Bekijk volle/desktop versie : Mijn opa is 85 jaar oud



Pagina's : [1] 2

23-07-2011, 23:31
En kwam eergisteren terug uit Marokko.
Iedereen van de familie zit daar nog behalve hij en ik. Hij verplichtte mij gisteren om bij hem te komen eten net voor salaat al joemoe3a. Ik vind het niet kunnen dat mijn opa voor mij kookt, maar ik kon geen geldige excuus verzinnen en heb dan maar ingestemd.

Ik heb de sleutel van zijn huis, dus ik ging binnen en de 85 jarige oude haj met zijn spierwitte baard en zonder zijn vals gebit in, had zijn schort aan en stond shwa te maken.
Het is niet dat ik dit beeld verrassend of grappig vond, maar het bleef mij daarna toch een tijdje bij. Ik denk dat ik een beeld van mezelf opving over 60 jaar.
Dat het aanrecht en de kookplaat er even smerig bij lag als nadat ik gekookt heb, zal er ook wel iets mee te maken hebben.

Sinds mijn oma vorig jaar overleden is, sta ik wel vaker stil bij het leven dat mijn grootouders hebben gehad en hoe wij als gevolg van dat leven in deze omgeving terecht zijn gekomen.
Mijn opa was een analfabeet, die al voordat hij getrouwd was overal zijn geluk heeft proberen te zoeken. Eerst in Algerije onder de Franse bezetting, daarna in Corsica om uiteindelijk in Belgïë te belanden.
Nadat mijn oma vorig jaar overleden was, is hij ook helemaal veranderd. Hij neemt geen blad voor de mond meer en dit zonder onbeleefd te zijn. Hij spreekt rechtuit en eerlijk, soms TE eerlijk. Hij zegt de zaken zoals ze zijn of zoals hij ze ziet wat voor sommigen heel confronterend werkt. Ik denk dat het voor hem bevrijdend werkt.

Je moet weten dat mijn oma geen gemakkelijke was. Zeker niet tov mijn opa. Er kon weinig positieve dingen uit haar mond komen over hem en ook in het bijzijn van haar kinderen en kleinkinderen kon ze het niet laten om hem regelmatig een sneer te geven.
Nadat ze zwaar ziek werd en half verlamd geraakte door een beroerte, was hij desondanks dag en nacht bij haar. Hij stond regelmatig op in de nacht omdat ze het te warm had of om haar op haar andere zij te leggen.
Ook overdag liet hij haar geen moment alleen. Als hij niet thuis was, moest een van mijn tantes bij haar aanwezig zijn. Hij heeft dit anderhalf jaar volgehouden totdat ze overleed.

Als kleuter en in de lagere school, bracht mijn opa mij en mijn broer en zus naar school en over de middag bracht hij ons naar huis en terug naar school. Mijn vader heeft een winkel en nu nog als mijn vader toekomt van de groothandel staat hij daar als eerste om als hoogbejaarde mee de bestelwagen te helpen uitladen Je moet het niet proberen om hem tegen te houden, slechte rug of niet.
Pas als je er bij stil staat, besef ik pas wat hij allemaal opgeofferd heeft voor zijn familie en heeft hij zijn hele leven enkel voor zijn gezin en kinderen geleefd.
Ik kan alleen maar dromen om half de man te zijn die hij is.

23-07-2011, 23:35


wauw you are blessed !

23-07-2011, 23:37
Erg mooi om te lezen. Geweldige opa heb jij!

23-07-2011, 23:39
je laat me echt huilen door wat je plaats!
Mij opa ligt in het ziekenhuis moet gelijk aan hem denken.

23-07-2011, 23:43


Je kan trots zijn op je opa! Masha'allah.

23-07-2011, 23:44
Wees er maar trots op!! Hij is dan een voorbeeld voor vele andere mannen.

23-07-2011, 23:49
Mooie verhaal. en de manier hoe jij het beschrijft maakt het alleen mooier
Ik ben stiekem jaloers op je. want mijn beide opa's zijn voor me geboorte overleden en ik heb ze dus nooit gekend.
Ik zie veel gevallen om me heen en het valt me op dat opa's zoooo lief kunnen zijn! oma is toch anders...

Rabbi galihliek en moge Allah hem gezond en sterk houden voor jullie.

24-07-2011, 00:01
Vroeger stond ik er niet bij stil. Ik vond mijn opa vroeger eerder ongezond overbezorgd . Hij kon hele nachten wakker liggen van de kleinste zaken. En ook soms een bemoeial. Bijvoorbeeld in de winkel van mijn vader. Maar achteraf nadat ik hem bezig zag met mijn oma besefte ik pas vanuit welke intentie hij dat allemaal deed.

@Amiratje22: Amien

24-07-2011, 00:11
Moge je heel veel genieten van je opa!!!!
Mijn opa's zijn er niet meer.

24-07-2011, 01:17
MashaAllah heel mooi gezegd echt waar. Moge Allah subhanahu wa ta3la hem belonen met Jenah el Firdouz, Ameen

Ik vind het prachtig om te zien de liefde tussen oma´s en opa´s ik zie het ook bij mijn oma en opa van mijn moeder de kant. Van mijn vader de kant is het een andere verhaal haha oude mensen zijn echt grappig maar zo zie je dat ze echt van elkaar houden.
MashaAllah dat de pure liefde voor elkaar altijd zal blijven

24-07-2011, 01:33
Maa shaa Allaah, Allaah ie geliehlek. Dappere vent

24-07-2011, 02:22
Knap van hem. Echt knap.

24-07-2011, 09:15


Wat een man. Allah barek fih. Thallah fih.

24-07-2011, 23:19

Citaat door maroc_070:
je laat me echt huilen door wat je plaats!
Mij opa ligt in het ziekenhuis moet gelijk aan hem denken.
Allahie Shafih
Sorry heb er gisteren over je reactie gelezen.

24-07-2011, 23:21

Citaat door CommeLaColombe:
Moge Allaah hem de grootste beloning geven, het Paradijs.

Dit is een beetje het beeld dat ik heb bij een sterke, eervolle man.
Gezin eerst.. Het is jammer dat je oma niet erg tevreden over hem leek te zijn of te spreken, hopelijk was dat achter gesloten deuren anders. :]


En.. tof dat je een voorbeeld hebt.
Mijn oma was eerder een heel koppige persoon. Dat speelde meer mee dan dat ze niet tevreden van hem was. Echt ruzie was er tussen hen niet hoor. Noem het eerder tough love

Pagina's : [1] 2