Bekijk volle/desktop versie : iiftaar voor niet moslimburen



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

02-08-2011, 00:15
dames ik wil dit ramadan inschallah al onze buren uitnodigen voor een iftaarmaal .
buren zijn belangrijk in de islam en wat ik merk is dat we weinig met ze delen , om ze sfeer te laten proeven laat ik ze met ons eten.wat vinden jullie van het idee???

02-08-2011, 00:17


Goed idee. Zal moeilijk worden om ze om half 10 aan een eettafel te krijgen.
Laat eens weten hoe het gegaan is.

02-08-2011, 00:20
tegen eind ramadan is t rond halfnegen dus dat uur is best te doen dan toch...mooi initiatief

02-08-2011, 00:20
JA DOEN!
en ik weet zeker dat zij ook in zijn voor een heerlijk ramadan maaltijd

02-08-2011, 00:24



Citaat door KoffieVerkeerdd:
dames ik wil dit ramadan inschallah al onze buren uitnodigen voor een iftaarmaal .
buren zijn belangrijk in de islam en wat ik merk is dat we weinig met ze delen , om ze sfeer te laten proeven laat ik ze met ons eten.wat vinden jullie van het idee???
Salaamoe alleikoem,

Als ik mij niet vergis is het niet toegestaan om kuffaar uit te nodigen in je huis om eten te delen met hen. Je kan beter dan moslims die het moeilijk hebben in dit land, uitnodigen voor iftaar. Nogmaals, als ik mij niet vergis want ik meen jaren geleden daar aantal fatawa gelezen te hebben dat dit niet mag. Ik meen ook dat sheich Utaymeen ra7imoellah hier een uitgebreide fatwa over uitgevaardigd heeft. Had daar een boek van maar helaas nu niet in mijn bezit. Dus als iemand die heeft? (fatawa al sieyam)

02-08-2011, 00:30
Eigenlijk nog iets beters gevonden. Een hadeeth sa7i7:

لعموم قول النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لَا تُصَاحِبْ إِلَّا مُؤْمِنًا ، وَلَا يَأْكُلْ طَعَامَكَ إِلَّا تَقِيٌّ - رواه الترمذي وحسنه الألباني في "صحيح الترمذي"

02-08-2011, 00:45
Ik snap persoonlijk niet waarom je zoiets zou moeten doen of waarom je iets met je buren zou moeten delen. Buren zijn gewoon buren omdat ze naast je wonen. Val ze niet lastig en help ze bij nood maar verder snap ik niet waarom je dikke vriendjes met ze wil worden omdat ze toevallig naast je zijn komen wonen.

Je moet het natuurlijk zelf weten maar zoiets komt geen eens bij me op. Ik heb een waslijst aan mensen wiens gezelschap ik verkies boven die van mijn belwa-buren. :moe;

02-08-2011, 00:58
Het feit dat het vandaag de dag heel slecht gaat met Moslims en Niet-Moslims in een land waarin wij zijn komen wonen, is al genoeg reden om dit te willen doen.

Eten doen we allemaal en op deze manier creeer je de gelegeheid om vragen te stellen ipv met oordelen rond te lopen. Of alleen de info die ze ontvangen via media. Je zou natuurlijk op ze kunnen afstappen en ze vragen of ze vragen hebben. Dit werkt natuurlijk niet. Maar op deze ongedwongen en gastvrije manier leren je buren je kennen als niet de onderdrukte vrouw of de terrorist die naast ze woont.

Dus ik vind het een goed idee.

02-08-2011, 01:02
En wat betreft het eten delen met kafuur. Inderdaad het wordt afgeraden maar is na mijn weten niet haram. Allah o3lam.
Gelukkig hebben we hier in Nederland de kans om de armen in Nederland te voeden in de moskee en houden we nog genoeg over om het te delen met de buren. En op deze manier de buren wat bij te leren over de Islam. Altijd een goede zaak!!

02-08-2011, 01:05

Citaat door AntiClimax:
Het feit dat het vandaag de dag heel slecht gaat met Moslims en Niet-Moslims in een land waarin wij zijn komen wonen, is al genoeg reden om dit te willen doen.

Eten doen we allemaal en op deze manier creeer je de gelegeheid om vragen te stellen ipv met oordelen rond te lopen. Of alleen de info die ze ontvangen via media. Je zou natuurlijk op ze kunnen afstappen en ze vragen of ze vragen hebben. Dit werkt natuurlijk niet. Maar op deze ongedwongen en gastvrije manier leren je buren je kennen als niet de onderdrukte vrouw of de terrorist die naast ze woont.

Dus ik vind het een goed idee.
Salaamoe alleikoem (en als jij geen moslima bent dan wordt het: hoi)

Het feit dat vandaag het niet goed gaat met de moslims heeft juist te maken dat zij niet volledig vasthouden aan de touw der islam: koran en de soenna. En heeft dus niets te maken met of ze wel of niet de niet-moslims buren uitnodigen.

Het is voor de moslims verboden om niet-moslims uit te nodigen voor een etentje bij jou thuis. Maar dat wil niet zeggen dat ze je niet kan uitnodigen naar de islam. Maar ook dat moet worden gedaan door mensen die kennis hebben.

En het laatste: geen goede godvrezende moslim(a) zal zich druk maken of een buurman denkt dat zij een onderdrukte persoon is of hij een terrorist.

02-08-2011, 01:06

Citaat door AntiClimax:
Het feit dat het vandaag de dag heel slecht gaat met Moslims en Niet-Moslims in een land waarin wij zijn komen wonen, is al genoeg reden om dit te willen doen.

