Bekijk volle/desktop versie : halal bruiloft vs haram bruiloft



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 [34] 35 36 37

01-10-2012, 12:19

Citaat door Meisie.:
Ik keek net trwns naar de poll resulaten en zie dat de meesten hebben gekozen voor een halal bruiloft. Ik wil niet heel negatief zijn maar wat verstaan jullie dan onder een halal bruiloft? Een halal bruiloft is zonder bruidsjurk/ negaffa/ overdreven make-up/ bruidegom die binnenloopt/ harde muziek of anasheed/ teveel geld uitgaven en zo kan ik nog langg doorgaan....

Ik denk eerlijk gezegd dat de meesten een mix ervan maken en niet helemaal voor halal gaan ookal hebben ze daarvoor gestemd, ik ben natuurlijk niet een onderzoeker ofso die dit zegt but ik twijfel of iedereen wel duidelijk begrijpt wat er wordt verstaan onder halal..
Dusja dat moest eruit.
Aan de discussie in de topic te zien,weten de meeste mensen wel wat er onder halal word verstaan
ik denk dat de dames die bijv. bijna halal doen, dus zoals jij het wil doen, ook op halal hebben gestemd.

01-10-2012, 12:19


Halal in sha Allah, maar ja tegenwoordig wilt bijna elk monster (jongens/mannen)een harembruiloft en in sha Allah tref ik die niet.


01-10-2012, 12:20

Citaat door sjamsoe:
Je hebt het mis.Elk gebed kent zijn tijd. het bewust missen van de gebeden en deze dan samenvoegen, dat is niet de juiste manier.
Oké dus als ik op werk ben , en ik na huis kom hè. Dan haal ik gewoon alles weer in behalve het ochtendgebed dat doe im wel.
Maar op werk kan ik niet bidden , anders had ik het al gedaan. Maar wat is het verschil dan ervan?

Wil je even een bron voor me plaatsen waar dat allemaal staat geschreven.
Zou heel lief zijn van je .

01-10-2012, 12:25

Citaat door Soortjee:
Oké dus als ik op werk ben , en ik na huis kom hè. Dan haal ik gewoon alles weer in behalve het ochtendgebed dat doe im wel.
Maar op werk kan ik niet bidden , anders had ik het al gedaan. Maar wat is het verschil dan ervan?

Wil je even een bron voor me plaatsen waar dat allemaal staat geschreven.
Zou heel lief zijn van je .
Vraag:

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf. Ik ben daar de enige moslim. Er is geen schone of geschikte plek waar ik mijn Woedoe’ kan doen. Er is ook geen aparte plek waar ik het gebed kan verrichten. Is het haraam om te wachten totdat ik thuis ben en dan pas Dohr en cAsr bid?

Antwoord:

Alle lof aan Allah.

De moslim dient bewust te zijn van het belang van het gebed, de noodzaak om het regelmatig en op vastgestelde tijden te bidden en van het voldoen aan alle voorwaarden, zuilen en noodzakelijke onderdelen van het gebed.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Het gebed is de gelovigen op vastgestelde tijden voorgeschreven.”
(Soerat an-Nisaa’: 103)

Er is overgeleverd dat cAbdoellaah ibn Mascoed heeft gezegd: “Ik vroeg de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem): “Welke daad is het meest geliefd bij Allah?” Hij zei: “Het gebed dat op tijd is verricht.” Ik zei: “(En) daarna?” Hij zei: “De ouders eerbiedigen.” Ik zei: “(En) daarna?” Hij zei: “Jihad omwille van Allah.”
(al-Boekhaari en Moeslim)

Het is dus niet toegestaan voor de moslim om zijn gebed uit te stellen tot na de tijdsperiode waarin het verplicht is om dit te verrichten. Het is niet noodzakelijk om de Woedoe’ op een schone plek te verrichten. Zelfs als we veronderstellen dat dit wel noodzakelijk zou zijn, dan zou hij ervoor kunnen zorgen dat hij de Woedoe’ heeft voordat hij naar werk gaat en zijn Woedoe’ niet verbreekt om zo het gebed op tijd te verrichten.

Hij dient het gebed dus op tijd te verrichten. Zoeken naar een schone plek waar je kunt bidden, is niet moeilijk. Het gebed is geldig op elke plek op aarde zolang deze schoon en puur is. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “De aarde is voor mij gemaakt tot een plaats voor gebed en reiniging. Dus als de tijd, wanneer dan ook, voor het gebed aanbreekt voor iedere man van mijn gemeenschap, laat hem bidden.”
(al-Boekhaari en Moeslim)

De Shariecah (Islamitische Wetgeving) sluit alleen specifieke plaatsen uit waar het gebed niet geldig is. Dit zijn begraafplaatsen en toiletten. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “De gehele aarde is een plaats voor neerknieling, behalve de begraafplaatsen en de toiletten.”
(Aboe Dawoed, Sahieh verklaard door Sheikh al-Albaani)

De werkplek is dus een plek waar je kunt bidden als deze schoon is. Als het niet makkelijk is, dan zou u een andere plek moeten zoeken. Het is niet moeilijk om de baas te vragen een hoek te regelen waar u kunt bidden.

