Bekijk volle/desktop versie : Alarm over geweld tegen christenen Indonesië



Pagina's : [1] 2 3 4

11-07-2011, 14:19
JAKARTA – Zowel de Europese Unie als Amnesty International slaat alarm over het toenemende religieuze geweld in Indonesië. Indonesië treedt weliswaar op tegen geweldplegers, maar zij komen er vaak met enkele maanden gevangenisstraf van af.

Vrijdag besloot de EU in een resolutie haar zorgen te uiten over het groeiende religieuze geweld en de intolerantie in Indonesië. In een resolutie hekelde de EU „de geweldsincidenten tegen religieuze minderheden, waaronder leden van de moslimsekte Ahmadiyah, christenen en boedhisten.” Ook uitte Brussel kritiek op de strenge lokale wetten voor blasfemie en religieuze belediging die „eenvoudig misbruikt kunnen worden.” Hiermee neemt de internationale kritiek op Indonesië toe.

Vorige week eiste mensenrechtenorganisatie Amnesty International dat leden van de gereformeerde Taman Yasminkerk in Bogor, West-Java, hun geloof moeten kunnen belijden zonder intimidatie en aanvallen. Sinds 2008 zijn ze gedwongen om hagenpreken te houden nadat het lokale gemeentebestuur het kerkgebouw verzegelde. Ook zijn de kerkleden het doelwit van ernstige bedreigingen.

Amnesty International heeft de Indonesische regering verzocht snel onafhankelijke onderzoeken te starten naar alle gevallen van intimidatie en aanvallen van de kerkgangers en de daders voor het gerecht te brengen. Vorige week zondag viel een mensenmassa de kerk aan tijdens een zondagsdienst.

Leiders van de extremistische groep zeiden dat ze de overwegend islamitische buurt rond de kerk vertegenwoordigden. Ook herhaalden ze hun eis dat de kerk definitief moest worden gesloten, omdat deze overlast veroorzaakte.

Donderdag eisten openbare aanklagers slechts zeven maanden gevangenisstraf tegen ieder van de twaalf verdachten van een meervoudige moord in Banten afgelopen februari.

Daarbij kwamen drie leden van de Ahmadiyah, een moslimbeweging, om het leven. Tijdens de zitting stelden de aanklagers dat de Ahmadi’s het geweld hadden uitgelokt, ondanks bewijs dat de aanval vooraf gepland was. Bovendien was er bewijs in de vorm van videobeelden waarop te zien was hoe een mensenmassa, voor de ogen van Indonesische politieagenten, twee slachtoffers stenigden en doodsloegen.

Sinds 2010 is het aantal aanvallen op kerken en de moslimsekte Ahmadiyah sterk toegenomen. Een prominente terreurexpert oordeelde eerder deze maand dat de bestuurlijke tegenwerking in Bogor onderdeel is van een nieuwe trend. Hierin sluiten extremistische organisaties in Indonesië politieke deals met lokale regenten en burgemeesters, die de extremisten stilzwijgend steunen in ruil voor stemmen tijdens lokale verkiezingen.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/alarm_over_geweld_tegen_christenen_indonesie_1_575 790

11-07-2011, 14:21


Zorgwekkend. Die extremistische moslims daar moeten een beetje dimmen en gewoon leven volgens hun geloof.

11-07-2011, 14:40
Religie leidt sowieso tot geweld. Zolang religie blijft bestaan, ontkomen we daar niet aan. The sooner we accept that, the better.

Salutem

11-07-2011, 14:41

Citaat door Disputatio:
Religie leidt sowieso tot geweld. Zolang religie blijft bestaan, ontkomen we daar niet aan. The sooner we accept that, the better.

Salutem
The better for what. Als iedereen zich aan zijn religie zou houden dan zou er niemand geweld plegen.

11-07-2011, 14:48



Citaat door Disputatio:
Religie leidt sowieso tot geweld. Zolang religie blijft bestaan, ontkomen we daar niet aan. The sooner we accept that, the better.

Salutem
Wat een achterlijke mening van je.

11-07-2011, 14:50

Citaat door BroodjeIzan12:
Wat een achterlijke mening van je.
Inderdaad: idioten als jij grijpen alles aan om geweld te rechtvaardigen.

11-07-2011, 14:50

Citaat door BroodjeIzan12:
Wat een achterlijke mening van je.
O ja joh? Leg dat, in al je 'wijsheid', eens uit?

11-07-2011, 14:53

Citaat door onaangepast:
O ja joh? Leg dat, in al je 'wijsheid', eens uit?
Religie is niet meer dan een middel om agressie te rechtvaardigen in deze, zonder religie zal de geweldpleger andere middelen vinden om zijn geweld te rechtvaardigen.

Er zijn toch wel wat voorbeelden in de geschiedenis van nogal nare avontuurtjes waarbij niet religie als smoes gebruikt werd.

11-07-2011, 14:58

Citaat door BroodjeIzan12:
Wat een achterlijke mening van je.
Het is je goed recht om mijn mening achterlijk te vinden. Aan de inhoud van de discussie draagt het echter niets bij.

Ik zeg niet dat alle religieuzen geweld toepassen op anders-gelovigen. Ik zeg alleen dat als je een levensfilosofie naleeft waarbij je ervan uitgaat dat eenieder die niet hetzelfde geloof heeft, naar de hel zal gaan, dat onherroepelijk zal leiden tot haat. Er zal ALTIJD een bepaalde groep zijn die anders-gelovigen zien als de bad guys.

