Bekijk volle/desktop versie : Gebedstijden België: vraagsken



Pagina's : [1] 2

29-05-2011, 23:16
Assalaamoe aleikoem,

Zou iemand me alstublieft kunnen uitleggen hoe het nu eigenlijk zit met de gebedstijden van België. Ik heb het over d ekalenders die in de moskeeën te vinden zijn waarop staat dat isha bv om 00.43 is.
Nu is het nog redelijk normaal, maar in de zomer vallen fajr en isha zo enorm dicht op elkaar dat ik het vreemd vind...

Kan iemand me hier uitleg over geven?
Ik vraag het me al zo ontzettend lang af en ik heb nooit een degelijk antwoord gekregen. Baraka Allahu feekoem

Wa aleikoemoe salaam

29-05-2011, 23:30


Wat wil je dan precies weten ?

29-05-2011, 23:35

Citaat door GeenLeven:
Wat wil je dan precies weten ?


Op welke methode de berekening gebaseerd is..Ik weet dat de tijden zo extreem zijn door zon die niet meer dan 18 graden onder de horizon gaat e.d.
Maar het kan toch niet dat isha in de zomer om 1.23u is en fajr of 1.43u?
En dan shuruq rond 5 uur

Ik vind het gewoon vreemd. Nederlanders hebben niet zulke extreme uren op hun kalenders.

29-05-2011, 23:40

Citaat door djis_boujafar:
Op welke methode de berekening gebaseerd is..Ik weet dat de tijden zo extreem zijn door zon die niet meer dan 18 graden onder de horizon gaat e.d.
Maar het kan toch niet dat isha in de zomer om 1.23u is en fajr of 1.43u?
En dan shuruq rond 5 uur

Ik vind het gewoon vreemd. Nederlanders hebben niet zulke extreme uren op hun kalenders.




Dat meen je niet Dat is wel heel bizar. Salaat Isha is hier (Rotterdam) om 23.33 en Fajr om 3.30 of eerder. Isha is in de zomer volgens mij max om 0.30.

Ik zou dat eens navragen bij die moskeeën hoe ze aan die tijden komen.

29-05-2011, 23:45



Citaat door GeenLeven:
Dat meen je niet Dat is wel heel bizar. Salaat Isha is hier (Rotterdam) om 23.33 en Fajr om 3.30 of eerder. Isha is in de zomer volgens mij max om 0.30.

Ik zou dat eens navragen bij die moskeeën hoe ze aan die tijden komen.



Ik wist wel dat jij geen Belg was
Die weten precies wat ik bedoel

Ik wil wel bellen naar de instelling die het berekent, maar het zou fijn zijn om het gewoon van iemand die het zo ook weet te horen

29-05-2011, 23:50

Citaat door djis_boujafar:
Ik wist wel dat jij geen Belg was
Die weten precies wat ik bedoel

Ik wil wel bellen naar de instelling die het berekent, maar het zou fijn zijn om het gewoon van iemand die het zo ook weet te horen




Apart hoor, belgique en ollanda liggen toch niet zover van elkaar

29-05-2011, 23:56

Citaat door GeenLeven:
Apart hoor, belgique en ollanda liggen toch niet zover van elkaar



Daarom
Ik denk dat er aan andere methode wordt gehanteerd en ik zou echt willen weten welke

Op het internet vind ik niets..

29-05-2011, 23:58

Citaat door djis_boujafar:
Assalaamoe aleikoem,

Zou iemand me alstublieft kunnen uitleggen hoe het nu eigenlijk zit met de gebedstijden van België. Ik heb het over d ekalenders die in de moskeeën te vinden zijn waarop staat dat isha bv om 00.43 is.
Nu is het nog redelijk normaal, maar in de zomer vallen fajr en isha zo enorm dicht op elkaar dat ik het vreemd vind...

Kan iemand me hier uitleg over geven?
Ik vraag het me al zo ontzettend lang af en ik heb nooit een degelijk antwoord gekregen. Baraka Allahu feekoem

Wa aleikoemoe salaam




Assalamu alaikum oeghty,

Wellicht kun je de gebedstijden voortaan baseren via de tijdsberekening van bijgevoegde link en dat aankaarten bij jouw moskee? Ghair insha Allah.


http://www.islamicfinder.org/cityPrayerNew.php?country=belgium


Wa alikum assalam.

30-05-2011, 00:05

Citaat door Arab-ELLA:
Assalamu alaikum oeghty,

Wellicht kun je de gebedstijden voortaan baseren via de tijdsberekening van bijgevoegde link en dat aankaarten bij jouw moskee? Ghair insha Allah.


http://www.islamicfinder.org/cityPrayerNew.php?country=belgium


Wa alikum assalam.


Wa aleikoemoe salaam!

Dit zijn inderdaad de gebedstijden die het programma adhaan gebruikt en die overal op het internet te vinden zijn, maar die worden hier niet gehanteerd op de kalenders en ook niet op de moskeeën. Er moet ook een zekere uniformiteit zijn daarom dat ik me dit afvraag, van waar komen die gebedstijden nu juist? En welke berekeningsmethode wordt er gebruikt.
Baraka Allahu feek voor je moeite!

