Bekijk volle/desktop versie : een vraagje?!



23-06-2011, 19:26
Als jij bij een niet moslim thuis bent en hij of zij zegt tegen jou dat het eten wat hij aan jou serveert hallal is dan mag je er van eten, ja of nee? graag een dallies

Groetjes,

Saloua

23-06-2011, 20:19


alles dat halal is mag je eten

23-06-2011, 20:33
ja dat snap ik. Maar stel je voor hij of zij serveert vlees. en je weet niet of het hallal geslacht is, jij vraagd dat hij of zij zegt ja. mag je het dan eten ?

23-06-2011, 20:34
Als hij/zij dit kan bewijzen dan zou dit toch geen enkele moeite voor hem of haar moeten zijn. Vraag of je de verpakking mag zien , of vraag waar het vandaan komt. Is helemaal niets mis mee. Dit is je geloof. Maak geen fouten die je makkelijk kon voorkomen,.

wallahoe a3lam.
UP

23-06-2011, 22:05


Up, MarokkaanseTV geeft een goed advies. Vragen kan geen kwaad.

27-06-2011, 17:43
ja maar het was meer een discussie. Stel dat hij/zij het niet bewijzen kan omdat de verpakking weg is maar hij/zij zegt wel dat het van een islamitische slagerij komt,

27-06-2011, 18:26
ik heb wel eens Moslims over de vloer en die eten gewoon mee, ook wel eens vlees
Men weet wel hoe ik daarmee omga en dat ze hier vlees zullen krijgen dat gehaald is bij de Islamitische slager en dat ik ze niet iets harams zal voorzetten, dus nee de verpakking of een bonnetje van de Islamitische slager als "bewijs" hebben ze nog nooit gevraagd, zullen ze ook niet doen.
Soms vraagt iemand wel voor de zekerheid "is het halal" en dan gelooft men mij op mijn woord en zo hoort het ook, tenminste onder bekenden, vind ik dan.

Bij onverwacht mee-eten als er geen halal-vlees in huis is, dan gewoon vis of vegetarisch, net wat er in huis is.

27-06-2011, 18:34

Citaat door Just_Saloua:
Als jij bij een niet moslim thuis bent en hij of zij zegt tegen jou dat het eten wat hij aan jou serveert hallal is dan mag je er van eten, ja of nee? graag een dallies

Groetjes,

Saloua
In geval van wantrouwen: 'la shokran, kliet f'dar'. Problem solved

27-06-2011, 18:46

Citaat door Just_Saloua:
ja maar het was meer een discussie. Stel dat hij/zij het niet bewijzen kan omdat de verpakking weg is maar hij/zij zegt wel dat het van een islamitische slagerij komt,
zekere voor het onzekere. Zo makkelijk is het , vrees eerder jou heer dan die vriend of vriendin van jou. Die niet gelovig is en geen vrees heeft voor Allah.

27-06-2011, 21:45
Je mag erop vertrouwen, MAAR, hoe is het voorbereid? In diezelfde frituur/pan waar haram vlees is voorbereid en niet goed is gewassen? Dan wordt het halal vlees ook haraam. En wordt het gesneden met dezelfde mes die net daarvoor haram vlees heeft gesneden?

27-06-2011, 23:12
Voor de zekerheid zou k het niet eten okal zeggen ze dat het halal is. Zoals de meerdere zeide ze kunnen je bewijs stukken laten zien. Als k jou was zou k het niet eten. Vlees hea als het vis is ofzo dan wel natuurlijk!

xx

28-06-2011, 00:14

Citaat door RaiseUp:
Je mag erop vertrouwen, MAAR, hoe is het voorbereid? In diezelfde frituur/pan waar haram vlees is voorbereid en niet goed is gewassen? Dan wordt het halal vlees ook haraam. En wordt het gesneden met dezelfde mes die net daarvoor haram vlees heeft gesneden?
Idd, ik snap dat je mensen hier in het algemeen op wijst, ik kan me daar wel wat bij voorstellen.

Schone keukenspullen en hygiene tijdens het koken zouden een vanzelfsprekendheid moeten zijn, maar is niet altijd zo helaas.
Als het om een bekende gaat dan weet je natuurlijk wel hoe diegene met zulke dingen omgaat.

28-06-2011, 09:35


Als je bij een moslim thuis gaat eten, dan mag je niet eens vragen maar het eten! Zelfs niet bij de Joden en Christenen (Ahl Al-Kitaab)