Bekijk volle/desktop versie : De voorwaarden van het Gebed en woedoe.



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

20-06-2011, 01:46
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


8 zaken die de woedhoe teniet doen:

1. Het afscheiden van al hetgeen wat uit de geslachtsdelen komt.
2. Elke vuile en onreine substantie dat uit het lichaam komt.
3. Het tijdelijk buiten bewustzijn zijn door slaap of iets anders (medicijnen, drugs etc.)
4. Het aanraken van een vrouw met seksuele lust.
5. Het aanraken van de geslachtsdelen, zowel de penis als de anus.
6. Het eten van het vlees van een kameel.
7. Het wassen van een lijk.
8. Afvallig worden.

20-06-2011, 02:02


Kan je ook de juiste wijze van tayamoem plaatsen...

20-06-2011, 09:49

Citaat door Mansora:
Kan je ook de juiste wijze van tayamoem plaatsen...
Insha Allaah, maar later op de dag bi iednie llaah, tenzij iemand anders mij voor is tafadal

20-06-2011, 09:50

Citaat door Lieff_Dametje:
Jazaaki Allahoe khayraan

20-06-2011, 11:19


Wa Ghairan Jazaaki

20-06-2011, 22:58


Door de nobele Shaykh

al-Imaam Mohammad ibn Saalih al-'Oethaymien

- moge Allah hem genadig zijn -


De overleveringen van de Boodschapper - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - met betrekking tot het vegen over de sokken hebben het niveau van tawaatoer(1) bereikt en Ahloes-Soennah(2) hebben dit aangenomen. Zodanig dat sommige mensen van kennis die boeken over de geloofsleer geschreven hebben, het vegen over de sokken in de boeken van de geloofsleer hebben vermeld.

Dat is omdat ar-Raafidah (de Sjiieten) hier tegenstrijdig aan zijn: zij hebben het vegen over de sokken niet bevestigd, maar zij hebben dit verworpen. Het verwonderlijke is dat onder degenen die het vegen over de sokken hebben overgeleverd ‘Alie ibn Abie Taalib - moge Allah tevreden zijn met hem - is. Toch verwerpen zij dit en nemen zij het niet aan. Daarop is het vegen over de sokken tot de herkenningstekens van Ahloes-Soennah gaan behoren en tot de zaken waarover eenstemmigheid is, waarover zij geen twijfel hebben dat het van de Boodschapper van Allah - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - komt.

Al-Imaam Ahmad heeft gezegd:

"Er is geen enkele twijfel in mijn hart over het vegen."

Of hij zei:

"Iets waarover veertig overleveringen zijn op het gezag van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - en zijn Metgezellen."

Maar er zijn voorwaarden voor het toestaan van het vegen over de sokken.

De eerste voorwaarde: dat je de sokken aantrekt, terwijl je in een staat van reinheid bent. De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zei namelijk tegen al-Moeghierah ibn Shoe'bah - moge Allah tevreden zijn met hem - toen hij de sokken van de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - wilde uittrekken:
[SIZE=4]
دعهما فإني أدخلتهما طاهرتين[/SIZE]

"Laat ze, want ik heb ze aangetrokken, terwijl ik in een staat van reinheid was."

Daarna veegde hij over zijn sokken.(3)

Het maakt geen verschil uit of bij de reiniging de voeten nu werden gewassen, of dat er geveegd werd over de sokken.

Bijvoorbeeld: wanneer je een volledige woedoe-(4) verricht, je voeten wast en daarna de sokken aantrekt; hier heb je ze aangetrokken, terwijl je in een staat van reinheid bent.

Zo ook wanneer je van tevoren de sokken hebt aangetrokken en hierover geveegd hebt, en daarna behoefte hebt aan extra sokken, waarop je deze over de eerste sokken waarover je geveegd hebt, aantrekt, terwijl je in een staat van reinheid bent; dan kun je over het tweede paar sokken vegen. Maar dan begint de tijd van het vegen vanaf het moment dat je over de eerste sok hebt geveegd, en niet over de tweede sok. Dit is de correcte uitspraak: wanneer je sokken aantrekt over de sokken waarover je geveegd hebt, dan veeg je over de buitenste sokken, maar de tijd van het vegen begint vanaf het moment dat je over de binnenste sok geveegd hebt.

Ook is het noodzakelijk dat de reiniging plaats heeft gevonden met water. Dus wanneer je de sokken aangetrokken hebt, terwijl je in een staat van reinheid door tayammoem(5) bent, dan mag je hier niet over vegen. Bijvoorbeeld: je bent op reis en beschikt niet over water, waardoor je de tayammoem verricht en de sokken aantrekt, terwijl je in een staat bent van reinheid door tayammoem. Daarna vind je water en wil je de woedoe- verrichten: in deze situatie is het noodzakelijk dat je de sokken uittrekt en je voeten wast tijdens de woedoe-. Het is niet toegestaan om in deze situatie over je sokken te vegen, omdat je ze niet had aangetrokken terwijl je in een staat was van reinheid, waarin je je voeten hebt gewassen. Want de tayammoem heeft slechts betrekking op twee lichaamsdelen en dat zijn het gezicht en de handen.

De tweede voorwaarde: dat het vegen over de sokken plaatsvindt in een staat van kleine onreinheid(6). Om deze reden zei Safwaan ibn ‘Assaal: "...behalve in een staat van djanaabah(7), maar na het ontlasten, urineren en slapen." Wanneer iemand dus in een staat van djanaabah is, dan is het niet voldoende om over de sokken te vegen, maar is het noodzakelijk dat hij deze uittrekt en zijn voeten wast. Want bij de grote reiniging mag men niet vegen, behalve in geval van noodzakelijkheid. Dan mag men bijvoorbeeld over een verband of gips vegen.

De derde voorwaarde: dat het vegen plaatsvindt in de tijdsduur die de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft vastgesteld, en dat is één dag en één nacht voor de niet-reiziger en drie dagen en drie nachten voor de reiziger.

