Bekijk volle/desktop versie : belangrijkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!! kijkkk ff



07-06-2011, 22:51
hey ik ha deen vraagje.
Ik heb nog 9dagen vasten die ik nog moet inhalen.

Mijn moeder vertelde mij net dat dit niet telt.
ze zegt ik moest die schuld in die jaar aflossen.

klopt dat?

Kan ik dus de dagen van twee jaar terug en afgelopen jaar neit meer vasten???

is het een beetje duidelijk zo?

07-06-2011, 22:57


upppppppppppppppppppp

07-06-2011, 22:59
willen jullie mij helpen aub!!!!

07-06-2011, 23:01
nou ja zeg? niemand die mij hierop een antwoord kan geven!
dus kijken en niet reageren.

07-06-2011, 23:05


sorry meid weet hierop helaas geen antwoord op, ik verwijs je denk ik gewoon door naar http://www.al-yaqeen.nl inschaAllah kunnen hun je verder helpen of dat je vraag al eerder door iemand gevraagd is en beantwoord!


x

07-06-2011, 23:06
Je moeder heeft gelijk. Alle daden hebben voorgeschreven tijden. Net zoals wat je moeder zegt klopt kan je bijvoorbeeld ook niet je gebed van gister morgen pas doen.

07-06-2011, 23:10
dit wist ik niet??
ik kan wel huilennnnnnnn..

Ik wist niet dat hier een tijd aan vast zat??

wie heeft hier een bron over..

En wat moet ik nu doen????

kan ik die van afgelopen jaar wel nog inhalen dan, want het is nog geen ramadan?

07-06-2011, 23:11

Citaat door yasmiena_000:
Je moeder heeft gelijk. Alle daden hebben voorgeschreven tijden. Net zoals wat je moeder zegt klopt kan je bijvoorbeeld ook niet je gebed van gister morgen pas doen.

gebed is heel iets anders toch.

Ik moet zoiezo dagen inhalen omdat ik onrein was.maar wist niet dat hier een tijd aan zat..
ik vind dit zo erggggg, en nu???

07-06-2011, 23:17

Citaat door lalala20:
hey ik ha deen vraagje.
Ik heb nog 9dagen vasten die ik nog moet inhalen.

Mijn moeder vertelde mij net dat dit niet telt.
ze zegt ik moest die schuld in die jaar aflossen.

klopt dat?

Kan ik dus de dagen van twee jaar terug en afgelopen jaar neit meer vasten???

is het een beetje duidelijk zo?

salaam zuster
haal de dagen alsnog in voor de nieuwe ramadan begint incha allah en buiten de dagen van vorige jaar daar kan je ook nog eens extra voor betalen.ik denk dat dat 5€ per dag is voor niet gevaste dagen.Normaal is deze regeling voor zieke mensen die t niet meer kunnen inhalen maar ik zou t toch doen als ik van jou was.dus gewoon die 9 dagen inhalen en per dag nog 5€ betalen.meer info kan je krijgen van islamic relief.En zie dat je in t vervolg voor de volgende ramadan inhaalt
gair incha allah

07-06-2011, 23:22
http://www.al-yaqeen.com/va/vraag.php?id=434&zoek=Ramadan

08-06-2011, 00:46
http://islamqa.com/en/ref/26865
Hier staat alles uitgebreid. Kijk maar zelf wat jou situatie is want het is een beetje ingewikkeld.

08-06-2011, 19:43
Er is niet echt een duidelijk antwoord vind te vinden op internet, en via die islam sites.
Ik heb nog 5dagen van afgelopen jaar, die kan ik dus gewoon nog inhalen, en die overige drie dagen van 2jaar terug moet ik 5 euro per dag betalen??
Of gewoon die 9 dagen 5 euro..

Jullie moeten me echt helpen met het antwooord. want het voelt of ik nu een zware last heb op me schouders

08-06-2011, 21:49


--------------------------------------------------------------------------------

Het inhalen van het vasten uitstellen tot de volgende Ramadan

Bron: http://www.islamqa.com
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk

De imams zijn het erover eens dat degene die een aantal dagen van de Ramadan niet gevaste heeft, deze dagen in moet halen voordat de volgende Ramadan begint.

Als bewijs hebben ze de hadith van ‘Aishah (radiAllahu anha) geciteerd, die gezegd heeft: “Ik had gewoonlijk nog vastendagen van de Ramadan tegoed en ik kon ze niet inhalen tot Sha’baan en dat was vanwege de positie van de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) [als echtgenoot].” (Overgeleverd door al-Bukhari 1950 en Muslim 1146)

Al-Hafiz heeft gezegd:
Uit haar gedrevenheid om ze in Sha’baan te vasten, kan opgemaakt worden dat het niet toegestaan is om het inhalen van de gemiste vastendagen uit te stellen tot het begin van de volgende Ramadan.