Sheikh al-Islaam Ibn Taymiyah zei: “Als men opzettelijk het gebed uitstelt tot de tijd waarin het te kort is om nog te voldoen aan alle voorwaarden en alle noodzakelijke onderdelen van het gebed, dan dient hij eerst de tijd te nemen om zichzelf te reinigen.1 Hij is echter wel zondig, omdat hij het gebed niet op haar juiste tijdstip verricht. Hij had zichzelf moeten reinigen toen daar nog tijd voor was. Als hij het uitstelt, moet hij alsnog naar het gebed toewerken en de juiste stappen op de juiste volgorde nemen, hoewel hij wegens het uitstellen gezondigd heeft.
(Sharh ul-cOemdah, boekdeel 4, blz. 58)

Als hij niet in staat is om te voldoen aan de voorwaarden van het gebed, zoals Tahaarah (reinheid), dan dient hij op tijd te bidden en is hij vrijgesteld van deze voorwaarde. Het is namelijk niet toegestaan om het gebed uit te stellen totdat de tijd ervan voorbij is om dan pas te voldoen aan die voorwaarde.

Sheikh al-Islaam Ibn Taymiyah zei: “Wat betreft degene die verplicht is om te bidden wanneer de tijd voor het gebed aanbreekt, maar die op dat moment niet in staat is te voldoen aan de voorwaarden of noodzakelijke onderdelen van het gebed, voor hem is het niet toegestaan om het gebed uit te stellen tot de tijd ervan verstreken is. Ook al kan hij hieraan voldoen nadat de tijd voor het gebed verstreken is.

Als het wel toegestaan was voor degene die niet in staat is om te voldoen aan reinheid, het bedekken van zijn (intieme) lichaamsdelen, het neerbuigen, het knielen, etc. om het gebed uit te stellen tot een tijd waarin hij het wel kan nakomen, dan zou dit in strijd zijn met het Boek, de Soennah en de consensus van de geleerden. Want de aandacht die de Wetgever heeft voor de tijd, weegt zwaarder dan de rest van de voorwaarden en zuilen die niet gerealiseerd kunnen worden.

Het is dus niet toegestaan het gebed uit te stellen totdat de tijd ervan verstreken is alleen maar vanwege het net kunnen voldoen aan een voorwaarde. Als de tijd voor het verplichte gebed te kort is en iemand kan niet voldoen aan de voorwaarden, dan gaat het op tijd verrichten van het gebed vóór op de andere voorwaarden.

Er is maar één moment wanneer het voldoen aan de voorwaarden voor de daad zelf gaat. Dat is als je wakker wordt aan het einde van de tijd waarin het gebed verplicht is. In dat geval dien je, wanneer je wakker wordt, te voldoen aan de voorwaarden van het gebed. Dit is van toepassing als iemand wakker wordt en de tijd voor het gebed verstreken is.
(Sharh ul-cOemdah, boekdeel 4, blz. 347-348)

En Allah weet beter.

islamqa.com


1. Het gaat hier om bijvoorbeeld iemand die een onreine substantie op zich heeft of als hij Djoenoeb is en het gebed uitstelt, waardoor de tijd voor gebed verstrijkt als hij de grote wassing gaat verrichten

01-10-2012, 12:26



Citaat door Soortjee:
Oké dus als ik op werk ben , en ik na huis kom hè. Dan haal ik gewoon alles weer in behalve het ochtendgebed dat doe im wel.
Maar op werk kan ik niet bidden , anders had ik het al gedaan. Maar wat is het verschil dan ervan?

Wil je even een bron voor me plaatsen waar dat allemaal staat geschreven.
Zou heel lief zijn van je .
Bij mijn stage heb ik het gwn aangegeven en wanneer het gebedstijd is zoek ik een kamertje om het gebed even te verrichten.. Je moet het echt proberen op tijd te bidden, dat zal je heeel veel sayiaath besparen en je gaat merken dat je echt een lekker gevoel krijgt als je thuis komt en al op tijd gebeden hebt..
InchAllaah dat je ervan bewust wordt en het je gaat lukken!!

