"...En wij hebben op jou (Mohammed ) de herinnering nedergezonden om aan de mensen duidelijk uit te leggen dat wat aan hem is geopenbaard." (Soerah al-Nahl:44)
De verklaring in deze aya houdt twee bevelen in: "uit te leggen" houdt in:
1) Verklaring van het woord en hoe de zin is opgebouwd. Het is de manier van het brengen van de woorden van de Qoraan, z'n openheid en z'n zich richten tot de mensheid net zoals Allah heeft geopenbaard in het hart van de profeet dat de intentie is van Zijn woorden:
Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ[/SIZE]
"0 boodschapper verkondig wat aan jou is nedergezonden van jouw Rabb.." (Soerah al-Maïdah; 67)
Dus de woorden worden precies weergegeven door de profeet
zoals Allah ze aan hem openbaarde zonder veranderingen, toevoegingen of volgens zijn eigen verlangen.
Aisha heeft overgeleverd dat zij heeft gezegd: "Al wie zegt dat Mohammed iets verborg wat hem bevolen was te zeggen begaat een grote laster tegen Allah." Vervolgens reciteerde zij de hierbovenstaande aya. " (Moeslim)
En volgens een overlevering van Moeslim:
"Als de boodschapper van Allah iets had verborgen/geheim gehouden van hetgeen hem was bevolen te verkondigen, zou hij deze aya hebben verzwegen. "
Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاه
[/SIZE]
"En (herinner) toen je tegen hem zei: (Zaid ibn Harith, de bevrijde slaaf van de profeet aan wie Allah Genade heeft geschonken en jij hebt hem een gunst gegeven, door hem te bevrijden) "Houd je vrouw voor jezelf en vrees Allah". Maar je verborg in jezelf dat wat Allah zal openbaren, je had angst voor de mensen terwijl Allah een beter recht heeft dat jij Hem zou vrezen..." (Soerah Al-Ahzab 37)
2) De verklaring van de betekenis van het woord, de zin of aya waar de mens een uitleg bij nodig heeft. De meeste verwijzen naar moedj'mal (veel omvattend) ayaat of amah (algemene) ayaat of moetlaq (onbegrensde) ayaat. Dan hebben we de Soennah nodig die de zinnen verder uitlegt en de ayaat die amah (algemeen) zijn nader bepaalt en omschrijft wat moetlaq (onbegrensd) is met zijn woorden (qau/), zijn handelingen (ft 'l), en de daden die hij toestond.
De noodzaak van de Soennah om de Qoraan en vergelijkingen daarin te begrijpen
Bijvoorbeeld,
Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
[/SIZE]
"Hak de hand van de dief af, man of vrouw, als een vergelding voor dat wat zij pleegden, een straf als voorbeeld van Alla Machtig, Al-Wijs." (Soerah al-Maidah; 38.)
De ahadieth verklaren deze aya verder.