Assalaamoe aleikoem

30-05-2011, 00:06
http://www.islamic-events.be/horaires-des-prieres-gebedstijden/

Dit zijn de tijden die op de kalenders t evinden zijn.

30-05-2011, 00:13

Citaat door djis_boujafar:
Wa aleikoemoe salaam!

Dit zijn inderdaad de gebedstijden die het programma adhaan gebruikt en die overal op het internet te vinden zijn, maar die worden hier niet gehanteerd op de kalenders en ook niet op de moskeeën. Er moet ook een zekere uniformiteit zijn daarom dat ik me dit afvraag, van waar komen die gebedstijden nu juist? En welke berekeningsmethode wordt er gebruikt.
Baraka Allahu feek voor je moeite!

Assalaamoe aleikoem



Wa alikum assalam oeghty,

Afwan! Graag gedaan lieverd! Was een kleine moeite oeghty! Ik vind het ook zeer vreemd dat zij dus blijkbaar een andere rekenmethode gebruiken. Welke is mij een raadsel en waar zij dat op baseren al helemaal, aangezien ik er geen wijs uit kon worden helaas. Wellicht dat je dit toch moet aankaarten en hierbij kunt wijzen op de evidente tijdsverschillen. Een maankalender is één zou je zeggen als leidraad. Ghair insha Allah!

Wa alikum assalam.

30-05-2011, 00:17
Dit vraag ik me dus ook af!! Vind het allemaal zo bizar.
En ook dat rajsha met het magreb gebed wordt gecombineerd...
Het blijkt dat je de moskeeën moet volgen dus aangezien ze het overal samen bidden, zouden wij dat ook moeten doen.

Maar ik vind het maar raar dat je isha moet bidden met magreb ook al blijf je op.. Ik volg gewoon de kalendar want ik ben echt in de war.. Waarom zouden we het samen bidden als elk gebed zijn tijdstip heeft gekregen?

30-05-2011, 00:26



Citaat door Arab-ELLA:
Wa alikum assalam oeghty,

Afwan! Graag gedaan lieverd! Was een kleine moeite oeghty! Ik vind het ook zeer vreemd dat zij dus blijkbaar een andere rekenmethode gebruiken. Welke is mij een raadsel en waar zij dat op baseren al helemaal, aangezien ik er geen wijs uit kon worden helaas. Wellicht dat je dit toch moet aankaarten en hierbij kunt wijzen op de evidente tijdsverschillen. Een maankalender is één zou je zeggen als leidraad. Ghair insha Allah!

Wa alikum assalam.


Hihi

Maar er zijn verschillende rekenmethodes, ik heb wat gegoogled en het ligt vooral aan het feit dat de schemering bij ons nooit verdwijnt tijdens de zomermaanden zodat de normale berekening niet gebruikt kan worden..
Ik hoop dat iemand mij hier het antwoord kan geven anders ga ikproberen te bellen naar de instelling in Brussel inshaAllah

InshaAllah

30-05-2011, 00:27

Citaat door SubDien:
Dit vraag ik me dus ook af!! Vind het allemaal zo bizar.
En ook dat rajsha met het magreb gebed wordt gecombineerd...
Het blijkt dat je de moskeeën moet volgen dus aangezien ze het overal samen bidden, zouden wij dat ook moeten doen.

Maar ik vind het maar raar dat je isha moet bidden met magreb ook al blijf je op.. Ik volg gewoon de kalendar want ik ben echt in de war.. Waarom zouden we het samen bidden als elk gebed zijn tijdstip heeft gekregen?


Ja nog zoiets, ik vind het ook enorm vreemd en iks tel me er ook allerlei vragen bij.
Ik hoop dat iemand deze vragen voor ons kan beantwoorden inshaAllah..

30-05-2011, 00:33

Citaat door djis_boujafar:
Hihi

Maar er zijn verschillende rekenmethodes, ik heb wat gegoogled en het ligt vooral aan het feit dat de schemering bij ons nooit verdwijnt tijdens de zomermaanden zodat de normale berekening niet gebruikt kan worden..
Ik hoop dat iemand mij hier het antwoord kan geven anders ga ikproberen te bellen naar de instelling in Brussel inshaAllah

InshaAllah



Dat klopt dat er verschillende rekenmethodes gehanteerd worden. Hier een link met info daarover en uitleg welke rekenmethode aangehouden wordt door de verschillende organisaties.

http://www.phys.uu.nl/~vgent/islam/islam_salat_nl.htm#astronomische berekening

Graag gedaan meis! Bellen kan geen kwaad om tekst en uitleg hierover te vragen oeghty. Wens je op voorhand veel succes met bellen! Moge Allah subhanahu watahala het voor je vergemakkelijken! Ameen!

Pagina's : [1] 2