Bekijk volle/desktop versie : Geld lenen van de bank in marokko



Pagina's : [1] 2

31-05-2011, 21:56
Wie o wie heeft daar ervaring mee?

Ik wil weten of ik geld kan lenen van de bank en of dat renteloos is, voor de aankoop van een appartement? En aan welke voorwaarden ik dan moet voldoen.

31-05-2011, 22:06


Renteloos?

Wat denk je, dat de Marokkaanse banken charitatieve instellingen zijn?

Marokkaanse banken reken een rente, die in Nederland onder de noemer: woekerrente valt.

31-05-2011, 22:12

Citaat door tweetiee:
Renteloos?

Wat denk je, dat de Marokkaanse banken charitatieve instellingen zijn?

Marokkaanse banken reken een rente, die in Nederland onder de noemer: woekerrente valt.


Ik hoorde pas iemand vertellen dat een schoonzus van haar een appartement had gekocht van geleend geld, en dat ze geen rente betaald als ze het bedrag binnen anderhalf jaar terugbetaald aan de bank. Ik weet alleen niet welke bank dat is..

31-05-2011, 22:16

Citaat door HebTweeSnoepjes:
Ik hoorde pas iemand vertellen dat een schoonzus van haar een appartement had gekocht van geleend geld, en dat ze geen rente betaald als ze het bedrag binnen anderhalf jaar terugbetaald aan de bank. Ik weet alleen niet welke bank dat is..


Voor sprookjes moet je naar de Efteling.

Niet naar een Marokkaanse bank.

31-05-2011, 22:21



Citaat door tweetiee:
Voor sprookjes moet je naar de Efteling.

Niet naar een Marokkaanse bank.


Spot on .

01-06-2011, 09:48
als je aan de voorwaarden voldoet dan kun je bij een marokkaanse bank een hypotheek krijgen. ze hanteren een rente percentage van 5%
je mag er max 25 jaar over doen. voorwaarden zijn hetzelfde als bij nederlandse banken, vaste baan enzv

renteloos bestaat niet aangezien ze ook hun kosten moeten betalen

01-06-2011, 10:01

Citaat door badawia:
als je aan de voorwaarden voldoet dan kun je bij een marokkaanse bank een hypotheek krijgen. ze hanteren een rente percentage van 5%
je mag er max 25 jaar over doen. voorwaarden zijn hetzelfde als bij nederlandse banken, vaste baan enzv

renteloos bestaat niet aangezien ze ook hun kosten moeten betalen



Je hebt er toch echt geen brood van gegeten.

Het Marokkaanse hypotheekstelsel is totaal anders dan het Nederlandse. Inclusief de executiemaatregelen die een bank in Marokko kan treffen.

Daarnaast wordt 90% plus van de Marokkaanse hypotheken gesloten met inbrenging van onderpand. Bijvoorbeeld je leent geld om een huis te kopen op je eigen grond. Deze grond geef je dan als onderpand aan de bank. Betaal je niet: ben je zowel je 'geleende' huis als je eigen grond kwijt.

Marokkaanse banken hebben weinig aan een vaste baan of dergelijke.
Onderpand en inbrenging van eigen vermogen. Dat is wat ze willen zien.

Een ander groot verschil: Bij het niet aflossen van de hypotheek of dit nou per opzet is of bij onmacht. Zal een Nederlandse bank een incassobureau inschakelen en overgaan tot veiling van het onderpand. De rest schuld zal door een deurwaarder verhaald worden.

