Bekijk volle/desktop versie : Hoe feministisch ben jij?

02-01-2003, 19:25
En dan bedoel ik met name het moslim feminisme, een stroming die eind jaren zeventig is ontstaan in landen als Iran en Egypte. Moslim of islamitisch feminisme is een nieuwe stroming die zich afzet tegen het Westerse denkbeeld van de vrouw, en dan met name de seksualisering van de Westerse cultuur. Moslim feministes beroepen zich op hun rechten zoals deze gegeven worden in Koran of de hadith. Interpretaties van deze teksten is eeuwenlang met name door mannen gedaan, en daardoor niet altijd goed uitgelegd. Mannen en vrouwen in de islam zijn immers gelijkwaardig, maar niet gelijksoortig. Veel dingen die onder het motto van geloof gebeuren zijn in feite verboden, of worden helemaal niet door de islam voorgeschreven. (Voorbeelden hiervan zijn het uithuwelijken of tegen de wil in trouwen van vrouwen en meisjes, het ontzeggen van onderwijs aan vrouwen en de overtuiging dat vrouwen wel degelijk minder zijn dan mannen, een denkbeeld dat bijna elke godsdienst wel kent)
Moslim feministes overal op deze aardbol vechten voor de rechten van vrouwen, door in de eerste plaats ervoor te zorgen dat meisjes en vrouwen toegang krijgen tot het onderwijs en deze zo worden opgeleid dat er een geheel nieuwe generatie VROUWEN opstaat die zelfstandig de Koran kan bestuderen en interpreteren en in discussie kan gaan met de hoofdzakelijk mannelijke korangeleerden. Want islam geeft vrijheid, ook vrijheid voor vrouwen.

In hoeverre ben jij kritisch over hoe de Koran geïnterpreteerd wordt? Ben jij het met deze feministes eens dat de islam een gelijkwaardige positie van man en vrouw garandeert? En in hoeverre ben jij zelf bezig met het geloof en jouw rechten als vrouw?

NL-girl

PS Deze feministes zijn vaak vrouwen die 'gewoon' getrouwd zijn, dikwijls dragen zij ook gewoon hijaab en zien zichzelf in eerste plaats als moslima's. Het zijn geen Hirshi Ali's ofzo. Een tijdschrift uitgegeven door deze vrouwen is Zanan, in Iran, wat zoveel betekent als vrouwen. In dit tijdschrift worden de rechten van vrouwen in IRan onder de loep genomen.

04-01-2003, 09:29

wat zeg je?

05-01-2003, 00:07
ik denk dat iedere individu zich bezighoudt mt de rechten en plichten in de islaam...
de ene interpreteert het ene serieuzer dan de andere waardoor er soms conflicten kunnen ontstaan. het zou inderdaad wel mooi zijn, mochten er meer vrouwelijke korangeleerden zijn... kben er zeker van overtuigd da in de islam man en vrouw gelijkwaardig zijn, we zijn alleen ni gelijksoortig en ni van dezelfde capaciteiten gemaakt. ik bedoel, een man is voorzien bijvoorbeeld om zwaardere dingens te doen dan vrouwen, terwijl een vrouw (vind ik) pshygisch meer aan kan dan een vrouw. er zijn zo wel verschillen tussen beiden geslachten, maar de ene is zeker ni gelijkwaardiger dan de andere....

bisous xxx

05-01-2003, 00:09
typ fout: een vrouw kan pshygisch meer aan dan een man bedoel ik

bisous xxx

06-01-2003, 19:52

Citaat:
Origineel gepost door Soraya18
Feministische Moslimapartij???? WIE WAT WAAR WANNEER????????
Ik ben het 200% er mee eens!!!!!!!!!!!! Tell me more!!!
Er is geen partij in NEderland, maar in Iran zijn veel moslimvrouwen politiek actief om te vechten voor hun rechten op het internet is veel te vinden over moslim feminisme... Erg interessant en de meeste teksten zijn gelukkig voor mij in het Engels.

06-01-2003, 22:10

Citaat:
Shall we? Wat er niet is kan nog komen...
en hoe wil je het dan aanpakken?

bisous xxx

06-01-2003, 23:09

Citaat:
Shall we? Wat er niet is kan nog komen...
hahaha, maar dan moeten we eerst nog wat mensen overtuigen dat zoiets nodig is.... En dat het niet betekent dat vrouwen willen dat vervolgens de mannen voor de kinderen gaan zorgen, maar vrijheid zoals die in de Koran beschreven wordt.....

Ik doe mee!

22-04-2009, 01:42

Citaat door Neo24:
Moderne variant op de Dolle Mina's: de Dolle Moslima's!!!
Goede zaak!

22-04-2009, 09:03

Citaat door tatouzient:
typ fout: een vrouw kan pshygisch meer aan dan een man bedoel ik

hoe bedoel je psychisch meer?

22-04-2009, 14:04

Citaat door Southwood:
Feminisme is één grote grap. Het grappige is dat het niet eens grappig is.