Bekijk volle/desktop versie : fatwa's voor moslima's



17-07-2011, 01:41
salaam alaikoem wa rahmatoeallah,

Alle Lof Zij Allah

Bijdeze een aantal fatwa's voor moslima's uit het boek Fatwa's voor moslima's Samenstelling en aantekeningen 'Amr 'Abd al-Mun'im Salim. Moge Allah soeb7ana wa ta'alla mij vergeven indien ik een fout heb gemaakt Allaahuma amien. Al het goede komt van Allah en als het slechte van mij en de shaitan.

Moge Allah ons kennis vermeerderen en onze ontwetenheid afnemen..Allaahuma amien!

Vraag n 16 aan shaykh Ibn Uthaymin (rahimahullaah)

V: Wat is het oordeel over urine van de zuigeling die in aanraking komt met kleding?

A: De correcte mening hierover is dat de urine afkomstig van een jongen die borstvoeding krijgt, licht onrein is. Om dit te reinigen, volstaat het om de vlek met wat te besprenkelen. Dit houd in dat je het betreffende gebied met water moet bedekken, zonder (over je kleren) te wrijven of (ze) uit te wringen. Dat wordt overgeleverd van de Profeet vrede zij met hem. Toen ze hem een baby brachten, plaatste hij de jongen op zijn knieen en de baby urineerde op hem. Hij vroeg om water en besprenkelde de vlek zonder zijn kleren te wassen.

De urine van het meisje moet wel gewassen worden, want de basisregel is dat urine onrein is. Het is dus verplicht om dit te wassen. Er wordt echter een uitzondering gemaakt voor de kleine jongen, rekening houdend met wat de Sunna op dit vlak aantoont.


Vraag n 36 aan shaykh al-albani (rahimahullaah)

V: Wat is het oordeel over bloed dat net voor de bevalling vloeit? Gaat het om een kraam- of baarmoederbloeding?

A: Het gaat om een baarmoederbloeding, want het bloed van de kraambloeding vloeit pas na de bevalling.


Vraag n 37 aan de Permanente Raad van fatwa's

V: Als een vrouw kraambloeding heeft, bidt ze dan na exact veertig dagen of vroeger als ze merkt dat ze rein is?

A: Als de vrouw kraambloeding heeft en ziet dat ze rein is, reinigt ze zichzelf. Ze moet bidden en vasten, ongeacht of ze de veertig dagen bereikt heeft of niet.1


(1 Omdat er rekening gehouden wordt met de staat van de reinheid en niet met het aantal dagen, want geen enkele hadith is op dat vlak authentiek. Het is bekend uit de gewoonte van de vrouwen dat de maximale duur van de kraambloeding veertig dagen is. Meerdere overleveringen werden daarover overgeleverd, waarvan de overleveringsketens betwistbaar zijn.)


Vraag n 38 aan shaykh Ibn Baz (rahimahullaah)

V: Is het voor een vrouw met kraambloeding toegestaan om te vasten, te bidden en de bedevaart te verrichten als ze rein is en voor er veertig dagen verstreken zijn?

A: Ja, het is voor haar toegestaan om te vasten, te bidden, de bedevaart en de 'Umra te verrichten en het is toegestaan voor haar man om seksuele betrekkingen te hebben met haar tijdens deze veertig dagen als ze rein is. Als ze rein wordt na twintig dagen, verricht ze de grote rituele wassing. Ze mag bidden, vasten en ze zal toegestaan zijn voor haar echtgenoot. Er wordt overgeleverd volgens 'Uthman Ibn Abi al -As dat hij daar een afkeer van had , maar dit is een preventieve afkeer en een poging tot deductie(Ijtihad) van zijn kant. Moge Allah hem Zijn genade schenken en tevreden zijn met hem. Maar er bestaat op dat vlak geen enkel bewijs.

De correcte mening is dat dit helemaal geen kwaad kan als de vrouw rein is voordat er veertig dagen verstreken zijn. Haar staat van reinheid is dan geldig.

Als het bloed na de veertig dagen opnieuw begint te vloeien, is de correcte mening dat je het bloed als behorend tot de veertig dagen moet beschouwen.1 De vasten die ze verrichtte tijdens de staat van reinheid, haar gebed en haar bedevaart zijn wel geldig. Niets ervan moet opnieuw verricht worden zolang het in de periode van reinheid verricht werd.

(1 Omdat dit plaatsvond tijdens de periode van de kraambloeding. Het gaat dus om bloed van de kraambloeding, behalve als duidelijk blijkt dat het om bloed van een baarmoederbloeding gaat. Dan wordt het oordeel over haar het oordeel dat geldt voor de reine vrouw. En Allah soeb7ana wa ta'alla weet het beter.


