Bekijk volle/desktop versie : Salafist?



Pagina's : [1] 2

15-06-2011, 11:46



Vanochtend liep ik dood normaal in de regen op straat .
Ik staarde naar voren.
Totdat ik in de gaten had dat er een hollandse man op me af
kwam en "Salafist" in mijn gezicht schreeuwde...
Ik schrok me dood (liet ik natuurlijk niet merken)

Ik keek hem aan zonder te reageren.

Uiteindelijk besefte hij dat hij er niets mee had bereikt.
En liep vervolgens door.


Mijn vraag:

Wat is een Salafist?


15-06-2011, 13:59


Lees

15-06-2011, 14:19

Citaat door Khashiyatullah:
Lees
das int Engels, misschien begrijpt ze geen Engels?

15-06-2011, 14:35
as-Salaam aleikum wa rahmatullaah.

as-Selefiyyah is een van de benamingen van Ahloe-Soennah wal-Djamaa'ah, andere benamingen zijn o.a. Al-Firqatoenn-Naajiyah, Taa'ifatul-Mansoerah, al-Djamaa'ah, Ahloel-Hadieth, Ahloel-Athar, al-Ghoerabaa.

Deze benamingen zijn door geleerden ontrokken uit bewijzen van de Quraan en de Soennah. Lees de volgende artikelen:

Verduidelijkingen omtrent misverstanden m.b.t. as-Selefieyyah
http://www.sincerehearts.nl/boeken/pdf/MisverstandenSelefiejah.pdf

Zijn de Selefies een nieuwe sekte?
http://www.sincerehearts.nl/boeken/pdf/ZijndeSelefieseennieuwesekte.pdf

15-06-2011, 14:36


Klein stukje vertaald uit het boek ‘’Beneficial Answers to Questions on Innovated Methodologies’’ van Shaikh Saalih Al-Fawzaan dat is samengesteld door zijn student Jamaal bin Furayhaan Al-Haarithee.

Vraag: Wordt degene die zichzelf salafee noemt beschouwt als een hizbee(partijlid)?

Antwoord Sheikh Fawzaan: Als het zichzelf salafi noemen de waarheid is, dan is hier niks mis mee. [1] Maar als het slechts een claim is van iemand, dan is het niet toegestaan om zichzelf salafee te noemen, als hij een andere methodologie dan die van de salaf volgt. Als voorbeeld, de Ashaa'irah kunnen zeggen 'Wij zijn Ahlus Sunnah wal Djamaa'ah' maar dit is niet waar want zij zijn niet op de methodologie van Ahlus Sunnah wal Djamaa'ah. Op dezelfde manier, de Mu'atazilah noemen zichzelf muwahhideen.

Iedereen beweert een relatie te hebben met Laylaa
Maar Laylaa bevestigt dat voor niemand van hen

Dus degene die beweert op de weg van Ahlus Sunnah wal Djamaa'ah te zijn, moet de weg van Ahlus Sunnah wal Djamaa'ah volgen en verlaten wat daaraan tegengesteld is. Als voor degene die de hagedis en de walvis wil combineren zoals ze dat zeggen, bedoeldende dat hij wilde combineren tussen de dieren van de woestijn en de dieren van de zee, dan is dit niet toegestaan. Of hij is iemand die wenst om water en vuur samen in zijn hand te verzamelen.

Ahlus Sunnah wal Djamaa'ah zullen zich nooit verenigen met degenen die tegengesteld zijn aan hen, zoals de Khawaarij, de Mu’atazaliah en de Hizbiyoon (partijvormers), zoals degenen die bekend staan als de “Moderne Moslims”. Deze mensen willen de dwalingen van de huidige mensen verenigen met de methodologie van de Salaf. En ‘het laatste gedeelte van deze ummah zal niet rechtgezet worden, behalve bij hetgeen wat het eerste gedeelte ervan heeft rechtgezet’

Gedeeltelijke vertaling Voetnoot [1] Shaykh 'Abdul-Azeez ibn Baaz werd gevraagd: Wat zeg je over iemand die zichzelf Atharee en Salafee noemt? Is hij zichzelf aan het prijzen? (tazkeeyah). Hij antwoorde ‘Als hij de waarheid spreekt in dat hij een Atharee (volger van de athar(overleveringen) of een Salafi (volger van de Salaf) is, dan is hier niks mis mee), en dit is wat de Salaf deden. Ze zeiden, ‘zo en zo is Salafi, zo en zo is Atharee’. Dit is een prijzing (tazkeeyah) die vereist is. Dit is prijzing (tazkeeyah) die verplicht is.(Van een lezing genaamd 'Het recht van de moslim' opgenomen in Taa'if op 1/16/1413H)’ Einde vertaling.

