Bekijk volle/desktop versie : De vragen die worden gesteld door de engel des doods..



05-08-2011, 03:27
Welke vragen worden je gesteld in het graf door de engelen?

Alvast bedankt.

05-08-2011, 03:37


Ieders leven op deze wereld zal eens tot een einde komen: er is geen ontkomen aan. Dat moment wordt door Allah bepaald. Hij zegt:

Elke ziel zal de dood ondergaan. (Koran 3:185)

Waar je ook bent, de dood zal u achterhalen, zelfs al waart gij in sterk gebouwde torens. (Koran 4:78)

Als iemand op sterven staat, komen engelen om zijn ziel te nemen. Allah zegt hierover:

Hij is oppermachtig over Zijn dienaren en Hij zendt bewakers over u, totdat, wanneer de dood tot een uwer komt, Onze boodschappers zijn ziel wegnemen; zij falen daarin niet. (Koran 6:61)

En hoe (zal het zijn) wanneer de engelen bij de dood hun ziel zullen nemen, hun aangezicht en hun rug treffend? (Koran 447:27)

Hij zal deze engelen waarnemen en er vindt zelfs een gesprek plaats tussen deze persoon en een engel. Allah zegt:

O, kon je het waarnemen, wanneer de onrechtvaardigen in doodsstrijd zijn en de engelen hun handen uitstrekken, (zeggende): "Geeft uw zielen op. (Koran 6:93)

Als het een goede ziel is, wordt het begroet door zijn familie die hem voorgegaan zijn. Zij zullen hem vragen stellen over hen, die nog in leven zijn.

Hierna zullen de engelen de ziel van de ene hemel naar de andere dragen tot ze Allah bereikt hebben. Vervolgens keert de ziel terug naar de aarde en zal al hetgeen er met zijn met zijn lichaam gebeurt kunnen waarnemen. Indien de ziel zuiver is, zal hij de mensen toeroepen hem snel te begraven om de heerlijkheid die hem te wachten staat. De zondige ziel echter zal wensen dat hij niet begraven wordt om het slechte dat hem te wachten staat. De mensen zullen deze zielen niet horen.

Als hij begraven is komen twee engelen naar hem toe. Zij laten hem zitten en vragen hem:Wie is jouw heer? Als het een goede ziel is zal hij antwoorden: Mijn heer is Allah. Daarna vragen ze hem: Wat is jouw godsdienst? Hij zal antwoorden: Mijn godsdienst is Islam. Vervolgens vragen ze hem: Wie is deze man, die onder u was gestuurd? Hij zal antwoorden:? De boodschapper van Allah.? Dan vragen ze hem: Hoe ben je deze dingen te weten gekomen? Hij zal antwoorden: Ik las het boek van Allah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was. Hierna zal de ziel in een onbeschrijflijk genot verblijven en zal wensen dat het Laatste Uur spoedig aanbreekt om de grote beloning die hem te wachten staat. Maar als de ziel slecht was zal hij op de vraag wie zijn heer is antwoorden: Spijtig, Spijtig, ik weet het niet. Hierna zal hij in geweldige marteling verblijven en wensen dat het Laatste Uur niet zal aanbreken om wat hem aan bestraffing te wachten staat. Over zijn soortgenoten zegt Allah de Verhevene:

?de poorten van de hemel zullen niet worden geopend, noch zullen zij in het paradijs komen totdat een kameel door het oog van de naald gaat?.. (Koran 7:40)

http://www.risallah.com/archief/artikel.php?artikelnr=69

05-08-2011, 03:39
De beschrijving van de dood van een kaafir en een moslim.