Zoals dit ook authentiek is overgeleverd van ‘Alie ibn Abie Taalib - moge Allah tevreden zijn met hem - in Sahieh Moeslim dat hij zei:
[SIZE=4]
جعل النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم للمقيم يوماً وليلةً وللمسافر ثلاثة أيام بلياليها

"De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - stelde voor de niet-reiziger één dag en één nacht en voor de reiziger drie dagen en drie nachten."(8)

Dat wil zeggen: in het vegen over de sokken.

Als deze tijdsduur verlopen is, mag er niet meer geveegd worden en is men verplicht om de sokken uit te trekken en de voeten te wassen. Maar wanneer de tijdsduur verloopt, terwijl jij in een staat van reinheid bent: blijf dan in deze reinheid, want de reinheid wordt niet verbroken. Wanneer je echter de woedoe- wil verrichten na het verlopen van de tijdsduur, dan ben je verplicht om je voeten te wassen.

Bron: Sharh Riyaad as-Saalihien, hadieth nr. 20
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki


(1) Voetnoot van de vertaler: Tawaatoer: Datgene wat is overgeleverd door zo een groot aantal overleveraars, dat het onmogelijk is dat zij het allen eens zijn over een leugen.

(2) Voetnoot van de vertaler: Ahloes-Soennah (wal-Djamaa'ah): De mensen van de Soennah en de Groep, zij die zich vasthouden aan de weg van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - en zijn Metgezellen. Een aantal andere benamingen voor hen: Ahloel-Hadieth, As-haaboel-Hadieth, Ahloel-Athar, as-Selefiyyoen, al-Firqatoen-Naadjiyah (de Geredde Groep), at-Taa-ifatoel-Mansoerah (de Groep die de overwinning zal krijgen), as-Sawaadoel-A'dham, al-Ghoerabaa- (de Vreemdelingen).

(3) Overgeleverd door Moeslim (274).

(4) Voetnoot van de vertaler: Woedoe-: Kleine rituele wassing.

(5) Voetnoot van de vertaler: At-tayammoem: Het vegen met aarde over het gezicht en de handen in plaats van de woedoe- te verrichten. Dit is toegestaan wanneer men:
1) niet over water beschikt of 2) wanneer men vreest om geschaad te worden door het gebruiken van water, vanwege een ziekte, wond of hevige kou, en je niet in staat bent om het water op te warmen (de oorsprong van deze woorden vindt men terug in "al-Mawsoe'ah al-Fiqhiyyah al-Moeyassarah" van ash-Shaykh Hoesayn al-‘Awaayshah - moge Allah hem behouden).

(6) Voetnoot van de vertaler: Dat wil zeggen onreinheid als gevolg van de volgende zaken:
1) het urineren
2) het ontlasten
3) het laten van een wind
4) het vrijkomen van voorvocht
5) het afwezig zijn van het verstand: als gevolg van bezetenheid, gestoordheid, flauwvallen, enz.
6) het raken van het geslachtsdeel gepaard met lust
7) het eten van kamelenvlees
8) het slapen.
Hiervoor hoeft men slechts de kleine rituele wassing (woedoe-) te verrichten.
Dit in tegenstelling tot de grote onreinheid, die plaatsvindt als gevolg van de volgende zaken:
1) zaadlozing (of dit nu plaatsvindt wanneer je wakker bent of tijdens het slapen)
2) geslachtsgemeenschap (wanneer de twee geslachtsdelen elkaar treffen, zelfs al vindt er geen zaadlozing plaats)
3) menstruatie
4) postnatale bloeding.
Hiervoor moet men de grote rituele wassing (ghoesl) verrichten (de oorsprong van deze woorden vindt men terug in "al-Mawsoe'ah al-Fiqhiyyah al-Moeyassarah" van ash-Shaykh Hoesayn al-‘Awaayshah - moge Allah hem behouden).

(7) Voetnoot van de vertaler: Djanaabah: Staat van onreinheid als gevolg van geslachtsgemeenschap of een zaadlozing.

(8) Overgeleverd door Moeslim (276).

20-06-2011, 23:02


"...En wij hebben op jou (Mohammed ) de herinnering nedergezonden om aan de mensen duidelijk uit te leggen dat wat aan hem is geopenbaard." (Soerah al-Nahl:44)


De verklaring in deze aya houdt twee bevelen in: "uit te leggen" houdt in:

1) Verklaring van het woord en hoe de zin is opgebouwd. Het is de manier van het brengen van de woorden van de Qoraan, z'n openheid en z'n zich richten tot de mensheid net zoals Allah heeft geopenbaard in het hart van de profeet dat de intentie is van Zijn woorden:

Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ[/SIZE]

"0 boodschapper verkondig wat aan jou is nedergezonden van jouw Rabb.." (Soerah al-Maïdah; 67)


Dus de woorden worden precies weergegeven door de profeet
zoals Allah ze aan hem openbaarde zonder veranderingen, toevoegingen of volgens zijn eigen verlangen.

Aisha heeft overgeleverd dat zij heeft gezegd: "Al wie zegt dat Mohammed iets verborg wat hem bevolen was te zeggen begaat een grote laster tegen Allah." Vervolgens reciteerde zij de hierbovenstaande aya. " (Moeslim)
En volgens een overlevering van Moeslim:

"Als de boodschapper van Allah iets had verborgen/geheim gehouden van hetgeen hem was bevolen te verkondigen, zou hij deze aya hebben verzwegen. "

Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاه
[/SIZE]
"En (herinner) toen je tegen hem zei: (Zaid ibn Harith, de bevrijde slaaf van de profeet aan wie Allah Genade heeft geschonken en jij hebt hem een gunst gegeven, door hem te bevrijden) "Houd je vrouw voor jezelf en vrees Allah". Maar je verborg in jezelf dat wat Allah zal openbaren, je had angst voor de mensen terwijl Allah een beter recht heeft dat jij Hem zou vrezen..." (Soerah Al-Ahzab 37)



2) De verklaring van de betekenis van het woord, de zin of aya waar de mens een uitleg bij nodig heeft. De meeste verwijzen naar moedj'mal (veel omvattend) ayaat of amah (algemene) ayaat of moetlaq (onbegrensde) ayaat. Dan hebben we de Soennah nodig die de zinnen verder uitlegt en de ayaat die amah (algemeen) zijn nader bepaalt en omschrijft wat moetlaq (onbegrensd) is met zijn woorden (qau/), zijn handelingen (ft 'l), en de daden die hij toestond.

