Bekijk volle/desktop versie : Cruijff: 'Als Barcelona hem wil hebben, moet het voor hem betalen'



16-07-2011, 00:32
Johan Cruijff stoort zich niet zo aan de strijd tussen Barcelona en Arsenal, die langzaamaan steeds bitterder wordt. De Catalanen willen dolgraag Cesc Fàbregas terughalen naar Camp Nou: de middenvelder vertrok op zestienjarige leeftijd naar Londen en speelt daar nu al acht jaar. Fàbregas is aanvoerder, speelde al dik tweehonderd competitieduels voor the Gunners en is een steunpilaar binnen het team. Arsenal wil daarom niet meewerken aan zijn transfer.

“Als je bij een club tekent, zit je daaraan vast”, legt Cruijff uit in de Spaanse media. “Cesc zit daar, ja, maar hij zát bij Barcelona. Met de kwaliteiten die hij in huis heeft, is het logisch dat Barcelona hem wil hebben en Arsenal hem wil houden. Arsenal heeft de controle over de hele situatie. Het is niet vreemd dat Cesc deze kant op wil komen. Je zou eens moeten zien wat er gebeurt, wanneer Lionel Messi naar huis zou gaan. De clubs zouden eigenlijk met elkaar om tafel moeten.”

“Wenger kijkt naar de belangen van zijn club”, vervolgt de oud-speler en -trainer van Barcelona. “Cesc tekende voor lange tijd en speelt nu bij Arsenal. Wil Barcelona hem hebben, dan moet het voor hem betalen. Er wordt veel gediscussieerd, maar hij heeft gewoon een contract. Of hij hierheen komt? Ik heb geen idee. Wat ik weet, is dat er veel geld voor hem wordt gevraagd. Als je aan het bezuinigen bent, kun je nu eenmaal niet met geld smijten. We moeten ons hoofd erbij houden.”

Gevraagd naar een ander doelwit van Barcelona, Chileens vleugelspeler Alexis Sánchez, laat Cruijff vrijdag weten: “Van hem weet ik niet heel veel. Hij heeft wel een vonk, snelheid en let op details. Op de Copa América doet hij het heel goed.” Tot slot liet Cruijff zich ook uit over Bojan Krkic. Het Spaanse aanvalstalent verhuist door de moordende concurrent naar AS Roma in Italië. “Ik mag hem wel, hij kent deze club en heeft bewezen wat hij kan. Het zou goed voor hem zijn een nieuw avontuur te beginnen in Rome. Op zo'n jonge leeftijd moet je minuten maken. Maar het voetbal in Italië is wel heel anders dan hier.”