De dag van een moslim in de Ramadan:
De moslim begint zijn dag met een maaltijd vóór het Fajr gebed. Het is beter om deze maaltijd uit te stellen tot het laatst mogelijke moment van de nacht. Daarna maakt de moslim zich klaar voor het Fajr gebed vóór de gebedsoproep (adhaan). Dus verricht hij de kleine wassing thuis en gaat naar de moskee vóór de gebedsoproep.
Als hij de moskee binnentreedt, bidt hij twee gebedseenheden (raka’aat) als begroeting van de moskee. Dan gaat hij zitten en houdt zich bezig met het verrichten van smeekbedes, of het lezen van de Qur'aan, of het gedenken van Allah, totdat de gebedsoproeper oproept tot het gebed. Hij herhaalt wat de gebedsoproeper zegt, en zegt de smeekbede overgeleverd van de profeet, Allah’s vrede en zegeningen zij met hem, die na de gebedsoproep gezegd dient te worden. Dan bidt hij twee gebedseenheden welke aanbevolen zijn vóór het Fajr-gebed, daarna houdt hij zich bezig met smeekbedes en het lezen van de Qur'aan tot de tweede gebedsoproep (iqaamah) voor het gebed wordt gedaan. Hij is in een staat van gebed, zolang hij wacht op het gebed.
Na het verrichten van het gezamenlijke gebed, gedenkt hij Allah zoals dat is voorgeschreven na het eind van het gebed. Daarna als hij wil, blijft hij in de moskee zitten tot de zon is opgekomen, om Allah te gedenken en de Qur'aan te lezen, dat is wat de profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) gewend was te doen na het Fajr-gebed.
Vervolgens – ongeveer een kwartier nadat de zon is opgekomen - kan hij als hij dat wil, het Duha gebed bidden met een minimum van twee gebedseenheden, en dat is toegestaan. Of als hij wil, kan hij het uitstellen totdat de gewenste tijd is aangebroken, als de dag warmer is en de zon hoger aan de hemel staat, dat is beter.
Dan als hij wil, kan hij slapen om zich voor te bereiden om naar het werk te gaan, en hij kan de intentie hebben om te slapen om zich te versterken voor aanbidding en de kost te verdienen, zodat hij zal worden beloond insha Allah. Hij zou ook de etiquette van het slapen moeten volgen, zoals dat in de sharia is voorgeschreven, zowel in daden als woorden.
Dan gaat hij werken, en wanneer de tijd voor het Dohr gebed aanbreekt, gaat hij vroeg naar de moskee, voor de gebedsoproep of onmiddellijk erna, en hij zou klaar moeten staan om vooraf te bidden. Dus hij bidt vier gebedseenheden verdeeld in twee gebeden, de reguliere Sunnah voor Dohr. Daarna is hij bezig met het lezen van de Qur'aan totdat de tweede gebedsoproep wordt gedaan, en bidt hij het gezamenlijke gebed, dan bidt hij twee gebedseenheden, de reguliere Sunnah na Dohr.
Dan, na het gebed gaat hij en maakt van zijn werk af wat er is overgebleven, totdat het tijd is om het werk te verlaten. Als er nog een lange tijd is tot het ‘Asr gebed is, kan hij rusten. Maar als er niet genoeg tijd is en hij vreest dat als hij slaapt het 'Asr gebed zal missen, kan hij iets geschikts doen totdat de tijd voor 'Asr aanbreekt, zoals naar de markt gaan om wat dingen te kopen die zijn familie nodig heeft of iets dergelijks. Of hij kan rechtstreeks naar de moskee gaan als hij klaar is met zijn werk, totdat hij 'het Asr gebed heeft gebeden.
Dan na 'Asr, hangt het af van zijn omstandigheden. Als hij in de moskee kan blijven en zich bezig houdt met het lezen van de Qur'aan, is dit een geweldige mogelijkheid. Maar als vermoed is, dan moet hij in deze tijd rusten, zodat hij voorbereid is om de nachtgebeden (Taraweeh) te bidden 's nachts.
Voor de gebedsoproep voor Maghrib, zou hij klaar moeten staan om zijn vasten te verbreken, en hij zou iets moeten doen met zijn tijd dat ten goede zal komen voor hem, zoals het lezen van de Qur'aan, het verrichten van smeekbedes of een nuttig gesprek met zijn vrouw en kinderen voeren.
Eén van de beste dingen die hij kan doen op dit moment, is om deel te nemen in het aanbieden van vastenverbreking (Iftaar) voor degenen die vasten, hetzij door het brengen van voedsel aan hen of helpen om het te verspreiden aan hen en het organiseren van dat. Dit brengt een grote vreugde die niemand kent, behalve degenen die dit hebben meegemaakt.
Na het verbreken van het vasten, gaat hij naar de moskee en bidt het gezamenlijke gebed in de moskee, en na het gebed bidt hij twee gebedseenheden, de reguliere Sunnah van het Maghrib gebed. Dan gaat hij terug naar huis en eet hetgeen dat beschikbaar is, zonder teveel te eten.
