Bekijk volle/desktop versie : Door te snel te handelen en onwetendheid, pil geslikt na Fadjr....



Pagina's : [1] 2

02-08-2011, 08:37
Salaam iedereen,

Gister na Maghreb ben ik vergeten mijn pil te slikken. Vanochtend (na Fadjr!) schrok ik wakker en heb tot mijn verbazing inderdaad vergeten de pil te slikken.

Ik heb gezocht via Google naar onderwerpen wat te doen als je je pil vergeten bent te slikken. Ik kon door paniek geen onderwerpen op internet vinden wat te doen in deze situatie.

Zwanger worden is op dit moment totaal geen optie!

Ik heb uit voorzorg alsnog de pil vanochtend geslikt (ZONDER WATER). Maar mijn gevoel is natuurlijk totaal niet goed. Ik bleef nog op Google verder zoeken naar antwoorden totdat ik een onderwerp uit marokko.nl heb gevonden in 2007. Hier is toen aangegeven dat alles wat in je maag komt je vasten verbroken is.

Ik heb de hele weg naar weg vergiffenis gevraagd.

Ik ga ervan uit dat mijn bovengeschreven situatie ook hetzelfde geldt dat mijn vasten verbroken is en dat ik deze gewoon moet inhalen.

Hoe word hier naar gekeken door andere? Ik hoor graag als iemand meer informatie heeft, misschien ook handig als het ooit iemand anders overkomt.

Ma3a salama,

Tiya

02-08-2011, 09:29


Salaam alaikum!
Volgens mij moet je niet alleen een dag in halen maar moet je ook een kaffara betalen! Dus of 60 dagen vasten achter mekaar of 60armen voeden. (of een slaaf vrijzetten) dat is omdat je je vasten hebt verbroken zonder geldige reden, geen levens bedreigende situatie! je moet wel de rest van de dag gewoon blijven vasten!! wa allahu 3allem!

02-08-2011, 09:42
Je moet wel een dag inhalen! Daarnaast of 60 dagen vasten of 60 armen voeden etc.! Maar toch de rest van de dag vasten??
Hoe kun je vasten als ik door dit geval toch mijn vasten heb verbroken?

Allahoe a3lam indd!

02-08-2011, 11:02
Omdat je niet ziek bent! of zwanger of een zoogende moeder! je Moet blijven vasten!!! dat is fiqh van ramadan!
Hoe zo? Ben je nu gewoon aan het eten dan??

02-08-2011, 13:10



Citaat door omar_V:
Omdat je niet ziek bent! of zwanger of een zoogende moeder! je Moet blijven vasten!!! dat is fiqh van ramadan!
Hoe zo? Ben je nu gewoon aan het eten dan??


Graag zie ik van jou de bron(nen) van jou antwoord(en) met betrekking tot mijn situatie.

02-08-2011, 13:30
Salaam alaikum

muwatta van imam malik , Qur'an, Sunna van de profeet

Ik zit nu op me werk! Maar als ik tijd heb zoek ik de exacte bladzijdes er bij etc etc InshaAllah!
Gair in sha Allah!

Had je die vergeeten pil van gister avond niet vanavond kunnen in nemen??? Klinkt mischien vet dom maar ik heb echt totaal geen verstand van die pil en zo!

02-08-2011, 14:10
Wat verplicht is om te doen voor degene die een dag van Ramadan opzettelijk heeft verbroken:
Degene die niet vast in Ramadan moet in sommige gevallen alleen inhalen, in andere gevallen is men verplicht om in te halen en Fid-ja te betalen, in sommige gevallen is men verplicht om alleen de Fid-ja te betalen in plaats van het vasten en in andere gevallen is men verplicht om in te halen en een compensatie (kaffarah) te vervullen.

1. Degenen die niet vast in Ramadan en die verplicht is om alleen in te halen, zijn:
a. Degene die niet vast vanwege een ziekte en die wel genezen kan worden.
b. De reiziger die een reisafstand (qasr) heeft afgelegd en tijdens de reis niet heeft gevast.
c. De menstruerende vrouw en de vrouw die in de kraamzuivering is.
d. Degene die opzettelijk zonder een geldig reden in Ramadan niet gevast heeft (niet vanwege seksueel gemeenschap).

e. De zwangere vrouw en de zogende vrouw, als ze niet heeft gevast uit vrees voor haar eigen gezondheid, dus deze allemaal moeten alleen iedere dag inhalen die ze niet hebben gevast.