15-06-2011, 14:41
Een aantal uitspraken van de Imaams die verduidelijken dat het woord Selef en Selefie door hun gebruikt werd.

Imaam Moslim rahiemehoellaah zegt in het voorwoord van zijn sahieh: overgeleverd via Mohammed bin Abdoellaah: Ik heb Ali bin Shaqeeq horen zeggen: ik heb Abdoellaah ibn Al-Moebaarak in bijzijn van een massa mensen horen zeggen: ‘’Accepteer de overleveringen van Amir bin Thaabit niet, want hij was iemand die de Selef uitschold!’’

Shaychoel-Islaam ibn Temiyyah rahiemehoellaah verduidelijkt in Madjmoe’ah Al-Fatawa deel 4 blz. 149 dat er een Idjma’ah is over de toestemming dat een persoon zichzelf associeert met madhab As-Selef, hij zegt:

‘’Het is geen schande dat iemand Madhab As-Selef beaamd en zichzelf daarmee associeert en daar trots op is! Beter gezegd, het moet met unanieme overeenstemming van hem geaccepteerd worden, want de Selef hun madhab is alleen maar op de Waarheid gebaseerd!’’

Imaam Adh-Dhaabie zegt over Imaam Ad-Daaroqodnie:

De Man heeft zich nooit beziggehouden met 'Ilm al Kelaam of woordtwisterij, en is hier nooit op ingegaan. Integendeel! Hij was een Selefie!

Uit zijn Boek Sier 'Alaam an Noebalah deel 16 blz 459

Shaych Imaam Al-Imaam Al-Allaamah Abdoel-Aziez ibn Baaz rahiemehoellaah werd gevraagd: ‘’Wat zegt u van iemand die zichzelf Selefie of Atherie noemt; prijst hij zichzelf aan?

De Shaych antwoordde: ‘Als hij oprecht is in zijn uitspraak dat hij Atherie of Selefie is dan is daar niets is mee! Net zoals de Selef dat zeiden: hij is een Selefie, hij is een Atherie! Dit is een noodzakelijke aanprijzing, een verplichte aanprijzing!

Imaam Al-Imaam Al-Allaamah Shaych Oebaid Al-Djaabirie zegt in; Oesoel wa Qawaa’id fie Manhadj As-Selef blz. 6-7: ''Dit is de weg van As-Selefiyyah, en dat is dezelfde weg als Ahloels-Soennah Wal-Djama’ah, want As-Selefiyyah heeft verschillende benamingen die onderling niet tegenstrijdig in betekenis zijn. Zij zijn Al-Firqatoen-Naadjiyah, At-Taaïfatoel-Mansoerah, Ahloel-Hadieth en Ahloels-Soennah Wal-Djama’ah!

Shaych Al-Imaam Al-Allaamah Saalih Al-Fawzaan werd gevraagd; Is het Hizbiyah (groepsvorming) wanneer een persoon zichzelf selefie noemt? Hij antwoordde:

Wanneer iemand zich Selefie noemt is daar niets mis mee zolang dat dan ook werkelijk zo is! Maar wanneer het alleen maar een verkondiging is terwijl hij in werkelijkheid niet op manhadj As-Selef zit dan is het niet toegestaan voor hem om zichzelf Selefie te noemen! Zoals bv. Al-Ashaa’riah, zij zeggen: Wij zijn Ahloels-Soennah Wal-Djama’ah! Terwijl dit niet waar is, want dat waar zij op zijn is niet Manhadj Ahloels-Soennah Wal-Djama’ah. Al-M’otazilah beweren hetzelfde en zeggen dat zij Moewahidien zijn. (Vervolgens las de Shaych een poëzie op en zei): Wie beweerd dat hij op madhab Ahloels-Soennah Wal-Djama’ah zit volgt ook de weg van Ahloels-Soennah Wal-Djama’ah en vermijd alles wat daar tegenstrijdig aan is…Maar wanneer hij de dieren van de woestijn samen met die van de zee wil voegen of water en vuur in één schaal samen wil brengen dan is dat onmogelijk!