Als iemand het inhalen van vastendagen uitstelt totdat de Ramadan begint, moet één van de volgende twee scenario’s van toepassing zijn.

1. Het uitstel heeft een reden, zoals een ziekte die duurt tot de volgende Ramadan begint. Er rust geen zonde op degene die in dit geval uitstelt, want hij heeft een excuus en hij hoeft alleen de gemiste dagen in te halen. Hij moet dus het aantal dagen inhalen dat hij niet gevast heeft.

2. Het uitstel heeft geen reden, zoals wanneer een persoon in staat was om de gemiste vastendagen in te halen maar hij heeft dit niet gedaan voor de volgende Ramadan begon.

Deze persoon zondigt door te falen in het inhalen van het vasten zonder excuus. De imams zijn het erover eens dat hij het vasten in moet halen maar ze verschilden van mening over de vraag of hij naast het inhalen van het vasten ook voor elke dag een arme moet voeden of niet.

Malik, al-Shafa’i en Ahmad hebben gezegd dat hij een arme moet voeden en als bewijs citeerden ze de ahadith van een aantal van de Sahabah zoals Abu Hurayrah en Ibn ‘Abbas (radiAllahu anhum).

Imam Abu Hanifah (rahimahullah) was van mening dat diegene naast het inhalen van het vasten geen arme hoeft te voeden.

Hij citeerde als bewijs het feit dat Allah degene die niet vast in de Ramadan alleen opdraagt om de gemiste vastendagen in te halen en Hij heeft het voeden van een arme niet genoemd. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar voor wie ziek is of op reis is, is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen).” [al-Baqarah 2:185]

Zie al-Majmoo’ 6/366; al-Mughni 4/400

Deze tweede mening kreeg ook de voorkeur van Imam al-Bukhari (rahimahullah). Hij heef in zijn Sahih gezegd:

Ibrahim [al-Nakha’i] zei: Als iemand (het inhalen van gemiste vastendagen) nalaat tot de volgende Ramadan begint, moet hij de gemiste dagen van beide maanden inhalen. Maar hij vond niet dat diegene een arme moet voeden. Er was ook een mursal overlevering van Abu Hurayrah en Ibn ‘Abbas die zegt dat hij ook een arme persoon moet voeden. Toen zei al-Bukhari: Maar Allah noemt het voeden van een arme niet, Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar voor wie ziek is of op reis is, is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen).” [al-Baqarah 2:185]

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rahimahullah) merkte op dat het voeden van een arme niet verplicht is en zei:

Wat de woorden van de Sahabah betreft, het gebruik ervan als bewijs is onderworpen aan verdere discussie als het tegen de duidelijke betekenis van de Qur’aan ingaat. In dit geval gaat het zeggen dat het verplicht is om een arme te voeden, tegen de duidelijke betekenis van de Qur’aan in omdat Allah alleen het inhalen van hetzelfde aantal andere dagen heeft voorgeschreven en Hij heeft niet meer dan dat genoemd. Op basis hiervan, moeten we de dienaren van Allah niet verplichten om meer te doen dan nodig is om hun plicht te vervullen.
Maar wat overgeleverd was van Ibn ‘Abbas en Abu Hurayrah kan geïnterpreteerd worden als verwijzend naar wat mustahabb is, niet wat verplicht is. De correcte mening met betrekking tot deze kwestie is dat een persoon niets meer hoeft te doen dan het inhalen van de gemiste vastendagen, maar hij zondigt als hij dit uitstelt.

Al-Sharh al-Mumti’ 6/451.

Op basis hiervan is het alleen verplicht om het vasten in te halen maar als iemand het zekere voor het onzekere wil nemen en een arme wil voeden voor elke gemiste dag, dan is dat goed.

En Allah is Degene die we vragen om ons te helpen om te doen waar Hij van houdt en wat Hem pleziert.

En Allah weet het beste.

09-06-2011, 19:09
Dus al;s ik het goed begrijp mag het eigenlijk niet!
je moet gelijk inhalen!
Maar echt waar ik wist het echt niet, ik dacht je hebt alle tijd!!
wEl dom van mij natuurlijk.

maar wat ik dus nu het beste kan doen is voor al die dagen geld betalen(dus een arme voeden) en zoiezo de dagen inhalen??

09-06-2011, 19:13

Citaat door _MiuMiu_:
--------------------------------------------------------------------------------

Het inhalen van het vasten uitstellen tot de volgende Ramadan

Bron: http://www.islamqa.com
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk

De imams zijn het erover eens dat degene die een aantal dagen van de Ramadan niet gevaste heeft, deze dagen in moet halen voordat de volgende Ramadan begint.