Geliefde broeders en zusters, om een goede en duidelijke beschrijving van de dood te hebben, en te weten te komen wat er met de mens zal gebeuren terwijl hij dood gaat en nadat hij dood is, horen we de overleveringen van de Profeet Allaah’s gebeden en vrede zij met hem erbij te nemen, omdat we een aspect van de onwaarneembare wereld behandelen, dat wij niet kunnen zien. Je mag namelijk niet over het onwaarneembare praten als je geen bewijs hebt. En als Allaah Geprezen en Verheven zij Hij of Zijn Boodschapper Allaah’s gebeden en vrede zij met hem daarover spreken, hoor je het aan te nemen en te geloven zoals het overgeleverd is, zonder ook maar een moment te twijfelen over de waarheid ervan, omdat het geloven in het onwaarneembare het kenmerk is van de ware gelovigen zoals Allaah Geprezen en Verheven zij Hij heeft gezegd:

﴿الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ﴾ (البقرة:3)

“Degenen die in het onwaarneembare geloven en de Salaah onderhouden en die de bijdragen geven van hetgeen waarmee Wij hen hebben voorzien .” (Vers: 2/3).



De volgende overlevering vertelt ons haarfijn wat er met de mens gebeurt op het moment dat zijn ziel ontnomen wordt, en nadat hij dood is.



Ik zou zeggen: aanschouw de dood!



Al-Baraa’ ibn 3aazib moge Allaah met allen behaagd zijn heeft het volgende verhaald:

“Wij zijn met de Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem in een djaanazah van een man van de xxxxxx1 meegelopen en naar zijn graf gegaan. De Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem heeft toen naast zijn open graf gezeten en wij zaten muisstil om hem heen. In zijn hand had hij een klein stokje waarmee hij op de grond tikte. Hij verhief zijn hoofd en zei: “Zoek toevlucht bij Allaah voor de bestraffing van het graf2.” Hij zei dit twee of drie keer. Daarna zei hij: “Voorwaar, als een gelovige dienaar op het punt staat om deze wereld te verlaten en om het hiernamaals tegemoet te komen, dalen engelen vanuit de hemel af met witte gezichten die stralen als de zon. En met hen een kafan3 en hanoet4 uit het Paradijs en gaan om hem heen zitten zover het oog reikt5. Dan komt de engel des doods6 en gaat hij bij zijn hoofd zitten en zegt: “O goede ziel, treedt naar buiten naar de vergeving en het genoegen van Allaah7. De ziel komt naar buiten zoals een druppel water uit een waterzak druppelt. De engel pakt hem vast. Als hij hem gepakt heeft, laten de engelen hem geen moment in zijn hand. Zij nemen hem en plaatsen hem in de kafan en parfumeren hem. De geuren daarvan lijken op de zoetste geur van muskus die op aarde gevonden kan worden. Dan dragen zij hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen komen vragen zij: “Wie is deze goede ziel?” En de engelen met de ziel antwoorden: “Die en die, de zoon van die en die,”en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in het wereldse leven hebben genoemd8. Zij nemen hem mee totdat ze bij de hemel der aarde aankomen en vragen of er een poort voor hem geopend kan worden. Deze wordt voor hem geopend, en de engelen van elke hemel die het dichtst bij Allaah staan begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de zevende hemel bereikt. Allaah de Almachtige en de Majesteitelijke zegt: “Schrijf het boek van mijn slaaf in Illiyin9 en brengt hem terug naar de aarde in zijn lichaam.” (En in een andere overlevering zegt Allaah Geprezen en Verheven zij Hij: “Ik heb hen daaruit geschapen, daarin zal Ik hen terug doen keren en daaruit zal Ik hen weer uit voortbrengen&rdquo. Vervolgens komen twee engelen naar hem toe. Zij laten hem zitten en zeggen tegen hem: “Wie is jou heer?” Hij zegt: “Mijn heer is Allaah.” Zij vragen hem: “Wat is jou godsdienst?” Hij zegt: “Mijn godsdienst is de Islaam.” Zij vragen hem: “Wat is de man die onder jullie gezonden werd?” Hij zegt dan: “Dat is de Boodschapper van Allaah.” Zij vragen: “Hoe ben je deze dingen te weten gekomen?” Hij zegt: “Ik heb het boek van Allaah Geprezen en Verheven zij Hij gelezen, heb er in geloofd en geloofde wat er in stond". Vervolgens roept er iemand uit de hemel: “Mijn slaaf heeft de waarheid gesproken. Spreid daarom de tapijten uit het paradijs voor hem uit en open een deur voor hem naar het paradijs.” Dan komt er tot hem wat van haar (al-Djannah) geur en parfum en wordt zijn graf voor hem breder gemaakt zover het oog reikt. Vervolgens komt er naar hem een man met een mooi gezicht, mooi gekleed en lekker ruikend en zegt tegen hem: “Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is jouw dag die jou beloofd is.” Hij vraagt hem: “Wie ben jij? Jou gezicht is een gezicht dat het goede voorspelt.” Hij antwoordt: “Ik ben je goede daden.” Dan zegt hij: “O mijn Heer, laat het laatste uur spoedig aanbreken, laat het laatste uur spoedig aanbreken zodat ik naar mijn familie en bezittingen kan terugkeren.”



