Bekijk volle/desktop versie : - Het verkorten van het gebed op vakantiebestemming



27-05-2011, 17:15
Bismillaah

Asalaamu 'alaikoem warahmatuAllaah

Heeft iemand een fatwa wat betreft de volgende zaak? :

Wanneer we op vakantie zijn is er een familielid van mij die het gebed nog steeds verkort verricht terwijl wij al aangekomen zijn op onze vakantiebestemming (ya3ni, in dit geval, ons huis in Marokko).

Ik daar in tegen verkort het gebed alleen tijdens de reis, zodra ik thuis in Marokko aan kom dan verricht ik weer gewoon 4 raka'aat, ik zie mezelf dan namelijk niet meer als een reiziger. Mijn familielid gebruikt dan het argument ''we zijn op reis''.

Iemand fatwa? Of een uitgebreid defintie van ''reizen''.

27-05-2011, 17:36


Shaykh Ibn Baaz werd gevraagd: Als een persoon naar Jeddah reist, bijvoorbeeld, is het voor hem toegestaan om de gebeden te verkorten of dient hij het gebed in congregatie te verrichten in de moskee?
Hij antwoordde:

Als de reiziger nog steeds reizende is, maakt het niets uit, maar als hij op de plaats van bestemming is, dient hij niet alleen te bidden, liever verricht hij het gebed met mensen en verricht hij de gebeden in volledigheid. Maar als hij nog steeds onderweg is en alleen is, terwijl het tijdstip voor het gebed komt, dan is het niet verkeerd om het gebed alleen te verrichten en in te korten, terwijl hij reist, van de vier rak’ah gebeden maakt hij dan 2 rak’ahs.
Majmoo Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’iah li’l-Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (12/297).

27-05-2011, 17:45
Daar is m'n antwoord, jazaak Allaahu ghairan!

Heb je misschien nog een fatwa van een aantal andere geleerden over dezelfde kwestie? Men neemt tegenwoordig niet snel genoegen met één fatwa, ik moet meerdere laten zien.

27-05-2011, 17:48
Hafs ibn ‘Aashim vertelde: "Ik was met ‘Abdoellah ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden met hem zijn) op reis naar Mekka. Onderweg naar Mekka leidde hij ons in het Zhoehr-gebed en bad twee raka’aat. Daarna ging hij weg en ging in zijn tent zitten. Hij zag enkele mensen bidden en vroeg mij wat die aan het doen waren. "Zij bidden nafl-gebeden.", zei ik. Toen zei hij: "Als ik nafl zou kunnen bidden, dan zou ik het volledige fardh-gebed (4 raka’aat) hebben gebeden." Verder zei hij: "Ik was met de Boodschapper van Allah (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn) op reis. Hij bad tijdens zijn reizen niet meer dan twee raka’aat. Daarna was ik met Aboe Bakr op reis, met ‘Oemar en met ‘Oetsman (moge Allah tevreden met hun zijn) en zij deden precies zoals de Profeet (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn). Er is een goed voorbeeld voor jullie in de gebruiken van de Profeet (moge Allah's vrede en zegeningen met hem zijn)." (Al-Boekharie)

Deze hadith duid op het feit als men nog steeds in staat van reiziger is. Dan verkort hij/zij het gebed.


ps: ik ga verder voor u kijken voor een ander fatwa, gelijk heb je je moet altijd dingen verrifieren of dadgene ook bevestigd zijn door andere geleerde.

27-05-2011, 17:53


Sheich ul-Islam Ibn Taymiyyah (moge Allah genadig met hem zijn) zegt in “Madjmoec ul-Fataawaa”: “Alleen het reizen kan reden zijn voor het inkorten van de gebeden en het is niet toegestaan in situaties anders dan deze. Samenvoegen is daarentegen toegestaan op grond van noodzaak en behoefte. Dus als een persoon genoodzaakt is of hier behoefte aan heeft dan mag hij samenvoegen. Hij mag bijvoorbeeld samenvoegen als het regent, vanwege ziekte of iets soortgelijks en voor andere redenen. Dit met als doel om de gemeenschap ongemak te besparen.”

