Bekijk volle/desktop versie : Traag betalen boetes duurder



Pagina's : [1] 2

01-07-2011, 08:57
DEN HAAG - Mensen die traag zijn met het betalen van boetes, zijn vanaf vrijdag meer geld kwijt. Het extra bedrag dat ze bij een aanmaning moeten betalen, gaat flink omhoog.

Wie niet op tijd is, moet anderhalf keer zo veel betalen. Tot nu toen kwam er een kwart van het boetebedrag bij. De maatregel werd vorig jaar al aangekondigd door het ministerie van Justitie, maar gaat vrijdag in. Mensen die ook de eerste aanmaning aan hun laars lappen, zijn nog veel meer kwijt.


Het bedrag dat zij inmiddels verschuldigd zijn, wordt verdubbeld als ze voor de tweede keer niet op tijd betalen. Voorheen kwam er de helft van het bedrag bij.
Burgers kunnen vanaf vrijdag ook vaker naar de kantonrechter stappen. Tot 1 juli kon dit bij zaken tot 5000 euro; dat wordt nu 25.000 euro. De kantonrechter wordt ook bevoegd in geschillen over consumentenkrediet (leningen tot 40.000 euro) en aankopen door consumenten.

(bron)

01-07-2011, 09:01


de dingen van t CJIB betaal ik in die 6 weken altijd met elke week een beetje... kost het ze meer aan administratie..

01-07-2011, 09:11
Ah, dus die €6,95 administratiekosten die er tegenwoordig bijkomen hebben we aan jou te danken...

01-07-2011, 09:18
dikke vette lol...
tijden dat ik iedere dag 1 euro overmaakte is dan wel weer voorbij...

01-07-2011, 09:20


Tja, hoe klop je geld bij de bevolking uit de zak?

01-07-2011, 09:23

Citaat door Denker:
Tja, hoe klop je geld bij de bevolking uit de zak?
ga geen schulden aan of betaal op tijd en anders, loop niet te piepen

01-07-2011, 09:28

Citaat door Roodhaar:
ga geen schulden aan of betaal op tijd en anders, loop niet te piepen
Dat sowieso, maar het blijft geldklopperij.

01-07-2011, 09:31

Citaat door Denker:
Dat sowieso, maar het blijft geldklopperij.
dan moet je maar op tijd betalen. Geen last van geldklopperij... simpel

01-07-2011, 09:33

Citaat door Roodhaar:
dan moet je maar op tijd betalen. Geen last van geldklopperij... simpel
jij bent toch zo perfect he....

01-07-2011, 09:33

Citaat door Tuun27:
jij bent toch zo perfect he....
ik weet het, bedankt voor de bevestiging.

01-07-2011, 09:35

Citaat door Roodhaar:
ik weet het, bedankt voor de bevestiging.
met je uitkering zul jij maar wat vaak te laat betalen... maar op een forum moet je natuurlijk het geweldige mens uithangen.. want anders kan je niet zeiken...

01-07-2011, 09:39


SP-Kamerlid Bashir: "Ik vind dat verkeersboetes het doel moeten hebben om het verkeer veiliger te maken. Niet om het begrotingstekort te verkleinen. Het is ook niet aangetoond dat het verkeer steeds veiliger wordt als je de boetes verhoogt." Datzelfde denkt Maria Kuiken, verkeerspsycholoog bij advies- en ingenieursbureau DHV. "De verhoging van verkeersboetes met 15 procent heeft geen positief effect op de verkeersveiligheid."

[SIZE=3]Stress

Kuiken meent zelfs dat het kan leiden tot gevaarlijkere verkeerssituaties. De psychologe denkt dat verkeersdeelnemers weliswaar selectief hun gedrag aanpassen (bijvoorbeeld in de buurt van flitspalen), maar daarna des te harder het gaspedaal intrappen. "Het verhogen van verkeersboetes is ingestoken op negatief gedrag. Dat veroorzaakt, naast een vollere schatkist, voornamelijk ergernissen en frustraties bij burgers. En dit leidt weer tot meer stress in het verkeer, wat bijdraagt aan onveilige verkeerssituaties."

Ook de ANWB is erg kritisch. "Wij horen geen argumenten om harder te gaan straffen. Boetes zijn er om de verkeersveiligheid te vergroten en het is de afgelopen jaren juist veiliger geworden op de weg. Door ze te verhogen geeft de overheid een verkeerd signaal af", zegt een ANWB-woordvoerder. Ook denkt hij dat het werk op straat voor de agenten er niet prettiger op wordt. "Een diender die een bekeuring uitdeelt, zal sneller het argument naar het hoofd geslingerd krijgen dat het alleen om het geld te doen is."

Demissionair minister Hirsch Ballin gaf gisteren na het kabinetsbesluit toe dat de verhoging van de boetes mede het gevolg is van het feit dat er te weinig geld aan verkeersboetes binnenkomt. "Er is minder opbrengst uit boetes en transacties dan eerder geraamd. Door deze maatregel wordt het gat wat minder."

De Kamerfracties van VVD en PvdA vinden dat een gekke redenering. "Dat zou betekenen dat als er elk jaar minder aan boetes binnenkomen, die elk jaar verdubbelen. Boetes zijn er om af te schrikken", zegt VVD-Kamerlid Aptroot. Ook Dijksma van de PvdA vindt de redenering vreemd. "Dat betekent dat we het feit dat mensen minder boetes krijgen als het ware afstraffen met een verhoging."

(bron)

01-07-2011, 09:42



Citaat door Tuun27:
met je uitkering zul jij maar wat vaak te laat betalen... maar op een forum moet je natuurlijk het geweldige mens uithangen.. want anders kan je niet zeiken...
wat dat betreft ben ik echt perfect. Ik kan tegenwoordig leven van niks. Ik heb nog geleerd van mijn ouders dat je geen geld moet uitgeven dat je niet hebt en als je iets wilt hebben, spaar je ervoor. Ik heb nog nooit in mijn leven iets op de pof gekocht en ben dat niet van plan, want ik heb een hekel aan schulden.
Ik heb weer een baan, tunes, dat was je nog niet duidelijk?

01-07-2011, 09:49

Citaat door Roodhaar:
wat dat betreft ben ik echt perfect. Ik kan tegenwoordig leven van niks. Ik heb nog geleerd van mijn ouders dat je geen geld moet uitgeven dat je niet hebt en als je iets wilt hebben, spaar je ervoor. Ik heb nog nooit in mijn leven iets op de pof gekocht en ben dat niet van plan, want ik heb een hekel aan schulden.
Ik heb weer een baan, tunes, dat was je nog niet duidelijk?
gefelicitaart!
het oudste beroep van de wereld!

01-07-2011, 09:53

Citaat door Tuun27:
gefelicitaart!
het oudste beroep van de wereld!
ach ach... en zo vind je altijd wel weer wat om je haat en ongenoegen te ventileren he?

Pagina's : [1] 2