Bekijk volle/desktop versie : Ben jij kortzichtig of ruimdenkend?



Pagina's : [1] 2

04-08-2011, 16:53
Een topic die iets anders is dan de meeste andere topics. Dat mag ook wel want de marokkaanse cultuur bevat ook alle kleuren van de regenboog en is zo instabiel als een olifant op het water. In deze topic wil ik mbt bepaalde situaties die wij vaak zien of horen de bekende gedachtegangen of uitspraken neerzetten. En daarnaast de ruimdenkende gedachtes mbt datzelfde onderwerp.

Velen zullen de uitspraken herkennen en zich erin thuis voelen en anderen zullen weer inzien dat die gedachte best wel minder slim en kortzichtig is. Ik houd geen rekening met de domheid en onrechtvaardigheid van onze cultuur dus ik heb de intentie om te zeggen wat ik vind en denk.

Tuurlijk mogen de mensen reageren en hun mening geven want op die manier word dan ook geanalyseerd hoe het kan dat iemand zo kortzichtig denkt. De prakijkvoorbeelden die ik noem komen onwijs vaak voor.

En als je reageert, reageer dan niet met emoties of onvrede maar puur met je verstand.

Er zijn bepaalde woorden die ik gebruik waarbij je kan zeggen dat het beter is om een ander woord te gebruiken maar bewust kies is voor dat ene woord. Dit om het nog herkenbaarder te maken, want de gemiddelde kortzichtige marokkaanse jongeman heeft behalve zijn scheldvocabulaire niet echt een uitgebreid woordenboek waar hij zijn woorden uit kan kiezen.

04-08-2011, 17:04


Een kortzichtige marokkaan ziet een meid met een hoofddoek bij de tramhalte staan die een slok neemt van haar flesje water en dit allemaal in de maand ramadan. En deze kortzichtige marokkaan staat bij de stoplicht ter hoogte van de bushalte en reageert als volgt terwijl hij het raam opendoet:

"Ah kafira, mosiba, het hellevuur voor jou, eten in de ramadan, echt van die vieze negerwijfen dat je bent. Ze3ma hijaab maar ramadan eten. Ah schaam je, tfoe mensen zoals jij". En extreem gasgeven bij groen en weg is hij.

Twee minuten later een ruimdenkende marokkaan die dezelfde dame een slok ziet nemen van haar flesje water, en terwijl hij dat ziet denkt hij het volgende "meskiena misschien heeft zij diabetes type 1 en kan en mag zij niet vasten door de insuline die zij gebruikt of misschien zit zij gewoon in haar maandelijkse periode en dan mag zij natuurlijk niet vasten en dat weet natuurlijk elke moslim met een beetje hersenen." En in alle rust rijdt hij bij groen rustig door.

04-08-2011, 17:19
Een kortzichtige marokkaan ziet een marokkaan met een dure auto parkeren in een parkeervak stilstaan en hij kijkt naar hem en die auto heel afgunsterig en zegt tegen zijn gelijkwaardige vriend " zie je hem ze3ma biggie doen, is gewoon een grote drugsdealer. Allemaal haramgeld wat hij heeft maar hij doet net of hij succesvol is, mies n 7aram verkoopt gewoon coke en hashiesh."

Een ruimdenkende marokkaan loopt met zijn gelijkwaardige vriend en ziet een marokkaan uitstappen uit een Mercedes S-klasse bouwjaar 2010 die hij van de buurt kent en zegt tegen zijn vriend "wallah mashAllah tabarakAllah, ik heb echt respect voor deze man, hij vertrekt in de ochtend 7 uur naar zijn werk en komt pas 22.30 uur thuis, heeft weinig tijd voor zijn kinderen maar zweet echt voor zijn ict-bedrijf. Echt serieus en succesvol is hij."

04-08-2011, 17:36
Een groep kortzichtige marokkanen zitten bij elkaar in een koffiehuis en dan begint de ene te roepen dat ait wayagher echt iegjar (ezels) zijn. Ja klopt zegt de ander want ik heb een keer een buurman gehad die ook van ait wayagher was en dat was echt echt echt een ezel. Dat volk is echt allemaal ziek en gestoord. Begint de ander dan nog even het marokkaanse volk nog kleiner te maken en zegt "ieqer3ijen gaan allemaal vreemd, ik heb een collega gehad met hijab en alles zij deed het dagelijks met een andere collega in de archiefruimte en zij had nog 4 kinderen thuis. Echt slecht volk, allemaal viezerikken. Begint weer een ander en zegt ja klopt echt ait wayagher en ieqerhiejen allemaal slecht, maar s7ab agadir, marakesh en die hele gebied al die mensen aanbidden duivels en dragen 32 uur per dag si7r bij zich. Ze hoeven je alleen maar hand te geven en je bent weg. Echt gevaarlijk die mensen ik waarschuw jullie. En dan begint de vierde van hun te zeggen .................................................. ..................


