Bekijk volle/desktop versie : ‘Ik ben meer voor de identiteit van een club dan voor zomaar wat kopen’



03-07-2011, 14:58
Paris Saint-Germain is sinds een overname, enkele weken geleden, in Arabische handen. UEFA-voorzitter Michel Platini is niet gecharmeerd van investeerders die met zakken vol geld hun intrede doen bij Europese clubs, al beseft de Fransman dat het een trend betreft die niet meer te stoppen is.

Platini was niet blij toen hij hoorde dat PSG werd overgenomen door een groep investeerders uit Qatar. “Ik weet dat ik iets probeer te verdedigen wat al niet meer te verdedigen is, maar ik ben geen fan van dit soort praktijken”, vertelt de preses van de Europese voetbalbond aan Le 10 Sport. “Ik ben meer voor de identiteit van een club dan voor mensen die zomaar links en rechts wat kopen.”

De voormalig topvoetballer zou liever zien dat clubs bestaan uit spelers en bestuurders uit de regio. “Nu kan het zo zijn dat er een eigenaar is uit Qatar, een Braziliaanse technisch directeur, en waarom ook niet meteen een Italiaanse trainer en spelers uit nog weer andere landen. Ik zie de connectie met PSG niet. Ik zie liever dat spelers uit de buurt voor een club gaan spelen dan voetballers die ergens anders vandaan komen. Ik ben zelf ook naar het buitenland vertrokken, maar ben wel bij Nancy begonnen.”