Bekijk volle/desktop versie : Vietnam-gif Agent Orange duikt op in Amazonegebied



08-07-2011, 10:51

Grote stukken regenwoud in het Amazonegebied zijn besproeid met het beruchte chemische wapen Agent Orange. De stof is bijzonder giftig voor mens en milieu en werd eerder gebruikt in de Vietnamoorlog.

Amerikaanse strijdkrachten gebruikten het gif om wouden van hun bladerdek te ontdoen en zo de schuilplaatsen van de Vietcong bloot te leggen. Volgens de Braziliaanse overheid wordt de stof nu ook gebruikt door boeren om grond vrij te maken in het Amazonegebied.

Het Braziliaanse milieuagentschap Ibama kwam het gebruik op het spoor dankzij satellietbeelden, waarop grote stukken vergrijsd bos te zien waren. Na een verkenning via de lucht bleek dat 180 hectare regenwoud besproeid is. Duizenden bomen en dieren zijn vergiftigd. Ibama vermoedt dat het gebied met een vliegtuig besproeid is door een veeboer.

In een ander gebied in de Amazone werden vorige week tientallen vaten van het goedje in beslag genomen. De chemicaliën waren verborgen in het woud om later gebruikt te worden. Het ging om een vondst van vier ton, goed voor een potentiële oppervlakte van meer dan 3.000 hectare.

Vietnamoorlog
De Amerikaanse sproeiden in de Vietnamoorlog 45 miljoen liter Agent Orange over de Vietnamese bossen, met verschrikkelijke gevolgen voor de lokale bevolking. Naar schatting 3 miljoen Vietnamezen werden op de een of andere manier slachtoffer. De stof zorgde voor geboorteafwijkingen bij een half miljoen kinderen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/2615433/2011/07/08/Vietnam-gif-Agent-Orange-duikt-op-in-Amazonegebied.dhtml

08-07-2011, 10:52


shifting cultivation... wat doen we de wereld aan

08-07-2011, 10:56

08-07-2011, 10:58

Citaat door Besbousa:
shifting cultivation... wat doen we de wereld aan
Een ramp, en het lastige is dat je als Westerse wereld die zelf lang niet niet goed met het milieu is omgesprongen nu moeilijk met het vingertje kan gaan zwaaien bij opkomende economieën die het nog een dunnetjes of dubbel overdoen.

08-07-2011, 11:06



Citaat door Abracadaver:
Een ramp, en het lastige is dat je als Westerse wereld die zelf lang niet niet goed met het milieu is omgesprongen nu moeilijk met het vingertje kan gaan zwaaien bij opkomende economieën die het nog een dunnetjes of dubbel overdoen.
Precies.. Primitieve landbouw beschuldigen van inefficiëntie en natuurgeweld is een beetje krom wanneer wij, met meer toereikende middelen, ook nie al te teder zijn met moeder aarde..

Maar er komt verandering in, de koninklukke familie rijdt al op elektriciteit.

08-07-2011, 11:10

Citaat door Besbousa:
Precies.. Primitieve landbouw beschuldigen van inefficiëntie en natuurgeweld is een beetje krom wanneer wij, met meer toereikende middelen, ook nie al te teder zijn met moeder aarde..

Maar er komt verandering in, de koninklukke familie rijdt al op elektriciteit.
Ik wil bijna losbarsten in een "we are the world" maar m'n karakter belet dat. En ik heb deze week ook nog tonijn gegeten... Maar ik recycle dan weer wel.

08-07-2011, 11:12

Citaat door Abracadaver:
Ik wil bijna losbarsten in een "we are the world" maar m'n karakter belet dat. En ik heb deze week ook nog tonijn gegeten... Maar ik recycle dan weer wel.
Ik schijt wel m'n afval, en verzamel batterijen in een plastic tasje.. niet papieren helaas... maar verder ben ik ook maar een asociale arabier

Staat los van het feit dat ik duizenden hectaren verloren woud van een heel ander kaliber vind, ondanks de samenhang met plastic tasjes...

08-07-2011, 11:25
Kunnen ze er weer gezonde en klimaatneutrale biobrandstof van maken.

08-07-2011, 11:31

Citaat door Besbousa:
Ik schijt wel m'n afval, en verzamel batterijen in een plastic tasje.. niet papieren helaas... maar verder ben ik ook maar een asociale arabier

Staat los van het feit dat ik duizenden hectaren verloren woud van een heel ander kaliber vind, ondanks de samenhang met plastic tasjes...
Maar ja, overtuig maar 's iemand die door de bomen het bos niet meer ziet, dat ie ze toch gewoon moet laten staan en z'n geld op een andere manier moet maken.

08-07-2011, 11:34

Citaat door Abracadaver:
Maar ja, overtuig maar 's iemand die door de bomen het bos niet meer ziet, dat ie ze toch gewoon moet laten staan en z'n geld op een andere manier moet maken.
Ja daarom, we hebben geen recht van spreken.. Niet overal bestaat de luxe van een vacatuurtje invullen en werken.. En ondanks die privilege dragen wij alsnog bij aan de vertyfing van de wereld...

08-07-2011, 11:41

Citaat door Besbousa:
Ja daarom, we hebben geen recht van spreken.. Niet overal bestaat de luxe van een vacatuurtje invullen en werken.. En ondanks die privilege dragen wij alsnog bij aan de vertyfing van de wereld...
Dat is de tweespalt, we hebben niet het recht, maar inmiddels wel het inzicht. Ergens heb je dan toch wel de morele verplichting om er wat van te zeggen denk ik.