Sheich Ibn Oethaymien zegt in “al-Liqaa’aat ush-Sharciy” (60/11): “Het samenvoegen van gebeden heeft een groter bereik dan het inkorten.” Met andere woorden, er zijn meer redenen om samen te voegen dan om in te korten

27-05-2011, 18:19
Baraka Allaahu fiek! Als er meer is (vooral waar er gesproken wordt over de aankomst op bestemming) dan graag.

En nu we het toch hebben over het reizen, ik heb vorig jaar tijdens het reizen erg getwijfeld toen ik op het punt stond dat ik de keuze moest nemen tussen het volgende;

Of ik verricht dohr en asr gebed samengevoegd en ingekort, nadat ik de vliegtuig uit stap.

Of ik verricht het dohr gebed ingekort en op haar tijd (dus niet samengevoegd), en zo ook met het asr gebed. Maar... dan wel zittend en niet richting de qiblah (omdat ik in het vliegtuig zit).

Wat is beter?

En hoe zit het met tijdsverschil, hoe ga je hiermee om als je reist met het vliegtuig en het gebed moet verrichten?

Ik heb me vorig jaar echt kapot gestrest, wil ik niet nog een keer

27-05-2011, 20:28
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3869843

27-05-2011, 21:31

Citaat door IslaamFanaat:
Baraka Allaahu fiek! Als er meer is (vooral waar er gesproken wordt over de aankomst op bestemming) dan graag.

En nu we het toch hebben over het reizen, ik heb vorig jaar tijdens het reizen erg getwijfeld toen ik op het punt stond dat ik de keuze moest nemen tussen het volgende;

Of ik verricht dohr en asr gebed samengevoegd en ingekort, nadat ik de vliegtuig uit stap.

Of ik verricht het dohr gebed ingekort en op haar tijd (dus niet samengevoegd), en zo ook met het asr gebed. Maar... dan wel zittend en niet richting de qiblah (omdat ik in het vliegtuig zit).

Wat is beter?

En hoe zit het met tijdsverschil, hoe ga je hiermee om als je reist met het vliegtuig en het gebed moet verrichten?

Ik heb me vorig jaar echt kapot gestrest, wil ik niet nog een keer


U moet altijd in uw achterhoofd houden zolang u niet uw bestemming bent genaderd, dan ben u nog in staat van reiziger.

Ik zal een aantal daliel plaatsen, wanneer u twijvelt over zaken kies dan altijd voor dadgene waarvan u het minste twijvelt

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (moge Allaah genadig zijn voor hem) zei in een Fataawa Arkaan al-Islam( p.380):

Het is verplicht de salaat in een vliegtuig te verrichten als men de tijd van het gebed niet weet, maar als hij het gebed in het vliegtuig niet kan verrichten, zoals hij het (gebed) op de grond verricht, dan moet hij het verplichte gebed niet in het vliegtuig verrichten als het vliegtuig zal landen voordat de tijd voor het salaat is verstreken, of de tijd van het volgende gebed als het een gebed is die samengevoegd mag worden. Bijvoorbeeld, als een vliegtuig vertrekt uit Jeddah vlak voor zonsondergang en de zon gaat onder terwijl het in de lucht is, moet hij het Maghrib gebed niet verrichten totdat het vliegtuig landt en hij van boord gaat. Maar als hij vreest dat de tijd van het gebed zal verstrijken en hij de intentie heeft om het samen te voegen met ‘Isha, kan hij het gebed verrichten wanneer hij is geland. Maar als het vliegtuig blijft vliegen en er is vrees dat de tijd van ‘Isha zal verstrijken, welk om middernacht is, dan dient hij de gebeden in het vliegtuig te verrichten voordat de tijd voorbij is.

Wat ik zal doen in deze situatie is het volgende:

Als ik in het vliegtuig ben, en ik weet dat wanneer ik uitstap Dohr gebed is vertreken, maar als ik uitstap Ashr gebed kan halen en gewoon staand ingekort kan bidden. Dan kies ik daarvoor > dus ingekort Dohr in vliegtuig bidden als je vreest dat het tijd zal vertreken dus zittend, en als je uitstapt Asr gebed staand ingekort.

met de Auto is het natuurlijk ander verhaal. Dan bidt je bij aanvang van Dohr en ashr tegelijk ingekort en bij maghreb bid je dan samen met Isha.