Vervolgens kijkt hij naar een geschikte manier voor zichzelf en zijn familie om deze tijd door te brengen, of het lezen van een boek met verhalen of met praktische uitspraken, of een nuttig gesprek of iets wat profijtvol is voor de leden van het gezin en hen zal leiden van de verboden dingen die verschijnen in de media, die rond deze tijdstippen hun prime time-programma’s uitzenden, waaronder hun meest aantrekkelijke programma's die vaak immoreel en obsceen materiaal bevatten. Streef ernaar dit te vermijden en vrees Allah met betrekking tot uw gezin over wie je zult worden ondervraagd op de Dag der Opstanding, dus wees voorbereid om de vragen te beantwoorden.
Dan maak je klaar voor het Isha gebed, ga naar de moskee en houdt je bezig met het lezen van de Qur'aan of het luisteren naar de les die wordt gegeven in de moskee.
Verricht daarna het Isha gebed, bid dan twee gebedseenheden, de reguliere Sunnah van 'Isha. Bid dan Taraweeh achter de imam met nederigheid en concentratie, overpeinzend wat er wordt gereciteerd. Verlaat het gebed niet totdat de imam klaar is. De profeet, Allah’s vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "Wie staat (bidt) met de imam totdat hij klaar is, zal het worden opgeschreven alsof hij de nacht doorbracht in gebed."
Na de Taraweeh kun je een programma voor jezelf maken dat geschikt is voor je omstandigheden en persoonlijke verplichtingen. Maar je moet aandacht besteden aan het volgende:
- Afstand nemen van alle zaken die verboden zijn en hetgeen ernaar kan leiden. Schenk er aandacht aan om ervoor te zorgen dat je familie niet in het verbodene komt te vallen of wat ertoe leidt, door bijvoorbeeld een programma op te stellen speciaal voor ze of ze mee nemen op recreatieve reisjes naar toegestane plaatsen, of hen uit de buurt te houden van slechte vrienden, of op zoek gaan naar goede vrienden voor hen.
- Wees bezig met dingen die prioriteit hebben. Dus zou je moeten proberen om vroeg te slapen, terwijl je aandacht schenkt aan de etiquette van het slapengaan, zoals voorgeschreven in de sharia, zowel in daden en woorden. Als je voor het slapengaan de Qur'aan of wat nuttige boeken kan lezen, dat is iets goeds, vooral als je nog niet je dagelijkse deel van de Qur´aan hebt voltooid, dus niet gaan slapen totdat je het hebt volbracht.
Word dan wakker voor het vroege ontbijt, waardoor men voldoende tijd heeft om smeekbedes te verrichten, want op dit tijdstip - het laatste derde deel van de nacht - is het moment waarop Allah neerdaalt, en Allah heeft degenen geprezen die Zijn vergiffenis vragen op dit moment, en heeft degenen beloofd die Hem in deze tijd aanroepen, dat Hij hen zal beantwoorden, en dat Hij het berouw van degenen die berouw tonen op dit moment zal accepteren. Dus veronachtzaam deze geweldige kans niet.
Vrijdag:
Vrijdag is de beste dag van de week, dus je zou een speciaal programma van aanbidding moeten hebben op deze dag, waarin je aandacht besteedt aan het volgende:
- Vroeg aankomen voor het Vrijdagsgebed.
- In de moskee blijven na het 'Asr gebed, en zich bezighouden met het lezen van de Qur'aan en het verrichten van smeekbedes tot de laatste uren van deze dag, want dat is een tijd waarin de smeekbedes worden beantwoord.
Maak van deze dag een gelegenheid om sommige van de daden die je niet af hebt kunnen krijgen gedurende de week, zoals het lezen van je wekelijkse deel van de Qur'aan, of het afmaken van een boek of het luisteren naar een lezing en andere goede daden.
De laatste tien dagen van de Ramadan:
De laatste tien dagen van de Ramadan bevat Laylat al-Qadr, die beter is dan duizend maanden. Vandaar dat het is voorgeschreven voor een persoon om I'tikaaf (zich terugtrekken in de moskee voor aanbidding) te verrichten gedurende deze tien dagen, zoals de profeet, Allah’s vrede en zegeningen zij met hem, dat deed, zoekend naar Laylat al-Qadr. Voor degene die I'tikaaf kan verrichten, is dit een grote zegen van Allah.
Wie niet de I'tikaaf in acht kan nemen voor de gehele periode moet, moet doen waartoe hij in staat is.
Als een persoon helemaal niet in staat is de I'tikaaf te verrichten, zou hij moeten proberen om de nachten door te brengen in aanbidding. Het nachtgebed verrichten, de Qur'aan reciteren, Allah gedenken en het verrichten van smeekbedes. Hij moet zich voorbereiden door te rusten gedurende de dag, zodat hij in staat is om gedurende de nacht op te blijven.