2. Degenen die verplicht zijn om in te halen en Fid-ja te betalen:
De zwangere vrouw en de zogende vrouw, als ze niet heeft gevast uit vrees voor de gezondheid van haar kind, bijvoorbeeld dat de melk vermindert, is ze verplicht om in te halen en voor iedere dag die ze niet heeft gevast Fid-ja te betalen en dat is het geven van twee samengevoegde, gemiddeldgrote, gekomde handen van het meest gebruikelijke soort basisvoedsel in het land (in Nederland bijvoorbeeld is dat tarwe en in China is dat rijst), aan een arme Moslim voor iedere dag die zij niet heeft gevast. Volgens Imam Aboe Haniefa is de Fid-ja het geven aan een arme moslim van voldoende voedsel voor lunch en diner of de waarde hiervan in geld.

3. Degenen die niet hebben gevast in Ramadan en die verplicht zijn om alleen Fid-ja te betalen zijn:

a. De bejaarde die het vasten niet kan verdragen hoeft niet te vasten en moet voor iedere dag die hij niet gevast heeft Fid-ja betalen.
b. De ongeneeslijk zieke hoeft niet te vasten en ook niet in te halen, hij moet alleen Fid-ja betalen.

4. En degene die verplicht is om in te halen en een compensatie (kaffarah) te vervullen, is degene die zich ervan bewust is dat het vastentijd is en opzettelijk ervoor kiest om seksueel gemeenschap met zijn vrouw te hebben, zelfs als hij geen zaadlozing krijgt. Dus hij is verplicht om die dag in te halen en de compensatie (kaffarah) te vervullen.
En de compensatie (kaffarah) is als volgt:
Het bevrijden van een Moslim slaaf, als hij dat niet kan dan moet hij twee opéénvolgende maanmaanden vasten exclusief de dag die hij nog moet inhalen. Als hij hier niet toe in staat is, dan moet hij zestig arme mensen voedsel geven, voor iedere persoon voldoende voedsel voor lunch en diner, dit is volgens Imam Aboe Haniefa. En als hij hier niet toe in staat is, blijft hij zijn hele leven verantwoordelijk ervoor en er is geen manier ervoor om er onderuit te komen.

http://www.ahlussunah.org/docs/nl/Islamitische_Infomatie/Het_vasten_van_de_maand_Ramadan.htm

02-08-2011, 14:18
Het niet eten vandaag voor de rest van de dag is ook een onderdeel van berouw tonen.
Want Allah om vergeving vragen voor deze dag omdat je hebt "gegeten" maar dan wel gewoon blijven eten, is tegenstrijdig.

Met alle respect sis, insha Allah zul je je niet aangevallen voelen of verkeerd opvatten..

Maar was dit echt uit onwetendheid..? Ik bedoel.. als je hoofdpijn hebt dan neem je toch ook geen paracetamol omdat dit je vasten verbreekt.. en mensen die chronisch ziek zijn en medicijnen nodig hebben kunnen niet vasten..

Ik denk dat je uit stress gehandeld bent, omdat je bang bent zwanger te worden. Maar lieve sis.. wie weet was dit wel jouw beproeving.. vertrouw ten alle tijden op Allah Soebhanahoe wa Ta'ala.. want eigenlijk zo een pil is gewoon sabab oe safie.. hoeveel vrouwen worden wel niet zwanger ondanks pil gebruik... het is allemaal de wil van Allah.. of je nu wel of niet de pil slikt.. Hij bepaalt wie wel of niet zwanger wordt.. alhamdoelilah..

Moge Allah je vergeven en insha Allah komt het goed.

02-08-2011, 14:59

Citaat door Zoubida-:
Het niet eten vandaag voor de rest van de dag is ook een onderdeel van berouw tonen.
Want Allah om vergeving vragen voor deze dag omdat je hebt "gegeten" maar dan wel gewoon blijven eten, is tegenstrijdig.

Met alle respect sis, insha Allah zul je je niet aangevallen voelen of verkeerd opvatten..

Maar was dit echt uit onwetendheid..? Ik bedoel.. als je hoofdpijn hebt dan neem je toch ook geen paracetamol omdat dit je vasten verbreekt.. en mensen die chronisch ziek zijn en medicijnen nodig hebben kunnen niet vasten..

