Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Hoogzwanger en vasten

Belgiquia
03-08-2011, 14:30

Salaam Zijn er hier dames die hoogzwanger zijn en vasten of in de voorbije jaren hebben gevast tijdens de laatste maanden van de zwangerschap? Volgens veel artsen is het schadelijk voor de baby omdat de hersenen dan in volle ontwikkeling zijn. Hoe denken jullie erover?

Surfster
03-08-2011, 14:37
Waarom zou je? Het lijkt mij niet gezond idd maar goed.. Ben geen arts.

Trouwens
03-08-2011, 14:50
Ik ben volgende week woensdag uitgerekend, en ik vast gewoon mee. Ik heb het nagevraagd bij mijn VK, die gaf aan dat het kind praktisch al volgroeit is. Natuurlijk heeft ze het afgeraden, maar ja, dat doen nsara altijd. Nadeel van vasten is wel dat het vruchtwater minder kan worden, omdat je dus minder vocht binnen krijgt. Maar ik zorg er gewoon voor dat ik tussen magreb en shor minimaal 2 liter water drink. Voel me voor de rest el hmdh prima.

wafalicious
03-08-2011, 14:52
Ik ben volgende week woensdag uitgerekend, en ik vast gewoon mee. Ik heb het nagevraagd bij mijn VK, die gaf aan dat het kind praktisch al volgroeit is. Natuurlijk heeft ze het afgeraden, maar ja, dat doen nsara altijd. Nadeel van vasten is wel dat het vruchtwater minder kan worden, omdat je dus minder vocht binnen krijgt. Maar ik zorg er gewoon voor dat ik tussen magreb en shor minimaal 2 liter water drink. Voel me voor de rest el hmdh prima. TbarkAllah aeliek lieve schat , ben ook hoogzwanger en het zou me dus echt niet lukken heb vandaag al gegeten en voel me zo flauw als iets.. Mabrouk by the way met je zwangerschap !

Isha_2
03-08-2011, 14:55

Vind de vrouwen van tegenwoordig echt zwak. Onze moeders gingen gewoon bidden en vasten terwijl ze hoogzwanger waren. Mijn buurvrouw was hoogzwanger in de zomer. Haar kind is nu oud genoeg om zelf een kind te krijgen. Als je je hele zwangerschap geen complicaties hebt gehad, dan begrijp ik je zorgen niet. Het is algemeen bekend dat je tegen het eind, een volgroeid kind hebt.

nova
03-08-2011, 14:55
Ik snap niet dat men vast bij zwangerschap...

nova
03-08-2011, 14:57
Was jouw moeder zo belezen? Het is geen oordeel dit, maar ik ben gewoon benieuwd hoeveel een gemiddelde moeder van moeders op dit forum wisten dat zwangere en borstvoedende vrouwen vrijgesteld zijn van vasten. Vind de vrouwen van tegenwoordig echt zwak. Onze moeders gingen gewoon bidden en vasten terwijl ze hoogzwanger waren. Mijn buurvrouw was hoogzwanger in de zomer. Haar kind is nu oud genoeg om zelf een kind te krijgen. Als je je hele zwangerschap geen complicaties hebt gehad, dan begrijp ik je zorgen niet. Het is algemeen bekend dat je tegen het eind, een volgroeid kind hebt.

Belgiquia
03-08-2011, 15:00
Amaai, ik probeer wel veel te drinken maar ik krijg zelfs geen liter water binnen. Wat ik wel doe, is veel dadels eten. Maar tbarkAlah 3lik nog één week te gaan inshaAllah.

Belgiquia
03-08-2011, 15:02
Dat is het recht dat je binnen de islam krijgt natuurlijk. Als je het niet aankan, dan mag je zelfs niet vasten. maar het nadeel is dan weer datje deze dagen moet inhalen. Zelf lukt het me tot hiertoe vrij goed maar zodra ik voel dat het niet gaat, zal ik ermee stoppen. Maar ik vraag me eerder af hoe het zit met de gezondheid van de baby.

Isha_2
03-08-2011, 15:02
Was jouw moeder zo belezen? Het is geen oordeel dit, maar ik ben gewoon benieuwd hoeveel een gemiddelde moeder van moeders op dit forum wisten dat zwangere en borstvoedende vrouwen vrijgesteld zijn van vasten. Ze keken naar hun gevoel en hadden meer sbar dan de vrouwen nu. Daar hoefde mijn moeder toen niet belezen voor te zijn. Daarbij, grotendeels van haar familie zijn geleerden. Dus als ze iets wilde weten dan deed ze dat. Je hoeft niet zwanger te zijn om je flauw te voelen, of hoofdpijn te krijgen. Wij werkende vrouwen hebben het ook zwaar dit jaar. Opstaan met shor, werken, huishouden, koken van ftor. Maar hebben gewoon geduld. En je kan met een trots gevoel bismillah zeggen wanneer je mag eten.