Allah heeft het makkelijke voor zijn dienaren en niet het moeilijke

hayaaki-laah

28-05-2011, 01:20
http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_1966.shtml

28-05-2011, 19:14

Citaat door Lieff_Dametje:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3869843
Baraka Allaahu fieki haha ik had die topic indd gelezen, daarna had ik mijn topic geopend haha


Citaat door MrTranQuillo:
U moet altijd in uw achterhoofd houden zolang u niet uw bestemming bent genaderd, dan ben u nog in staat van reiziger.

Ik zal een aantal daliel plaatsen, wanneer u twijvelt over zaken kies dan altijd voor dadgene waarvan u het minste twijvelt

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (moge Allaah genadig zijn voor hem) zei in een Fataawa Arkaan al-Islam( p.380):

Het is verplicht de salaat in een vliegtuig te verrichten als men de tijd van het gebed niet weet, maar als hij het gebed in het vliegtuig niet kan verrichten, zoals hij het (gebed) op de grond verricht, dan moet hij het verplichte gebed niet in het vliegtuig verrichten als het vliegtuig zal landen voordat de tijd voor het salaat is verstreken, of de tijd van het volgende gebed als het een gebed is die samengevoegd mag worden. Bijvoorbeeld, als een vliegtuig vertrekt uit Jeddah vlak voor zonsondergang en de zon gaat onder terwijl het in de lucht is, moet hij het Maghrib gebed niet verrichten totdat het vliegtuig landt en hij van boord gaat. Maar als hij vreest dat de tijd van het gebed zal verstrijken en hij de intentie heeft om het samen te voegen met ‘Isha, kan hij het gebed verrichten wanneer hij is geland. Maar als het vliegtuig blijft vliegen en er is vrees dat de tijd van ‘Isha zal verstrijken, welk om middernacht is, dan dient hij de gebeden in het vliegtuig te verrichten voordat de tijd voorbij is.

Wat ik zal doen in deze situatie is het volgende:

Als ik in het vliegtuig ben, en ik weet dat wanneer ik uitstap Dohr gebed is vertreken, maar als ik uitstap Ashr gebed kan halen en gewoon staand ingekort kan bidden. Dan kies ik daarvoor > dus ingekort Dohr in vliegtuig bidden als je vreest dat het tijd zal vertreken dus zittend, en als je uitstapt Asr gebed staand ingekort.

met de Auto is het natuurlijk ander verhaal. Dan bidt je bij aanvang van Dohr en ashr tegelijk ingekort en bij maghreb bid je dan samen met Isha.

Allah heeft het makkelijke voor zijn dienaren en niet het moeilijke

hayaaki-laah


Bedankt voor de fatwa, die heeft al een hoop duidelijk gemaakt.
Weet je toevallig ook welke gebeden je wel mag samenvoegen en welke niet? Want ik lees dat de Sheikh zegt ''een gebed die samengevoegd mag worden''

Volgensmij alleen dohr met asr en maghreb met isha?


Citaat door yeahyeah:
http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_1966.shtml
Ik ben de arabische taal nog niet machtig, indien je een vertaalde hebt dan graag!



Citaat door Abu_7aarith:
Bidden in Djama3ah is FARD en Taqsier van Sallaat is Sunnaah. Wat gaat voor?

Dit is een zaak waar fuqaha Heel veel verschillende uitspraken over hebben gedaan.


Bidden in djama3aa is een fard voor de mannen, niet voor de vrouwen. (en ik ben een vrouw) Maar corrigeer me als ik het fout heb.

28-05-2011, 19:22
Owja en hoe zit het met tijdsverschil?

28-05-2011, 20:02

Citaat door IslaamFanaat:




Bedankt voor de fatwa, die heeft al een hoop duidelijk gemaakt.
Weet je toevallig ook welke gebeden je wel mag samenvoegen en welke niet? Want ik lees dat de Sheikh zegt ''een gebed die samengevoegd mag worden''

Volgensmij alleen dohr met asr en maghreb met isha?


naham, dit duid op het volgende hadith

Overgeleverd door Yahya naar mij van Malik van Abu'z Zubayr al-Makki van Said ibn Jubayr dat Abdullah ibn Abbas zei:” De Profeet bad de Dhuhr en Asr samen en de Magreb en al-isha samen, dit deed hij niet uit angst nog deed hij dit omdat hij op reis was. Toen zei Malik “ik geloof dat dit tijdens de regen was”.