De noodzaak van de Soennah om de Qoraan en vergelijkingen daarin te begrijpen

Bijvoorbeeld,

Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
[/SIZE]
"Hak de hand van de dief af, man of vrouw, als een vergelding voor dat wat zij pleegden, een straf als voorbeeld van Alla Machtig, Al-Wijs." (Soerah al-Maidah; 38.)


De ahadieth verklaren deze aya verder.
Ten eerste wordt de betekenis van as-sariq (dief) beperkt tot degene die iets steelt met tenminste een waarde van een kwart dinar. Dit is volgens de
uitspraak van de profeet :

De Profeet heeft gezegd
"Er is geen afhakken -van de hand- van een dief, tenzij hetgeen is gestolen een kwart dinar waard is of meer. " ( Moeslim)


Ook weten we vanuit de hadieth dat de hand vanaf de pols wordt afgehakt. De uitspraken in de hadieth verklaren dat de hand hetgeen in de aya over tayammoem (woedoe doen met stof) staat:
Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم[/SIZE]

"en wrijf daarmee Jullie gezichten en handen." (Soerah al-Maïdah:6)

Wat ook de handpalm betekent. Er is verklaard in een hadieth dat tayammoem betekent:
het strijken over het gezicht en de handen. (Een hadieth in al-Boechaarie en Moeslim en Ahmad, overgeleverd door Ammaar bin Yasier )
Er zijn nog andere ayaat die niet compleet kunnen worden begrepen behalve met de Soennah. Bijvoorbeeld:

1) Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ[/SIZE]

"Het zijn degenen die geloven en hun geloof niet met thoelm x verwarren, voor hen is er veiligheid en zij zijn geleid." (Soerah al-An'am: 82)


( xThoelm- al het slechte, bijvoorbeeld shirk)

De metgezellen van de profeet begrepen het woord thoelm in z'n algemene betekenis van al het slechte, zelfs als het weinig is. Op deze manier genomen bracht deze aya verwarring en zij zeiden:

De Profeet heeft gezegd
"0 boodschapper van Allah, wie van ons vermengt niet zijn imaan (geloof) met onduidelijkheden? Hij zei: "Dat is het niet. Het is alleen de shirk (afgoderij). Hebben jullie niet gehoord wat Loeqman zei: "0 mijn zoon! "Het verenigen in aanbidding van anderen met Allah (shirk) is een grote thoelm. " (Moeslim, al-Boechaarie en anderen)

2)Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ[/SIZE]

"En wanneer jullie (moslims) over de aarde reizen is het geen zonde voor jullie als jullie je gebed verkorten als jullie vrezen dat de ongelovigen jullie zullen aanvallen..." (Soerah an-Nisa;101)

Deze aya stelt dat angst een voorwaarde is bij het verkorten van de gebeden.
Sommige metgezellen van de profeet " vroegen hem: "Waarom
verkorten wij onze gebeden als we ons veilig voelen?" Hij zei:

De Profeet heeft gezegd
"Het is een mildheid van Allah, accepteer het." (Moeslim)

3)Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ[/SIZE]

“Verboden voor jullie zijn: al-maytata (dode dieren), bloed… (Soerah al-Maidah;3)


In de uitleg van deze aya staat dat het lichaam van de sprinkhanen, vis, lever en milt toegestaan zijn.

De Profeet heeft gezegd
: " Twee dode dingen en bloed zijn toegestaan (halaal),. De sprinkhaan en de vis, de lever en de milt. "
(Sahih al-Baihaaqie en anderen hebben gezegd dat dit een marfoe (isnaad tot de profeet) hadieth is en ook mauqoef De isnaad (keten van diegenen die overleveren) of mauqoef is betrouwbaar en het is zo goed als een marfoe overlevering, omdat het niet verklaard is in de vorm van een ra’ y (de beslissing gebaseerd op iemands persoonlijke oordeel, niet op Qoraan en Soennah)).


4) Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَّسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ[/SIZE]

"Zeg, ik vind niets in datgene wat aan mij is geopenbaard door wahi (inspiratie), verboden om te eten door iemand die het wenst te eten, behalve maytata (een dood dier) of bloed dat er uitstroomt of varkensvlees, want dat is zeker onrein of slecht (onwettig) vlees (van een dier) welke geslacht is als een offer voor anderen dan Allah..." (Soerah al-An'am; 145)


De Soennah heeft nog andere dingen meer verboden die niet in deze aya worden vermeld,
De Profeet heeft gezegd
zoals de profeet heeft gezegd: "Alle roofdieren met tanden en
iedere vogel met klauwen zijn verboden voor consumptie, (Ibn Maadjah)


Er zijn nog andere ahadieth die het verbieden deze dieren als voedsel te nemen, zoals de profeet heeft gezegd op de dag van Khaibar :

De Profeet heeft gezegd
"Allah en Zijn boodschapper hebben het eten van ezels verboden omdat zij onrein zijn" (al-Boechaarie en moeslim)

5)Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللّهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ

"Zeg: Wie heeft de versiering met kleren door Allah gegeven verboden, welke Hij heeft vastgebracht voor Zijn dienaren en de goede reine dingen van voorziening..." (Soerah al-A'raf: 32)

20-06-2011, 23:06
De Soennah heeft ook nog enkele versierselen verboden, Het bewijs komt van de profeet salla Allahoe alayhie wa salem.

