Bekijk volle/desktop versie : SPOED red mijn couscous. raad gevraagd.



15-07-2011, 13:51
ik heb mijn couscous in en teiltje gedaan en het water laten opnemen. nu heb ik het gestoomd en de onderkant van de couscous zit helemaal aan elkaar vast. en erg nat en klonterig.

valt het nog te redden?

Ik ehb nog droge couscous. ik wil nu nieuwe maken. maar kan iemand stap voor stap uitleggen hoe ik het moet stomen?

15-07-2011, 13:59


Je moet het ook niet in een teiltje doen lieverd.
Alleen wat nat maken.

Is je couscous al helemaal zacht?
Anders eruit halen goed door elkaar husselen beetje los maken, en dan weer erin.

15-07-2011, 14:09
Ik heb van me mama geleerd dat je er een klein beetje water bij moet doen en dan goed door elkaar husselen, de couscous tussen je handen nemen en wrijven zodat er geen klontjes tussen zitten.. dus beetje voor beetje nat maken..niet drijf nat en dan kan je het laten
stomen, en af en toe van het vuur af halen en dan weer goed husselen en dan weer verder laten stomen.

15-07-2011, 14:12
Ik stoom de couscous 3 keer achter mekaar. De eerste keer een halve glas water erbij en de couscous van de grote korrels ontdoen. In een teiltje doen en ongeveer 20 minuten laten stomen. Eruit halen en laten afkoelen, dan weer een halve glas water erbij en weer door mekaar husselen totdat er geen grote korrels meer zichtbaar zijn. Weer ongeveer 20 minuten laten stomen en dan voor de laatste keer eruit halen, laten afkoelen...een klein beetje marqa bij en weer laten stomen voor ongeveer een kwartiertje. Een hoop gedoe maar de couscous is perfect!! Succes

15-07-2011, 14:19



Citaat door amoela87:
Ik stoom de couscous 3 keer achter mekaar. De eerste keer een halve glas water erbij en de couscous van de grote korrels ontdoen. In een teiltje doen en ongeveer 20 minuten laten stomen. Eruit halen en laten afkoelen, dan weer een halve glas water erbij en weer door mekaar husselen totdat er geen grote korrels meer zichtbaar zijn. Weer ongeveer 20 minuten laten stomen en dan voor de laatste keer eruit halen, laten afkoelen...een klein beetje marqa bij en weer laten stomen voor ongeveer een kwartiertje. Een hoop gedoe maar de couscous is perfect!! Succes
Klopt wij doen het ook 3 keer.
alleen zonder marqa.

15-07-2011, 14:45

Citaat door Myrtus_Communis:
Klopt wij doen het ook 3 keer.
alleen zonder marqa.
Ik zou het proberen met marqa, de couscous is dan niet zo droog.

15-07-2011, 14:51
Dames dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik heb het weggegooid en opnieuw gedaan. het ziet er nu wat beter uit.

15-07-2011, 15:03
oh jammer dat je 't hebt weggegooid, want het was nog te redden


die couscous was te lang gestoomd waardoor het nat is geworden. je moet het dan beetje bij beetje in een teiltje doen, en steeds een beetje bloem overheen gooien terwijl je 't door elkaar husseld. en dan opnieuw stomen.

15-07-2011, 17:55

Citaat door amoela87:
Ik zou het proberen met marqa, de couscous is dan niet zo droog.
Huh.
Na de derde keer smeren wij het in met argan olie
Dan gaat het vlees en groente erop en marqa uiteraard, dus over welke droogte heb jij het dan?

15-07-2011, 18:03
Ik heb het zo geleerd van mams.

Couscous (Die middelmatige, niet die minikorrels) in een teiltje, water erbij en overmatige water eruit gieten. 15 min laten staan, dan met je handen de couscous even los maken. Zout en olie erbij en dan los maken met je handen tot iedere korrel los is van de andere.

Dan in de couscouspan en laten stomen. Wij doen het 1 keer eruit halen, los maken en weer terug, dan nog stomen en dan is het klaar. Couscous eruit, flinke lepel smen (ranzige boter), of gewone roomboter, alles met een lepel mengen en klaar is kees.

Die minikorrels moeten besprenkelt worden met water...die gebruik ik nooit, te veel werk.