Zo als het ook onmogelijk om Ahloels-Soennah Wal-Djama’ah samen te voegen met een madhab die tegenstrijdig aan hen is zoals; Al-Chawaaridj, Al-M’otazilah, en Al-Hizbiyoen. (Zij noemen zo iemand; de hedendaagse moslim.) Terwijl hij de dwaling van vandaag de daag wil samenvoegen met manhadj As-Selef!

(Dit is onmogelijk) Want, het laatste gedeelte van deze natie kan alleen rechtschapen worden met dat waarmee het eerst gedeelte van deze natie ook rechtgeschapen is! Waar het omgaat, is dat we voorzeker de zaken moeten zuiveren en van elkaar moeten onderscheiden! (vanuit het boek: Al-Adjwibah Al-Moefiedah ‘an Asilatoel-Manhaadj Al-Djadiedah vraag nr. 13 blz. 16)

Wie vallen onder de term Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah?

Door de nobele Shaykh al-Imaam Aboe ‘Abdillaah Mohammad ibn Saalih al-‘Oethaymien rahiemehoellaah.

Degene die zegt dat Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah drie groepen zijn: Selefiyyoen, Ash'ariyyoen en Maatoeriediyyoen, begaat een fout. Wij zeggen: hoe kunnen zij allen Ahloes-Soennah zijn, terwijl zij verschillen?! Wat is er na de Waarheid dan de dwaling? En hoe kunnen zij Ahloes-Soennah zijn, terwijl eenieder van hen de ander weerlegt?! Dit is onmogelijk, tenzij het mogelijk is om twee tegengestelde zaken te verenigen. Zonder twijfel bevindt slechts één van deze drie zich op de Soennah. En wie is dat?! Al-Ash'ariyyah? Of al-Maatoeriediyyah? Of as-Selefiyyah? Wij zeggen: wie overeenkomt met de Soennah bevindt zich op de Soennah, en wie tegenstrijdig is aan de Soennah bevindt zich niet op de Soennah. Wij zeggen: de Selef (Vrome Voorgangers) zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa'ah, en deze term kan nooit op een ander dan hen worden toegepast. De woorden worden beschouwd aan de hand van hun betekenissen. Laten we kijken, hoe kunnen we iemand die tegenstrijdig aan de Soennah is Ahloes-Soennah noemen? Dit is niet mogelijk. En hoe kunnen we over drie tegenstrijdige groepen zeggen dat zij in overeenstemming zijn, waar is deze overeenstemming? Ahloes-Soennah wal- Djamaa'ah zijn zij die de geloofsleer dragen van de Selef. Zelfs degene die later komt, tot aan de Dag der Opstanding; als hij zich op de weg van de Profeet - sallallahoe 'alayhi wa sallam - en zijn Metgezellen bevindt, dan is hij een Selefie.Bron: Sharh al-'Aqiedah al-Waasitiyyah deel 1, blz. 53-54


Shaychoel-Islaam Ibn Temiyyah rahiemehoellaah zegt in al-Aqiedah al-Waasitieyyah:

‘’…Al-Firqatoen-Naadjiyah Ahloels-Soennah Wal-Djama’ah…zij liggen in het midden van de (Islaamitische) sekten, zoals de Oemmah (Moslimnatie) in het midden van de naties ligt. Zij leggen tussen Ahloe-Ta’tiel Al-Djamiyah en Ahloe-Tamthiel Al-Moeshebihah desbetreffende Al-Asmaa was Sifaat van Allaah Ta’ala. En zij liggen tussen Al-Djabriyah en Al-Qaderiyah desbetreffende de handelingen van Allaah. En tussen Al-Haaroeriyah (Al-Chawaaridj) en Al-M’otazilah, en tussen Al-Moerdjiyah en Al-Djamiyah desbetreffende het hoofdstuk: Benaming van Iemaan en Dien! En tussen de Raafidah en de Chawaaridj desbetreffende de metgezellen van de profeet (salaallaahoe `alayhie was sallem)….!

Bron: Al-Iebaanah blz 116

http://haadhi-hiya-selefiyyah.blogspot.com/2007/07/imaams-die-selefie-verduidelijken.html

15-06-2011, 14:42
Vragensteller: Wie zijn Ahloes-Soennah wal-Jamaa`ah?