De Profeet salla Allahoe alayhie wa salem heeft gezegd;
Er is overgeleverd dat hij naar buiten ging naar zijn metgezellen. Hij had in de ene hand iets van zijde en in de andere hand goud. Hij zei: "Deze zaken zijn verboden voor het mannelijk (geslacht), toegestaan voor het vrouwelijk (geslacht)" (al-Haakim/Sahih)


Er zijn nog vele voorbeelden en zelfs zeer bekende in beide betrouwbare verzamelingen van ahadieth, die vele voorbeelden geven en welbekend zijn bij geleerden van hadieth en fiqh.
Uit bovenstaande kunnen we zien hoe belangrijk de Soennah in de islamitische Shariah (wetgeving) is. Als we nog andere voorbeelden nemen naast de reeds genoemde voorbeelden zullen we zien dat het niet mogelijk is, op geen enkele manier, de Qoraan correct te begrijpen behalve samen met de uitleg van de Soennah. In het eerste voorbeeld, begrepen de Sahaabah (metgezellen) het woord thoelm in zijn algemene betekenis, ondanks het feit dat zij [rah],zoals verklaard door Ibn Mas'oed: "De beste van deze gemeenschap", waren, meest vroom, grondig in kennis opdoen, niet overdreven." Maar ondanks al deze eigenschappen vergisten zij zich in de betekenis. Als de profeet die hen terughield van hun verkeerde conclusie, hen niet in de goede richting had laten gaan door hen te wijzen op de juiste betekenis van thoelm in de context (het betekende shirk) dan hadden wij hen ook gevolgd in hun verkeerde denkwijze. Allah redde ons van die verkeerde conclusie door de gunst van de juiste richting van de profeet en zijn Soennah.

In het tweede voorbeeld-met Allahs leiding- zouden we zonder de hierbij vermelde hadieth ten minste in twijfel verkeren over het verkorten van het
gebed (qasr-as-salat) gedurende een reis onder veilige omstandigheden
Als we de voorwaarde van angst, zoals duidelijk in deze aya staat als
bepalend nemen verkeren we in twijfel over het verkorten van het gebed.
Maar de metgezellen zagen de profeet de salaah verkorten toen het veilig was.

In het derde voorbeeld zouden wij onszelf, zonder deze hadieth hebben verboden te eten van de goede dingen die halaal zijn gemaakt voor ons; sprinkhanen, vis,lever en de milt.
Het vierde voorbeeld laat ons zien dat we wettig zouden beschouwen hetgeen Allah haraam heeft gemaakt, zoals roofdieren en vogels met klauwen. En ook het vijfde voorbeeld laat zien dat we zonder de ahadieth hetgeen wettig zouden hebben beschouwd wat Allah heeft verboden door de woorden van Zijn profeet zoals goud en zijde. Daarom zeggen sommige slaf (voorgangers) dat "Soennah" rechtspraak van Het Boek (de Qoraan) verklaart.

De afdwaling van degenen die denken alleen genoeg te hebben aan de Qoraan en de ahadieth uitsluiten

Het is betreurenswaardig dat volgens de uitleg van sommige die uitleg van de Qoraan geven en moderne schrijvers het toegestaan is te doen wat in de laatste twee voorbeelden wordt verklaard: "Het eten van roofdieren en dragen van goud en zijde." Zij verwijzen enkel naar de Qoraan.

Er bestaat een sekte, genaamd "Qoerani'ien" (die alleen de Qoraan gebruikt) die volgens hun eigen grillen en verbeeldingen de Qoraan uitleggen, zonder de uitleg van de betrouwbare Soennah te zoeken. Zij accepteren en volgen de Soennah alleen als het aansluit bij hun verlangens, de rest gooien ze opzij. Deze mensen worden onder andere bedoeld in de volgende hadieth.

De Profeet salla Allahoe alayhie wa salem heeft gezegd
"Niemand van jullie blijft zitten op zijn bed en mijn bevel komt tot hem over een kwestie welke mij wordt bevolen te doen of niet te doen en hij zegt: "Ik weet het niet, wat in het Boek van Allah wordt gevonden volgen wij. " (Sahih at- Tirmidhie)


Volgens een andere overlevering

De Profeet salla Allahoe alayhie wa salem heeft gezegd;
"Wat in het Boek van Allah wordt gevonden als "haraam" verklaren wij "haraam ". Zeker, mij is de Qoraan gegeven en hetzelfde (de Soennah) daarbij.".


En volgens een andere overlevering:

De Profeet heeft gezegd
"Wat de boodschapper van Allah heeft verboden; heeft Allah verboden, "


Deze ware ahadieth geven duidelijk bewijs dat (de goddelijke wetten van de islaam)
as-Shariah niet alleen de Qoraan is, maar de Qoraan en de Soennah.
Degene die daarom enkel aan één van beide vasthoudt en de andere uitsluit, houdt aan geen van beide vast, doordat beide elkaar complementeren. De Qoraan zegt dat degene die de boodschapper gehoorzaamt, Allah gehoorzaamt. Ieder van beide beveelt om vast te houden aan de andere.