Ik denk dat je uit stress gehandeld bent, omdat je bang bent zwanger te worden. Maar lieve sis.. wie weet was dit wel jouw beproeving.. vertrouw ten alle tijden op Allah Soebhanahoe wa Ta'ala.. want eigenlijk zo een pil is gewoon sabab oe safie.. hoeveel vrouwen worden wel niet zwanger ondanks pil gebruik... het is allemaal de wil van Allah.. of je nu wel of niet de pil slikt.. Hij bepaalt wie wel of niet zwanger wordt.. alhamdoelilah..

Moge Allah je vergeven en insha Allah komt het goed.
Salaam Zoubida,

Ik heb zeker niet gehandeld met opzet! Puur om het feit dat ik zwanger zou raken, alles is inderdaad met de wil van Allah swt, dat is inderdaad waar, maar ik stond er niet veel bij stil. Ik stond er alleen voor en wist me op dat moment geen raad. Alles ging ook zo snel toch geprobeerd via internet te zoeken.. Ik kwam er niet uit subhanallah..

Tuurlijk heb ik berouw getoont en dit doe ik nog steeds! Ik heb echter vorig jaar ook hetzelfde gehad en hetzelfde gedaan. Toen had ik mijn moeder die ik kon vragen wat ik moest doen. Thuis werd gezegd, dat mijn vasten zijn verbroken, deze dag zeker moest inhalen, maar ook absoluut niet mocht verder vasten, dit omdat het niet geldig zou maken. Berouw tonen tijdens mijn gebeden en daar buiten. Dit heb ik allemaal gedaan!

Dat kwam vanochtend in mij op en handelde uit op die manier. Ik zal er alles voor over hebben om deze dag recht te zetten, maar dan wil ik inderdaad graag weten welke manier correct is. Het is zo ongelooflijk riskant tegenwoordig om maar alles klakkeloos aan te nemen via internet etc. En het blijft een feit dat elk geleerde een andere reactie op mijn situatie kan geven.

Ps. als ik geen paracetamol in zou nemen dan zou ik niet bang zijn geweest voor bijv. zwangerschap of andere gebeurtenissen. Is toch even wat anders.. En ik voel me ABSOLUUT NIET aangevallen, wollah! Ik ben blij dat er word gereageerd!

Ya rabbi inshallah word ik vergeven voor deze gebeurtenis..

03-08-2011, 02:53
Alaikom salaam sis,

Gair insha Allah ik begrijp het..

Je kunt het beste het zekere voor het onzekere nemen en Vraag het anders na aan een imaam..

Moge Allah je zonden vergeven en van ons allen.. ameen..

03-08-2011, 10:07
Salaam alikum!

Suster! Kaffara is geen 5 euro betalen aan een behoeftige! het is of 60 dagen achter me kaar vasten of 60 armen voeden of 1 slaaf vrij zetten!
Je zegt het zelf bij punt 4 van je eerste mailtje van gisteren!
Ik blijf bij de mening dat ze de dag van gister moet inhalen en kaffarah moet betalen, dus 60 dagen vasten of etc etc!
Gair inshaAllah! We maken allemaal fouten FAaTil, is menselijk maar de regels zijn er niet voor niets!

03-08-2011, 11:26
Ik weet het niet, ik zou het aan een imam vragen. Die kan je verder helpen, verder hoorde ik een keer dat wat jou geen energie geeft dat dat het vasten niet verbreekt. Bijv. verdoving of astam inhaler ofzo, maar weet niet of dit ook onder geldt. Daarom moet je het vragen aan een imam.

03-08-2011, 16:30


Salam Alaikum,

Ik heb gelezen in een boek dat je de pil wel gewoon mag slikken omdat het niet als voedsel dient.. Allahu Alim

03-08-2011, 17:06
Salaam Faatil

Als je de pil vergeten bent te slikken, kan je gewoon bij magreb 2 innemen, dus de pil die je vergeten was en de pil die je nog voor die dag moet innemen. is helemaal geen probleem meid!

05-08-2011, 01:24
Dank jullie wel voor jullie reacties! Zoals ik eerder heb aangegeven kan de reacties verschillend zijn, dat gebeurd hier ook, wat overigens logisch is. Ik zal aan mijn man vragen om deze situatie aan de imam voor te leggen en dan ben ik erg benieuwd wat hij hierop te zeggen heeft. Ik hou jullie hier sowieso op de hoogte insha Allah.

Nog meer reacties en/of het liefst nog met bronnen, zijn van harte welkom!

Sokran, ma3a salama Faatii

Pagina's : [1] 2