Belgiquia
03-08-2011, 15:04
Het verschilt van geval tot geval. Het is niet voor niets dat je binnen de islam de keuze hebt om al dan niet te vasten. Heb je zelf ook al gevast tijdens je zwangerschap?

Belgiquia
03-08-2011, 15:06
Ze keken naar hun gevoel en hadden meer sbar dan de vrouwen nu. Daar hoefde mijn moeder toen niet belezen voor te zijn. Daarbij, grotendeels van haar familie zijn geleerden. Dus als ze iets wilde weten dan deed ze dat. Je hoeft niet zwanger te zijn om je flauw te voelen, of hoofdpijn te krijgen. Wij werkende vrouwen hebben het ook zwaar dit jaar. Opstaan met shor, werken, huishouden, koken van ftor. Maar hebben gewoon geduld. En je kan met een trots gevoel bismillah zeggen wanneer je mag eten. Dat is een feit. Maar het verschil is dat zwangere vrouwen binnen de islam de keuze hebben en werkende vrouwen niet. Het gaat er immers om dat je ook verantwoordelijk bent voor je baby.

Isha_2
03-08-2011, 15:07

Dat is een feit. Maar het verschil is dat zwangere vrouwen binnen de islam de keuze hebben en werkende vrouwen niet. Het gaat er immers om dat je ook verantwoordelijk bent voor je baby. Volg je intuitie! Als er alarmbellen af gaan dan liever inhalen.

nova
03-08-2011, 15:10
Hartstikke fijn dat je moeder zich onder veel geleerden bevindt. Mijn moeder daarentegen had vrijwel geen geleerden (en daar bedoel ik mee, mensen die niet alleen kijken naar de letter, maar ook de interpretatie ervan) om zich heen met als gevolg dat ze vaste terwijl ze het zwaar had tijdens de zwangerschap en borstvoeding spaak liep doordat er gevast moest worden. De zwangere en borstvoedende vrouw is vrijgesteld van het vasten, in het voordeel van het kind. Het behoeft daarom geen uitleg dat een vaste zwangere of borstvoedende vrouw niet handig bezig. Al heeft ze energie voor 10: Het gaat in de eerste plaats niet om de moeder, maar om het kind. En dus kan gesteld worden: een vrouw die niet vast of een borstvoedende moeder die niet vast kan zonder schaamte of schuldgevoel "bismillah" zeggen. Ze keken naar hun gevoel en hadden meer sbar dan de vrouwen nu. Daar hoefde mijn moeder toen niet belezen voor te zijn. Daarbij, grotendeels van haar familie zijn geleerden. Dus als ze iets wilde weten dan deed ze dat. Je hoeft niet zwanger te zijn om je flauw te voelen, of hoofdpijn te krijgen. Wij werkende vrouwen hebben het ook zwaar dit jaar. Opstaan met shor, werken, huishouden, koken van ftor. Maar hebben gewoon geduld. En je kan met een trots gevoel bismillah zeggen wanneer je mag eten.

Isha_2
03-08-2011, 15:24
Hartstikke fijn dat je moeder zich onder veel geleerden bevindt. Mijn moeder daarentegen had vrijwel geen geleerden (en daar bedoel ik mee, mensen die niet alleen kijken naar de letter, maar ook de interpretatie ervan) om zich heen met als gevolg dat ze vaste terwijl ze het zwaar had tijdens de zwangerschap en borstvoeding spaak liep doordat er gevast moest worden. De zwangere en borstvoedende vrouw is vrijgesteld van het vasten, in het voordeel van het kind. Het behoeft daarom geen uitleg dat een vaste zwangere of borstvoedende vrouw niet handig bezig. Al heeft ze energie voor 10: Het gaat in de eerste plaats niet om de moeder, maar om het kind. En dus kan gesteld worden: een vrouw die niet vast of een borstvoedende moeder die niet vast kan zonder schaamte of schuldgevoel "bismillah" zeggen. Jammer dat jouw moeder zich niet onder de geleerden bevond. Had voor haar misschien dus wel heel handig geweest. Gelukkig voor mijn moeder dat haar neefjes wel geleerd zijn en dus de koran kunnen uitleggen zoals deze geschreven is zonder hun mening hierin door te schemeren. Elhamdolilah. Dat je als zwangere misschien bent vrijgesteld van vasten wil niet zeggen dat je meteen niet mee moet doen met vasten. Pas wanneer zij het geprobeerd heeft en ziet dat het echt niet gelukt is, kan zij haar vasten verbreken. gemakzucht telt niet.