En voorwaar, als een ongelovige dienaar op het punt staat om deze wereld te verlaten om het hiernamaals tegemoet te komen, dalen engelen vanuit de hemel neer met zwarte gezichten. En met hen al-Musoeh (een kleed gemaakt van haar wat gruwelijk stinkt) en gaan om hem heen zitten zover het oog reikt. Dan komt de engel des doods en gaat hij bij zijn hoofd zitten en zegt: “O slechte ziel! Komt naar buiten voor de ontevredenheid en de toorn (woede) van Allaah. Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei toen: “De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken als gekronkeld ijzerdraad dat uit natte wol wordt gehaald. Dan pakt de engel hem (de ziel), en als hij hem pakt, laten de andere engelen hem geen moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in het ruigbehaarde kleed, waar een stank van afkomt zoals de meest stinkende bedorven kadaver dat op aarde gevonden kan worden. Dan nemen zij hem naar boven, en telkens als zij voorbij een groep engelen komen, vragen dezen: “Wie is deze bedorven ziel?” Zij antwoorden: “De zoon van die en die.” En zij gebruiken de meest vreselijke benamingen die de mensen hem in het wereldse leven hebben gegeven. Dan nemen zij hem (de ziel) naar de hemel der aarde en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze wordt niet geopend. De Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem reciteerde toen:

﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ﴾ (الأعراف: 40)

“De poorten van de hemel zullen voor hen niet worden geopend, en zij zullen het paradijs niet binnen gaan totdat de kameel, door het oog van de naald gaat”(Vers: 7/40).



Dan zegt Allaah Geprezen en Verheven zij Hij: “Schrijf zijn boek in Siddjin (krabbe gevangenis) in de diepste aarde”. Daarna wordt de ziel hard naar beneden geworpen. Daarna reciteerde de Profeet Allaah’s gebeden en vrede zij met hem:

﴿ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي به الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ ﴾ (الحج: 31)

“Want wie Allaah deelgenoten toekent, is als iemand die uit de hemel valt, en dan door de vogels wordt weggegrist of door de wind wordt geblazen naar een afgelegen plek.”
(Vers: 22/31).



Dan wordt zijn ziel in zijn lichaam terug gezet en komen er twee engelen naar hem toe en vragen hem: “Wie is jou Heer?” Hij zal antwoorden: “Huh huh, ik weet het niet.” Zij zeggen tegen hem: “Wat is jou godsdienst?” Hij antwoordt: “Huh huh, ik weet het niet.” Zij vragen: “Wie is de man die onder jullie gezonden is?” Hij antwoordt: “Huh huh, ik weet het niet.” Dan roept een stem uit de hemel: “Voorwaar, hij heeft gelogen. Spreid dus de tapijten van het hellevuur, en open voor hem een deur naar het hellevuur. Dan komt tot hem wat van haar hitte en haar giffen tegemoet. Daarna wordt zijn graf heel nauw voor hem gemaakt totdat zijn gewrichten door elkaar gaan. Daarna komt naar hem een man met een walgelijk gezicht, walgelijk gekleed en stinkend en zegt: “Wees bedroefd voor het slechte dat jou toekomt, dit is jouw dag die jou beloofd werd.” Hij vraagt: “Wie ben jij? Jouw walgelijke gezicht voorspelt het kwade.” Hij antwoordt: “Ik ben jouw slechte daden.” Dan zegt hij: “O Heer, laat het laatste uur niet slaan.”10.

