Bekijk volle/desktop versie : de beste adviezen voor een aankomende bruid naar haar man



Pagina's : [1] 2 3

04-01-2003, 21:59
Beste advies wat een moeder kan geven aan haar dochter als ze gaat trouwen

Abdoel Malik zei, Toen awf ibn Muhalim al Shaybani, een van de meest gerespecteerde leiders van de Arabische adel ten tijde van djailliyyah, zijn dochter Oem Iyas Al harith ibn Amr al Kindi uithuwelijkte, werd zij klaargemaakt om door de bruidegom meengeomen te worden. Toen kwam haar moeder Oemmammah bij haar en gaf haar het volgende advies,


‘o dochter van me, als het onnodig zou izijn geweest om je het advies te geven goede manieren te hebben en een edele afkomst, dan zou het voor jou onnodig zijn geweest, want je hebt beide eigenschappen, maar het moet als een herinnering dienen voor degenen die vergeetachtig zijn en het zal degenen helpen die wijs zijn.



O dochter van mij, als een vrouw in staat zou zijn om het zonder echtgenoot te redden door haar rijkdom van haar vader en de behoefte van haar aan haar vader, dan zou jij het van alle mensen het beste zonder echtgenoot kunnen doen, maar de vrouwen zijn voor de man geschapen net zoals de mannen voor hen.

O dochter van mijn, je staat op het punt het huis waarin je opgegroeid bent te verlaten, de plaats waar je je eerste stapjes hebt gezet, om naar een plaats te gaan die je niet kent, naar een partner die jou nog onbekend is. Door het huwelijk is hij jou meester geworden, wees dus als een bediende voor hem en hij zal een bediende voor jou worden.

Neem van mijn tien eigenschappen aan die een voorziening en een herinnering voor jullie zullen zijn.

De eerste en de tweede daarvan is: wees tevreden met zijn gezelschap, luister naar hem en gehoorzaam hem, want tevredenheid zorgt voor gemoedsrust, en het luisteren en gehoorzamen van de echtegenoot doet Allah swt een plezier.

De derde en vierde zijn: zorg er voor dat je lekker ruikt en er goed uitziet, hij mag niets lelijks in je zien en hij niets anders van je ruiken dan een prettige geur. Khol is de beste mecup die er is en water is beter dan de zelfdzaamste parfum.

De vijfde en zesde zijn: maak zijn eten op tijd klaar en wees stil als hij slaapt, want een rammelende maag is als een brandende vlam, en het verstoten van zijn slaap zal hem boos maken.

De zevenste en achtste zijn: zorg voor zijn slaven (of bedienden en personeel) en zijn kinderen en draag zorg voor zijn rijkdom, want het verzorgen van zijn rijkdom laat zien dat je hem waardeert en het zorgen voor zijn bedienden en kinderen laat een goede organisatie zien.

De negende en de tiende: onthul NOOIT iets van zijn geheiemen en wees nooit ongehoorzaam aan een van zijn bevelen, want als je zijn geheim onthult zul je je nooit veilig voelen voor zijn mogelijke verraad, en als je ongehoorzaam aan hem bent, dan zal zijn hart met haat voor jou gevuld raken.

O dochter van mijn wees voorzichtig met het tonen van vreugde in zijn nabijhe8id wanneer hij van slag is en toon geen vedriet in zijn nabijheid als hij gelukkig is, want het eerste laat een gebrek aan beoordelingsvermogen zijen en het laatste zla hem ongelukkig maken.

Toon hem zoveel eer en respect als je kunt en wees het zoveel mogelijk met hem eens, op die manier zal hij van je gezelschap en conversaties genoeten.

Weet o dochter van mij, dat je niet datgene wat je wenst kan bereiken tot je zijn genoegen voor het jouwe stelt en zijn wensen voor die van jou, of je dit nu prettig vindt of niet. En moge Allah swt kiezen wat het beste voor je is en je beschermen.

Jamharat khutab al arab 1<145

04-01-2003, 22:35


Gelukkig zijn adviezen om ze niet op te volgen, want dit zijn wel de slechtste advieven die een bruid kan krijgen.

04-01-2003, 23:16

Citaat:
Origineel gepost door Titania
Gelukkig zijn adviezen om ze niet op te volgen, want dit zijn wel de slechtste advieven die een bruid kan krijgen.
ewa dan volg je ze niet voor mijn en insha allah ook meerdere zusters zijn dit pracht van adviezen

04-01-2003, 23:20

Citaat:
Origineel gepost door Soraya18
Zoooomaaaarrrrr
Ik vind het zeldzaam goede adviezen, Oemloqmaan, Djazzak allahoe Ghayran!!!
wa ijaakie zina in vind ze ook mashallah en zeer goede adviezen insha allah praktiseren wij het want er zijn helaas weinig vrouwen of zelden vrouwen die deze advies ook volgen en het praktiseren look around you

04-01-2003, 23:24



Citaat:
Origineel gepost door Soraya18
Zoooomaaaarrrrr
Ik vind het zeldzaam goede adviezen, Oemloqmaan, Djazzak allahoe Ghayran!!!
Nou hopelijk voor jou, komt je moeder met even zulke "zeldzame" adviezen als die van de addelijke Arabische moeder. Mijn moeder voorziet me van echte Tamazight adviezen, waar je als vrouw wat aan hebt.