Als bewijs hebben ze de hadith van ‘Aishah (radiAllahu anha) geciteerd, die gezegd heeft: “Ik had gewoonlijk nog vastendagen van de Ramadan tegoed en ik kon ze niet inhalen tot Sha’baan en dat was vanwege de positie van de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) [als echtgenoot].” (Overgeleverd door al-Bukhari 1950 en Muslim 1146)

Al-Hafiz heeft gezegd:
Uit haar gedrevenheid om ze in Sha’baan te vasten, kan opgemaakt worden dat het niet toegestaan is om het inhalen van de gemiste vastendagen uit te stellen tot het begin van de volgende Ramadan.

Als iemand het inhalen van vastendagen uitstelt totdat de Ramadan begint, moet één van de volgende twee scenario’s van toepassing zijn.

1. Het uitstel heeft een reden, zoals een ziekte die duurt tot de volgende Ramadan begint. Er rust geen zonde op degene die in dit geval uitstelt, want hij heeft een excuus en hij hoeft alleen de gemiste dagen in te halen. Hij moet dus het aantal dagen inhalen dat hij niet gevast heeft.

2. Het uitstel heeft geen reden, zoals wanneer een persoon in staat was om de gemiste vastendagen in te halen maar hij heeft dit niet gedaan voor de volgende Ramadan begon.

Deze persoon zondigt door te falen in het inhalen van het vasten zonder excuus. De imams zijn het erover eens dat hij het vasten in moet halen maar ze verschilden van mening over de vraag of hij naast het inhalen van het vasten ook voor elke dag een arme moet voeden of niet.

Malik, al-Shafa’i en Ahmad hebben gezegd dat hij een arme moet voeden en als bewijs citeerden ze de ahadith van een aantal van de Sahabah zoals Abu Hurayrah en Ibn ‘Abbas (radiAllahu anhum).

Imam Abu Hanifah (rahimahullah) was van mening dat diegene naast het inhalen van het vasten geen arme hoeft te voeden.

Hij citeerde als bewijs het feit dat Allah degene die niet vast in de Ramadan alleen opdraagt om de gemiste vastendagen in te halen en Hij heeft het voeden van een arme niet genoemd. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar voor wie ziek is of op reis is, is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen).” [al-Baqarah 2:185]

Zie al-Majmoo’ 6/366; al-Mughni 4/400

Deze tweede mening kreeg ook de voorkeur van Imam al-Bukhari (rahimahullah). Hij heef in zijn Sahih gezegd:

Ibrahim [al-Nakha’i] zei: Als iemand (het inhalen van gemiste vastendagen) nalaat tot de volgende Ramadan begint, moet hij de gemiste dagen van beide maanden inhalen. Maar hij vond niet dat diegene een arme moet voeden. Er was ook een mursal overlevering van Abu Hurayrah en Ibn ‘Abbas die zegt dat hij ook een arme persoon moet voeden. Toen zei al-Bukhari: Maar Allah noemt het voeden van een arme niet, Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar voor wie ziek is of op reis is, is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen).” [al-Baqarah 2:185]

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rahimahullah) merkte op dat het voeden van een arme niet verplicht is en zei:

Wat de woorden van de Sahabah betreft, het gebruik ervan als bewijs is onderworpen aan verdere discussie als het tegen de duidelijke betekenis van de Qur’aan ingaat. In dit geval gaat het zeggen dat het verplicht is om een arme te voeden, tegen de duidelijke betekenis van de Qur’aan in omdat Allah alleen het inhalen van hetzelfde aantal andere dagen heeft voorgeschreven en Hij heeft niet meer dan dat genoemd. Op basis hiervan, moeten we de dienaren van Allah niet verplichten om meer te doen dan nodig is om hun plicht te vervullen.
Maar wat overgeleverd was van Ibn ‘Abbas en Abu Hurayrah kan geïnterpreteerd worden als verwijzend naar wat mustahabb is, niet wat verplicht is. De correcte mening met betrekking tot deze kwestie is dat een persoon niets meer hoeft te doen dan het inhalen van de gemiste vastendagen, maar hij zondigt als hij dit uitstelt.

Al-Sharh al-Mumti’ 6/451.

Op basis hiervan is het alleen verplicht om het vasten in te halen maar als iemand het zekere voor het onzekere wil nemen en een arme wil voeden voor elke gemiste dag, dan is dat goed.

En Allah is Degene die we vragen om ons te helpen om te doen waar Hij van houdt en wat Hem pleziert.

En Allah weet het beste.


Trouwens erg shokrannnn!!!! moge Allah je belonen