Vraag n 50

V: Moet de vrouw die kraambloeding heeft veertig dagen wachten zonder te bidden en te vasten of wordt er rekening gehouden met het wegblijven van het bloed? Van zodra het bloed ophoudt, wordt ze dan rein en mag ze bidden? Wat is de kortste periode voor de reiniging?

A: De vrouw die kraambloeding heeft, heeft geen bepaalde duur. Zolang er bloed is, moet ze wachten en mag ze niet bidden, vasten en betrekkingen hebben met haar man. Maar van zodra ze ziet dat ze rein is, zelfs al is dit voor de veertig dagen en zelfs als ze slechts tien dagen of vijf dagen heeft gewacht , moet ze bidden en vasten en mag ze betrekkingen hebben met haar man. Dat kan helemaal geen kwaad.

Wat van belang is, is dat de kraambloeding een waarneembare zaak is, waarbij de regels afhangen van de aanwezigheid of de afwezigheid ervan.

Als het aanwezig is, zijn de regels van toepassing maar als de vrouw rein wordt, dan wordt ze vrijgesteld van deze regels. Als de periode echter zestig dagen1 overschrijdt, dan is ze getroffen door een baarmoederbloeding. Dan hoeft ze enkel de duur van haar gewoonlijke menstruatiecyclus af te wachten en daarna verricht ze de grote wassing en bidt ze.

(1 Geen enkele authentieke tekst werd overgeleverd in verband met de maximale duur van de kraambloeding, alhoewel we gezamelijk weten dat het om veertig dagen gaat.Dit wordt ondersteund door de teksten die daarover werden overgeleverd, maar deze teksten zijn zwak. Dus van zodra het meer dan veertig dagen duurt en het niet samenvalt met de menstruatiecyclus van de vrouw, gaat het om een baarmoederbloeding. De vrouw reinigt zichzelf dan van haar kraambloeding, ze bidt, vast en is ook toegestaan voor haar echtgenoot.)


Vraag 67

V: Een vrouw ziet dat het bloed van haar kraambloeding vijf dagen voor het verstrijken van veertig dagen ophoudt met vloeien. Ze bidt en ze vast en na de veertig dagen komt het bloed terug. Wat is het oordeel hierover?

A: Als de vrouw met kraambloedingen rein wordt voordat er veertig dagen verstreken zijn, is ze verplicht om te bidden en te vasten als dit tijdens de Ramadan gebeurt. Het is ook toegestaan voor haar man om intieme betrekkingen te hebben met haar, zelfs als de veertig dagen nog niet versteken zijn. Deze vrouw die rein geworden is na vijfendertig dagen, is verplicht om te vasten en te bidden. Wat ze gevast of gebeden heeft, werd op zijn tijd verricht. Als het bloed terugkomt na veertig dagen, gaat het om menstruatiebloed, behalve als het langer duurt dan deze cyclus. Dan moet ze wachten tot de duur van haar gewoonlijke cyclus verstreken is en daarna moet ze de grote wassing verrichten en bidden.

Vraag n 151 aan de Permanente Raad van Fatwa's

V: Is het voor de man toegestaan om seksuele handelingen te stellen met zijn echtgenote tijdens de kraambloeding en voordat er veertig dagen verstreken zijn, maar zonder aan haar vagina te komen? Het bloed is ( op dat moment) nog niet gestopt met vloeien.

A: Ja, dat is toegestaan. Maar de Sunna bestaat erin om een kledingstuk aan te doen ( rond de taille) volgens wat Aisha (radiaAllaah anha) overlevert: << De Boodschapper van Allah vrede zij met hem beval me om een kledingstuk aan te doen ( rond de taille) en raakte mij vervolgens aan terwijl ik ongesteld was.>>2

(2 Dit is aanbevolen. Het is toegestaan om van de ongestelde vrouw te genieten zonder kledingstuk (rond de taille) als het geslachtsdeel vermeden wordt.)

17-07-2011, 01:43


Vraag n 171 aan shaykh 'Abd ar - Razzaq 'Afifi (rahimahullaah)

V: Wat is het oordeel over de vrouw die een broek draagt?

A: Als de vrouw een broek draagt en daarboven wijde lange kleren, dan is er geen imitatie van de mannen, zolang ze dat erboven draagt. Maar er is wel imitatie als ze er niets boven draagt. In dat geval dan is het verboden.