04-01-2003, 23:26

Citaat:
Origineel gepost door Titania
Nou hopelijk voor jou, komt je meoder met even zulke "zeldzame" adviezen als de "addelijke Arabische moeder. Mijn moeder voorziet me van echte Tamazight adviezen, waar je als vrouw wat aan hebt.
nee ik heb liever dat mijn moeder mijn adviezen geeft volgens de sunna en koran, zodat allah swt me zegend en zodat ik hasanaats daarvan zal krijgen insha allah. cultuurele adviezen doen me niets, elhamdolilah geef mijn maar adviezen van de sunna

04-01-2003, 23:27

Citaat:
Origineel gepost door Soraya18
Precies!
Het is advies is zeker Masha Allah!!!
Ik ga over een week of twee verloven en vlak voor de zomer trouwen! Dus ik kan ze wel gebruiken! Ga jij ook binnenkort trouwen, Oemloqmaan?
ik insha allah als allah swt het wilt, maar we moeten eerst dingentjes zien te regelen anders kan men niet trouwen, maar abouloqmaan zal binnekort komen insha allah ekemmelik bigheer insha allah ogtie

04-01-2003, 23:29

Citaat:
Origineel gepost door Soraya18
Vertel! Ik ben meer dan nieuwgierig!
Wat zijn de adviezen van je moeder...?
ja vertel mischien leren we er iets van

04-01-2003, 23:30

Citaat:
Origineel gepost door OemLoqmaan
nee ik heb liever dat mijn moeder mijn adviezen geeft volgens de sunna en koran, zodat allah swt me zegend en zodat ik hasanaats daarvan zal krijgen insha allah. cultuurele adviezen doen me niets, elhamdolilah geef mijn maar adviezen van de sunna
Adviezen van de soenna? laat me niet lachen meid. Dit zijn adviezen gemaakt om de man te aanbidden. Laat de Islam voor wat het is!!! Moslims aanbidden God en geen mannen, tenzij je natuurlijk in de waan bent dat mannen God zijn.

04-01-2003, 23:32

Citaat:
Origineel gepost door Titania
Adviezen van de soenna? laat me niet lachen meid. Dit zijn adviezen gemaakt om de man te aanbidden. Laat de Islam voor wat het is!!! Moslims aanbidden God en geen mannen, tenzij je natuurlijk in de waan bent dat mannen God zijn.
sorry deze hadits staan overal in boeken als voorbeeld een vrouw hoort de man te gehoorzamen, in elke tijd in goede of slechte deze hadits zijn geen leugens elke imaam of geleerde geeft deze hadit als voorbeeld, sorry maar dan weet jij nog lang niet wat islam inhoudt. ga maar de topic lezen over moet een man een vrouw gehoorzamen. dan leer je er inshallah wat bij.

04-01-2003, 23:33

Citaat:
Origineel gepost door Soraya18
Vertel! Ik ben meer dan nieuwgierig!
Wat zijn de adviezen van je moeder...?
Maak maar een afspraak met mijn moeder op de dag dat je gaat trouwen. Ze zal de bruid met liefde voorzien van bruikbare adviezen voor het huwelijk.

04-01-2003, 23:35

Citaat:
Origineel gepost door OemLoqmaan
sorry deze hadits staan overal in boeken als voorbeeld een vrouw hoort de man te gehoorzamen, in elke tijd in goede of slechte deze hadits zijn geen leugens elke imaam of geleerde geeft deze hadit als voorbeeld, sorry maar dan weet jij nog lang niet wat islam inhoudt. ga maar de topic lezen over moet een man een vrouw gehoorzamen. dan leer je er inshallah wat bij.
Meid, ik weet als moslime genoeg om te beseffen dat alleen God aanbidden toegestaan is. Als jij je wil onderwerpen aan een man, moet jezelf weten, maar betrek de Islam hier niet bij.

04-01-2003, 23:35


hier je link tatania inshallah leer je er wta meer van...


http://forums.marokko.nl/showthread.php?threadid=36087&referrerid=18023

04-01-2003, 23:36

Citaat:
Origineel gepost door Titania
Meid, ik weet als moslime genoeg om te beseffen dat alleen God aanbidden toegestaan is. Als jij je wil onderwerpen aan een man, moet jezelf weten, maar betrek de Islam hier niet bij.
dat staat in de islam, begrijp dat nou ga hadits lezen koran lezen over dat een vrouw een man moet gehoorzamen en kom dan terug aub. dat een vrouw moet gehoorzamen aan de man is een praktijk van de islam

04-01-2003, 23:38

Citaat:
Origineel gepost door Soraya18
En dat, mijn beste, vind ik nou echt brutaal...
Heb je geen respect voor Allah swt???
Hoezo wij aanbidden onze mannen, ga toch de koran LEZEN voordat je dit soort uitspraken doet.
Mooi niet, dat we onze mannen AANBIDDEN, dat is haram, er is geen god dan Allah, dat is de grondbeginsel van de islam!!!
De vrouwen van de profeet saws waren mondig, en kwamen op voor zichzelf en het geloof, en ze gingen ook weleens in discussie met de profeet... Ze waren intelligent en zelfstandig en allert, een paar van de 70 eigenschappen, waar je naar moet streven als practiserend moslima zijnde.
masha allah 3llik dus tatania zij zal de adviezen van de sunna volgen, en meerdere zusters ook als zij de djanaat willen bereiken en allah swt vrezen

Pagina's : [1] 2 3