Bekijk volle/desktop versie : De eeuwige droom van onze ouders...



Pagina's : [1] 2 3

30-06-2011, 12:50
Althans de meeste ouders.....

Hun droom is om terug te keren naar Marokko. Misschien niet definitief maar op zijn minst pendelen. Zes maanden hier, zes maanden daar. Ze willen rusten, weg van het stress leventje hier. Ze willen weer kunnen genieten van het landschap daar, hun gezondheid is daar vaak beter en de meeste oudere vadere kunnen hun dag leuker indelen. Hier zit die oudere man vaak de hele dag voor de tv en kan hij eindelijk even naar buiten als het gebedstijd is, richting de moskee. In Marokko zijn deze oudere mannen vaak niet te vinden thuis, ze kunnen zich de hele dag vermaken. Of ze hebben ergens nog een stuk grond waar ze nuttig bezig zijn, of ze vermaken zich met vrienden buiten, in winkels en rondom de moskee. Mijn moeder droomt er bijvoorbeeld van om echt weer haar koeien, kippen en zelfs zo'n soort kleien broodbak oven te hebben. Met andere woorden terug naar haar jeugd. Ze heeft het dan over het leven in de open lucht. Daarnaast willen ze natuurlijk wel na een aantal maanden weer naar NL om hun kids en kleindkinderen te zien.

Dit is wat ze willen. Maar in werkelijkheid blijft het bij een droom. Een klein aantal heeft dit al wel bereikt, maar de meeste durven de stap niet te zetten. En mijn kinderen dan? De meest genoemde reden is vaak de ongetrouwde dochters. Die laat je toch niet alleen achter? Ik ga pas als ze allemaal getrouwd zijn! En dan.....die kleinkinderen die daarna komen waar je zoveel van houdt??

Ik gun het onze ouders van harte, maar het blijft vaak bij een droom....

Wie van jullie ouders pendelt en hoe gaat dat?

30-06-2011, 12:58


Ze moeten toch die moeilijke stap doen en vanaf dan gaat het makkelijk, mijn ouders zijn ook aan het pendelen...gisteren had ik mijn moeder aan de telefoon, het was net dat ik met een jonge meid aan het praten was en mijn vader hoorde ik druk aan het kletsen....mijn ouders zijn daar hmdl supergelukkig, ze ontmoet nieuwe mensen de winkels zijn tot laat open ze kunnen weer lang met hun mama's zitten zonder afscheid te nemen na 6 weken. Dus stimuleer je ouders om van hun laatste jaren te genieten in hun vaderland.

30-06-2011, 13:02
Oudere mannen horen niet buiten rond te hangen maar koran te lezen...
Mijn grootvader lahierahmoe zat de hele dag in zijn slaapkamer koran te lezen hij ging alleen naar buiten als hij naar de moskee moest.

30-06-2011, 13:02
Kijk dat zijn de ouders met lef. En je moet natuurlijk de mogelijkheden hebben. Veel van onze ouders zijn afhankelijk van een uitkering of andere instanties waarbij je niet langer dan vier weken weg mag. Dan zit je een beetje vast met je droom.

Ik zeg altijd tegen mijn ouders ga nou lekker je droom waarmaken. Kijk niet om naar de kinderen, safi die zijn bijna allemaal volwassen. Toch blijft het moeilijk....

30-06-2011, 13:04


Buiten rond hangen? Ik heb het niet over hangouderen, maar ze moeten zich wel ergens kunnen vermaken.
Dat is natuurlijk heel goed van je opa, Allah ie ra7moe, maar het is niet verkeerd om ook gewoon de deur uit te gaan. Een dag kun je indelen en in Marokko is dat makkelijker voor de oudere mannen. Je hoeft niet per se een hele dag in een cafe te gaan zitten, maar daar kunnen ze gewoon op meer plaatsen terecht.

30-06-2011, 13:08

Citaat door Salamaa:
Buiten rond hangen? Ik heb het niet over hangouderen, maar ze moeten zich wel ergens kunnen vermaken.
Dat is natuurlijk heel goed van je opa, Allah ie ra7moe, maar het is niet verkeerd om ook gewoon de deur uit te gaan. Een dag kun je indelen en in Marokko is dat makkelijker voor de oudere mannen. Je hoeft niet per se een hele dag in een cafe te gaan zitten, maar daar kunnen ze gewoon op meer plaatsen terecht.
ik vond het gwn grappig hoe jij het zei .
Een oudere man kan zich eerder waar met cien bezighouden en op die leeftijd mag da zeker wel.. Dus belgie of Marokko kan overal..
Maar snap wel dat de mensen van de eerste generatie terugwillen naar marokko maar meer voor de rust enz idd..

