Bekijk volle/desktop versie : Jol in NRC: ik was het gezeik bij Ajax zat



01-07-2011, 13:56
Het contrast met een half jaar geleden is groot. Toen hield Martin Jol het bij Ajax voor gezien. De Fulham-manager kijkt nog één keer terug naar zijn bewogen achttien maanden in dienst van de Amsterdamse club.
De Scheveningse trainer zegt vanmiddag in NRC Handelsblad in een interview met sportredacteur Koen Greven het nog lang te hebben volgehouden in Amsterdam:

“Ik heb het als buitenstaander nog lang volgehouden. Er was altijd verzet binnen de club. Ik was het gezeik zat. Ik wilde met mijn vertrek de spirit en de rust laten terugkeren. En ik denk dat het een goede oplossing is geweest.”
Het is Jol achteraf duidelijk geworden dat hij het gewoon niet goed kón doen bij Ajax.

“Na mijn vertrek hebben ze allerlei dingen recht proberen te breien. Neem het aantrekken van André Ooijer. Iedereen vond het belachelijk. Die was niet alleen onder mij belangrijk, maar ook onder zijn volgende trainer [Frank de Boer]. En Mido heeft ze met zijn paar doelpunten de punten bezorgd die aan het einde belangrijk waren. Hij heeft geen cent gekost. Aan het slot zag ik Ooijer, Lindgren en Oleguer gewoon op de bank zitten. Lekkere verjonging. En nu hebben ze Theo Janssen gehaald. Als ik dat zou hebben voorgesteld, zouden ze zeggen: ‘Die Jol is niet goed.’”
Jol zag met lede ogen toe hoe zijn aankoop Mounir El Hamdaoui onder De Boer op een zijspoor terecht kwam.

“De manier waarop hij is behandeld, is typisch Nederlands. (&hellip Het is heel vervelend als iemand je vanaf het begin niet accepteert. Dat was lastig. Bij mij deed hij het juist goed. (&hellip De Boer vond andere opties beter. Goed, dat is zijn keuze. Ook El Hamdaoui had een andere toekomst voor ogen bij Ajax.”