Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Zwangerschap, bloedarmoede en het vasten...

Pagina's : [1] 2 3

Nusayla
04-08-2011, 15:07

Dames, Sinds de Ramadan is begonnen heb ik 2 keer gegeten. Ik heb last van bloedarmoede. Nu vraag ik me af of ik er wel goed aan heb gedaan dat ik 2x heb gegeten... de andere dagen dat ik heb gevast gingen best goed. Vandaag is het een warme dag en heb voor mezelf besloten om te eten omdat ik denk dat ik ook door de warmte erg duizelig zal worden... Verder ben ik ook bng dat ik te weinig voedingsstoffen binnen zal krijgen maar aan de andere kant denk ik Allah swt is groot en die zorgt er wel voor dat je kind gezond geboren wordt. Ergens voel ik me zo schuldig en denk ik dat ik het vandaag best had moeten volhouden... een zwangere vrouw is toch verplicht te vasten als ze niet voor haar gezondheid of de gezondheid van haar kind vreest. ik ben trouwens 8 maanden zwanger Hoe denken jullie erover?

scorpiongirl
04-08-2011, 15:20
Ik heb precies hetzelfde. En ook nog een te lage bloeddruk. Ik kom net bij de VK vandaan en zij heeft me afgeraden te vasten. Het gaat al slecht zonder te vasten. Ik vind het ook jammer, maar ja, onze gezondheid gaat natuurlijk voor. Heb 1 dag meegevast en dat was echt niet te doen. Heb de hele dag in bed gelegen en ik denk dat dat ook niet de bedoeling is van het vasten.

Amatourrahmaan
04-08-2011, 15:20
Tjah, kijk als je voor je gezondheid en die van je kind vreest is het afgeraden (makrouh) om te vasten en volgens een andere mening is het zelfs verboden (haram) om voor jou te vasten. Zolang je die vrees niet hebt is het indd zo dat de verplichting om te vasten gewoon voor jou blijft gelden.. Probeer voor fajr goed te eten, neem die zwangerschapsvitamines , en eet vanaf maghreb verdeeld over de avond genoeg fruit en groente. En drink genoeg water. Water is erg belangrijk voor zowel jouw kindje als voor jezelf. Moge Allah swt het voor jou vergemakkelijken

tazaflower
04-08-2011, 16:15
Ik zou eten voor mijn kindje.Zodat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.En als de arts het afgeraden heeft moet je echt niet vasten.

___-___
04-08-2011, 16:19

Dat kun jij alleen zelf bepalen. Alleen jij weet wat je voelt en wat je aankunt. Het is in ieder geval gewoon toegestaan als je vreest voor jezelf of je kindje, daar hoef je dus nit bang voor te zijn. Allahoe Ta'ala is Barmhartig en heeft de Dien heel makkelijk voor ons gemaakt alhamdoelillah.

oemdouaa
04-08-2011, 16:33
ik vast nu ook niet wat ik zo erg vind. Heb 1 dag, de eerste dag meegevast en dat ging totaal niet goed. Ik voelde me goed tot ik moest beginnen met koken enzo. Ik een lage ijzertekort van 6,3 en ben bijna 33 wkn zwanger. Ik ging hyperventileren kreeg hartkloppingen duizeligheid. Me man kon me gewoon van de grond rapen. Ik moet ook 2x per dag ijzertablet slikken ik kan het niet op een nuchtere maag slikken dus een halfuur voor maaltijd of 2 tot 3 uur na maaltijd. DUs werd het voor mij pas na maaltijd en dan is het al 12 uur en na 3 uur fadjr neem ik de volgende er zit dan niet zoveel tijd tussen die andere van 12 uur. Gebeld met het ziekenhuis( ben daar onder behandeling) en overleg hebben ze me afgeraden om te vasten in mijn situatie anders wanneer ik zou gaan vasten insa allah ik dan een nog te lage ijzer te kort zal hebben en ze me dan of bloedtransfusie of aan ijzerinfuus moet wat ik niet wil. Ik baal er wel van dat ik niet kan meevasten en dat me man nu alleen zijn vasten verbreekt. Me moeder meskiena heeft afgelopen dagen voor eten gezorgd enzo. Ik zou als jou was met je verloskudige overleggen en ga op je gevoel af. Somige voelen zich goed tijdens een zwangerschap en vasten mee maar helaas lukt dat niet voor iedereen hoe graag men wil meedoen. Gair insa allah moge allah swt ons de kracht en sabr geven.

naschiatje
04-08-2011, 16:37
Moge Allah swt jullie bijstaan lieve dames, ameen. Als je echt het gevoel hebben dat het niet kan vast beter niet.

oumdounia
04-08-2011, 16:40
Hamdoulillah, heb zelf last van ijzertekort maar het gaat veel beter dan ik dacht,,.. beter dan de dagen dat ik wel eet.. hamdoulillah voor elke dag die ik vast! Maar als je echt niet kan... gewoon niet doen... hamdoulillah voor onze Dien al Islam!