Een groep ruimdenkende mensen zitten bij elkaar en praten over een probleem die één van hen overkomen is door een andere marokkaan. Ik begrijp niet dat hij me deze onrecht aandoet, ik ben altijd eerlijk tegen hem en stond altijd voor hem klaar. Ewa ja zegt die ander je hebt overal goede mensen en minder goede mensne, misschien beter dat je hem eerst vraagt waarom hij je zo behandelde. Of je nou van Hoceima, Nador, Taza, Midar of het zuiden komt overal heb je goede mensen en mensen waar je je voor moet oppassen. De ene persoon gebruikt zijn verstand en de ander zijn onwetendheid, dit heeft niets met stam of volk te maken. We zijn allemaal moslims en alleen het niveau van godsvrezendheid maakt het verschil.

04-08-2011, 17:53


Tijdens het baby feest van Tante hafida, zitten er een aantal vrouwen aan tafel te kletsen.
Gatshi Menoesh zegt tegen de andere vrouwen: 'Oh ,teh kijk, teh kijk, dochter van a7mosh. Die jurk had jou dochter beter kunnen staan , Fatma. Waarom heb je je dochter , die rode jurk aan laten doen Fatma? Als ze die groene had aan gedaan, zag ze er veel beter uit dan de dochter van A7mosh. Alle vrouwen kijken afgunstig naar de dochter van A7mosh.


Tijdens de babyfeest van tante hafida, zitten er een aantal vrouwen aan tafel te kletsen.
Gathsi menoesh ziet de dochter van A7mosh lopen in een mooie zijde jurk. Ze zegt tegen de vrouwen : Tbark Allah, de dochter van a7mosh ziet er mooi uit in haar jurk. Een van de vrouwen merkt het ook op en geeft de dochter van a7mosh een compliment.

04-08-2011, 18:07

Citaat door Imlookingforyou:
Tijdens het baby feest van Tante hafida, zitten er een aantal vrouwen aan tafel te kletsen.
Gatshi Menoesh zegt tegen de andere vrouwen: 'Oh ,teh kijk, teh kijk, dochter van a7mosh. Die jurk had jou dochter beter kunnen staan , Fatma. Waarom heb je je dochter , die rode jurk aan laten doen Fatma? Als ze die groene had aan gedaan, zag ze er veel beter uit dan de dochter van A7mosh. Alle vrouwen kijken afgunstig naar de dochter van A7mosh.


Tijdens de babyfeest van tante hafida, zitten er een aantal vrouwen aan tafel te kletsen.
Gathsi menoesh ziet de dochter van A7mosh lopen in een mooie zijde jurk. Ze zegt tegen de vrouwen : Tbark Allah, de dochter van a7mosh ziet er mooi uit in haar jurk. Een van de vrouwen merkt het ook op en geeft de dochter van a7mosh een compliment.
Ja ik vind hem leuk, ook echt die praatstijl van die marokkaanse vrouwtjes. Ik vind hem echt cool. Heb je er nog meer van?

04-08-2011, 18:37
Erg leuk initiatief! UP!

05-08-2011, 01:06
hahaah die ait wayegher vooroordelen herken ik helemaal. Mensen zeggen altijd tegen mij jullie hebben strenge (onredelijke) mannen, jullie zijn nationalistische en arrogant.

weetje wat het ook is. Je hoort een verhaal, je hoort nog een verhaal en dan maak je iets live mee dan ga je al gauw dingen geloven. Maar als er al maar 1 uitzondering is mag je niet iedereen over diezelfde kam scheren. En terwijl marokkanen onderling ruzie maken hebben ze niet door dat er een grotere bedreiging is.

05-08-2011, 05:16

Citaat door weesbarmhartig:
Een kortzichtige marokkaan ziet een meid met een hoofddoek bij de tramhalte staan die een slok neemt van haar flesje water en dit allemaal in de maand ramadan. En deze kortzichtige marokkaan staat bij de stoplicht ter hoogte van de bushalte en reageert als volgt terwijl hij het raam opendoet:

"Ah kafira, mosiba, het hellevuur voor jou, eten in de ramadan, echt van die vieze negerwijfen dat je bent. Ze3ma hijaab maar ramadan eten. Ah schaam je, tfoe mensen zoals jij". En extreem gasgeven bij groen en weg is hij.

