Bekijk volle/desktop versie : Ik kan het maar niet vinden, die saffraan lichte chebakkia



04-08-2011, 22:41
Salaamoe alaikoem dames,

De titel zegt het al, je hebt die traditionele chebakkia's maar je hebt ook een andere makkelijke versie ervan. Je maakt het alleen maar van deeg zout en water en dan in een spuitzakje doen (het deeg moet heel losjes zijn zeg maar) en dan spuit je vormpjes in hete olie en dan meteen dompelen in honing. Wie weet waar ik het over heb en wie heeft die recept voor me?? BarakAllahoefiekoem

05-08-2011, 14:23


Echt niemand??

05-08-2011, 17:23
ik weet wat je bedoeld, maar sorry ik heb geen recept voor je! maar je kan het ook gewoon kopen.

succes!

05-08-2011, 17:32
O jammer. Nee, ik wil het niet kopen, had het liever zelf gemaakt. Maar ja ghair insha Allah

05-08-2011, 17:37


bedoel je die lange cebakia

05-08-2011, 17:41
Nee, ik bedoel deze:


05-08-2011, 17:59
Via googlet gevonden:

Benodigdheden: 10 gr verse gist 300 gr bloem snufje zout 2 dl water 1 ei 1 el citroensap oranje kleurstof (als je het oranje wilt, anders niet)
Voor de siroop: ½ kilo suiker 4 dl/= 400 ml water 2 el citroensap
Bereiding: Meng de gist met het water en het ei, de citroensap samen.
Voeg dan de bloem en het zout toe, alles goed mengen tot een beslag net als beghrir. Dan voeg je de kleurstof toe als je dat hebt, en als je dat gaat gebruiken, een beetje voor beetje tot je de juiste kleur hebt gekregen. Daarna laat je het een uur rijzen, intussen maak je de siroop klaar. Dus de suiker met het water laten koken, en de citroensap, tot je een soort siroop krijgt, het moet niet te dik zijn. Je kan het checken door een beetje op een lepel te scheppen, en dan met je vingers voelen of het plakkerig aanvoelt. Zoja dan doe je het van het vuur. Na een uur schep je het beslag in een slagroomspuitzak, gebruik hiervoor zo’n kleine tuitje, heb je geen slagroomzak, kan je het ook in een gewassen afwasmiddelflesje doen. de olie goed opwarmen, dan het vuur minderen, en spuiten dan maar. Gewoon in het rond, heen en weer, dan krijg je vanzelf een figuur. Als het goed gebakken is, doe je het in de siroop, en dan laat je het een paar tellen zich goed volzuigen, en dan haal je het eruit, dan laten uitlekken in een vergiet.

05-08-2011, 18:22
Juist ja! BarakAllahoefiek schat voor je moeite. Kan helaas geen groene puntjes geven ivm de 24 uur regel

06-08-2011, 12:08
dankje wel schat die cebakia recept had ik nog niet .