Wat betreft tijdverschil daar hoeven wij niet rekening mee te houden, waar het om gaat is de afstand en de afstand van per auto, lopend, vliegtuig, boot moet allen vanaf 80 km zijn.


Het gebed van de reiziger

Geschreven door Shaych 'Abdoel-'Aziez bin Baaz

Vraag: Wij zouden graag een verduidelijking willen hebben omtrent het inkorten van het gebed tijdens het reizen. Is het vastgesteld dat de profeet (صلى الله عليه و سلم) zijn gebed volledig verrichtte tijdens het reizen, en is het gebed van de reiziger onderworpen aan afstand en of aantal dagen? Wij zouden graag een verduidelijking willen omtrent deze kwestie met bewijzen vanuit het Boek van Allah en de soennah. Moge Allah u belonen.

Antwoord: Als de profeet (صلى الله عليه و سلم) op reis was, bad hij het dohr gebed 2 rak`ahs, het `asr gebed 2 rak`ahs en het `ieshaa gebed 2 rak`ahs totdat hij terugkeerde van zijn reis. Dit is wat wij van hem (صلى الله عليه و سلم) weten. Het is overleverd dat hij (صلى الله عليه و سلم) zijn gebeden zowel inkortte als volledig bad (tijdens een reis), maar deze overleveringen zijn niet authentiek. Hetgeen wat bewaard is in de authentieke overleveringen is dat hij (صلى الله عليه و سلم) zijn gebeden inkortte totdat hij terugkeerde van zijn reis.

Wat betreft het maghreb gebed dit bad hij zoals altijd (drie rak`ahs) of hij nu op reis was of niet. Ook het fadjr gebed bad hij twee rak`ahs of hij nu op reis was of niet. En hij bad met het fadjr gebed het vrijwillig gebed van twee lichte (korte) rak`ahs voor het fadjr gebed of hij nu op reis was of niet. Wat betreft de andere vrijwillige gebeden van dohr, `asr, maghreb en `ieshaa deze liet hij achterwege als hij (صلى الله عليه و سلم) op reis was.

Dus het is aan de gelovige om datgene te verrichten wat de profeet (صلى الله عليه و سلم) ook verrichte als hij op reis was. Een reis bij de geleerden is datgene wat overeenkomt met de afstand van een dag en nacht, dit is de mening van de meerderheid van de geleerden. En dit komt overeen met ongeveer 80 kilometer voor degene die zich in een auto voortbeweegt. En zo ook degene die zich voortbeweegt in vliegtuigen, boten en schepen. Deze afstand of wat daar in de buurt komt wordt een reis genoemd volgens de gewoonte, want dit is bekend onder de moslims. Dus als een persoon per kameel, per voet, per auto, per vliegtuig of per boot reist, dan wordt hij een reiziger genoemd bij een afstand van (80 km) of meer.

Sommige geleerden hebben gezegd dat dit (het bepalen van de afstand van een reis )terugkeert naar de gewoonte van de mensen, en dat de afstand niet beperkt kan worden tot het aantal kilometers. Hetgeen wat als reis wordt gezien onder de gewoonte van de mensen is dan een reis, waarbij het gebed ingekort mag worden.

En het juiste is wat de meerderheid van de geleerden hebben besloten, en dat is het vaststellen van de afstand met hetgeen ik eerder vermeld heb (80 km). Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden. Dus het is gewenst om hier aan vast te houden. Dit is hetgeen wat is overleverd door de metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn). En zij zijn degene die het meest weten over de religie van Allah en de soennah van de boodschapper van Allah (صلى الله عليه و سلم).

Bron: Madjmoe’ah fataawa wa maqaalaat moetenawi’ah (12/ 266-267).


Tayeeb insha-allah?

28-05-2011, 21:42


Wat betreft tijdsverschil doelde ik eigenlijk op de gebedstijden wanneer je in een de vliegtuig zit.

Tayeb jazaak Allaahu ghairan, moge het zwaar komen te wegen op de weegschaal!

29-05-2011, 00:04
Wat betreft tijdverschil daar durf ik geen uitspraak over te doen ik kan er ook niks over vinden.

Om een tijd voor het gebed te bepalen in het vliegtuig is wel heel moeilijk. Het gaat om de intentie zuster...als u denkt dat bijvoorbeeld de tijd is aangebroken dan bidt u het.

Wa djazaaki

Allahoema amine