Nusayla
04-08-2011, 16:40
Mijn ijzergehalte is 6.1.. Zelfs nu ik heb gegeten voel ik mee heel slap en heb hele erge hartkloppingen bij inspanningen. maar als ik vast doe ik bijna niets.. alleen op de bank hangen en lichte huishouding en dan gaat het wel... ik ga toch proberen vanaf morgen elke dag te vasten inshallah...

Ongelukkige25
04-08-2011, 16:43
Ik heb een laag ijzergehalte en een super lage bloeddruk. HB is 6.0 en bloeddruk 80 over 40 :S Ik doe wel mee en het gaat wel. Heb nog net genoeg energie voor werk en daarna is het echt rustig aandoen.

oemdouaa
04-08-2011, 16:47
Mijn ijzergehalte is 6.1.. Zelfs nu ik heb gegeten voel ik mee heel slap en heb hele erge hartkloppingen bij inspanningen. maar als ik vast doe ik bijna niets.. alleen op de bank hangen en lichte huishouding en dan gaat het wel... ik ga toch proberen vanaf morgen elke dag te vasten inshallah... Zo 6.1 is wel heel erg laag. Heb je ook ijzertabletjes hiervoor gekregen? Wat je zegt over hartkloppingen heb ik ook als ik teveel doe. Ik wil ook graag niks doen maar ik kan niet heb nog 3 kids rondlopen....moet nog veel doen qua klaarleggen voor de baby insa allah. Daar ben ik dus nu ook mee bezig. Wel is me verteld dat als ik toch zou vasten en een lage HB heb hierdoor nog lager kan worden doordat je niet eet en dat zou niet goed zijn gezien ik bijna zou gaan bevallen. Om je HB weer op peil te krijgen duurt wel zo'n 6 tot 8 weken. Ik zou wel oppassen als jou was voor de zekerheid nog een x je HB laten controleren,,,,,ik moet nu om de 2 wkn...naar de gynaecoloog.

Amatourrahmaan
04-08-2011, 20:25
Mijn ijzergehalte is 6.1.. Zelfs nu ik heb gegeten voel ik mee heel slap en heb hele erge hartkloppingen bij inspanningen. maar als ik vast doe ik bijna niets.. alleen op de bank hangen en lichte huishouding en dan gaat het wel... ik ga toch proberen vanaf morgen elke dag te vasten inshallah... Maar je kent dus het oordeel hierover, wees is eerlijk tegen jezelf. Want als je bang bent dat jouw gezondheid of die van jou baby in gevaar is, dan moet je niet vasten.

Miep.
04-08-2011, 20:34

Ik denk altijd zo, ALLAH swt weet of je het kan of niet. IK heb vorige jaar ook niet gevast.. Dit jaar geef ik mimie bv. en toch doe ik vaste. Ik had met me zelf afgesproken(aangezien ik ook nog een bijkomende punt heb kwa gezondheid) dat ik gewoon vast maar als ik het dus niet zou trekken ik mijn vasten zou verbreken. Maar elhamdoelilah ik heb kracht van ALLAH swt gekregen. Ik doe het wel rustig aan gedruendede dag. EN probeer savonds veel te drinken ivm bv. gairinsha allah!

elanortaourirt
04-08-2011, 20:41
Dames, Sinds de Ramadan is begonnen heb ik 2 keer gegeten. Ik heb last van bloedarmoede. Nu vraag ik me af of ik er wel goed aan heb gedaan dat ik 2x heb gegeten... de andere dagen dat ik heb gevast gingen best goed. Vandaag is het een warme dag en heb voor mezelf besloten om te eten omdat ik denk dat ik ook door de warmte erg duizelig zal worden... Verder ben ik ook bng dat ik te weinig voedingsstoffen binnen zal krijgen maar aan de andere kant denk ik Allah swt is groot en die zorgt er wel voor dat je kind gezond geboren wordt. Ergens voel ik me zo schuldig en denk ik dat ik het vandaag best had moeten volhouden... een zwangere vrouw is toch verplicht te vasten als ze niet voor haar gezondheid of de gezondheid van haar kind vreest. ik ben trouwens 8 maanden zwanger Hoe denken jullie erover? je mag niet mee doen met ramdan want je bent hoog zwanger jou baby heeft allemaal voedingstoffen nodig en en kind kan geen rmdan doen of zieke mensen je moet gewoon deze jaar overslaan want toen mijn moeder zwanger was had ze ook geen rmdan

Amatourrahmaan
04-08-2011, 22:52
je mag niet mee doen met ramdan want je bent hoog zwanger jou baby heeft allemaal voedingstoffen nodig en en kind kan geen rmdan doen of zieke mensen je moet gewoon deze jaar overslaan want toen mijn moeder zwanger was had ze ook geen rmdan De regel is : Als je vreest voor je gezondheid en de gezondheid van je kind dan is het makrouh voor jou om te vasten en volgens sommigen haram om te vasten. Als dat niet het geval is dan is het verplicht voor jou om te vasten

Pagina's : [1] 2 3