Allah heeft gezegd

"Wie gehoorzaamt aan de profeet, gehoorzaamt Allah."
(Soerah an-Nisa: 80)


Allah heeft gezegd[SIZE=4]

فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً

"Maar nee, bij jouw Rabb zij hebben geen geloof totdat zij jou rechter maken bij al hun meningsverschillen tussen hen en in zichzelf geen weerstand vinden tegen jouw beslissing en deze accepteren met volledige onderwerping," (Soerah an-Nisa : 65)

20-06-2011, 23:07
en Allah heeft gezegd


"Het is niet voor een gelovige, man of vrouw, wanneer Allah en Zijn boodschapper hebben bevolen over een zaak dat zij enige keus hebben in hun beslissing. En al wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker in een grote duidelijke afdwaling," (Soerah al-Ahzab: 36)



Verder zegt Allah

Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا[/SIZE]

"...En wat de boodschapper jullie geeft, neemt het, en wat hij jullie verbiedt vermijdt het " (Soerah al-Hasjr: 7)

In samenhang met deze aya kunnen we ook de hadieth van Ibn Mas' oed [ra] vermelden:

De Profeet heeft gezegd
"Een vrouw kwam naar Ibn Mas 'oed en zei: "Jij die zegt: "Moge Allahs vervloeking op al-namisat (epileren) en al-moetanamisat (degene die een ander epileert) en diegenen die zich laten tatoeëren zijn... "
Hij zei: "Ja ". Zij zei: "Ik lees het Boek van Allah van begin tot eind. Ik vond niet hetgeen jij hebt gezegd. " Hij zei tegen haar: "Als je het had gelezen, had je het gevonden. Las je niet dat wat de boodschapper je leert, neem het en wat hij je verbiedt vermijdt het." Zij zei: "Zeker." Hij zei: "Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen "Moge Allahs vervloeking op al-namisat zijn." (al-Boechaarie en Moeslim)


De taal (Arabisch) is niet toereikend om de Qoraan te begrijpen Het is duidelijk vanuit hetgeen hiervoor verklaard is, dat het onmogelijk is voor iemand met al z'n Arabische geleerdheid de Qoraan te begrijpen
zonder de hulp van de Soennah van de profeet zijn uitspraken en handelingen.
De metgezellen van de profeet bezaten de meeste kennis over de taal (Arabisch), meer dan de grootste geleerden in Arabisch, waarin de Qoraan was geopenbaard. Hun kennis had geen onjuistheden zoals die van het gewone volk of grammaticale fouten. Toch vergisten zij zich bij het begrijpen van de ayaat, zoals we in het begin hebben kunnen lezen, toen zij alleen op de taal afgingen. Het bewijst zichzelf dat iemand die goed op de hoogte is van de Soennah beter de Qoraan kon begrijpen en de regels ervan af kon leiden dan degene die er geen kennis over bezit. Hoe kan het voor iemand een bron zijn als hij er niet naar verwijst en er geen rekening mee houdt? Daarom is het één van de regels waar overeenstemming over is dat de Qoraan uitgelegd moet worden door de Qoraan zelf en ook door de Soennah, vervolgens door de uitspraken van de metgezellen, enz, enz.

Hier wordt de afdwaling van de (ahl-oel-kalam) filosofen duidelijk, de vroegere en de moderne en hun verzet tegen de voorgangers (as-salaf) in hun geloofszaken en niet te spreken over hun wetten.
Hierdoor zijn zij ver verwijderd van de Soennah en van kennis hierover. Zij gaan enkel af op hun intelligentie en hun verlangens bij het beslissen over de Eigenschappen van Allah en andere zaken.
In Tahawi's lering (Aqieda at-Tahawiyya, blz 212 4de editie) staat de beste uitleg hieromtrent:
"Als iemand niet goed geïnformeerd is over het Boek en de Soennah, wat zal hij dan zeggen over de fundamenten van de religie (oesoeloe-d-dien). Hij krijgt alleen de bewering van iemand. Als hij zegt dat hij het heeft genomen van het Boek van Allah, bestudeert hij de uitleg van de Qoraan op basis van de profetische overleveringen niet en denkt er niet over na, noch wat de metgezellen en de volgende generaties hebben overgeleverd, welke naar ons is overgebracht door betrouwbare mensen.

Deze mensen hebben de opzet en schikking van de Qoraan niet enkel overgebracht, maar enkel z'n poëtische uitdrukking en betekenis. Zij (de rechtgeleide voorgangers) leerden de Qoraan niet als kinderen, maar bestudeerden de Qoraan met z'n betekenis.
Degene die niet in hun voetstappen volgt, spreekt uit eigen beweging. Degene die dit doet (uit eigen beweging spreken) denkt dat dit de religie van Allah is, daarbij bestudeert hij niet het Boek van Allah en zondigt, ook al heeft hij een juiste beslissing genomen. Degene die de Qoraan en de Soennah bestudeert wordt beloond ook al geeft hij een verkeerde mening. Maar als zijn mening juist is (gebaseerd op Qoraan en Soennah) wordt zijn beloning verdubbeld. Vervolgens zegt hij: Wat verplicht is, is onderwerping aan de boodschapper , het uitdragen van zijn uitspraken en deze accepteren met tevredenheid en geloof zonder het te ontkennen met onjuiste ideeën, zogeheten acceptatie door intelligentie (ma 'qoel) (maar dit is zwak), twijfel of het hebben van bezwaren, of de mening van mensen aandragen en de vuilnis van hun intelligentie.

Wij verenigen ons met de profeet in oordeel, onderwerping en
gehoorzaamheid door Allah te aanbidden met nederigheid, onderwerping, berouwen berusting. In het kort kunnen we zeggen dat het voor alle moslims verplicht is geen verschil tussen Qoraan en Soennah te maken. Het is verplicht beide te nemen en de wetten op beide te baseren. Dit is als een bescherming voor hen zodat zij niet rechts noch links afdwalen en zij niet in slechtheden vervallen zoals door de profeet is gezegd:

De Profeet heeft gezegd
"Ik laat twee dingen achter. Jullie zullen nooit afdwalen als je je aan hen
vasthoudt; de Qoraan en mijn Soennah. " (al-Haakimi hadieth Hassan)
[SIZE=3]

Khoetbah van Sheikh al-Albaanie (rahimahoellah)

20-06-2011, 23:16
Is de vrouw verplicht om de woedoe-(1) te verrichten wanneer zij de Qor-aan wil reciteren...?

