Bekijk volle/desktop versie : Journalisten verlaten Gaza vloot vanwege censuur en intimidatie



Pagina's : [1] 2 3 4 5

30-06-2011, 12:39
Censuur op Gazaboot
door Bart Olmer
AMSTERDAM/CORFU - Woedend om de paranoia, de dictatoriale sfeer, het onderling wantrouwen en de regelrechte tegenwerking aan boord, hebben alle Nederlandse journalisten het schip verlaten waarmee Nederlandse activisten de confrontatie zoeken met Israëlische mariniers bij de Gazastrook.

Op deze unieke foto staat het Nederlandse Hamas-kopstuk Amin Abou Rashed linksachter sjeik Yusuf al Qaradawi, geestelijk leider van de Moslimbroederschap. Op deze unieke foto staat het Nederlandse Hamas-kopstuk Amin Abou Rashed linksachter sjeik Yusuf al Qaradawi, geestelijk leider van de Moslimbroederschap. Foto: Telegraaf

Volgens de vier vertrokken redacteuren werden ze gecensureerd door de activisten, die niet gediend waren van kritische vragen, bijvoorbeeld over de financiering van het actieschip, dat voor bijna drie ton werd gekocht. Dat geld is ondermeer bijeengeschraapt door collectes bij Nederlandse moskeeën, zo onthulde deze krant eerder.

Vara-redactrice Hasna El Maroudi besloot te vertrekken, omdat de organisatie niet wilde zeggen welke medeopvarenden er waren: „Ik wilde niet verrast worden door de aanwezigheid van figuren of organisaties waar ik niks mee te maken wil hebben. Ook bleef onduidelijk hoe de financiering van de boot geregeld is. Ook daar heb ik herhaaldelijk naar gevraagd, maar het antwoord bleef hangen in een vaag web van stichtingen, koepels en overkoepelende organisaties.” Hasna El Maroudi is voormalig NRC-columnist.

Hamas-kopstuk

Nu blijkt dat het beruchte Hollandse Hamas-kopstuk Amin Abou Rashed ook aanwezig is geweest de afgelopen dagen bij trainingen van de scheepsbemanning in Griekenland. El Maroudi : „Amin was aanwezig op de dag dat de Nederlandse delegatie een deel van de non-violence training volgde. Wilfred van de Poll, journalist van de Trouw, sprak even met Amin over zijn aanwezigheid en zijn rol binnen de organisatie. ’Het brein achter de vloot’ heeft de aankoop van de boot geregeld. Ook heeft hij voor een leeuwendeel van de financiering gezorgd.”

El Maroudi: „Tijdens het avondmaal tierde Anne de Jong (één van de drijvende krachten achter de vloot, red.) kwaad dat het allemaal leugens zijn en dat Amin een vreselijk lieve man is, die zich met ongelooflijk veel liefde inzet voor de Palestijnen. Hoe graag ik haar ook op haar blauwe ogen zou willen geloven, kan ik dat niet. Simpelweg omdat zijn betrokkenheid bij de vloot geheim is gehouden tot aankomst in Griekenland. Niet alleen voor de buitenwereld, maar ook voor de opvarenden.”

Paranoia

Trouw-verslaggever Wilfred van de Poll trok zich ook terug als opvarende, omdat hij de organisatie niet langer vertrouwde. Volgens hem was de organisatie volslagen paranoia, met name over eventuele lekken naar De Telegraaf. De Trouw-journalist spreekt van „kinderachtige verdachtmakingen” en een „sfeer van achterdocht” waardoor de journalisten van bood stapten.

Gesloten

Wereldomroep-radioverslaggever Eric Beauchemin stapte eveneens op: „Na een week in Griekenland heb ik alle vertrouwen verloren in de verantwoordelijke stichting Nederland-Gaza. Bij onze eerste ontmoeting op het eiland Corfu ging het eigenlijk al mis. Eén van de organisatoren was woest omdat een Nederlandse journalist informatie zou hebben gelekt naar De Telegraaf. Ik heb 25 jaar als journalist gewerkt, maar ik heb nog nooit zo’n gesloten organisatie gezien. Ik wilde een videoverslag maken van de verplichte tweedaagse training, om te laten zien hoe de activisten zich voorbereidden. Maar de organisatie verbood de toegang tot tal van onderdelen van deze training.”