De Marokkaanse bank: Zal ook overgaan ror veiling van het onderpand. De restschuld valt dan echter onder het Marokkaanse strafrecht. Betaal je niet. Of je nou kan of niet dan belandt je met 60 man in een cel van 10 bij 10.o

01-06-2011, 15:26
geld lenen je moet contract laten zien. en je moet minstens 3000 euro op je marokaanse bank hebben,dan kan je geld gaan lenen en het is niet renteloos wie dat tegen je heeft gezegd dat is puur onzin marokko is een en al rente

01-06-2011, 19:12

Citaat door noraaa__00:
geld lenen je moet contract laten zien. en je moet minstens 3000 euro op je marokaanse bank hebben,dan kan je geld gaan lenen en het is niet renteloos wie dat tegen je heeft gezegd dat is puur onzin marokko is een en al rente



klopt zoiets had ik ook gehoord

02-06-2011, 01:25
Haha die Marokkanen zijn oplichters. Een familielid had een huis gekocht voor 60.000. Dus zeiden ze bij de chaabi dat ze het in 20 jaar terug hadden betaald. Na 3 jaar hadden zij net 8000 euro afbetaald omdat de rest naar de toren hoge rente percentage gaat.
Kortom zou ik beter hier in nl lenen voor een kortere tijd met lagere percentage en dan in Marokko je huis kopen.

02-06-2011, 11:38
Banken lenen hier alleen 80% van wat er op papier wordt gedeclareerd.
Omdat shab el gariez niet op tijd betalen of helemaal niet.Je moet de laatste 3 maanden van je bankafschrift kunnen overhandingen en een arbeidsovereenkomst en een jaaropgave.Deze papieren dienen alleem vertaald te worden in het frans.

02-06-2011, 12:17
Salaam aleikoum,

Wat ze in Marokko doen is op afbetaling het appartement betalen in een bepaalde tijdsbestek (bijv. 2 of 3 jaar). Dan spreek je met hun af dat je bijv. ieder jaar 20.000 euro betaalt. Ze gaan er van uit dat iemand die een appartement wilt kopen aan die bedrag kan komen. Logische aanname; je koopt niet iets waar je het geld niet voor hebt.

En als je de sleutels krijgt (dus het appartement opgeleverd is) dien je het laatste bedrag te voldoen.

Maar je moet wel uitkijken dat je het overeengekomen betalingen in termijnen ook daadwerkelijk die bedrag op tijd betaalt, als je dat niet doet krijg je boete.

Op die manier is het 100% halal. Renteloos. Het is niet meer 100% halal te noemen als je van iemand leent (ook al zonder rente) en het hele bedrag in 1x betaalt, want dan heb je betaalt voor iets wat je (nog) niet hebt. Terwijl in de islam juist de overdracht van goederen en overdracht van geld (zoveel mogelijk) tegelijkertijd moet plaatsvinden.

02-06-2011, 20:40


Iedereen die heeft gereageert, bedankt voor de info, ik ga wel verder zoeken wat ik kan doen.

04-06-2011, 12:18
ik zou helemaal niet lenen voor een huis, je weet wat ze over rente zeggen, spaar gewoon en toruwens je gaat max 3weken per jaar op vakantie, ga je daarvoor een huis kopen

06-06-2011, 11:17

Citaat door gekkeappie:
Salaam aleikoum,

Wat ze in Marokko doen is op afbetaling het appartement betalen in een bepaalde tijdsbestek (bijv. 2 of 3 jaar). Dan spreek je met hun af dat je bijv. ieder jaar 20.000 euro betaalt. Ze gaan er van uit dat iemand die een appartement wilt kopen aan die bedrag kan komen. Logische aanname; je koopt niet iets waar je het geld niet voor hebt.

En als je de sleutels krijgt (dus het appartement opgeleverd is) dien je het laatste bedrag te voldoen.

Maar je moet wel uitkijken dat je het overeengekomen betalingen in termijnen ook daadwerkelijk die bedrag op tijd betaalt, als je dat niet doet krijg je boete.

Op die manier is het 100% halal. Renteloos. Het is niet meer 100% halal te noemen als je van iemand leent (ook al zonder rente) en het hele bedrag in 1x betaalt, want dan heb je betaalt voor iets wat je (nog) niet hebt. Terwijl in de islam juist de overdracht van goederen en overdracht van geld (zoveel mogelijk) tegelijkertijd moet plaatsvinden.



daar heb je gelijk in ga eerst sparen en dan kopen dat is het beste wat je kunt doen

Pagina's : [1] 2