De Shaych: Zij zijn degenen die stevig vasthouden aan hetgeen de Metgezellen zich op bevonden.

Vragensteller: De Selefies, zijn zij Ahloes-Soennah wal-Jamaa`ah?

De Shaych: Ja, as-Salafiyyah is de Soennah en (zij zijn) de Jamaa`ah, want de betekenis van Salafiyyah is: Het vasthouden aan hetgeen de vrome Selef zich op bevonden in het verleden.

Vragensteller: O Shaych, behoren de jamaa'ah van al-Igwaan (al-Moeslimien) en at-Tabliegh tot Ahloes-Soennah?

De Shaych: Iedereen die een ideologie heeft die tegenstrijdig is aan (die van) Ahloes-Soennah, behoort niet tot hen. Dus de jamaa'ah van al-Igwaan (al-Moeslimien) en at-Tabliegh behoren niet tot Ahloes-Soennah, omdat zij ideologieën hebben die tegenstrijdig zijn aan (de ideologie van) hen (Ahloes-Soennah).

Shaych Hammaad al-An.saarie

Bron: Al-Majmoe` fie Tarjemah Hammaad al-An-saarie Dl. 2 Blz. 762-763
Vertaald door: `Abdoerrahmaan bin `Abdessalaam al-Maghribie
Nagekeken door: Beheer SelefieDawah.nl
http://haadhi-hiya-selefiyyah.blogspot.com/2009/04/wie-zijn-ahloes-soennah-wal-jamaaah.html

15-06-2011, 14:44
Selefie is een volgeling van de vrome voorgangers. De Selef-ie De laatste ie noemen ze in het arabisch al yaa nisbaa. De ie van toeschrijving. Netzoals iemand uit marokko een maghreb-ie is of een iemand uit Nederland een Holland-ie. De Ie is dus een toeschrijving.

En Shaych Albaanie rahiemehoellaah heeft gezegd: Er is dus geen twijfel dat de heldere, duidelijke, onderscheidende en beslissende classificatie is, om te zeggen; Ik ben een Moslim die zich vasthoudt aan de Qor’aan en de Soennah en dit volgens de methodologie van de Selefoes-Saalih. En dat kan in het kort gezegd worden als: Ik ben een Selefie.

Shaych Saalih Aal ash-Shaych (Minister van Islaamitische Zaken van Saoedi-Arabi&euml verklaarde:

“Selefiyyah is een toeschrijving aan de Selef, en de Selef zijn de metgezellen van Allaah`s Boodschapper (sallalahu alehie wa sallem) en de Iemaams van de leiding van de eerste drie generaties (moge Allaah tevreden met hen zijn), diegene wiens goedheid voor wordt getuigd door Allaah`s Boodschapper (sallalahoe alehie wa sallem):

“De beste mensen zijn van mijn generatie, dan diegenen die hen volgen, en dan diegene die hen volgen, dan zullen er mensen komen wiens getuigenis voorrang zal geven aan hun eed en hun eed voorrang zal geven aan hun getuigenis.” Overgeleverd door Imaam Ahmed in zijn Moesnad en ook door al-Boechaarie en Moslim.

En ‘de Selefies’ (selefiyoen) is het meervoud van ‘Selefie’, wat een toeschrijving is aan de Selef, waarvan de betekenis al is voorafgegaan. En zij zijn diegenen die de minhaadj van de Selef bewandelen, de volgers van het Boek en de Soennah, diegenen die naar hen beide uitnodigen, en er naar handelen, met als gevolg dat zij van Ahloes-Soennah wal-Djamaa`ah zijn.”

Shaych Saalih al-Fawzaan zei: "As-Salafiyyah (de Selefies) is de Geredde Groep, en zij zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa`ah. Het is geen groepering van de verscheidene groeperingen, degenen die vandaag de dag, partijen (of groeperingen) worden genoemd. Beter gezegd, zijn zij de Djamaa`ah, de Djamaa`ah op de Soennah en op de Dien (religie). Zij zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa`ah.

De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd:

Ik heb voor jullie twee dingen (achter) gelaten, als jullie je daar aan vast houden, kunnen jullie na mij (nooit af) dwalen; Allaahs Boek en mijn Soennah.

De Koran en de soennah volgen is duidelijk maar volgens welke begrip? volgens de methodologie van de Selefoes-Saalih of een andere?

