

MELILLENSE

23-10-2004, 17:47

Citaat:
Zou jij, als autochtone Nederlander, een moslima die volledig beantwoord aan de gestelde jobcriteria, aanwerven indien ze een hoofddoek draagt,
Als schoonmaakster w.s. wel, maar als representant van mijn bedrijf niet denk ik. Als ze die doek afdoet met alle plezier.

23-10-2004, 17:56

Citaat door an3sdej:
Als schoonmaakster w.s. wel, maar als representant van mijn bedrijf niet denk ik. Als ze die doek afdoet met alle plezier.
En hoe moet ze dan jouw bedrijf vertegenwoordigen, oude man? Kortgerokt en met diep ingesneden décolleté om klanten te verleiden? Maak je dan van je werkneemster geen goede prostituée?

En waarom het onderscheid tussen een vrouwelijke vertegenwoordigster zonder hoofddoek en een schoonmaakster met hoofddoek: zijn alle vrouwen dan niet gelijkwaardig in jouw ogen of vertegenwoordig jij de typische, onverdraagzame Nederlander die neerkijkt op vrouwen die niet volgens jouw principes leven en ook weigeren zich hieraan te onderwerpen, uit overtuiging dat ze eerst Gods wetten moeten gehoorzamen, en dan pas de menselijke wetten die aanpasbaar zijn aan de noden van de samenleving?

MELILLENSE

23-10-2004, 17:59

Citaat:
En waarom het onderscheid tussen een vrouwelijke vertegenwoordigster zonder hoofddoek en een schoonmaakster met hoofddoek: zijn alle vrouwen dan niet gelijkwaardig in jouw ogen of vertegenwoordig jij de typische, onverdraagzame Nederlander die neerkijkt op vrouwen die niet volgens jouw principes leven en ook weigeren zich hieraan te onderwerpen,
Met een bedrijf kijk je naar invulling van funkties. Bij de ene funktie is kleding belangrijk bij de andere niet.

Dat jij bij een kort rokje aan een prostituee denkt, tekent hoe JIJ over vrouwen denkt.

23-10-2004, 18:00
Mooi verhaal, mee eens. Alleen soms domme marokko.nl leden.

23-10-2004, 18:08



Citaat door an3sdej:
Met een bedrijf kijk je naar invulling van funkties. Bij de ene funktie is kleding belangrijk bij de andere niet.

Dat jij bij een kort rokje aan een prostituee denkt, tekent hoe JIJ over vrouwen denkt.
Prostituées zijn schaars gekleed om klanten aan te trekken voor hun bedrijvigheid, an3sdej, mocht je dat nog niet weten. Is dat de functie die vrouwen voor jou moeten vervullen?

Een vrouw die haar persoonlijkheid wil accentueren met het etaleren van haar lichaam, getuigt veelal van een niet al groot intellectueel vermogen. Een werkgever die een vrouw aanwerft op basis van hetgeen ze van zichzelf fysisch blootgeeft, maakt hem weinig verschillend van een ordinaire p o o i e r.

MELILLENSE

23-10-2004, 18:12

Citaat door MELILLENSE:
Zou jij, als autochtone Nederlander, een moslima die volledig beantwoord aan de gestelde jobcriteria, aanwerven indien ze een hoofddoek draagt, F U?
Tuurlijk, maar ik zou zelf nooit intolerantie toleren (wat dat betreft heeft tolerantie dus altijd z'n grenzen). Dus dat ze moslim is doet er niet toe, maar als je niet kan samenwerken met homofielen of je denkt dat alle Nederlanders Pedo's zijn of whatever, dan houdt het snel op. Maar dat zou net zo goed voor andere voorbeelden met andere geloofsovertuigingen kunnen gelden.
Maar een hoofddoekje maakt me dus niet uit.

(voor werk als politieagente etc. waar ooit in Nederland ook een discussie over is geweest, vind ik het trouwens een ander verhaal, daar hoort naar mijn mening geen enkele geloofsuiting bij, slechts neutraliteit)

Ik heb niks tegen Moslims, maar misschien zijn sommige Nederlanders ook bang dat ze juist net problemen in huis halen.
Dat dat grotendeels onterrecht is geloof ik graag, de meest extremen hebben meestal ook de grootste bek, maar probeer eens als buitenstaander(/autochtone Nederlander) sommige topics te lezen, waaronder de beginpost...

Verder moeten jullie ook niet vergeten dat het op dit moment gewoon moeilijker is om een fatsoenlijke baan te vinden, ik heb ook vrienden die zwaar ondergekwalificeerd werk doen, heeft ook met de stand van de conjunctuur te maken.

23-10-2004, 18:50

Citaat door MELILLENSE:
uit overtuiging dat ze eerst Gods wetten moeten gehoorzamen, en dan pas de menselijke wetten die aanpasbaar zijn aan de noden van de samenleving?
Dank je wel, Melillense, je verwoordt hier precies waarom ik moslima's zoals jij die hier omschrijft, niet zou willen aannemen.

Omdat ze hun religieuze mambo jambo boven de belangen van het bedrijf plaatsen terwijl ze nota bene betaald worden om dat belang van het bedrijf te dienen. Ik heb liever zo'n s.nol die loyaal aan het bedrijf is, dan zo'n egoiste die me in feite belogen heeft.

Maar helaas, ik geef het toe, komt het vaak nog niet eens tot een sollicitatie-gesprek. Met name bij kleinere bedrijven zullen brieven ongeopend in de prullenmand verdwijnen als de afzender een Marokkaanse of Turkse naam heeft.
Aan een kant schandelijk, maar aan de andere kant niet geheel onbegrijpelijk dat zulke bedrijven weinig risico willen nemen met personeel met sterk afwijkende normen.

Trouwens zou jij een heupwiegende nicht aannemen. Als ik zo naar andere postings van jou kijk, dan verwacht ik het niet. Is het dan niet hypocriet anderen intolerantie te verwijten als je zelf categorisch onverdraagzaam bent.

Maly Pense

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9