http://www.islaamkennis.nl/index.php?option=com_content&view=article&catid=57 %3Aartikelen&id=135%3Ahet-begin&Itemid=110&limitstart=2

05-08-2011, 03:42
Waar je ook bent, de dood zal u achterhalen, zelfs al waart gij in sterk gebouwde torens. (Koran 4:78)[/SIZE]


[SIZE="2"]De dood gaat gepaard met de doodsstrijd (sakaraat al mawt). Zelfs de profeet Mohammed saw heeft de doorstrijd meegemaakt. ‘Aisjah radya Allahu ‘anha overlevert toen hij saw op zijn sterfbad lag, stopte hij saw zijn hand in een emmer en veegde er volgens zijn voorhoofd mee. Vervolgens zei hij saw “Laa illâhi illa Allaah, inna lil mawta la sakaraat” (laa illâhi illa Allaah, wat is de doodstrijd krachtig en heftig).

Als dit de toestand is van onze profeet Mohammed saw , hoe zou onze toestand dan zijn?
De doodsstrijd is eigenlijk een proces waarbij de ziel uit het lichaam wordt onttrokken. Heb in gedachte dat de ziel over het hele lichaam ligt verspreid. En zo een onttrekkingsproces vindt eigenlijk plaats op alle vlakten. Dus de ziel wordt uit jouw onttrokken. Niet alleen maar uit het lichaam. Zo moet je niet denken, maar uit de spieren, uit de pezen, uit de aderen, uit de huid, uit de haren… Dus je maakt van top tot teen dit onttrekkingsproces mee. Je proeft dan de verschrikking van de dood van top tot teen. Indien de ziel uit het lichaam genomen wordt, waarom schreeuwt zo’n persoon dan niet? Een persoon die op zijn sterfbed ligt, waarom schreeuwt die niet. Als die zoveel moet doormaken.

Weet je wat de dood precies doet? De dood gaat als eerste naar je hersenen en stelt deze uit werking. Vervolgens gaat het naar je ogen, verblindt deze en vult ze met huiver en angst. En vervolgens gaat het naar je tong en ontneemt deze zijn spraakvermogen. Daarna gaat het naar de huid en doet de kleur ervan veranderen. Dus deze persoon (die het onttrekkingsproces meemaakt) bezit geen kracht meer. Alles is buiten werking getreden. Hij kan niet meer schreeuwen. Hij kan niet meer om hulp vragen. En daarom is zo’n onttrekkingsproces heftig.

Dit kan bevestigd worden door de woorden van Ka’b al-Ahbaar, toen ‘Omar radya Allahu ‘anhu aan hem vroeg: “Ya Ka’b, vertel ons over de dood. Hoe is de dood?” Toen zei Ka’b: “Het is net alsof je bij de stervende een doornige struik naar binnen steekt en vervolgens de doorns zich vastklampen aan de aderen en daarna laat je een krachtige persoon naar voren komen en je zegt tegen hem (de krachtige persoon), trek de doornige struik uit de persoon met kracht. Waarna eigenlijk alles kapot gaat. Dit is een beetje hoe de doodstrijd aanvoelt.” ‘Amr ibn ‘Aas zei altijd: “Kon ik maar een wijze, slimme persoon vinden die mij vertelt hoe of wat er zich allemaal tijdens de doodstrijd afspeelt.” Niemand staat stil bij de dood. Konden we maar iemand vinden die dit ons kon vertellen (hoe de doodstrijd aanvoelt). Eén ding staat namelijk vast. Tijdens het sterven vergeet je alles over het wereldse leven.

05-08-2011, 03:43


Mohammed Hoessain Ya’qoeb heeft verteld toen één van de rijkste mensen van Egypte op zijn sterfbed lag, werd hij gevraagd: “Wat zou je nu wensen?” Hij zei: “Ik wens dat ik terug kon keren en dan zou ik niet meer twee keer dezelfde fout maken.” Want weet je wie degene zijn die hun zaken goed hebben geregeld, degene die de voorschriften van Allah subhanahu wa ta'ala naleven. Degene die in contact staan met moskeeën, diegene die hun gebed verrichten. Niemand kan de dood stoppen.

