Bekijk volle/desktop versie : Marokkanen willen afstand nemen van identiteit



16-06-2011, 17:42
Enkele inwoners van de stad al-Hoceima dreigen afstand te nemen van hun nationale identiteitskaart.

Aanleiding hiervan waren discriminerende uitspraken van een agent over hun berberse achtergrond. De betrokkenen hebben aangegeven dit niet te accepteren en als volwaardige Marokkanen behandelt te willen worden.

Verscheidene betrokkenen hebben verklaard dat agenten onlangs velen van hen hebben bespot en gekleineerd, slechts vanwege het feit dat zij berbers zijn. Zij eisen onder meer dat het gedrag van de agenten veroordeeld wordt en dat hier een eind aan komt.


Bron: Hespress/ANMV

16-06-2011, 17:56


Zeker en vast willen ze Turk worden.

God ja,gekleineerd en bespot worden omwille van je afkomst,achtergrond oid is idd niet leuk,maar als je daar alleen al om afstand wil doen je nationaliteit ,dan moeten we allemaal om de haverklap van nationaliteit gaan veranderen,en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

16-06-2011, 17:59
Ach het slachtoffer spelen..... moet je horen wat zij allemaal zeggen over andere volkeren.

16-06-2011, 18:02

Citaat door Tangerino:
Ach het slachtoffer spelen..... moet je horen wat zij allemaal zeggen over andere volkeren.
Politie hoort het goede voorbeeld te geven, wat moeten de berberkinderen wel niet denken?

16-06-2011, 18:33



Citaat door Paxes:
Politie hoort het goede voorbeeld te geven, wat moeten de berberkinderen wel niet denken?
Politie het goede voorbeeld? welkom in Marokko! ze zullen je met hun handen maar ook met hun woorden kleineren als ze dat nodig vinden.

en dit gebeurt overal in het land en niet alleen in rif. Bij Marokkanen is het algemeen bekend dat ze gelijk op afkomst gaan schelden...ha soussi dit, ha jebli dat, ha l3robi dit enz enz.

16-06-2011, 18:38
Moslims zijn niet raCistisch

16-06-2011, 18:38

Citaat door ToosTandloos:
De pot die de ketel verwijt. Laten we het vooral eens zijn dat ALLE Marokkanen van racisme best wat kaas gegeten hebben. Het vervelende is echter wel dat het hier draait om een persoon in een publieke functie en feit is dat die normaliter het goede voorbeeld dienen te geven. Of je wil het wegwuiven omdat je uberhaupt geen al te hoge pet op hebt van de Marokkaanse politiemacht. In dat geval kan ik niet anders dan instemmen.
Marokkanen zijn in het algemeen niet racistisch.... ik wuif het weg omdat het overal gebeurt in Marokko... nu willen bepaalde mensen de indruk geven dat het alleen in rif zo aan toe gaat. met andere woorden propaganda!

Wat betreft de politiemacht in Marokko, heel het land is corrupt dus kan je van de politie niets anders verwachten zeker met de salaris die ze daar krijgen. En een bepaalde generatie Marokkanen kan niet met kritiek omgaan, diegene die ze kritiek geeft zien ze meteen als iemand die hun inkomsten en dus hun brood bedreigt en wil afnemen.

16-06-2011, 18:42

Citaat door Tangerino:
Marokkanen zijn in het algemeen niet racistisch.... ik wuif het weg omdat het overal gebeurt in Marokko... nu willen bepaalde mensen de indruk geven dat het alleen in rif zo aan toe gaat. met andere woorden propaganda!
Dat zijn ze over het algemeen wel. Marokkanen in heel Marokko bijvoorbeeld kijken neer op donkere mensen. In Rabat zien ze donkere mensen als slaven die gebruikt worden in de koninklijke paleizen, terwijl uiteraard niet iedereen die donker is slaaf is. (om maar een klen voorbeeldje te geven).

Dat het er overal zo aan toe gaat maakt het naar mijn mening niet minder erg (al dan niet erger..) Propaganda zou het zijn als het onwaarheden bevatte, dat is niet het geval, politieagenten maken wel degelijk racistische opmerkingen en zij hebben daarom ook het recht om hier kwaad om te worden. In plaats van te blijven denken van och zo gaat het er overal aan toe dus we laten het maar zo. Wat is dat voor slappe houding? Zo veranderd er nooit wat natuurlijk.