'Boerenbedrog'

De Wereldomroep-radioverslaggever spreekt van „boerenbedrog”. Voorafgaande aan de trip bezocht hij verplichte bijeenkomsten in Nederland en werd hij ’gescreend’. „Toen de organisatoren me ’uitverkoren’, voelde ik me verplicht blij te zijn. Achteraf lijkt het allemaal boerenbedrog: er was helemaal geen select gezelschap, en ook geen Bekende Nederlanders. In plaats van 32 Nederlandse deelnemers heeft de organisatie er met moeite tien bijeen geschraapt.”

Ook freelancer Bud Wichers, ervaren crisisverslaggever, haakte af, waarmee ook zijn reportage voor EénVandaag in het water viel: „De feiten waren telkens in tegenspraak met wat ons was voorgespiegeld. De vertrouwensbreuk was op een gegeven moment onherstelbaar.”

'Transparant'

Martijn Dekker, woordvoerder van de stichting Nederland-Gaza, schaamt zich diep voor het collectieve vertrek van de journalisten. Dekker, promovendus Politieke Antropologie aan de VU in Amsterdam, noemt de ruzie tussen de activisten en de verslaggevers „schokkend”: „Vier journalisten die consequent hetzelfde verhaal vertellen, daar kan je niet omheen. Die geslotenheid, dat is tegenovergesteld aan hetgeen we beweren te zijn, namelijk open en transparant.”

Dekker: „We kunnen best open zijn over bijvoorbeeld de herkomst van het geld waarmee de boot is betaald. We hebben de boeken mogen inzien van de donerende stichting Israa. daaruit blijkt dat alle donaties afkomstig zijn van Nederlandse particulieren, niet van een schimmige sjeik uit het buitenland.” de stichting Nederland-Gaza zegt de lijst met opvarenden pas ná vertrek te kunnen vrijgeven, omdat nog volop wordt geschoven met opvarende over de schepen. Het Nederlandse actieschip is gisteren vertrokken en arriveert vandaag op een afgesproken rendez-vousplaats, waar reeds drie andere actieschepen afwachten.

De stichting geeft noodgedwongen toegeven dat Rashed aanwezig was in Griekenland, vanwege zijn bemoeienis bij de aankoop van het schip. Maar de organisatie ontkent zijn betrokkenheid bij trainingen, selecties en briefings. Nu duikt een unieke foto op, waarop het Hollandse Hamas-kopstuk Amin Abou Rashed staat achter sjeik Yusuf al Qaradawi, geestelijk leider van de Moslimbroederschap. Deze Al Qaradawi hoopt Egypte te transformeren tot fundamentalistische dictatuur. De sjeik, fel antisemiet en berucht om zijn opruiende toespraken, verbleef in ballingschap in Katar. Na de opstand tegen de Egyptische president Moebarak keerde hij terug naar Cairo. Al Qaradawi wil homo’s en overspeligen stenigen, wil Israël ’ontmantelen’, moedigt zelfmoordacties binnen Israël aan en vindt dat mannen ’opstandige’ vrouwen mogen geselen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10117800/__Censuur_op_Gazaboot__.html?sn=binnenland

30-06-2011, 12:50


Gelukkig wordt de zogenaamde "Gazavloot" meer en meer ontmaskerd als een ordinaire provocatieve aktie

30-06-2011, 13:05
Het licht gaat langzaam weer aan...

30-06-2011, 13:15
Goh, het blijkt 1 grote fascistisch linkse/islamitische beerput te zijn. Wat een verrassing.

30-06-2011, 13:21



Citaat door Robin-son:
Het licht gaat langzaam weer aan...
Toch prachtig hé dat in west Europa steeds meer duidelijk wordt wat dit soort aktivisten willen

30-06-2011, 13:31

Citaat door Gierige_jood:
Goh, het blijkt 1 grote fascistisch linkse/islamitische beerput te zijn. Wat een verrassing.
Dat de mohammedanen er met open ogen intrappen valt nog met hun abjecte en hypocriete 'broederschap-denken' nog wel te bevatten...
Maar dat dom-links zich weer - ten overvloede - achter een evident foute partij schaart is onvergefelijk... Ze blijven zich maar vergissen...
Via Stalin, Mao en Pol Pot de mohammedaanse ideologie ondersteunend...

