Bekijk volle/desktop versie : Zwangerschap, bloedarmoede en het vasten...



Pagina's : 1 [2] 3

05-08-2011, 00:55

Citaat door Oum-Nour:
De regel is :

Als je vreest voor je gezondheid en de gezondheid van je kind dan is het makrouh voor jou om te vasten en volgens sommigen haram om te vasten.

Als dat niet het geval is dan is het verplicht voor jou om te vasten
tuurlijk valt er in deze situatie te vresen duhh allah swt gaat haar heus niet kwalijk nemen ze heeft bloedarmoede en acht maanden zwanger yeh en mensen die ziek zijn zwanger zijn of op lange reis zijn hoeven niet te vasten of later inhalen zo is het mij bij gebracht

05-08-2011, 02:39



Citaat door Oum-Nour:
De regel is :

Als je vreest voor je gezondheid en de gezondheid van je kind dan is het makrouh voor jou om te vasten en volgens sommigen haram om te vasten.

Als dat niet het geval is dan is het verplicht voor jou om te vasten
Ik vraag me alleen af hoe je nou kan weten of het goed of slecht is voor je kind... want iedereen ervaart dit anders... stel ik voel me goed en vast de hele maand maar achteraf wordt geconstateerd dat je kind niet voldoende voedingsstoffen binnen heeft gehad...

Daar maak ik me meer zorgen om..

05-08-2011, 09:03

Citaat door elanortaourirt:
tuurlijk valt er in deze situatie te vresen duhh allah swt gaat haar heus niet kwalijk nemen ze heeft bloedarmoede en acht maanden zwanger yeh en mensen die ziek zijn zwanger zijn of op lange reis zijn hoeven niet te vasten of later inhalen zo is het mij bij gebracht
Nee in deze situatie valt er niet te vrezen.

Vrezen is een gevoel die zij kan krijgen, als zij die niet heeft dient ze gewoon te vasten.

indd, ze HOEVEN niet te vasten, jij zegt dat ze niet MOET vasten omdat ze zwanger is. Dat is iets heel anders.

05-08-2011, 09:07

Citaat door Nusayla:
Ik vraag me alleen af hoe je nou kan weten of het goed of slecht is voor je kind... want iedereen ervaart dit anders... stel ik voel me goed en vast de hele maand maar achteraf wordt geconstateerd dat je kind niet voldoende voedingsstoffen binnen heeft gehad...

Daar maak ik me meer zorgen om..
Je hoeft niet te weten of het goed of slecht is voor je kind, daar kom je namelijk niet achter.
Ipv daarover te speculeren zou je sochtends en gedurende de hele avond na maghreb ( dus verdeeld over de avond ) voldoende vitamines naar binnen moeten werken.

Maar hetgeen jij nu zegt, laat dus zien dat je toch bang bent voor de gezondheid van jouw kindje.

Als je daar bang voor bent meid dan moet je gewoon eten en het later inhalen.
Het is iets waar je je misschien een beetje rot bij voelt omdat je niet kan vasten, maar Allah swt heeft jou deze mogelijkheid gegeven.

05-08-2011, 10:16



Citaat door Nusayla:
Mijn ijzergehalte is 6.1.. Zelfs nu ik heb gegeten voel ik mee heel slap en heb hele erge hartkloppingen bij inspanningen. maar als ik vast doe ik bijna niets.. alleen op de bank hangen en lichte huishouding en dan gaat het wel... ik ga toch proberen vanaf morgen elke dag te vasten inshallah...
Sorry maar ik vind jou heel onverantwoordelijk bezig.. Denk eens aan je kind

05-08-2011, 10:44

Citaat door Nusayla:
Dames,

Sinds de Ramadan is begonnen heb ik 2 keer gegeten. Ik heb last van bloedarmoede. Nu vraag ik me af of ik er wel goed aan heb gedaan dat ik 2x heb gegeten... de andere dagen dat ik heb gevast gingen best goed. Vandaag is het een warme dag en heb voor mezelf besloten om te eten omdat ik denk dat ik ook door de warmte erg duizelig zal worden... Verder ben ik ook bng dat ik te weinig voedingsstoffen binnen zal krijgen maar aan de andere kant denk ik Allah swt is groot en die zorgt er wel voor dat je kind gezond geboren wordt.