Eten doen we allemaal en op deze manier creeer je de gelegeheid om vragen te stellen ipv met oordelen rond te lopen. Of alleen de info die ze ontvangen via media. Je zou natuurlijk op ze kunnen afstappen en ze vragen of ze vragen hebben. Dit werkt natuurlijk niet. Maar op deze ongedwongen en gastvrije manier leren je buren je kennen als niet de onderdrukte vrouw of de terrorist die naast ze woont.

Dus ik vind het een goed idee.
Ik ben het niet met je eens. Ik voel me niet verantwoordelijk voor wat mensen denken. Kan mij het schelen wat ze vinden of denken van moslims. Waarom moeten wij onszelf altijd maar bewijzen dat wij anders zijn en écht niet onderdrukt worden en dat wij echt wel oke zijn? Als ik een hekel heb aan xxxxxes en mijn xxxxxebuurvrouw nodigt me uit dan ga ik echt niet opeens van ze houden omdat haar roti en curry zo goed smaakten. Mensen met haat en vooroordelen zijn vaak gewoon domme mensen die je moeilijk kan veranderen. Ik nodig dus liever mensen uit die ik lief heb dan 1 of andere Hollandse overbuurman die ik moet gaan bewijzen dat moslima's geïntegreerd zijn enzo.

Maar goed, iedereen heeft daar een eigen mening in.

Even een vraagje over je ondertekening. Als je jezelf ergens in verliest, vergeet je jezelf dan niet?

02-08-2011, 01:08

Citaat door Wadji79:
Salaamoe alleikoem (en als jij geen moslima bent dan wordt het: hoi)

Het feit dat vandaag het niet goed gaat met de moslims heeft juist te maken dat zij niet volledig vasthouden aan de touw der islam: koran en de soenna. En heeft dus niets te maken met of ze wel of niet de niet-moslims buren uitnodigen.

Het is voor de moslims verboden om niet-moslims uit te nodigen voor een etentje bij jou thuis. Maar dat wil niet zeggen dat ze je niet kan uitnodigen naar de islam. Maar ook dat moet worden gedaan door mensen die kennis hebben.

En het laatste: geen goede godvrezende moslim(a) zal zich druk maken of een buurman denkt dat zij een onderdrukte persoon is of hij een terrorist.

02-08-2011, 01:09



Citaat door AntiClimax:
En wat betreft het eten delen met kafuur. Inderdaad het wordt afgeraden maar is na mijn weten niet haram. Allah o3lam.
Gelukkig hebben we hier in Nederland de kans om de armen in Nederland te voeden in de moskee en houden we nog genoeg over om het te delen met de buren. En op deze manier de buren wat bij te leren over de Islam. Altijd een goede zaak!!
Uiteraard maar niet uit te nodigen in je huis.

02-08-2011, 01:18

Citaat door Wadji79:
Salaamoe alleikoem (en als jij geen moslima bent dan wordt het: hoi)

Het feit dat vandaag het niet goed gaat met de moslims heeft juist te maken dat zij niet volledig vasthouden aan de touw der islam: koran en de soenna. En heeft dus niets te maken met of ze wel of niet de niet-moslims buren uitnodigen.

Het is voor de moslims verboden om niet-moslims uit te nodigen voor een etentje bij jou thuis. Maar dat wil niet zeggen dat ze je niet kan uitnodigen naar de islam. Maar ook dat moet worden gedaan door mensen die kennis hebben.

En het laatste: geen goede godvrezende moslim(a) zal zich druk maken of een buurman denkt dat zij een onderdrukte persoon is of hij een terrorist.
Asalam ailaikoum,
Ik zal het toch moeten onderzoeken of het daadwerkelijk haram is. Maar dat terzijde. Daar moet ik op terug komen.

Het feit dat het fout gaat tussen Moslims en Niet-Moslims heeft grotendeels te maken met media; Geert Wilders, Al Qaida, Mohammed B etc. Niet zo zeer of jij of ik Godvrezend genoeg zijn.
Ik begrijp ook dat een Moslim zich niet druk hoeft te maken om wat de buren denken. Maar een fijne maatschappij is ook niks mee.

02-08-2011, 01:23

Citaat door AntiClimax:
Asalam ailaikoum,
Ik zal het toch moeten onderzoeken of het daadwerkelijk haram is. Maar dat terzijde. Daar moet ik op terug komen.

Het feit dat het fout gaat tussen Moslims en Niet-Moslims heeft grotendeels te maken met media; Geert Wilders, Al Qaida, Mohammed B etc. Niet zo zeer of jij of ik Godvrezend genoeg zijn.
Ik begrijp ook dat een Moslim zich niet druk hoeft te maken om wat de buren denken. Maar een fijne maatschappij is ook niks mee.
Je vergeet de 'oe' achter de salaam. Let er even op inshallah.

De hadeeth is volgens mij redelijk duidelijk.

Een maatschappij dat niet islamitisch is, is per definitie niet fijn. Als we leven in een niet islamitische maatschappij dan moeten we vooral niet druk maken wat de niet-moslims als gewoon zien, daar waar wij andere normen en waarden hebben die hoe je het wend of keert, superieur is aan die van hen. Let wel, ik bedoel daarmee de koran en de soenna want ik weet als geen ander dat je de islam niet moet beoordelen op basis van hoe de moslims zich gedragen maar op basis van de Boeken.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6