Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Tips voor degenen die zware hoofdpijn hebben (zetpil)

Zonnetje_78
02-08-2011, 19:51

Assalamoe aleikoem, Eerste tip is om heel veel water te drinken! Zowel bij het opstaan in de nacht als bij het verbreken van het vasten. Hierdoor spoelen de afvalstoffen goed weg. Tweede tip, sommige voedingsmiddelen werken hoofdpijn in de hand. Eet zo gezond en gevarieerd mogelijk en laat de vette deeghapjes en zoetigheid even staan. Nog steeds zware hoofdpijn? Wisten jullie dat het toegestaan is om een zetpil (paracetamol) te nemen tijdens het vasten? Want het bereikt de maag niet en het bevat ook geen voeding. Dit staat onder andere in het boekje: Het vasten - vraag en antwoord Shaykh Saalim al Adjmie Uitgeverij Daar al Aathaar

Wadji79
02-08-2011, 19:59
Assalamoe aleikoem, Eerste tip is om heel veel water te drinken! Zowel bij het opstaan in de nacht als bij het verbreken van het vasten. Hierdoor spoelen de afvalstoffen goed weg. Tweede tip, sommige voedingsmiddelen werken hoofdpijn in de hand. Eet zo gezond en gevarieerd mogelijk en laat de vette deeghapjes en zoetigheid even staan. Nog steeds zware hoofdpijn? Wisten jullie dat het toegestaan is om een zetpil (paracetamol) te nemen tijdens het vasten? Want het bereikt de maag niet en het bevat ook geen voeding. Dit staat onder andere in het boekje: Het vasten - vraag en antwoord Shaykh Saalim al Adjmie Uitgeverij Daar al Aathaar Klopt inderdaad maar niet alle geleerden zijn daar mee eens.

noortjeuh
02-08-2011, 20:00
Ah ik wist niet dat het mocht, weeer eens bijgeleerd:p Maar hamdoelilah heb ik niet zo'n last van hoofdpijn en verloopt het bij mij heel goed!

Wadji79
02-08-2011, 20:04
Ah ik wist niet dat het mocht, weeer eens bijgeleerd:p Maar hamdoelilah heb ik niet zo'n last van hoofdpijn en verloopt het bij mij heel goed! Er is daar een meningsverschil over. Geleerden zeggen dat het niet mag omdat de Ramadan eigenlijk de hele lichaam in vasten-staat moet zijn (ook mentaal). En andere geleerden zeggen dat het mag omdat er geen voedsel en drinken door je keel gaat naar je maag. Maar beide zijn het over eens dat het alleen mag nadat de dokter dit voorschrijft en anders niet. Ik zou het niet doen omdat het een grijs gebied is.

Zonnetje_78
02-08-2011, 20:06

Klopt inderdaad maar niet alle geleerden zijn daar mee eens. Interessant, heb je misschien ook voorbeelden van andere meningen? Het was tevens de mening van shaykh Oethaynien, rahiemullah, dat het wel toegestaan is.

Wadji79
02-08-2011, 20:08
Interessant, heb je misschien ook voorbeelden van andere meningen? Het was tevens de mening van shaykh Oethaynien, rahiemullah, dat het wel toegestaan is. Uthaymeen bedoel je? Ik meen dat hij daar ook iets over schreef van dat alleen het mag wanneer een deskundige (arts) dit voorschrijft en anders niet.

Zonnetje_78
02-08-2011, 20:10
Er is daar een meningsverschil over. Geleerden zeggen dat het niet mag omdat de Ramadan eigenlijk de hele lichaam in vasten-staat moet zijn (ook mentaal). En andere geleerden zeggen dat het mag omdat er geen voedsel en drinken door je keel gaat naar je mag. Maar beide zijn het over eens dat het alleen mag nadat de dokter dit voorschrijft en anders niet. Ik zou het niet doen omdat het een grijs gebied is. Ik zou het ook alleen in het uiterste geval doen Waar is terug te vinden dat door een dokter voorgeschreven moet worden? Dat staat er namelijk niet bij in de teksten die ik gelezen heb, Als dat werkelijk zo is dat zal ik de topic sluiten of aanpassen

Wadji79
02-08-2011, 20:14
Ik zou het ook alleen in het uiterste geval doen Waar is terug te vinden dat door een dokter voorgeschreven moet worden? Dat staat er namelijk niet bij in de teksten die ik gelezen heb, Als dat werkelijk zo is dat zal ik de topic sluiten of aanpassen Poeh, daar vraag je mij wat. Al die boeken liggen bij mijn ouders thuis en ik heb ze nog niet allemaal hier. Maar ik kan me herinneren dat ik het ooit gelezen heb in moeftierat el siam el moe3asira, waar de quote van Uthaymien ra7imoellah in stond. En ook Ibn Baaz ra7imoellah.

Wadji79
02-08-2011, 20:16
Nee joh, je hoeft het niet te sluiten. Het is goed dat het er staat.

noortjeuh
02-08-2011, 20:17
Er is daar een meningsverschil over. Geleerden zeggen dat het niet mag omdat de Ramadan eigenlijk de hele lichaam in vasten-staat moet zijn (ook mentaal). En andere geleerden zeggen dat het mag omdat er geen voedsel en drinken door je keel gaat naar je maag. Maar beide zijn het over eens dat het alleen mag nadat de dokter dit voorschrijft en anders niet. Ik zou het niet doen omdat het een grijs gebied is. Ah oke, inderdaad als je over iets twijfelt beter niet doen.

dikra1980
02-08-2011, 20:41
Paracetamol op recept van de dokter?! Waarom koop ik die krengen dan altijd? Hee maar, vraagje, hoe zit het met ziek zijn, als je ziek bent, dan mag je toch eten, en die dag inhalen wanneer je je goed voelt? Moet je daarvoor ook eerst naar de huisarts? Dat kun je zelf toch allemaal inschatten zonder arts?

OemAjoub
02-08-2011, 20:45
Ik vast niet vandaag, dit ook in verband met mijn zwangerschap. Ben misselijk etc en ook hoofdpijn enzo maar wat voel ik me schuldig joh. Ik weet dat het mag maar zo voel ik de sfeer niet van Ramadan.

dikra1980
02-08-2011, 20:48

Ik vast niet vandaag, dit ook in verband met mijn zwangerschap. Ben misselijk etc en ook hoofdpijn enzo maar wat voel ik me schuldig joh. Ik weet dat het mag maar zo voel ik de sfeer niet van Ramadan. Ik heb dat vorig jr gehad, ik had echt helemaal niets gemerkt van de sfeer. Ik was de eerste dag van de ramadan bevallen.. Ach ja, maak je er niet druk om meid. Voor jou is dit ook een hele speciale ramadan. Hoeveel ramadans zul je nog in zwangerschap meemaken toch? Geniet er gewoon van, er komen nog genoeg andere aan inshallah.