Ergens voel ik me zo schuldig en denk ik dat ik het vandaag best had moeten volhouden... een zwangere vrouw is toch verplicht te vasten als ze niet voor haar gezondheid of de gezondheid van haar kind vreest.

ik ben trouwens 8 maanden zwanger


Hoe denken jullie erover?
waar wacht je op?
je kunt flauwvallen in deze situatie

probeer veel groene groenten te eten.linzen en vlees
daar zit veel ijzer in waardoor je het misschien wel volhoudt

05-08-2011, 11:14
Fijn , niemand vast dus meer. De ene is zwanger, de ene is het bloed leeg gelopen, de ander heeft zijn been gebroken en de ander heeft een steenpuist.

05-08-2011, 11:16

Citaat door Karima_X:
Fijn , niemand vast dus meer. De ene is zwanger, de ene is het bloed leeg gelopen, de ander heeft zijn been gebroken en de ander heeft een steenpuist.

05-08-2011, 11:55

Citaat door Karima_X:
Fijn , niemand vast dus meer. De ene is zwanger, de ene is het bloed leeg gelopen, de ander heeft zijn been gebroken en de ander heeft een steenpuist.
Waar slaat dat nou weer op?? De ts is ziek en ze is zwanger, ze moet aan haar kind denken en het vasten inhalen

05-08-2011, 12:10
Je moet ook rekening houden dat het lange vaste dagen zijn. Als ik jou was zou ik gewoon eten en later alles inhalen.
Het is niet voor niets toegestaan hé. Allah maakt het ons altijd makkelijker en wij pakken een moeilijkere weg!
Moesten we in de winter vasten dan zou je mss nog mee kunnen doen. Maar nu is het maghreb rond 9.30 dat is toch laat!

05-08-2011, 12:15

Citaat door Oum-Nour:
Nee in deze situatie valt er niet te vrezen.

Vrezen is een gevoel die zij kan krijgen, als zij die niet heeft dient ze gewoon te vasten.

indd, ze HOEVEN niet te vasten, jij zegt dat ze niet MOET vasten omdat ze zwanger is. Dat is iets heel anders.
In sourat al bakara staat erop dat zwangere vrouwen en vrouwen die borstenvoedingeven, zieke mensen en een reiziger niet moeten vasten. En het later gewoon kunnen terug inhalen. Der stond dus niet op met als je vreest voor uw kind of iets in die aard.

05-08-2011, 12:22

Citaat door -Bubbels-:
Waar slaat dat nou weer op?? De ts is ziek en ze is zwanger, ze moet aan haar kind denken en het vasten inhalen
Daar zijn er ook regels voor. Mischien is navragen wat verstandiger. Nederland wordt indd elke dag slimmer.

05-08-2011, 12:48



Citaat door elanortaourirt:
je mag niet mee doen met ramdan want je bent hoog zwanger jou baby heeft allemaal voedingstoffen nodig en en kind kan geen rmdan doen of zieke mensen je moet gewoon deze jaar overslaan want toen mijn moeder zwanger was had ze ook geen rmdan
Sorry maar wat je zegt is puur onzin als zwangere vrouw kan je gewoon vasten, over voedingsstoffen gesproken het is ook een onzin datje ongeboren kind ook mee vast, zij hebben reservevoedsel en hebben dus altijd te eten ook als je vast. Ik zelf ben 9 maanden zwanger en vast gewoon zonder problemen heerlijk zelfs (behalve vandaag ziek en overgeven)
Het is een grote verantwoordelijkheid om zo maar te roepen dat je t mag overslaan terwijl de islam iets anders zegt.

