Bekijk volle/desktop versie : Eten tot de Imsak of el FAJR ??



Pagina's : [1] 2 3

14-07-2011, 02:15
Mag je eten tot fajr of tot imsak ? iedereen zegt wat anders ??????

14-07-2011, 02:17


Volgens mij mag je eten tot de imsak

14-07-2011, 02:33

Citaat:
Wanneer gaat het vasten in?


Vraag:
Graag wil ik weten waarom op de gebedstijdenlijst van de stichting as-Soennah geen imsaak-tijden zijn opgenomen. Wanneer moet men dan stoppen met eten voor Salaat al-Fadjr, een kwartier, half uur of langer voor al-Fadjr?

Vraag ontvangen op 31 oktober 2003

Antwoord:
Het vasten dat ons is opgelegd door Allah begint met het aanbreken van al-Fadjr en eindigt met zonsondergang, dit op basis van bewijzen vanuit de Koran en de Soennah. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En eet en drink totdat voor jullie de witte draad van de zwarte draad te onderscheiden is, het is (dan) Fadjr. Voltooi vervolgens het vasten tot zonsondergang.” (Soerat al-Baqarah : 187)

De Profeet (vrede zij met hem) zei: “En eet en drink totdat (jullie) ibnoe Maktoem de adhaan (oproep tot het ochtendgebed) horen verrichten. En hij (ibnoe Maktoem) riep niet op tot het gebed totdat er tegen hem werd gezegd: ,,Het is al ochtend, het is ochtend.” (al-Boechari)

Het verbieden van de mensen om te eten en te drinken in de daartoe toegestane tijd is een groot onrecht en het verschijnsel van ‘imsaak’ is een Bidcah (religieuze innovatie) die in strijd is met de Koran en de Soennah. Er bestaat geen meningsverschil tussen de geleerden dat er gegeten mag worden tot het aanbreken van al-Fadjr.



Bron: al-Yaqeen

14-07-2011, 03:01

Citaat door Oem_Badr:
Bron: al-Yaqeen
Shoukran !

14-07-2011, 03:41


Tot Fajr , Imsaak is iets wat mensen hebben verzonnen, dus tot de tijd van fajr mag je eten

14-07-2011, 15:00
Tot Alfadjr, Imsaak is een bid3a.
Allahou A3lem :-)

14-07-2011, 15:04
Ik eet tot fajr rest van familie tot imsaak

14-07-2011, 15:05
wat is imsak dan?

14-07-2011, 15:09

Citaat door Duty_Calls:
Tot Alfadjr, Imsaak is een bid3a.
Allahou A3lem :-)
wat is bid3a als ik vragen mag?

14-07-2011, 15:09

Citaat door S2000:
wat is imsak dan?
dat is iets wat mensen hebben uitgevonden , een tijdstip net voor fajr om te stoppen met eten
mouhim klopt niet , je mag eten tot lfjar

NL is een land met moslims over de hele wereld , het is ergens vandaan gekomen , allah weet waar

14-07-2011, 15:14
Tot Fajr mag je eten. Wie hebben er allemaal gevast vandaag?

14-07-2011, 15:25
Eergister gevast. Ging op zich goed. Lange dagen, maar op zich geen honger of zo.

Ik vast altijd een paar weken voor de ramadan, zodat mijn lichaam er aan gaat wennen.

Probeer dat ook eens, dan zul je zien dat het makkelijker aan toe gaat. Drie dagen voor ramadan beginnen met vasten, dan is je lichaam er helemaal klaar voor.

14-07-2011, 15:55



Citaat door maysa.lay:
Eergister gevast. Ging op zich goed. Lange dagen, maar op zich geen honger of zo.

Ik vast altijd een paar weken voor de ramadan, zodat mijn lichaam er aan gaat wennen.

Probeer dat ook eens, dan zul je zien dat het makkelijker aan toe gaat. Drie dagen voor ramadan beginnen met vasten, dan is je lichaam er helemaal klaar voor.
uhm dat is afgeraden...

14-07-2011, 16:21

Citaat door Zouhet:
uhm dat is afgeraden...

wat is afgeraden >??
ze vast niet een maand achter elkaar , je mag vaten wat je wilt ,, maandag en donderdag kan je altijd meenemen , maar stel dat iemand meer dagen wilt vasten , je hoort jezelf niet te belasten en door drie dagen voor ramadan te vasten daar belast men zichzelf niet mee , tenzij je bv een week vast ...

14-07-2011, 16:26

Citaat door Hitarous113:
wat is bid3a als ik vragen mag?
Betekend een vernieuwing. Iets dat toegevoegd is en niet tijdens de tijd van de profeet bestond.

Pagina's : [1] 2 3