Bekijk volle/desktop versie : Juristen Help me! Ik heb een vraag over Derdebescherming??



27-07-2011, 16:06
salamoe 'alaikom,

Naar aanleiding van een telefoon die ik via marktplaats wil kopen, wil ik graag vragen wanneer ik in aanmerking kom voor derdebescherming. Ik wil namelijk geen gestolen goederen kopen en heb geen zin in problemen. Als iemand adviseert om beter geen tweedehandse dingen te kopen dan koop ik de telefoon gewoon niet.

Alvast Bedankt!

27-07-2011, 18:00


Je komt in aanmerking voor derdebescherming als je te goeder trouw bent. Art. 3:86 lid 1 BW geeft de voorwaarden waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor derdenberscherming. Het kan zo zijn dat je aan alle voorwaarden voldoet en dat je uiteindelijk eigenaar wordt van de telefoon. Als het gaat om een gestolen telefoon dan kan de eigenaar het toestel terugvorderen zie art.3:86 lid 3 BW. De enige uitzonderingen daarop zijn dat in geval je het toestel gekocht hebt van iemand die van de verkoop van soortelijke zaken zijn bedrijf maakt en jij er dus van uit kon gaan dat het niet gestolen zou zijn. In het geval van marktplaats kan de eigenaar ( als het toestel gestolen is) het goed binnen drie jaar van jou opeisen art.3:86 lid 3 BW.

Als ik goed heb opgelet tijdens de colleges dan moet het klopen ben geen jurist maar ik denk dat dit je wel op weg helpt.

27-07-2011, 22:02

Citaat door Hiboas:
Je komt in aanmerking voor derdebescherming als je te goeder trouw bent. Art. 3:86 lid 1 BW geeft de voorwaarden waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor derdenberscherming. Het kan zo zijn dat je aan alle voorwaarden voldoet en dat je uiteindelijk eigenaar wordt van de telefoon. Als het gaat om een gestolen telefoon dan kan de eigenaar het toestel terugvorderen zie art.3:86 lid 3 BW. De enige uitzonderingen daarop zijn dat in geval je het toestel gekocht hebt van iemand die van de verkoop van soortelijke zaken zijn bedrijf maakt en jij er dus van uit kon gaan dat het niet gestolen zou zijn. In het geval van marktplaats kan de eigenaar ( als het toestel gestolen is) het goed binnen drie jaar van jou opeisen art.3:86 lid 3 BW.

Als ik goed heb opgelet tijdens de colleges dan moet het klopen ben geen jurist maar ik denk dat dit je wel op weg helpt.
NIet helemaal, als hij het via marktplaats heeft gekocht en gewoon vraagt aan de verkoper of die een bonnetje wil opstellen, met dat hij gewoon eerlijk heeft betaald en ook gewoon een eerlijk bedrag voor de telefoon heeft betaald dan is hij alsnog te goede trouw en komt hij in aanmerking voor derdebescherming.

Ik ben wel juridische medewerker en als het goed is dan klopt dit ook

27-07-2011, 23:40
ja idd dat is waar als hij het bonnetje krijgt dan is er niets aan de hand dan is hij zoiezo te goeder trouw,