Twee minuten later een ruimdenkende marokkaan die dezelfde dame een slok ziet nemen van haar flesje water, en terwijl hij dat ziet denkt hij het volgende "meskiena misschien heeft zij diabetes type 1 en kan en mag zij niet vasten door de insuline die zij gebruikt of misschien zit zij gewoon in haar maandelijkse periode en dan mag zij natuurlijk niet vasten en dat weet natuurlijk elke moslim met een beetje hersenen." En in alle rust rijdt hij bij groen rustig door.
Nou ik denk eerlijk gezegd niks. Ik denk niet zij is ziek, ik denk niet zij is ongesteld, ik denk niet zij wil gewoon niet vasten, want het boeit me niet. Men moet gewoon met zichzelf bezig zijn. Waarom moet je al voor die andere persoon bedenken of hij/zij diabetes type 1 heeft? Je kan het ook gewoon zien en registreren en klaar. Hoeft niet nog een verklaring te bedenken, want je weet toch niet of die verklaring klopt.

05-08-2011, 12:04
Een jongevrouw studeert veel want het is een zware studie daarnaast sport ze ook. Er is een tijd aangebroken om op bezoek te gaan naar familie. Een nicht vroeg: " wat doe je met je dagelijkse leven? "
Jongevrouw antwoord: " Studeren en sporten".
Nicht: "Inshallah is het jouw beurt om te trouwen"

Een nicht vroeg: " wat doe je met je dagelijkse leven? "
Jongevrouw antwoord: " Studeren en sporten".
Nicht: "Mashallah dat je aan je toekomst denkt met een goede baan en een goede gezondheid. De rest komt vanzelf"

05-08-2011, 13:16
Als ik dit zo lees dan ben ik eigenlijk best kortzichtig, en niet zo een klein beetje ook.

05-08-2011, 15:33

Citaat door Vlampje:
Nou ik denk eerlijk gezegd niks. Ik denk niet zij is ziek, ik denk niet zij is ongesteld, ik denk niet zij wil gewoon niet vasten, want het boeit me niet. Men moet gewoon met zichzelf bezig zijn. Waarom moet je al voor die andere persoon bedenken of hij/zij diabetes type 1 heeft? Je kan het ook gewoon zien en registreren en klaar. Hoeft niet nog een verklaring te bedenken, want je weet toch niet of die verklaring klopt.
Volgens mij snap jij het doel niet van de topic.

Doel van de topic is juist dat wij mgarba moeten stoppen met negatief denken en uit moeten gaan van het positieve en niet zo stressen en agressief worden van wat anderen doen. Positief denken en uitgaan van het goede dat moeten we nog leren.

Er van uitgaande dat ze niet wil vasten is uitgaan van het slechte als je heel goed nadenkt. En denken dat ze diabetes heeft of ongesteld is dat is uitgaan van het goede en iemand niet negatief veroordelen.

05-08-2011, 15:39



Citaat door barbie2de:
hahaah die ait wayegher vooroordelen herken ik helemaal. Mensen zeggen altijd tegen mij jullie hebben strenge (onredelijke) mannen, jullie zijn nationalistische en arrogant.

weetje wat het ook is. Je hoort een verhaal, je hoort nog een verhaal en dan maak je iets live mee dan ga je al gauw dingen geloven. Maar als er al maar 1 uitzondering is mag je niet iedereen over diezelfde kam scheren. En terwijl marokkanen onderling ruzie maken hebben ze niet door dat er een grotere bedreiging is.
Ik snap je punt, alleen in berichtgevingen of forums als blijkt dat 70% of meer een gedachtegang aanhangt dan mag je best generaliseren. En helaas meer dan 70% van onze mgarba hangen de bekrompen en kortzichtige cultuur aan, sterker nog ze zijn zelfs gaan geloven dat die kortzichtigheid de Islam is.

In dit geval is het dus niet erg om te generaliseren.

31-08-2012, 04:46
Mohamed loopt in de stad. Hij botst perongeluk tegen iemand aan. persoon: ''sorry meneer, perongeluk'' Mohamed: ''ah kijk uit, beter voor je, !''

Mohamed loopt in de stad. Hij botst perongeluk tegen iemand aan. persoon: ''sorry meneer, perongeluk '' Mohamed: oh, maakt niet uit joh, kan gebeuren''

31-08-2012, 04:51
Mensen die vaak negatief zijn, probeer een positief te zijn, je voelt je vast veel beter erdoor.

Pagina's : [1] 2