Dus wie beweert dat hij de Qor’aan en de Soennah volgt en hij volgt niet de Salaf as-Saalih, en hij drukt zowel in woorden als daden uit: 'Zij (de Metgezellen) zijn mannen en wij zijn ook mannen (in de zin van gelijk aan elkaar zijn), dan is deze persoon misleid en in dwaling. Waarom? Omdat hij niet de tekst(en) heeft geaccepteerd die we jou zojuist verhaalt hebben. Volgde hij de Weg van de gelovigen? Nee. Volgde hij de Metgezellen van de profeet vrede en zegeningen zij met hem? Nee. Wat volgde hij wel? Hij volgde zijn begeerten en hij volgde zijn intellect. Is iemands intellect onfeilbaar en vrij van fouten? Het antwoord is nee. Dus hij verkeert dan in duidelijke dwaling. Ik geloof dat de reden voor de vele geërfde verschillen, gevonden in de welbekende sekten van het verleden, en de verschillen die vandaag de dag naar voren zijn gekomen, te wijten zijn aan het gebrek aan het terugkeren naar de derde bron, welke de Salaf as-Saalih is.

Dus iedereen beweert de Qor’aan en de Soennah te volgen, en hoe vaak hebben we dit soort dingen wel niet gehoord van de jeugd die in een verwarde staat verkeren als zij zeggen:

"Ya akhee, deze mensen beweren de Qor’aan en de Soennah te volgen en deze mensen beweren de Qor’aan en de Soennah te volgen". Dus wat is het duidelijke en beslissende onderscheid? Het is de Qor’aan en de Soennah en de methodologie van de Salaf as-Saalih. Dus wie de Qor’aan en de Soennah volgt zonder de Salaf as-Saalih te volgen, heeft in feite niet de Qor’aan en de Soennah gevolgd, eerder heeft hij alleen zijn intellect gevolgd al dan niet zijn begeerte.

http://haadhi-hiya-selefiyyah.blogspot.com/2011/01/betekenis-van-het-woord-salafiyyah.html

15-06-2011, 14:45
Vraag: “Is er sprake van een vroegere Selefiejah en een nieuwe Selefiejah, of is Selefiejah slechts één?”

Antwoord: “As-Selefiejah is slechts één Selefiejah, en degene die beweert dat er een vroegere Selefieyah is en een nieuwe Selefieyah, die heeft een leugen begaan. Als we de 'Aqiedah van de Selef overpeinzen, van het tijdperk van de Sahaabah tot aan de dag van vandaag, zien we dat de 'Aqiedah één is. Er is helemaal geen verschil aanwezig. En als er al een verschil aanwezig is, dan betreft het een verschil in de aftakkingen, dat niet tot de fundamenten van de geloofspunten behoort. Dat is het enige waarin men verschilt, en zij doen dan daarmee geen afbreuk aan elkaar. En dat is de weg van de Sahaabah, moge Allaah's welbehagen met hen zijn. Wat betreft de geloofspunten, hun methodiek daarin is slechts één, vanaf het tijdperk van de Sahaabah tot aan de dag van vandaag.”

Bron: Het boek "Al-Fataawah Al-Djilieyah 'anil Manaahidj Ad-Da'awieyah."

door Shaykh Ahmed bin Yahyaa An-Nadjmie

http://haadhi-hiya-selefiyyah.blogspot.com/2007/07/er-is-slecht-en-soort-selefiejah.html

15-06-2011, 14:48
Vraag: Een vraagsteller richt zijn vragen aan shaych Oebayd al-Djaaberie en zegt: "Wanneer begon ad-Dawatoes-Salafiyyah voor het eerst? Begon ad-Dawatoes-Salafiyyah – zoals sommige mensen beweren – slechts twee honderd jaar geleden?