Er is een oud experiment waarbij een groep leerlingen van een basisschool, voordat de les begon, werd gezegd dat de klas in twee groepen verdeeld wordt; de groenen en de roden. Verder werd er niets gezegd behalve dat er later op teruggekomen zou worden.
Tijdens de pauze die dag werden er her en der vechtpartijtjes en geruzie gevoerd. De reden hiervan was het simpele feit dat de klas in twee kampen verdeeld was en de groenen de roden als tegenstander/vijand zagen en vice versa.

Of is er naar jouw mening een andere verklaring voor al het religieus geladen geweld dat de geschiedenisboeken gevuld heeft en dagelijks blijft vullen?

Salutem

11-07-2011, 15:04
Er worden denk ik meer moorden, mishandelingen, diefstallen, overvallen gepleegd zonder dat het iets maar dan ook IETS te maken heeft met religie. Moeten wij dan nu ook zeggen; Geen religie leidt altijd tot problemen? Je bent echt KAPOT DOM.

En de Islam leert ons dat wij de mensen geen onrecht moeten aandoen etc etc. Ik heb geen zin om al het goede en prachtige van de woorden van Allah hier over te typen. Maar Islam leert ons juist dat wij geen slechte dingen moeten doen. Dus hoe kan je zeggen dat religie zorgt voor geweld? Misschien wel ja, maar dat komt door de andere religieen(Christenen etc.) Die de Islam aanvallen en wij verdedigen ons geloof.

Maar een Moslim zal nooit zomaar iemand bestrijden met geweld. En als dat wel zo is heeft het NIKS te maken met de Islam

11-07-2011, 15:04
Why there should be a lots of churches being built in muslim majority regions ? In Christian majority regions, can local christian accept lots mosques being built in their neighborhood ? Hypocrites. THINK people, think before you start babling about human rights. To those lets-build-churches-everywhere-supporters : there is only one Jesus, why can't you just go and pray at any church ? Don't you ever think it's STRANGE ??

Dit soort reactie's krijg je dan van het verheven volk..

11-07-2011, 15:05
Goh broodje, dit valt me een beetje van je tegen.

11-07-2011, 15:08



Citaat door Disputatio:
Het is je goed recht om mijn mening achterlijk te vinden. Aan de inhoud van de discussie draagt het echter niets bij.

Ik zeg niet dat alle religieuzen geweld toepassen op anders-gelovigen. Ik zeg alleen dat als je een levensfilosofie naleeft waarbij je ervan uitgaat dat eenieder die niet hetzelfde geloof heeft, naar de hel zal gaan, dat onherroepelijk zal leiden tot haat. Er zal ALTIJD een bepaalde groep zijn die anders-gelovigen zien als de bad guys.

Er is een oud experiment waarbij een groep leerlingen van een basisschool, voordat de les begon, werd gezegd dat de klas in twee groepen verdeeld wordt; de groenen en de roden. Verder werd er niets gezegd behalve dat er later op teruggekomen zou worden.
Tijdens de pauze die dag werden er her en der vechtpartijtjes en geruzie gevoerd. De reden hiervan was het simpele feit dat de klas in twee kampen verdeeld was en de groenen de roden als tegenstander/vijand zagen en vice versa.

Of is er naar jouw mening een andere verklaring voor al het religieus geladen geweld dat de geschiedenisboeken gevuld heeft en dagelijks blijft vullen?

Salutem
Brabbeltaal, eigenlijk neem ik je al niet meer serieus voor een uitgebreid discussie.

Maar goed, geweld komt overal voor. Maar als een dogma niet pleit voor geweld, kun je moeilijk zeggen dat geweld voortvloeit uit een dogma.

Maar het is een nondiscussie, ik neem aan dat je graag filosofisch denkt, dan moet je je eerst afvragen wat voor geweld, en hoe ontstaat het geweld.

Als je die vragen kunt stellen en misschien kunt beantwoorden, ben je al wat verder.

11-07-2011, 15:13

Citaat door Simcha:
Zorgwekkend. Die extremistische moslims daar moeten een beetje dimmen en gewoon leven volgens hun geloof.
[PVV mode-on]Die Gristenen moeten maar terug naar hun eigen land. [PVV mode-off]

11-07-2011, 15:14

Citaat door BroodjeIzan12:
Brabbeltaal, eigenlijk neem ik je al niet meer serieus voor een uitgebreid discussie.

Maar goed, geweld komt overal voor. Maar als een dogma niet pleit voor geweld, kun je moeilijk zeggen dat geweld voortvloeit uit een dogma.

Maar het is een nondiscussie, ik neem aan dat je graag filosofisch denkt, dan moet je je eerst afvragen wat voor geweld, en hoe ontstaat het geweld.

Als je die vragen kunt stellen en misschien kunt beantwoorden, ben je al wat verder.
Een dogma dat stelt dat leden 'goed' bezig zijn, en non-leden 'slecht' is al per definitie een recept voor een wij-zij sfeer. En dat leidt onherroepelijk tot discriminatie en geweld; binnenlanders-buitenlanders, ajax-feyenoord, mannen-vrouwen, hetero's-homo's. Religie is geen uitzondering.

Salutem

Pagina's : [1] 2 3 4