Ten eerste wordt de betekenis van as-sariq (dief) beperkt tot degene die iets steelt met tenminste een waarde van een kwart dinar. Dit is volgens de
uitspraak van de profeet :
De Profeet
heeft gezegd
"Er is geen afhakken -van de hand- van een dief, tenzij hetgeen is gestolen een kwart dinar waard is of meer. " ( Moeslim)
Ook weten we vanuit de hadieth dat de hand vanaf de pols wordt afgehakt. De uitspraken in de hadieth verklaren dat de hand hetgeen in de aya over tayammoem (woedoe doen met stof) staat:
Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم[/SIZE]
"en wrijf daarmee Jullie gezichten en handen." (Soerah al-Maïdah:6)
Wat ook de handpalm betekent. Er is verklaard in een hadieth dat tayammoem betekent:
het strijken over het gezicht en de handen. (Een hadieth in al-Boechaarie en Moeslim en Ahmad, overgeleverd door Ammaar bin Yasier )
Er zijn nog andere ayaat die niet compleet kunnen worden begrepen behalve met de Soennah. Bijvoorbeeld:
1) Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ[/SIZE]
"Het zijn degenen die geloven en hun geloof niet met thoelm x verwarren, voor hen is er veiligheid en zij zijn geleid." (Soerah al-An'am: 82)
( xThoelm- al het slechte, bijvoorbeeld shirk)
De metgezellen van de profeet begrepen het woord thoelm in z'n algemene betekenis van al het slechte, zelfs als het weinig is. Op deze manier genomen bracht deze aya verwarring en zij zeiden:
De Profeet
heeft gezegd
"0 boodschapper van Allah, wie van ons vermengt niet zijn imaan (geloof) met onduidelijkheden? Hij zei: "Dat is het niet. Het is alleen de shirk (afgoderij). Hebben jullie niet gehoord wat Loeqman zei: "0 mijn zoon! "Het verenigen in aanbidding van anderen met Allah (shirk) is een grote thoelm. " (Moeslim, al-Boechaarie en anderen)
2)Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ[/SIZE]
"En wanneer jullie (moslims) over de aarde reizen is het geen zonde voor jullie als jullie je gebed verkorten als jullie vrezen dat de ongelovigen jullie zullen aanvallen..." (Soerah an-Nisa;101)
Deze aya stelt dat angst een voorwaarde is bij het verkorten van de gebeden.
Sommige metgezellen van de profeet " vroegen hem: "Waarom
verkorten wij onze gebeden als we ons veilig voelen?" Hij zei:
De Profeet
heeft gezegd
"Het is een mildheid van Allah, accepteer het." (Moeslim)
3)Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ[/SIZE]
“Verboden voor jullie zijn: al-maytata (dode dieren), bloed… (Soerah al-Maidah;3)
In de uitleg van deze aya staat dat het lichaam van de sprinkhanen, vis, lever en milt toegestaan zijn.
De Profeet
heeft gezegd
: " Twee dode dingen en bloed zijn toegestaan (halaal),. De sprinkhaan en de vis, de lever en de milt. "
(Sahih al-Baihaaqie en anderen hebben gezegd dat dit een marfoe (isnaad tot de profeet) hadieth is en ook mauqoef De isnaad (keten van diegenen die overleveren) of mauqoef is betrouwbaar en het is zo goed als een marfoe overlevering, omdat het niet verklaard is in de vorm van een ra’ y (de beslissing gebaseerd op iemands persoonlijke oordeel, niet op Qoraan en Soennah)).
4) Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَّسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ[/SIZE]
"Zeg, ik vind niets in datgene wat aan mij is geopenbaard door wahi (inspiratie), verboden om te eten door iemand die het wenst te eten, behalve maytata (een dood dier) of bloed dat er uitstroomt of varkensvlees, want dat is zeker onrein of slecht (onwettig) vlees (van een dier) welke geslacht is als een offer voor anderen dan Allah..." (Soerah al-An'am; 145)
De Soennah heeft nog andere dingen meer verboden die niet in deze aya worden vermeld,
De Profeet heeft gezegd
zoals de profeet heeft gezegd: "Alle roofdieren met tanden en
iedere vogel met klauwen zijn verboden voor consumptie, (Ibn Maadjah)
Er zijn nog andere ahadieth die het verbieden deze dieren als voedsel te nemen, zoals de profeet heeft gezegd op de dag van Khaibar :
De Profeet
heeft gezegd
"Allah en Zijn boodschapper hebben het eten van ezels verboden omdat zij onrein zijn" (al-Boechaarie en moeslim)
5)Allah heeft gezegd
[SIZE=4]
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللّهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ
"Zeg: Wie heeft de versiering met kleren door Allah gegeven verboden, welke Hij heeft vastgebracht voor Zijn dienaren en de goede reine dingen van voorziening..." (Soerah al-A'raf: 32)