Antwoord: Shaych Oebayd al-Djaaberie begon het beantwoorden van de vraag als eerste met het prijzen van Allaah, zeggende, "Alle lof zij Allaah, de Heer der Werelden. De goede afloop (het Paradijs) is voor de vromen. Ik getuig dat er geen godheid het recht heeft aanbeden te worden behalve Allaah, die alleen, zonder deelgenoten, de ware godheid is van de eerste schepping en de ware godheid van de laatste schepping. En verder getuig ik dat Mohammed Zijn Dienaar en Boodschapper is en Zijn uitverkorene, betrouwbare en gelovige dienaar is, moge de Vrede en Zegeningen van Allaah met hem zijn en zijn familie en met zijn goede en ware Metgezellen. Om verder te gaan:

Ik zal eerst spreken over de betekenis van (het woord) Salafiyyah. Wat is Salafiyyah? De taalkundige betekenis van Salafiyyah refereert naar degenen die ons voor zijn gegaan. Dus de Saalif (het enkelvoud van Salaf) betekent voorganger. En de betekenis van het werkwoord salafa betekent afgelopen zijn, voorbij zijn, of om voor te gaan. En de wettige betekenis van het woord Salafiyyah in de Islaam, is iedereen die ons is voorgegaan na de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam), van de Metgezellen en al degene die hen volgden in oprechtheid en vroomheid, de Qor’aan en de authentieke Soennah volgend, dan is hij een Salafie.

Dus hierop gebaseerd, is ad-Dawatoes-Salafiyyah de da’wah (uitnodiging) van de mensen om te handelen in overeenstemming met dat waar de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) op was en dat waar zijn Metgezellen op waren, in aanbidding van Allaah met oprechtheid en in wat betreft aanbidding handelen in overeenstemming met de Qor’aan en de Soennah, net als in onze tijd om op te treden met onze omgang met anderen. Dit is Salafiyyah.

Wat betreft (het beantwoorden van jou vraag) wanneer is ad-Dawatoes-Salafiyyah begonnen, dan vereist dit de uitleg van twee dingen:

Als eerste, ad-Dawatoes-Salafiyyah is de pure Religie die uitnodigt naar Tauwhied en oprechtheid in aanbidding. Het is de da’wah of de uitnodiging om te geloven in Allaah, Zijn Engelen, Zijn Boeken, Zijn Boodschappers, de Dag des Oordeels, en geloven in Qadar (Voorbestemming). Daarom is ad-Dawatoes-Salafiyyah de da’wah van alle Profeten, van Noeh die de eerste Profeet was, helemaal tot aan Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam), die de laatste en afsluitende Profeet en Boodschapper was die naar de mensheid werd gezonden. Moge Vrede en Zegeningen met hen allen zijn. Daarom, de geschiedenis van ad-Dawatoes-Salafiyyah begint met de eerste Profeet. Het kan zelfs gezegd worden dat ad-Dawatoes-Salafiyyah begonnen is bij Aadam (alayhis salaam) want het is de pure Religie. En ad-Dawatoes-Salafiyyah is het begrijpen van de Qor’aan en de Soennah zoals Allaah en Zijn Boodschapper (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) ons bevolen hebben te doen. En het is doen wat Allaah en Zijn Boodschapper ons bevolen hebben te doen, hopend op de beloning die bij Allaah is. En het is het wegblijven van dat wat Allaah en Zijn Boodschapper hebben verboden, vrezend voor de Bestraffing van Allaah. Dus de geschiedenis van ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet iets dat beperkt kan worden tot honderd jaar of tweehonderd jaar of vijfhonderd jaar. Het enige dat beperkt kan worden tot een specifieke periode zijn de activiteiten van bepaalde dwalende da’wah groepen zoals de Ichwaanoel-Moeslimien en Jamaa’atoet-Tabliegh en de Soeroeriyyah/Qoetoebiyyah en anderen dan hen van de da’wah groepen die recentelijk zijn ontstaan. Dat was het eerste dat ik duidelijk wilde uitleggen.

Wat betreft het tweede, ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet gesticht door een specifiek persoon. En wellicht is dit de reden waarom sommige mensen vragen wanneer ad-Dawatoes-Salafiyyah is begonnen. Dus ik zeg dat ad-Dawatoes-Salafiyyah niet gesticht of gevestigd is door een specifiek persoon. De Profeten en Boodschappers zijn echter door Allaah de Glorieuze en Verhevene met deze da’wah gezonden. Daarom, mijn zoon, is de oorsprong van Dawatoes-Salafiyyah in de tekst (de Qor’aan en de Soennah) en Idjmaa’ (consensus van de geleerden) en diens origine is niet gebaseerd op een simpel begrip, idee of mening. Dus de leiders van ad-Dawatoes-Salafiyyah zijn de Profeten (‘aleihimoes-salaam) en zij zijn de Imaams van de schepping. En daarna, na hen zijn de Metgezellen van de Profeten. En na hen zijn de geleerden. Zoals we vinden in de authentieke hadieth, “De leiders van de Kinderen van Israa’iel waren de profeten en iedere keer dat een profeet werd vermoord (halaka), kwam een andere profeet na hem, en er is geen Profeet na mij.”[1] Dus Allaah heeft het leiderschap van deze Oemmah doorgegeven in de handen van de geleerden.