16-06-2011, 18:52

Citaat door ToosTandloos:
Dat zijn ze over het algemeen wel. Marokkanen in heel Marokko bijvoorbeeld kijken neer op donkere mensen. In Rabat zien ze donkere mensen als slaven die gebruikt worden in de koninklijke paleizen, terwijl uiteraard niet iedereen die donker is slaaf is. (om maar een klen voorbeeldje te geven).

Dat het er overal zo aan toe gaat maakt het naar mijn mening niet minder erg (al dan niet erger..) Propaganda zou het zijn als het onwaarheden bevatte, dat is niet het geval, politieagenten maken wel degelijk racistische opmerkingen en zij hebben daarom ook het recht om hier kwaad om te worden. In plaats van te blijven denken van och zo gaat het er overal aan toe dus we laten het maar zo. Wat is dat voor slappe houding? Zo veranderd er nooit wat natuurlijk.
Nogmaals Marokkanen zijn geen racisten en zullen dat ook nooit zijn... donkere en andere gekleurden Marokkanen gaan hand in hand samen, dat jij bepaalde scheldwoorden hoort en daar meteen bepaalde mening bij hebt is omdat jij hier woont en Marokko alleen van vakanties kent.

In Marokko is het heel normaal om iemand Abdelwahid 3azzi (zwarte Abdelwahid) of alleen ah 3azzi te noemen... de ander noemen ze soussi, de andere noemen ze lange enz enz.

Wat dit geval betreft, je weet dondersgoed dat berbers-arabieren gevoelig ligt en zeker hier bij Marokkaanse Europeanen. Met dit artikel wordt de indruk gegeven dat het alleen in rif gebeurt en dat riffijnen worden gediscrimineerd in Marokko... dit gebeurt in heel Marokko 90% van de Marokkanen in Marokko wordt buitengesloten ongeacht welke afkomst.

En hoe je naar de situatie kijkt is al een gemiddelde Nederlandse die Marokko niet kent en de mensen daar niet kent. Wil je Marokko begrijpen moet je Nederland vergeten met al haar rechten en haar normen en waarden en je daadwerkelijk in gaan leven in Marokko. dan moet je komen praten.

16-06-2011, 19:14

Citaat door Pist_Aches:
Zeker en vast willen ze Turk worden.

God ja,gekleineerd en bespot worden omwille van je afkomst,achtergrond oid is idd niet leuk,maar als je daar alleen al om afstand wil doen je nationaliteit ,dan moeten we allemaal om de haverklap van nationaliteit gaan veranderen,en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Jij weet niet hoe zwaar hun roots voor hen wegen. Dat weten en voelen zij alleen. Je kan er hier dus wel heel lollig over doen, maar fact is, jij weet niet hoe dat voor hen is.

16-06-2011, 19:22

Citaat door ToosTandloos:
Dat zijn ze over het algemeen wel. Marokkanen in heel Marokko bijvoorbeeld kijken neer op donkere mensen. In Rabat zien ze donkere mensen als slaven die gebruikt worden in de koninklijke paleizen, terwijl uiteraard niet iedereen die donker is slaaf is. (om maar een klen voorbeeldje te geven).

Dat het er overal zo aan toe gaat maakt het naar mijn mening niet minder erg (al dan niet erger..) Propaganda zou het zijn als het onwaarheden bevatte, dat is niet het geval, politieagenten maken wel degelijk racistische opmerkingen en zij hebben daarom ook het recht om hier kwaad om te worden. In plaats van te blijven denken van och zo gaat het er overal aan toe dus we laten het maar zo. Wat is dat voor slappe houding? Zo veranderd er nooit wat natuurlijk.
helemaal mee eens.

16-06-2011, 19:33
kijk je moet als ambtenaar in functie niet over dit soort zaken te beginnen, je bent politieman voor alle marokkanen en hoort dus afstand te nemen van dit soort uitlatingen, deze actie is een statement

16-06-2011, 19:36



Citaat door elTahar:
kijk je moet als ambtenaar in functie niet over dit soort zaken te beginnen, je bent politieman voor alle marokkanen en hoort dus afstand te nemen van dit soort uitlatingen, deze actie is een statement
Juist.

16-06-2011, 19:42
wij zijn er niet bijgeweest en kunnen dus geen oordeel vellen over de toedracht etcetera

Wat ik wel weet is dat ik als arabische in plaatsen als Nador en Hoceima niet welkom ben zodra ze merken dat je arabisch sprekend ben dan kijken ze neer op je gelukkig ben ik lang en steek ik met kop en schouders boven hen uit... in feite kijk ik onbewust op hen neer!

16-06-2011, 20:25
ik heb het al lang afstand genomen, ik ben mens, rifie en uit rif gebied.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61