Vraag n 172 aan shaykh Ibn Baz (rahimahullaah)

V: Wat is het oordeel van de islam over het feit schoenen met hoge hakken te dragen?

A: Het minste wat hierover kan gezegd worden is dat het verwerpelijk is, omdat er ten eerste bedrog in het spel is. De vrouw lijkt groter dan ze werkelijk is. Ten tweede loopt de vrouw het risico te vallen en ten derde is het schadelijk voor de gezondheid zoals vermeld werd door dokters.


Vraag n 200 aan shaykh Ibn Uthaymin (rahimahullaah)

V: Wat is het oordeel over het kopen van modetijdschriften om er nieuwe en verschillende modellen in terug te vinden voor vrouwen? Wat is het oordeel over het bewaren van deze tijdschriften na gebruik, terwijl ze vol afbeeldingen van vrouwen staan?

A: Er bestaan geen enkele twijfel over dat tijdschriften kopen waarin enkel foto's staan onwettig is, want het bezitten van afbeeldingen van levende wezens is verboden. Daarover zei de Profeet vrede zij met hem:

<<De engelen komen geen woningen binnen waar zich een afbeelding van een levend wezen bevindt>>1

Toen hij vrede zij met hem de afbeeldingen op het kussen van Aisha (radiaAllaah anha) bemerkte, bleef hij staan en ging hij niet binnen. Zij zag zijn afkleuring op zijn gezicht.

Bovendien moeten deze tijdschriften die de kleding tentoonstellen nader bekeken worden. Niet alle kleding is wettig. Het kan zijn dat een bepaald soort kleding de naaktheid zichtbaar maakt, door de omvang ervan of iets anders. Deze kleding kan ook behoren tot de specifieke kleding van de ongelovigen, terwijl het verboden is om de ongelovigen te imiteren, in overeenstemming met de woorden van de Profeet vrede zij met hem:

<< Al wie een volk imiteert, behoort tot hen. >>2

Daarom raad ik onze moslimbroeders in het algemeen en onze moslimzusters in het bijzonder aan om deze modeverschijnselen te vermijden, want sommige zijn een imitatie van de niet-moslims en andere laten de naaktheid verschijnen. Trouwens, als de vrouwen elk nieuwe mode volgen, zal dat vaker met zich meebrengen dat onze gebruiken- waarvan de bron onze godsdienst is- vervangen zullen worden door andere gebruiken doe ontleend worden aan de niet-moslims.

(1Overgeleverd door al-Bukhari v.4 p.82, Muslim v.3 p 1665, Abu Dawud n 4155 en an- Nasa'i t.8 p 212.
2 Er is ook een ander nadeel, namelijk dat sommige van die tijdschriften, zoals deze die gebruikt worden voor de verkoop vanuit vreemde landen voor hun handelsvertegenwoordigers, over het algemeen afbeeldingen van naakte of bijna naakte vrouwen vertonen, vooral in de rubriek die lingerie of badproducten en andere zaken aanbiedt. Daarom wordt het nog meer afgeraden om ze te kopen of te bezitten.)


Vraag n 263 aan shaykh Ibn Baz (rahimahullaah)

V: Is het voor de mens toegestaan om foto's te maken van zichzelf en om deze foto naar zijn familie te sturen tijdens de periodes van de Aid en andere gelegenheden?

A: De hadith die overgeleverd werden van de Profeet in verband met het verbod om afbeeldingen te maken, de vervloeking van de makers ervan en de verschillende soorten bedreigingen die hen boven het hoofd hangen zijn talrijk. Het is voor de moslim niet toegestaan om zichzelf of enig ander levend wezen te fotograferen, behalve in geval van dwingende noodzaak zoals het paspoort, de identiteitskaart, enz. We smeken Allah soeb7ana wa ta'alla om de situatie van de moslim te verbeteren en om de leiders toe te staan zich aan Zijn Wetgeving te houden en op te letten voor wat daarmee in strijd is. Hij is voorwaar de Best die wij kunnen aanroepen en Hij is het die naar succes leidt.

(Moge Allaah soeb7ana wa ta'alla mij vergeven indien ik een fout heb gemaakt Allaahuma amien)


Wasalaam

17-07-2011, 03:11
Barakkaallahoe fieki zuster!

Up voor jouw

17-07-2011, 19:31

Citaat door xDinaliCiOusx:
Barakkaallahoe fieki zuster!

Up voor jouw
wa fiek baraakallaah oegti up

17-07-2011, 21:25



Citaat door xDinaliCiOusx:
Barakkaallahoe fieki zuster!

Up voor jouw
up

17-07-2011, 22:57
Barakkaallahoe fieki voor deze topic