Moge allah je vergeven en onze bevallingen vergemakkelijken........amin

05-08-2011, 12:51

Citaat door vrouw1986:
In sourat al bakara staat erop dat zwangere vrouwen en vrouwen die borstenvoedingeven, zieke mensen en een reiziger niet moeten vasten. En het later gewoon kunnen terug inhalen. Der stond dus niet op met als je vreest voor uw kind of iets in die aard.
Dit heb ik nooit gehoord ook als je je goed voelt?

05-08-2011, 14:33

Citaat door vrouw1986:
In sourat al bakara staat erop dat zwangere vrouwen en vrouwen die borstenvoedingeven, zieke mensen en een reiziger niet moeten vasten. En het later gewoon kunnen terug inhalen. Der stond dus niet op met als je vreest voor uw kind of iets in die aard.
Er staat nergens in surat al baqarah dat een '' vrouw die zwanger is en vrouwen die borstvoeding geven '' niet hoeven te vasten
Het geen jij zegt staat in een hadith, en er staat niet dat ze niet mogen vasten.
Ze moeten vasten TENZIJ ze vrezen voor hun eigen gezondheid of die van hun foetus.

Er staat dat wie er ZIEK is of op REIS is de hoeveelheid dagen die hij gemist heeft op een ander tijdstip moet inhalen.

De geleerden hebben onder '' ziek'' de zwangere geplaatst en degenen die borstvoeding geven.


This hadeeth was narrated by Abu Dawood, 2408; al-Tirmidhi, 715; al-Nasaa’i, 2315; and Ibn Maajah, 1667.

It says that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Allaah has relieved the traveller of half of the prayer and of the duty to fast, and He has relieved pregnant and nursing mothers (of the duty to fast).” It was classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Abi Dawood.

This hadeeth is general in meaning and applies to every pregnant woman, but the scholars limited it to cases of hardship, based on the reason for which this ruling – namely pregnant women not fasting – was prescribed.

This is similar to the reference to the sick in the verse (interpretation of the meaning):

“and whoever is ill or on a journey, the same number [of days which one did not observe Sawm (fasts) must be made up] from other days”

[al-Baqarah 2:185]

Imam al-Bukhaari said:

Chapter on the words, “Exempt days”… al-Hasan and Ibraaheem said concerning breastfeeding or pregnant women: If they fear for themselves or their children, they should break the fast then make it up. End quote.

This restriction of the ruling was narrated from Ibn ‘Abbaas, Ibn ‘Umar, al-Hasan and al-Nakha’i among the salaf.


Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah said in Majmoo’ al-Fataawa (25/218):

If a pregnant woman fears for her foetus, she may break the fast…

Ibn Hazm said in al-Muhalla (4/411):

The fast is addressed to pregnant and breastfeeding woman and old men. The Ramadaan fast is obligatory for all of them, but if a breastfeeding woman fears that she may have too little milk for her child and there is no one else to feed the child, or if he will not take the breast of any other woman, or if a pregnant woman fears for her foetus, or if an old man is unable to fast because of his age, then they may break the fast… end quote.

It says in al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah (28/55):

The fuqaha’ are agreed that pregnant and breastfeeding women may break the fast in Ramadaan, so long as they fear sickness or an increase in sickness for themselves or their children, or they fear harm or death. In the case of a pregnant woman, the foetus is regarded as part of her body, so the fear for him is like the fear of damage to any of her limbs or physical faculties.

Al-Shawkaani said in Nayl al-Awtaar (4/273), commenting on the hadeeth which says that pregnant and breastfeeding women are allowed not to fast:

This hadeeth indicates that it is permissible for pregnant and breastfeeding women not to fast. This was the view of the fuqaha’, if a breastfeeding woman fears for her nursing infant or if a pregnant woman fears for the unborn child. They said: They may definitely break the fast. End quote.

It says in Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (10/226):

With regard to the pregnant woman, she must fast whilst pregnant, unless she fears that fasting may harm her or her unborn child, in which case she is granted a concession allowing her not to fast, and she should make up the fasts after she delivers and her nifaas has ended. End quote.

http://www.islamqa.com/en/ref/66438/pregnant%20fast


En lees wel goed, er staat ze '' mag'' , het is '' voor haar toegestaan om '' .

Pagina's : 1 [2] 3