01-10-2012, 12:28

Citaat door sjamsoe:
Aan de discussie in de topic te zien,weten de meeste mensen wel wat er onder halal word verstaan
ik denk dat de dames die bijv. bijna halal doen, dus zoals jij het wil doen, ook op halal hebben gestemd.
Jaa idd, ik zelf vind dat niet helemaal halal maar ik denk dat de meesten dit ook als halal zien.. Ben trwns wel verrast door het aantal mensen dat liever een halal bruiloft wil! MecheAllaah!

01-10-2012, 12:33

Citaat door Meisie.:
Bij mijn stage heb ik het gwn aangegeven en wanneer het gebedstijd is zoek ik een kamertje om het gebed even te verrichten.. Je moet het echt proberen op tijd te bidden, dat zal je heeel veel sayiaath besparen en je gaat merken dat je echt een lekker gevoel krijgt als je thuis komt en al op tijd gebeden hebt..
InchAllaah dat je ervan bewust wordt en het je gaat lukken!!
Ik geef les voor de klas , dus het is moeilijk.
Ook al probeer ik soms mij best te doen , kan het niet en moet ik alweer les geven.
Me doelgroep is ook baby tot kleuter en sta alleen voor de klas .
Dus last werkt zoiezo niet , maar dankjewel mop voor de bron en zal me best doen
Thalla x

01-10-2012, 12:46

Citaat door Soortjee:
Ik geef les voor de klas , dus het is moeilijk.
Ook al probeer ik soms mij best te doen , kan het niet en moet ik alweer les geven.
Me doelgroep is ook baby tot kleuter en sta alleen voor de klas .
Dus last werkt zoiezo niet , maar dankjewel mop voor de bron en zal me best doen
Thalla x
Ooh okeejj,, Dat is idd wat lastiger, mn zus heeft hetzelfde baan als jou en het is idd wat lastiger dan als je op kantoor bent.. Miss vind je me erg moeilijk maar je hebt toch zowiezo wel even pauze tussendoor? Mohiem ik zou echt alles uit alles halen om toch je gebed op tijd proberen te verrichten, maybe in je eigen lokaal als de kleutertjes naar buiten gaan spelen?
Doe je best meid, inchAllaah lukt het je!

01-10-2012, 12:52
Wooowww mensen kiezen gewoon bewust voor een 'Haram' bruiloft. Onbegrijpelijk! Dat zijn de types die in real life alleen maar aan deze dunya denken en de Aghira vergeten. Mogen Allah hun en ons allen leiden.

01-10-2012, 13:18
Halal, niet om scheinheilig over te komen. Maar wil een bruiloft met baraka van allah swt.
Alleen wil ik wel nasheed enzo en gewoon taart aansnijden met mn man en ringen omdoen enzo

01-10-2012, 13:20

Citaat door Sihampjee:
Halal, niet om scheinheilig over te komen. Maar wil een bruiloft met baraka van allah swt.
Alleen wil ik wel nasheed enzo en gewoon taart aansnijden met mn man en ringen omdoen enzo
Is het tegenwoordig een trend om gelijk erbij te zeggen dat het niet schijnheilig bedoeld is. Ben je bang voor reacties of zo, moet jij je verantwoorden voor iemand hier?

wat krom is krom en wat recht is recht... ook al doe jij het zelf nog... sterker nog JUIST als je het zelf doet, moet je er voor uitkomen dat het verkeerd is en dat het niet hoort.

01-10-2012, 13:34
Zoooooo moeilijk ik denk datk het tussenin ga houden.. Dus geeeen mannen, de zalen moeten mijnlenver van elkaar zijn.. Foto's trek ik met mijn man int parkk en op het EINDE van de feest, dus als er taart aanwezig is ( dan is al meer dn de helft nr huis en blijven alleen familieleden over) anasheeed & voor de rest gewoon lekker eten, dansen & amuseren?

01-10-2012, 17:34


Weet je wat me ook opvalt tegenwoordig, de bruiloften zijn all the same.

het is daka, dj, parkfotos, limo/koets, foto/film,negaffa, dansen en men denkt dat dit het begin van het huwelijk is en dan ze geen verantwoording hoeven af te leggen voor die ene dag!

Het is allemaal kopieer gedrag, want Fatima had een koets, ik wil een gouden koets, zij heeft DJ babata, doe mij er maar 2 en maar wedendrijve, wie het grootste,mooiste en duurste feest heeft en het zijn de vrouwen die op dit gebied, die al deze haram toestanden als normaal beschouwen, de mannen kijken toe en laten het gebeuren,zeer triest.

01-10-2012, 17:36
Halal Inshaallaah.
Ik wil volgens mij niet eens een bruiloft haha.

22-10-2012, 16:54
Ik ben moslima, dus Halal. Logisch toch?

Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 [34] 35 36 37