Bekijk volle/desktop versie : Vraagje omtrent de vredesgroet



13-07-2011, 12:44
Salaam oe alaikoem,

Ik lees verschillende omtrent het terug zeggen van salaam tegen een niet-moslim. Zo lees ik dat het niet is toegestaan om te zeggen wa alaikoem a salaam, maar dien je slechts wa alayka te zeggen..

maar nu lees ik het onderstaande,

daarom heeft de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - ons verplicht om, wanneer de Mensen van het Boek (Joden en Christenen) ons begroeten, hen terug te groeten, want Allah - Verheven is Hij - zegt:

وَإِذَا حُييتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَآ أَوْ رُدُّوهَآ

En wanneer jullie begroet worden met een groet, groet dan terug met een betere groet of beantwoordt hem (op gelijke wijze)[ Soerah an-Nisaa 4:86 ].

En dit is algemeen, en geldt voor Moslims en niet-Moslims. Dus degene die jou begroet, groet hem terug met een betere groet of met een gelijke groet; behalve wanneer het gaat om een verboden groet, dan mag men deze niet beantwoorden, maar dient degene die hiermee groet geadviseerd te worden en op de hoogte te worden gebracht.

En de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft gezegd:

لا تبدءوا اليهود والنصارى بالسلام

"Begin de Joden en de Christenen niet met de vredesgroet." (2)

En hij gebood ons om, wanneer zij ons begroeten, te zeggen: "Wa ‘alaykoem (en met jullie)." Dat is omdat de Joden in al-Medienah de Moslims begroetten en zeiden: "As-saamoe ‘alaykoem (as-saam zij met jullie)." Weet jij wat as-saam is? As-saam is de dood. Dat wil zeggen dat zij langs de Moslims kwamen en zeiden: "De dood zij met jullie." Een Jood liep langs de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - en zei: "As-saamoe ‘alayka (as-saam zij met jou), o Mohammad," waarop ‘Aa-ishah - moge Allah tevreden zijn met haar - zei: "As-saam en de vervloeking zijn met jou." Maar de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - verbood het haar, omdat zij had toegevoegd aan datgene wat de Jood zei. Hij zei: "As-saamoe ‘alayka (de dood zij met jou)," en zij zei: "De dood en de vervloeking zijn met jou." (...)

Wanneer een Jood, Christen of een andere ongelovige jou begroet met de vredesgroet en zegt: "As-salaamoe ‘alayka (vrede zij met jou)," met een duidelijke "l", dan dien jij te zeggen: "Wa ‘alaykas-salaam (en vrede zij met jou)." Want de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft gezegd:

إن اليهود إذا مروا بكم يقولون السام عليكم فقولوا وعليكم


"Voorwaar, wanneer de Joden langs jullie komen, zeggen zij: "As-saamoe ‘alaykoem (de dood zij met jullie)." Zeg dan: "Wa ‘alaykoem (en met jullie)." (3)

Als zij "as-saam (de dood)" zeggen, dan is de dood met hen, en als zij "as-salaam (vrede)" zeggen, dan is de vrede met hen. En daarom heeft Ibn al-Qayyim - moge Allah hem genadig zijn - gezegd in zijn boek "Ahkaam Ahlidh-Dhimmah":

"Als hij "as-salaamoe ‘alayka" zegt met een duidelijke "l", zeg dan "wa ‘alaykas-salaam", want Allah - Verheven is Hij - zegt:

وَإِذَا حُييتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَآ أَوْ رُدُّوهَآ

En wanneer jullie begroet worden met een groet, groet dan terug met een betere groet of beantwoordt hem (op gelijke wijze) [ Soerah an-Nisaa 4:86 ]."


Je weet nu dat het niet toegestaan is om de ongelovigen te beginnen met de vredesgroet, maar de mens kan beproefd worden. Bijvoorbeeld: de directeur van het bedrijf is een niet-Moslim en jij als Moslim zijnde gaat zijn kantoor binnen. Wat zeg je dan? Ik zeg: je kunt "goedemorgen" zeggen. Een goede morgen voor wie? Voor jou, maar ook voor hem. Een goede morgen voor hem is dat Allah - de Almachtige en Majesteitelijke - hem leidt naar de Islaam. Wanneer je "goedemorgen" zegt, dan ben jij niet begonnen met de vredesgroet, want je hebt slechts "goedemorgen" gezegd. En wanneer jij "goedemorgen" zegt, weet hij niet of jij jezelf bedoelt of een ander. Maar in feite bedoel jij jezelf en anderen voor wie het goede wordt gewenst.

bron: soennah.com


Vele zeggen slechts wa alayka.. ik doe dat dus ook.. maar nu lees ik het bovenstaande en weet het dus ff niet meer.


wa salaam oe alaikoem