Door de nobele Shaykh

Aboe 'Oemar Saalim al-'Adjmie

- moge Allah hem behouden -


Vraag: Een groep zusters vraagt het volgende: Is de vrouw verplicht om woedoe- te verrichten wanneer zij de Qor-aan wil reciteren en is zij verplicht om de woedoe- te vernieuwen, wanneer zij al in een staat van reinheid is? En geldt dit ook voor de Qor-aan met de Nederlandse vertaling? Wij lezen thuis de Qor-aan zonder de hidjaab(2) te dragen; wanneer wij dan een Vers tegenkomen waarbij men de soedjoed(3) dient te verrichten, mogen wij de soedjoed dan verrichten zonder de hidjaab te dragen? Ons grootste punt is of je als menstruerende vrouw de Qor-aan mag aanraken: sommigen zeggen van niet, anderen zeggen alleen met handschoenen.

Antwoord:

1) Als u in een staat van woedoe- bent, dan bent u niet verplicht uw woedoe- te vernieuwen.

2) En als u uit uw hoofd reciteert zonder de Qor-aan aan te raken, is de woedoe- niet verplicht voor u.

3) Als u niet in een staat van woedoe- bent en u wilt vanuit de Qor-aan lezen (d.w.z. dat u het Boek aanraakt), dan is de woedoe- aanbevolen voor u.

4) De vertaalde Qor-aan: als dit een uitleg is, is de woedoe- niet verplicht; en als dit Qor-aan is (d.w.z. met behoud van de Arabische woorden), dan geldt hiervoor dezelfde regelgeving als bij nr. 3.

5) Het is voor u toegestaan om de soedjoed te verrichten zonder hidjaab, omdat men bij soedjoed at-tilaawah(4) niet verplicht is de woedoe- te verrichten, de hidjaab te dragen, zich richting de qiblah(5) te wenden als men niet in deze richting zit, en de tasliem(6) te verrichten. Het bewijs hiervoor is dat de afgodendienaren met de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - neerknielden toen hij knielde, terwijl zij niet in een staat van reinheid waren (, aangezien de afgodendienaren onrein zijn) en de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft dit niet van hen afgekeurd.

6) Wat betreft het aanraken van de Qor-aan door de menstruerende vrouw, terwijl zij handschoenen draagt: dit is een vraagstuk van idjtihaad(7) en de opinie dat zij handschoenen dient te dragen, is slechts uit voorzorg. En het handelen uit voorzorg heeft zijn grondslag...

Bron: Een persoonlijke mail van de Shaykh, 1 november 2006
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki


(1) Voetnoot van de vertaler: Woedoe-: Kleine rituele wassing zonder welke het gebed ongeldig is.

(2) Voetnoot van de vertaler: Hidjaab: Sluier.

(3) Voetnoot van de vertaler: Soedjoed: Neerknieling.

(4) Voetnoot van de vertaler: Soedjoed at-tilaawah: De neerknieling tijdens het reciteren van de Qor-aan.

(5) Voetnoot van de vertaler: Qiblah: De richting waarin het gebed verricht wordt, en dat is de Ka'bah in Mekkah.

(6) Voetnoot van de vertaler: Tasliem: Het beëindigen van het gebed door te zeggen: "As-salaamoe ‘alaykoem wa rahmatoellah."

(7) Voetnoot van de vertaler: Idjtihaad: Het verrichten van inspanningen door een geleerde om tot een oordeel te komen betreffende een religieus vraagstuk.

20-06-2011, 23:32
Baraka Allahoe Fiek

21-06-2011, 00:51

Citaat door Musliema:


Door de nobele Shaykh

al-Imaam Mohammad ibn Saalih al-'Oethaymien

- moge Allah hem genadig zijn -


De overleveringen van de Boodschapper - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - met betrekking tot het vegen over de sokken hebben het niveau van tawaatoer(1) bereikt en Ahloes-Soennah(2) hebben dit aangenomen. Zodanig dat sommige mensen van kennis die boeken over de geloofsleer geschreven hebben, het vegen over de sokken in de boeken van de geloofsleer hebben vermeld.

Dat is omdat ar-Raafidah (de Sjiieten) hier tegenstrijdig aan zijn: zij hebben het vegen over de sokken niet bevestigd, maar zij hebben dit verworpen. Het verwonderlijke is dat onder degenen die het vegen over de sokken hebben overgeleverd ‘Alie ibn Abie Taalib - moge Allah tevreden zijn met hem - is. Toch verwerpen zij dit en nemen zij het niet aan. Daarop is het vegen over de sokken tot de herkenningstekens van Ahloes-Soennah gaan behoren en tot de zaken waarover eenstemmigheid is, waarover zij geen twijfel hebben dat het van de Boodschapper van Allah - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - komt.

Al-Imaam Ahmad heeft gezegd:

"Er is geen enkele twijfel in mijn hart over het vegen."

Of hij zei:

"Iets waarover veertig overleveringen zijn op het gezag van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - en zijn Metgezellen."

Maar er zijn voorwaarden voor het toestaan van het vegen over de sokken.

De eerste voorwaarde: dat je de sokken aantrekt, terwijl je in een staat van reinheid bent. De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zei namelijk tegen al-Moeghierah ibn Shoe'bah - moge Allah tevreden zijn met hem - toen hij de sokken van de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - wilde uittrekken:
[SIZE=4]
دعهما فإني أدخلتهما طاهرتين[/SIZE]

"Laat ze, want ik heb ze aangetrokken, terwijl ik in een staat van reinheid was."

Daarna veegde hij over zijn sokken.(3)

Het maakt geen verschil uit of bij de reiniging de voeten nu werden gewassen, of dat er geveegd werd over de sokken.

Bijvoorbeeld: wanneer je een volledige woedoe-(4) verricht, je voeten wast en daarna de sokken aantrekt; hier heb je ze aangetrokken, terwijl je in een staat van reinheid bent.

