Bekijk volle/desktop versie : Per ongeluk te vroeg verbreken van vasten



03-08-2011, 12:48
Salam 3aleykoum,

Eerst en vooral wens ik iedereen een gezegende Ramadan toe.

Ik zit met de volgende situatie een beetje verveeld en vroeg me af of er mij iemand een antwoord (met dalil) kon geven.
Het zit zo:

Gisteren hebben we natuurlijk gevast en tegen de avond ben ik begonnen om de Iftar klaar te maken. Normaal gezien duurt dat ongeveer tot wanneer het tijd is om het vasten te verbreken. Gisteren was ik iets vroeger klaar en juist op dat moment komt mijn zus op bezoek. We babbelen wat, ik ruim af, kijk naar de klok en denk: binnen een half uur is het al iftar. Mijn zus verschiet ook dat de tijd zo snel voorbij is gegaan en vertrekt naar huis. 5 minuten voor iftar maak ik mijn man wakker (hij slaapt een uurtje voor Iftar omdat hij de hele dag werkt) en ik dek de tafel. Ondertussen staat mijn man op en zegt dat het nog zo licht lijkt. Ik merk dit ook op maar we kijken naar de klok en aangezien het echt wel tijd en de zon op zich nergens meer te zien is, verbreek ik het vasten. Net als ik een dadel in mijn mond heb en een slok drinken heb genomen, komt mijn man aangerend om te zeggen dat ik een uur te vroeg ben!!

Ik heb dan onmiddelijk ook mijn zus gebeld maar ook zij had nog net niet gegeten. SubhanAllah, ik heb me gewoon in uur vergist (samen met alle andere familielieden) maar ik had als enige al gegeten Ik voel me nu echt schuldig en weet niet zo goed wat ik moet doen.

Ik lees overal dat je vastendag nog gewoon geldig is als je eet/drinkt omdat je VERGEET dat je vast. Maar dit was bij mij niet het geval, ik dacht gewoon dat de dag er al op zat. Weet iemand wat je in deze situatie moet doen?

BarakAllahu fiekoum...

03-08-2011, 17:33


als je niet opzettelijk doet, is het niet erg, denk ik.

03-08-2011, 17:48
'En er rust geen zonde op jullie in datgene waar jullie een fout in maken, maar wel in wat jullie harten zich opzettelijk hebben voorgenomen. En Allah is meest Vergevensgezind, meest Barmhartig.'

(Soerah al-Ahzaab: 5)



Als de vastende dus vergeet, en hij eet of drinkt iets, dan verbreekt dit zijn vasten niet, omdat hij het is vergeten. Als hij eet of drinkt, omdat hij dacht dat de zon al onder was gegaan of dat de dageraad nog niet was aangebroken, verbreekt dit zijn vasten ook niet, omdat hij het niet wist. Als de vastende tijdens het spoelen van zijn mond bij het verrichten van de rituele wassing voor het gebed (woedoe), water binnenkrijgt, dan maakt dit zijn vasten niet ongeldig, omdat hij dit niet expres deed. Ook iemand die een natte droom heeft gehad, maakt zijn vasten hierdoor niet ongeldig, omdat hij hier niet voor heeft gekozen.

http://www.soennah.com/content/view/140/41/