30-06-2011, 13:24

Citaat door vrouw1986:
ik vond het gwn grappig hoe jij het zei .
Een oudere man kan zich eerder waar met cien bezighouden en op die leeftijd mag da zeker wel.. Dus belgie of Marokko kan overal..
Maar snap wel dat de mensen van de eerste generatie terugwillen naar marokko maar meer voor de rust enz idd..
Natuurlijk is het bezighouden met dien belangrijk, op alle leeftijden overigens. Alleen juist om die reden is het in Marokko makkelijker. Hier zijn de moskeeen niet op iedere hoek te vinden. Een oude buurman van mij als voorbeeld; hij kan alleen naar de moskee als iemand heb brengt. In Marokko loopt hij er rustig zelf heen want op iedere hoek heb je wel een moskee.

Pendelen jouw ouders ook?

30-06-2011, 13:33

Citaat door vrouw1986:
Oudere mannen horen niet buiten rond te hangen maar koran te lezen...
Mijn grootvader lahierahmoe zat de hele dag in zijn slaapkamer koran te lezen hij ging alleen naar buiten als hij naar de moskee moest.


Volgens mij versta jij iets heel anders onder rondhangen. Wat is er mis met ouderen die overdag lekker gaan wandelen, onder een boompje zitten, etc? Bovendien zegt de Islam niet dat je jezelf moet opsluiten en de hele dag koran moet lezen. Je hebt als moslim zijnde ook de plicht om dawah te verrichten, etc. Het is belangrijk om onder de mensen te komen, etc.

30-06-2011, 13:41

Citaat door Poetica:
Volgens mij versta jij iets heel anders onder rondhangen. Wat is er mis met ouderen die overdag lekker gaan wandelen, onder een boompje zitten, etc? Bovendien zegt de Islam niet dat je jezelf moet opsluiten en de hele dag koran moet lezen. Je hebt als moslim zijnde ook de plicht om dawah te verrichten, etc. Het is belangrijk om onder de mensen te komen, etc.
Pendelen jouw ouders?

30-06-2011, 13:47

Citaat door Salamaa:
Pendelen jouw ouders?
Hmmm niet echt. Maar als ze op vakantie gaan, dan zijn ze ongeveer 3 maanden weg.

30-06-2011, 13:49

Citaat door Poetica:
Hmmm niet echt. Maar als ze op vakantie gaan, dan zijn ze ongeveer 3 maanden weg.
Als ze dat vaker doen per jaar kun je het gerust pendelen noemen...
Alle kids getrouwd?

30-06-2011, 14:04
Mijn ouders pendelen nu sinds een aantal jaar. en idd, het doet ze erg goed. Mijn vader vindt het daar fantastisch, die zou alleen nog voor zijn kleinkinderen en ons naar Nl terugkeren. Anders heeft hij hier niks te zoeken zegt hij. Het doet mij erg goed om hun zo gelukkig te zien.

soms zie ik oude marokkaanse mannen hier. zo eenzaam, niet de middelen om vaker naar Marokko te gaan. Dan breekt mijn hart echt gewoon. Wie wil nou niet op zijn oude dag genieten van al het moois wat Marokko te bieden heeft?

30-06-2011, 14:06



Citaat door Ikram_4ever:
Mijn ouders pendelen nu sinds een aantal jaar. en idd, het doet ze erg goed. Mijn vader vindt het daar fantastisch, die zou alleen nog voor zijn kleinkinderen en ons naar Nl terugkeren. Anders heeft hij hier niks te zoeken zegt hij. Het doet mij erg goed om hun zo gelukkig te zien.

soms zie ik oude marokkaanse mannen hier. zo eenzaam, niet de middelen om vaker naar Marokko te gaan. Dan breekt mijn hart echt gewoon. Wie wil nou niet op zijn oude dag genieten van al het moois wat Marokko te bieden heeft?
Goed om te horen, zo zou ik mijn ouders ook willen zien. Maar zijn alle dochters getrouwd? Aangezien dat een reden is voor mijn ouders om nog niet te gaan.

Geloof me ik zou nou al willen gaan, laat staan als ik de leeftijd van mijn ouders heb hihih.

30-06-2011, 14:09
Elhamdulilah is iedereen bij ons getrouwd. Het begon eerst met 3 maanden op vakantie, en dat hebben ze nu uitgebreid.

Hahah ik zou niet in marokko kunnen wonen, vind het er prachtig hoor. Maar misschien later, Allah oe a3lam.

30-06-2011, 14:11

Citaat door Ikram_4ever:
Elhamdulilah is iedereen bij ons getrouwd. Het begon eerst met 3 maanden op vakantie, en dat hebben ze nu uitgebreid.

Hahah ik zou niet in marokko kunnen wonen, vind het er prachtig hoor. Maar misschien later, Allah oe a3lam.
Kijk dat is al een hele rust voor ouders, iedereen heeft een eigen gezin.

Nou ik zou het wel kunnen hoor!

Pagina's : [1] 2 3