Zo ook wanneer je van tevoren de sokken hebt aangetrokken en hierover geveegd hebt, en daarna behoefte hebt aan extra sokken, waarop je deze over de eerste sokken waarover je geveegd hebt, aantrekt, terwijl je in een staat van reinheid bent; dan kun je over het tweede paar sokken vegen. Maar dan begint de tijd van het vegen vanaf het moment dat je over de eerste sok hebt geveegd, en niet over de tweede sok. Dit is de correcte uitspraak: wanneer je sokken aantrekt over de sokken waarover je geveegd hebt, dan veeg je over de buitenste sokken, maar de tijd van het vegen begint vanaf het moment dat je over de binnenste sok geveegd hebt.

Ook is het noodzakelijk dat de reiniging plaats heeft gevonden met water. Dus wanneer je de sokken aangetrokken hebt, terwijl je in een staat van reinheid door tayammoem(5) bent, dan mag je hier niet over vegen. Bijvoorbeeld: je bent op reis en beschikt niet over water, waardoor je de tayammoem verricht en de sokken aantrekt, terwijl je in een staat bent van reinheid door tayammoem. Daarna vind je water en wil je de woedoe- verrichten: in deze situatie is het noodzakelijk dat je de sokken uittrekt en je voeten wast tijdens de woedoe-. Het is niet toegestaan om in deze situatie over je sokken te vegen, omdat je ze niet had aangetrokken terwijl je in een staat was van reinheid, waarin je je voeten hebt gewassen. Want de tayammoem heeft slechts betrekking op twee lichaamsdelen en dat zijn het gezicht en de handen.

De tweede voorwaarde: dat het vegen over de sokken plaatsvindt in een staat van kleine onreinheid(6). Om deze reden zei Safwaan ibn ‘Assaal: "...behalve in een staat van djanaabah(7), maar na het ontlasten, urineren en slapen." Wanneer iemand dus in een staat van djanaabah is, dan is het niet voldoende om over de sokken te vegen, maar is het noodzakelijk dat hij deze uittrekt en zijn voeten wast. Want bij de grote reiniging mag men niet vegen, behalve in geval van noodzakelijkheid. Dan mag men bijvoorbeeld over een verband of gips vegen.

De derde voorwaarde: dat het vegen plaatsvindt in de tijdsduur die de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft vastgesteld, en dat is één dag en één nacht voor de niet-reiziger en drie dagen en drie nachten voor de reiziger.

Zoals dit ook authentiek is overgeleverd van ‘Alie ibn Abie Taalib - moge Allah tevreden zijn met hem - in Sahieh Moeslim dat hij zei:
[SIZE=4]
جعل النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم للمقيم يوماً وليلةً وللمسافر ثلاثة أيام بلياليها[/SIZE]

"De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - stelde voor de niet-reiziger één dag en één nacht en voor de reiziger drie dagen en drie nachten."(8)

Dat wil zeggen: in het vegen over de sokken.

Als deze tijdsduur verlopen is, mag er niet meer geveegd worden en is men verplicht om de sokken uit te trekken en de voeten te wassen. Maar wanneer de tijdsduur verloopt, terwijl jij in een staat van reinheid bent: blijf dan in deze reinheid, want de reinheid wordt niet verbroken. Wanneer je echter de woedoe- wil verrichten na het verlopen van de tijdsduur, dan ben je verplicht om je voeten te wassen.

Bron: Sharh Riyaad as-Saalihien, hadieth nr. 20
Vertaald vanuit het Arabisch door: Ridouane Mallouki


(1) Voetnoot van de vertaler: Tawaatoer: Datgene wat is overgeleverd door zo een groot aantal overleveraars, dat het onmogelijk is dat zij het allen eens zijn over een leugen.

(2) Voetnoot van de vertaler: Ahloes-Soennah (wal-Djamaa'ah): De mensen van de Soennah en de Groep, zij die zich vasthouden aan de weg van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - en zijn Metgezellen. Een aantal andere benamingen voor hen: Ahloel-Hadieth, As-haaboel-Hadieth, Ahloel-Athar, as-Selefiyyoen, al-Firqatoen-Naadjiyah (de Geredde Groep), at-Taa-ifatoel-Mansoerah (de Groep die de overwinning zal krijgen), as-Sawaadoel-A'dham, al-Ghoerabaa- (de Vreemdelingen).

(3) Overgeleverd door Moeslim (274).

(4) Voetnoot van de vertaler: Woedoe-: Kleine rituele wassing.

(5) Voetnoot van de vertaler: At-tayammoem[SIZE=2]: Het vegen met aarde over het gezicht en de handen in plaats van de woedoe- te verrichten. Dit is toegestaan wanneer men:
1) niet over water beschikt of 2) wanneer men vreest om geschaad te worden door het gebruiken van water, vanwege een ziekte, wond of hevige kou, en je niet in staat bent om het water op te warmen (de oorsprong van deze woorden vindt men terug in "al-Mawsoe'ah al-Fiqhiyyah al-Moeyassarah" van ash-Shaykh Hoesayn al-‘Awaayshah - moge Allah hem behouden).

(6) Voetnoot van de vertaler: Dat wil zeggen onreinheid als gevolg van de volgende zaken:
1) het urineren
2) het ontlasten
3) het laten van een wind
4) het vrijkomen van voorvocht
5) het afwezig zijn van het verstand: als gevolg van bezetenheid, gestoordheid, flauwvallen, enz.
6) het raken van het geslachtsdeel gepaard met lust
7) het eten van kamelenvlees
8) het slapen.
Hiervoor hoeft men slechts de kleine rituele wassing (woedoe-) te verrichten.
Dit in tegenstelling tot de grote onreinheid, die plaatsvindt als gevolg van de volgende zaken:
1) zaadlozing (of dit nu plaatsvindt wanneer je wakker bent of tijdens het slapen)
2) geslachtsgemeenschap (wanneer de twee geslachtsdelen elkaar treffen, zelfs al vindt er geen zaadlozing plaats)
3) menstruatie
4) postnatale bloeding.
Hiervoor moet men de grote rituele wassing (ghoesl) verrichten (de oorsprong van deze woorden vindt men terug in "al-Mawsoe'ah al-Fiqhiyyah al-Moeyassarah" van ash-Shaykh Hoesayn al-‘Awaayshah - moge Allah hem behouden).

