Bekijk volle/desktop versie : Belg ontdekt monstergarnaal (in Marokko)



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

27-05-2011, 08:06
GENT - De Gentse wetenschapper Peter Van Roy heeft in de woestijn van Marokko een gigantische garnaal van een meter lang ontdekt, met twee grijparmen om prooien te spietsen. Althans, een fossiel ervan, want het zeemonster is al bijna 500 miljoen jaar uitgestorven. Dat schrijven de Belgische kranten De Standaard en Het Nieuwsblad vrijdag.


Foto: AFP „Zo'n grote variant hadden we nog nooit gezien”, zegt Van Roy, onderzoeker bij de vakgroep geologie en bodemkunde van de Universiteit Gent. „De soorten die we tot nu toe vonden, waren niet groter dan zestig centimeter. Het fossiel dat we in Marokko vonden was bijna dubbel zo groot en bovendien zeer goed bewaard.”

De anomalocaridide blijkt een echt zeemonster geweest te zijn. „De anomalocaridide is 480 miljoen jaar geleden uitgestorven. In zijn tijd stond het dier echt aan de top van de voedselpiramide. Vergelijk het met de haai van vandaag.” Het dier lijkt het meest op een gepantserde zeekat, een soort inktvis. „Met zijn twee grijparmen met stekels kon het dier zijn prooi spietsen. De ronde mond had scherpe tanden. De anomalocaridide joeg vooral op weekdieren.”

Van Roy ontdekte in het Noord-Afrikaanse Marokko overigens ook fossielen van andere prehistorische zeedieren.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/9894585/__Belg_ontdekt_monstergarnaal__.html?p=11,1

jammieeeee gamba's

27-05-2011, 08:09


Jam jam lekka lekka




Daar hebben de Volendammer en Urker vissers niet van terug.

27-05-2011, 08:11
Leuke vondst, ik las het net nog in de krant.

27-05-2011, 08:12
ik zie elke dag een monstergarnaal

niet voeren, dames!

27-05-2011, 08:12



Citaat door aplat:
Jam jam lekka lekka




Daar hebben de Volendammer en Urker vissers niet van terug.




nee zzij houden het op PVV en andere racistische ideologie

27-05-2011, 08:14

Citaat door Simcha:
GENT - De Gentse wetenschapper Peter Van Roy heeft in de woestijn van Marokko een gigantische garnaal van een meter lang ontdekt, met twee grijparmen om prooien te spietsen. Althans, een fossiel ervan, want het zeemonster is al bijna 500 miljoen jaar uitgestorven. Dat schrijven de Belgische kranten De Standaard en Het Nieuwsblad vrijdag.


Foto: AFP „Zo'n grote variant hadden we nog nooit gezien”, zegt Van Roy, onderzoeker bij de vakgroep geologie en bodemkunde van de Universiteit Gent. „De soorten die we tot nu toe vonden, waren niet groter dan zestig centimeter. Het fossiel dat we in Marokko vonden was bijna dubbel zo groot en bovendien zeer goed bewaard.”

De anomalocaridide blijkt een echt zeemonster geweest te zijn. „De anomalocaridide is 480 miljoen jaar geleden uitgestorven. In zijn tijd stond het dier echt aan de top van de voedselpiramide. Vergelijk het met de haai van vandaag.” Het dier lijkt het meest op een gepantserde zeekat, een soort inktvis. „Met zijn twee grijparmen met stekels kon het dier zijn prooi spietsen. De ronde mond had scherpe tanden. De anomalocaridide joeg vooral op weekdieren.”

Van Roy ontdekte in het Noord-Afrikaanse Marokko overigens ook fossielen van andere prehistorische zeedieren.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/9894585/__Belg_ontdekt_monstergarnaal__.html?p=11,1

jammieeeee gamba's



Toemaar...1 meter.Toen was de gemiddelde Chinees ook een stuk langer heh.

27-05-2011, 08:15
Nogmaals, in Marokko zijn werkelijk de allermooiste fossielen ter wereld te vinden. Zo mooi en zo oud vind je ze nergens. Als ik Marokkaan was wist ik het wel!

27-05-2011, 08:19
wauw!!!

Daar kan je dagenlang van eten... waarom sterven de bijzonderste dingen altijd uit?

27-05-2011, 08:19

Citaat door Hominid:
Nogmaals, in Marokko zijn werkelijk de allermooiste fossielen ter wereld te vinden. Zo mooi en zo oud vind je ze nergens. Als ik Marokkaan was wist ik het wel!

Mooi???
Rijk misschien maar niet mooi.

27-05-2011, 08:22

Citaat door Lina-21:
wauw!!!

Daar kan je dagenlang van eten... waarom sterven de bijzonderste dingen altijd uit?


Ik zie ze dat ding al opdienen als "tomaat garnaal" op de dijk in Blankenberge

27-05-2011, 08:23

Citaat door Hominid:
Nogmaals, in Marokko zijn werkelijk de allermooiste fossielen ter wereld te vinden. Zo mooi en zo oud vind je ze nergens. Als ik Marokkaan was wist ik het wel!


Ze hebben ook gewone leuke vrouwen hoor.

27-05-2011, 08:23

Citaat door Lina-21:
Mooi???
Rijk misschien maar niet mooi.


De trilobieten in Marokko zijn onvoorstelbaar mooi.

27-05-2011, 08:24



Citaat door Simcha:
Ze hebben ook gewone leuke vrouwen hoor.


Die zijn er vast ook.

27-05-2011, 08:24

Citaat door boterbroekje:
ik zie elke dag een monstergarnaal

niet voeren, dames!


Heeft ie ook twee grijparmen met stekels?

27-05-2011, 08:26

Citaat door Simcha:
Heeft ie ook twee grijparmen met stekels?


Die kan voor de belastingsdienst gaan werken

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6