Hudayfah radya Allahu 'anhu: toen hij op zijn sterfbed lag, werd er hem gezegd: “Wat doet jou het meeste pijn?” Hij zei: “Mijn zonden.” Vervolgens werd er aan hem gezegd: “Waar verlang je naar?” Hij zei: “Naar de genade van mijn heer.” We hebben het hier over een metgezel van de profeet Mohammed salla Allahu 'alayhi wa sallam.

‘Omar ibn ‘Aas lag op zijn sterfbed en zijn zoon (‘Abdoellah) kwam naar hem toen en zei: “Vader, je hebt altijd willen weten wat er tijdens de dood speelt en nu ben je zelf stervende. Vertel mij, wat voel je. Wat maak je dit moment door?” Toen zei hij: “Het voelt aan alsof de hemel en de aarde in botsing met elkaar zijn gekomen en bevind mij tussenin. En het lijkt alsof ik voor het leven nodige zuurstof door een naald probeer te zuigen.”

Een andere persoon: “Het voelt alsof ik een vogel ben die op een kookhete plaat ligt. Ik kan niet wegvliegen, maar tegelijkertijd wil de dood me niet verlossen van mijn lijdensweg.”

Bilaal Ibnoe Rabaah (radya Allahu 'anhu) op zijn sterfbed
Toen Bilaal Ibnoe Rabaah (radya Allahu 'anhu) op zijn sterfbed lag, zei zijn vrouw: “O, wat een droevig moment.” Op dat moment keek hij van onder de deken, terwijl hij zich in zijn doodstrijd bevond en zei: “Zeg niet: “O, wat een droevig moment,” maar zeg daarentegen: “O, wat een blijde gebeurtenis.” Hij vervolgde: “Morgen zal ik mijn geliefden ontmoeten, Mohammed (salla Allahu 'alayhi wa salaam) en zijn metgezellen.”

05-08-2011, 03:43
De laatste momenten van het leven van een gelovige

De profeet (salla Allahoe ‘alaihi wasallam) heeft de laatste momenten van het leven van de gelovigen en de ongelovigen beschreven.

Hij (salla Allahoe ‘alaihi wasallam) zei:

“Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten om over te gaan naar de volgende wereld, dan dalen engelen uit de hemelen neer met witte gezichten die stralen alsof hun gezichten de zon zijn, met een doodskleed uit het Paradijs en H’anoot (een geparfumeerde medische substantie wat gebruikt wordt voor het lichaam voordat het begraven wordt) uit het Paradijs en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt.

Dan komt de Engel des Doods totdat hij zit bij zijn hoofd en zegt: “O goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en tevredenheid van Allah!” En die ziel komt eruit en vloeit zolas een druppel water uit een waterzak stroomt en de Engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, laten de engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in de het doodskleed waarin H’anoot is. De geuren die daarvan zullen komen, lijken op de lekkerste geur van musk die op aarde gevonden kan worden.

Dan dragen zij hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: “Wie is deze goede ziel?” De engelen met de ziel antwoorden: “Die en die, de zoon van die en die”, en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in de wereld hebben genoemd. Zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem geopend kan worden. Die wordt voor hem geopend en de engelen van elke hemel, die dicht bij Allah staan, begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de zevende hemel bereikt. Dan zegt Allah de Almachtige: “Schrijf het boek van Mijn dienaar in ‘Iellieyien (de hemelen van het paradijs) en breng hem terug naar de aarde. Ik heb hem daaruit geschapen en Ik breng hen daar weer naar toe en Ik breng hen daar weer uit voort.”

Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en vragen hem: “Wie is jouw Rabb?” Hij antwoordt: “Mijn Heer is Allah”. Zij vragen hem: “Wat is jouw godsdienst?” Hij antwoordt: “Mijn godsdienst is de Islaam”. Zij vragen hem: “Wie is deze man die naar jou was gestuurd?” Hij antwoordt: “De boodschapper van Allah”. Zij vragen hem: “Wat is jouw kennis?” Hij antwoordt: “Ik las het Boek van Allah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was”.