En de geleerden zijn degenen die beschreven zijn en bekend staan om het hebben van kennis en zaken van de Religie leggen zij uit aan de hand van de Qor’aan en de Soennah. En alle problemen en moeilijkheden die zij tegenkomen leggen zij uit en lossen zij op met begrip van de teksten (van de Qor’aan en de Soennah) door het gebruiken van de Sierah (biografieën) van de Salafoes-Saalih (Vrome Voorgangers) van de Metgezellen (radia Allaahoe anhoem) en de geleerden van de Taabi’ien (de generatie na de Metgezellen), en evenzo de geleerden van de drie geprefereerde generatie welke de beste van de generaties van mensen zijn, zoals de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) zei, “De beste van mijn mensen zijn mijn generatie, dan degenen na hen, dan degenen na hen.”[2]

Daarom is het niet correct om te zeggen dat Salafiyyah een begrip is of een gedachte of een concept waar iemand op gekomen is, want ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet gesticht of gevestigd door een individu, echter, deze da’wah is dat waarmee de Profeten en Boodschappers kwamen, dan degenen die na hen kwamen van de Metgezellen van de Profeten en Boodschappers, dan daarna degenen die met kennis uitnodigden naar de Religie van Allaah. Zij zijn degenen die uitnodigen naar ad-Dawatoes-Salafiyyah. Dus vanonder de Salafiyien van de Oemmah van Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) die Allaah tot hervormers[3] van ad-Dawatoes-Salafiyyah verordende, waren er vier:

x Ahmad ibn Hanbal (rahiemehoellaah). Hij hervormde ad-Dawatoes-Salafiyyah onder de Moslims die beproefd werden met de uitspraak dat de Qor’aan geschapen is. Imaam Ahmad en degene met hem verspreidde ad-Dawatoes-Salafiyyah – en hij was de beste van hen en de meest geduldige onder hen en de sterkste onder hen – totdat Allaah de Oemmah middels hem genas. Hij legde aan de mensen uit dat de Qor’aan de ongeschapen Uitspraak van Allaah was en van Hem geopenbaard. En dat Djibriel ermee afdaalde naar Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam).

x De tweede hervormer was Shaychoel-Islaam, al-Imaam Ahmad ibn Taymiyyah (rahiemehoellaah). Wie zijn boeken leest, waaronder Madjmoe’ al-Fataawaa, dan zal hij zien hoe Shaychoel-Islaam de Soennah aanbeveelt en ingaat tegen innovatie (in zaken van Religie). En hoe hij zichzelf inspande voor het verduidelijken van de Soennah en het onderwijzen van de mensen. Echter deze twee Imaams, Imaam Ahmad ibn Hanbal en Ahmed ibn Taymiyyah – Moge Allaah hen beide barmhartig zijn – hadden geen land achter hen om hen te helpen en hen te verdedigen.

x De derde hervormer van ad-Dawatoes-Salafiyyah was Shaychoel-Islaam Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab (rahiemehoellaah) en met hem was zijn broeder in Islaam al-Amier Mohammed ibn Sa’oed (rahimahoellaah). Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab legde de Religie uit met zijn tong en zijn broeder Mohammed ibn Sa’oed hielp hem met het zwaard en speer. Dus een land, gevestigd op Tauwhied, ontsprong in het hart van Nadjd en daarna gebeurde er meningsverschil, opsplitsing en zwakheid, totdat Allaah de vierde hervormer bracht.

x En hij was Imaam Abdoel-Aziez ibn Abdoer-Rahmaan ibn Faysal en degenen met hem van onder de Imaams van de Da’wah. En gedurende hun tijd was de vierde heropleving. En wij - alle lof zij Allaah - leven onder de schaduw van een land gevestigd op Tauwhied en in de schaduw van de vierde heropleving, en we vragen Allaah om deze zegening voor iedereen te voltooien. En wellicht eindigt hier ons antwoord op jou eerste vraag, O verzameling van Britse studenten.