Misselijkmakend...

30-06-2011, 13:34

Citaat door Frysk:
Toch prachtig hé dat in west Europa steeds meer duidelijk wordt wat dit soort aktivisten willen
Ik heb alle vertrouwen in het bewustwordingsproces van westerse burgers... Het gaat me alleen véél te traag...

30-06-2011, 13:50

Citaat door Robin-son:
Ik heb alle vertrouwen in het bewustwordingsproces van westerse burgers... Het gaat me alleen véél te traag...
Ronny Naftaniel, ben jij het?

30-06-2011, 13:52

Citaat door Robin-son:
Ik heb alle vertrouwen in het bewustwordingsproces van westerse burgers... Het gaat me alleen véél te traag...
Het gaat inderdaad te traag,veelsss te traag.

30-06-2011, 13:54

Citaat door Frysk:
Toch prachtig hé dat in west Europa steeds meer duidelijk wordt wat dit soort aktivisten willen


Dat komt door het schuldgevoel dat jullie giftige joden de west Europeanen aanpraten, door jullie eeuwige slachtofferrol die jullie aannemen! Smerig spelletje en jullie eeuwige pro joodse propaganda en lobby vreten helaas te veel Westerlingen. Langzaam worden er vele Westerlingen wakker. Hun de mond snoeren door ze anti semiet te noemen, gaat ook niet langer meer werken!

Anti semitisme bestaat niet meer, dankzij Geert Wilders. In een publiekelijke debat, mag je tegenwoordig zeggen wat je wilt!

30-06-2011, 13:55

Citaat door MaroCross:
Dat komt door het schuldgevoel dat jullie giftige joden de west Europeanen aanpraten, door jullie eeuwige slachtofferrol die jullie aannemen! Smerig spelletje en jullie eeuwige pro joodse propaganda en lobby vreten helaas te veel Westerlingen. Langzaam worden er vele Westerlingen wakker. Hun de mond snoeren door ze anti semiet te noemen, gaat ook niet langer meer werken!

Anti semitisme bestaat niet meer, dankzij Geert Wilders. In een publiekelijke debat, mag je tegenwoordig zeggen wat je wilt!
Nou je mag niet alles zeggen hoor.

30-06-2011, 14:03

Citaat door Templar_:
Het gaat inderdaad te traag,veelsss te traag.
Maar laten we de geboekte winst niet uit het oog verliezen, Temp...
De ontwikkelingen gaan de goede kant op.., dat is het voornaamste...
Over een jaar of vijf a tien is dom-links ook om en is het grootste leed geleden...

30-06-2011, 14:04



Citaat door Robin-son:
Maar laten we de geboekte winst niet uit het oog verliezen, Temp...
De ontwikkelingen gaan de goede kant op.., dat is het voornaamste...
Over een jaar of vijf a tien is dom-links ook om en is het grootste leed geleden...
Maar dan is de Islam al zo geworteld, dan je geen maatregelen meer kan nemen.

30-06-2011, 14:09

Citaat door Templar_:
Nou je mag niet alles zeggen hoor.


Wat mag je bijvoorbeeld niet zeggen? Laat me raden? Je mag joden niet beledigen? Holocaust niet ontkennen etc?Adolf Hitler niet verheerlijken? De Joden niet wijzen op de wandaden jegens de Palestijnen en er op wijzen dat risk een spel was en dus het land terug moeten geven aan de Palestijnen?

30-06-2011, 14:11

Citaat door Robin-son:
Maar laten we de geboekte winst niet uit het oog verliezen, Temp...
De ontwikkelingen gaan de goede kant op.., dat is het voornaamste...
Over een jaar of vijf a tien is dom-links ook om en is het grootste leed geleden...


Gelukkig groeit het nazisme ook met de minuut. Amerika, het Oostblok, Italie en Frankrijk. Zelfs in Nederland. Maar dat was al bekend vanaf het joden vergassen in de tweede wereld oorlog. Massaal werden jullie verraden door de Nederlanders en er regelden zelfs een gratis treinkaartje voor jullie!

Pagina's : [1] 2 3 4 5