Een oproeper uit de hemel zal dan roepen: “Mijn dienaar heeft de waarheid gesproken! Voorzie hem daarom met de tapijten (kleden waarop men zit) uit het Paradijs, kleed hem met de kleding van het Paradijs en open een poort voor hem naar het Paradijs!” Hij ontvangt wat van de frisse lucht en aangename geur ervan en zijn graf breidt zich uit zover het oog reikt. Een man met prachtige kleding en een lekkere geur komt naar hem toe en zegt: “Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is”. Hij vraagt: “Wie ben je? Je hebt een uiterlijk dat veel goeds voorspelt”. Hij antwoordt: “Ik ben je goede daden”. Dan zegt hij: “Mijn Rabb, laat het Uur (de Dag des Oordeels en het Uur van de Wederopstanding) spoedig slaan. Mijn Rabb, laat het Uur spoedig slaan, zodat ik naar mijn familie en mijn bezittingen kan terugkeren!”

Laatste momenten van het leven van een ongelovige:

Als een ongelovige dienaar op het punt staat om deze wereld te verlaten om naar de volgende wereld over te gaan, komen de engelen met zwarte gezichten uit de hemel naar beneden en zij hebben al-Masooh’ (de lelijkste, vieste, meest stinkende en rottende vodden) bij zich en zitten dan aan het uiteinde van het zicht. Dan komt de Engel des Doods en gaat bij zijn hoofd zitten en zegt: “Smerige ziel, kom naar buiten voor de vervloeking en de woede van Allah!” De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals As-Saffood (een troon met meerdere koppen die overvloedig in de woestijn aanwezig zijn, in het bijzonder bekend bij de herders omdat ze verstrikt raken in de wol van de schapen) uit natte wol wordt getrokken. Dan neemt de engel hem over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in Al-Masooh’ waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een lichaam in de wereld.

Dan nemen ze hem naar boven en telkens als zij voorbij een groep engelen komen, vragen deze: “Wie is deze smerige ziel?” De engelen met de ziel antwoorden: “Die en die, de zoon van die en die”, en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen hem op deze wereld hebben gegeven. Dan brengen zij hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open. De boodschapper van Allah (salla Allahoe ‘alaihi wasallam) reciteerde toen: “…de poorten van de hemel zullen niet worden geopend, noch zullen zij in het Paradijs komen, tot een kameel door het oog van de naald gaat” (soerat al-A’raaf, aayah 40).

Dan zegt Allah de Almachtige en Majesteitelijke: “Schrijf zijn boek in Sidjien (in de laagste aarde)”. Daarna wordt de ziel naar beneden gegooid.

Daarna reciteerde de profeet (salla Allahoe ‘alaihi wasallam): “En wie iets met Allah vereenzelvigt, het is alsof hij van een hoogte valt en de vogels hem wegrukken of de wind hem wegblaast naar een afgelegen plaats” (soerat al-H’addj, aayah 31)

Dan keert zijn ziel naar zijn lichaam terug en twee engelen komen naar hem toe en vragen hem: “Wie is jouw Heer?” Hij antwoordt: “Ha, ha, ik weet het niet!” Zij vragen hem: “Wat is jouw religie?” Hij zegt: “Ha ha, ik weet het niet”. Zij vragn hem: “Wie is de man die naar jou is toegezonden?” Hij zegt: “Ha ha, ik weet het niet”. Dan roept een Roeper uit de hemel: “Mijn dienaar heeft gelogen, spreidt dus de tapijten van het Vuur voor hem uit en open de poort van het Vuur voor hem!” Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden. Een man met een afschuwelijk uiterlijk gekleed in vodden en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: “Wees tevreden met het slechte nieuws dat ik voor je heb. Dit is de dag die je beloofd werd”. Hij vraagt: “Wie ben jij? Jij hebt een uiterlijk dat kwaad voorspelt”. Hij antwoordt: “Ik ben je smerige daden”. Dan zegt hij: “O Rabb, laat het Laatste Uur niet komen!'

05-08-2011, 15:08
Hartelijk bedankt voor de vele informatie heb ik echt veel aan. Moge Allah swt jou hiervoor belonen inshAllah.