________________________________________
[1] Overgeleverd door Moeslim (6/17)
[2] Overgeleverd door al-Boechaarie (nr. 2652) en Moeslim (nr. 2533)
[3] Voetnoot van Oem Aaliyah: Hervormers houdt hier niet in dat ze het veranderden of aanpasten maar dat ze het deden herleven in een tijd waar de Islaamitische principes niet correct werden nageleeft. Ze corrigeerde de opvattingen van mensen aan de hand van de zuivere en authentieke Islaam.

http://www.Troid.org

http://haadhi-hiya-selefiyyah.blogspot.com/2007/07/wanneer-is-dawat-us-selefiyyah-begonnen.html

15-06-2011, 14:56
SubhaanAllaah, zelfs kuffaar doen aan da3wah. Dank je wel Peter.

15-06-2011, 15:08
Zie voor meer info de volgende website met Nederlandse info:

http://haadhi-hiya-selefiyyah.blogspot.com/

En dit zijn naar het Nederlandse vertaalde audios van geleerden van Ahloe-Soennah wal-Djamaa'ah betreffende deze benaming:

Shaykh Albani ''Ik denk niet dat een geleerde dit zou zeggen''

[video=youtube;uUzBEQ7aubM]http://www.youtube.com/watch?v=uUzBEQ7aubM[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=uUzBEQ7aubM


Citaat:
Verduidelijking van een misopvatting: ''Ahloes-Soennah bestaan uit drie groepen, de Selefies, de Ash'aries en de Matoeridies.''

Luister naar de verhelderende woorden van Shaykh al-Faqieh Mohammed Bin Saalih al-'Oethaymien [rahimahoellaah] die verduidelijken wie werkelijk Ahloes-Soennah-wal-Jaama'ah zijn.
[video=youtube;H6Dn-e4vln8]http://www.youtube.com/watch?v=H6Dn-e4vln8[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=H6Dn-e4vln8

Shaykh 'Ubayd al-Jaabirie over de bewering dat het toeschrijven aan Salafiyah, zelfprijzing is.
[video=youtube;umH4K7K0uvs]http://www.youtube.com/watch?v=umH4K7K0uvs&playnext=1&list=PL1AED6CD963EE A2F9[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=umH4K7K0uvs&playnext=1&list=PL1AED6CD963EE A2F9

Wie is de geredde groep? - Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz
[video=youtube;BtSe9uIpQUw]http://www.youtube.com/watch?v=BtSe9uIpQUw&[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=BtSe9uIpQUw&

De Selefi is de Soenni - Shaykh Oebayd al-Jaabirie
[video=youtube;-9pH0uak2uQ]http://www.youtube.com/watch?v=-9pH0uak2uQ[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=-9pH0uak2uQ

Hoe herkent men de ware volgers van de Quraan en de Sunnah? - Shaykh Fawzaan
[video=youtube;HnJ8lI366HM]http://www.youtube.com/watch?v=HnJ8lI366HM[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=HnJ8lI366HM

Shaykh Ahmad an-Nadjmi - Wat is de betekenis van Salafiyah?[video=youtube;xu6h_ZYCLow]http://www.youtube.com/watch?v=xu6h_ZYCLow[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=xu6h_ZYCLow

Salafies zijn Ahlus-Sunnah Wal Djaama'ah - Shaykh Fawzaan
[video=youtube;jyJ_i2ygKxw]http://www.youtube.com/watch?v=jyJ_i2ygKxw&feature=related[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=jyJ_i2ygKxw&feature=related

15-06-2011, 15:23



Citaat door mataboe:
das int Engels, misschien begrijpt ze geen Engels?

Lees Misschien kan jij het voor haar vertalen?

15-06-2011, 21:00

Citaat door Khashiyatullah:
Lees Misschien kan jij het voor haar vertalen?
hahah neen, vandaar dat ik het er nog eens extra wou bijzetten!
Ik vind het zelf interessant maar ga niet alles begrijpen van wat er in de tekst staat.
Vandaar dus, maar je hebt me door!

15-06-2011, 21:15
Jammer dat er zoveel benamingen zijn en groeperingen. Er is maar 1 islam. Het geloof van vrede, respect voor je medemens ongeacht zijn godsdienst en proberen het goede te doen en onze profeet vrede en zijn metgezellen als voorbeeld nemen.

Voor alles geldt dat je nergens te extreem in moet worden want dat zal tenkoste van andere dingen gaan.

Pagina's : [1] 2