(7) Voetnoot van de vertaler: Djanaabah: Staat van onreinheid als gevolg van geslachtsgemeenschap of een zaadlozing.

(8) Overgeleverd door Moeslim (276).
Als ik het goed lees, is tayamamoem een vervanging van het '' water gebruik'' ..Als dit zo is, waarom komen de voeten niet voor in de wijze van tayamamoem, als de voeten normaal '' gewassen'' dienen te worden tijdens woedoe?

21-06-2011, 01:16



Citaat door Mansora:
Als ik het goed lees, is tayamamoem een vervanging van het '' water gebruik'' ..Als dit zo is, waarom komen de voeten niet voor in de wijze van tayamamoem, als de voeten normaal '' gewassen'' dienen te worden tijdens woedoe?
Als je het stukje in het begin ook goed had gelezen, had je kunnen lezen dat de sijieten bepaalde handelingen verwerpen van de Ahloe Soenah wal Jama'a.

[COLOR="#0000CD"]al-Imaam Mohammad ibn Saalih al-'Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn -

De overleveringen van de Boodschapper - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - met betrekking tot het vegen over de sokken hebben het niveau van tawaatoer(1) bereikt en Ahloes-Soennah(2) hebben dit aangenomen. Zodanig dat sommige mensen van kennis die boeken over de geloofsleer geschreven hebben, het vegen over de sokken in de boeken van de geloofsleer hebben vermeld.

Dat is omdat ar-Raafidah (de Sjiieten) hier tegenstrijdig aan zijn: zij hebben het vegen over de sokken niet bevestigd, maar zij hebben dit verworpen. Het verwonderlijke is dat onder degenen die het vegen over de sokken hebben overgeleverd ‘Alie ibn Abie Taalib - moge Allah tevreden zijn met hem - is. Toch verwerpen zij dit en nemen zij het niet aan. Daarop is het vegen over de sokken tot de herkenningstekens van Ahloes-Soennah gaan behoren en tot de zaken waarover eenstemmigheid is, waarover zij geen twijfel hebben dat het van de Boodschapper van Allah - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - komt.[/COLOR]

Hiermee wil ik zeggen dat de bewijzen in deze topic de manier is waarop de Ahloe-Soenah wal Jama'a het gebed, woedoe, tayammoen of het vegen over de sokken verricht en niet de manier waarop de Sijieten dit verrichten.

21-06-2011, 01:41

Citaat door Musliema:
Als je het stukje in het begin ook goed had gelezen, had je kunnen lezen dat de sijieten bepaalde handelingen verwerpen van de Ahloe Soenah wal Jama'a.

[COLOR="#0000CD"]al-Imaam Mohammad ibn Saalih al-'Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn -

De overleveringen van de Boodschapper - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - met betrekking tot het vegen over de sokken hebben het niveau van tawaatoer(1) bereikt en Ahloes-Soennah(2) hebben dit aangenomen. Zodanig dat sommige mensen van kennis die boeken over de geloofsleer geschreven hebben, het vegen over de sokken in de boeken van de geloofsleer hebben vermeld.

Dat is omdat ar-Raafidah (de Sjiieten) hier tegenstrijdig aan zijn: zij hebben het vegen over de sokken niet bevestigd, maar zij hebben dit verworpen. Het verwonderlijke is dat onder degenen die het vegen over de sokken hebben overgeleverd ‘Alie ibn Abie Taalib - moge Allah tevreden zijn met hem - is. Toch verwerpen zij dit en nemen zij het niet aan. Daarop is het vegen over de sokken tot de herkenningstekens van Ahloes-Soennah gaan behoren en tot de zaken waarover eenstemmigheid is, waarover zij geen twijfel hebben dat het van de Boodschapper van Allah - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - komt.[/COLOR]

Hiermee wil ik zeggen dat de bewijzen in deze topic de manier is waarop de Ahloe-Soenah wal Jama'a het gebed, woedoe, tayammoen of het vegen over de sokken verricht en niet de manier waarop de Sijieten dit verrichten.
Zuster ik heb het niet over shia of sunna. Ik stel je enkel een vraag over het geen je hebt geplaatst. Dat wij verschillen betreft woedoe is duidelijk.

Als je mij een duidelijk antwoord geeft, kunnen we misschien nog van elkaar leren.

waarom komen de voeten niet voor in de wijze van tayamamoem, als de voeten normaal '' gewassen'' dienen te worden tijdens woedoe? Tayamoem vervangt het water gebruik, dat staat in jou post.

21-06-2011, 15:32

Citaat door Mansora:
Zuster ik heb het niet over shia of sunna. Ik stel je enkel een vraag over het geen je hebt geplaatst. Dat wij verschillen betreft woedoe is duidelijk.

Als je mij een duidelijk antwoord geeft, kunnen we misschien nog van elkaar leren.

waarom komen de voeten niet voor in de wijze van tayamamoem, als de voeten normaal '' gewassen'' dienen te worden tijdens woedoe? Tayamoem vervangt het water gebruik, dat staat in jou post.
Onze bewijzen van de Ahloe Sunnah wal Jama´a zijn duidelijk. Ik heb hier geen eigen inbreng in of mening en daarnaast is de Dien niet gefundeerd op logica, want het belijden van de Deen is niet op hawaa gebaseerd, maar op bewijzen vanuit de Kitaab wa Sunnah. Meer dan de bewijzen die ik al eerder heb aangehaald kan ik je niet geven. Als je verduidelijking wilt dan kan ik je een telefoonlijst geven met de geleerden die van de Ahloe Sunnah wal Jama´a zijn, die je kunt bellen voor tawdieh insha Allaah.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16