Bekijk volle/desktop versie : salaam,ik heb een vraagje



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

12-10-2004, 23:20
deze vraag is bedoelt voor tijdens de maand Ramadan dus op het moment dat men vast.

de vraag is:mag men naar de dokteur gaan tijdens het vasten en daarmee bedoel ik vb bloed laten trekken,daar komt eigenlijk niets in de lichaam terecht maar gaat er wel uit ,bloed dus,de vraag is ;ben je op dat moment sajem=(vasten niet onderbroken)of moet je die dag inhalen?????


salaam

12-10-2004, 23:48



Citaat door IKZALJEWELHEBBE:
deze vraag is bedoelt voor tijdens de maand Ramadan dus op het moment dat men vast.

de vraag is:mag men naar de dokteur gaan tijdens het vasten en daarmee bedoel ik vb bloed laten trekken,daar komt eigenlijk niets in de lichaam terecht maar gaat er wel uit ,bloed dus,de vraag is ;ben je op dat moment sajem=(vasten niet onderbroken)of moet je die dag inhalen?????


salaam
salam aleikom
fatwa van Iben Baz en Oetaymieen (rah)

als het gaat om een beetje bloed (voor analyse) dan ben jij nog sajim,
en je hoeft die dag niet in te halen.

als het om een grote hoeveelheid gaat, dan je moet wel gaan eten, en deze dag inhalen.
en bloed geven met grote hoeveelheid tijdens ramadan mag alleen als het noodzaakelijk.

wa allah a3lma
wa salam

13-10-2004, 00:06
dank u beste broeder voor jou antwoord

13-10-2004, 11:26
ok daar heb ik voorlopig genoeg aan

13-10-2004, 11:31


ik heb ook een vraagje,
mag je tijdens de ramadan naar de tandarts???

13-10-2004, 12:05
Majma’ al-Fiqh al-Islami (Islamitische Fiqh Raad), blz. 213. (http://www.islam-qa.com)
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk[/size]


[size=2]Hier volgt een lijst van een aantal dingen die op medisch gebied gebruikt worden, verklarend wat het vasten wel en niet verbreekt. Dit is een samenvatting van shar’i onderzoek gepresenteerd aan de Islamitische Fiqh Raad tijdens haar regelmatige vergaderingen.


De volgende dingen hebben geen effect op het vasten:

- Oogdruppels, oordruppels, oren uitspuiten, neusdruppels en neussprays zolang men het inslikken van enig materiaal dat de keel zou kunnen bereiken vermijdt.

- Tabletten of pillen die onder de tong geplaatst worden voor de behandeling van angina pectoris enz., zolang men het inslikken van enig materiaal dat de keel bereikt vermijdt.

- Vaginale pessariums, douches, gebruik van speculum (eendenbek) of intern digitaal onderzoek.

- Het inbrengen van een scope of een spiraaltje (IUD) enz., in de baarmoeder.

- Het inbrengen van een scope of een katheder in de urethra (mannelijk of vrouwelijk) of een injectie van kleurstoffen voor kenmerkende weergave, of van medicatie of reiniging van de blaas.

- Het boren van tanden (voorafgaand aan het vullen), het laten trekken of polijsten van tanden, het gebruiken van een miswaak of tandenborstel, zolang men het inslikken van enig materiaal dat de keel bereikt vermijdt.

- Het spoelen, gorgelen of het toepassen van een plaatselijke behandeling in de mond, zolang men het inslikken van enig materiaal dat de keel bereikt vermijdt.

- Injecties, hetzij onderhuids, intramusculair of intraveneus, met uitzondering van hetgeen gebruikt wordt voor voeding.

- Zuurstof.

- Verdovingsmiddelen, zolang ze geen voeding aan de patiënt leveren.

- Medicijnen die door de huid opgenomen worden zoals crèmes, lotions en verbandjes die gebruikt worden om medicatie via de huid toe te dienen.

- Het inbrengen van een katheder in de aders om de hartvaten of andere organen te onderzoeken of te behandelen.

- Laparoscopie voor diagnose of chirurgische behandeling van de buikorganen.

- Biopsieën van de lever en andere organen, zolang dit niet gepaard gaat met het toedienen van voedingsmiddelen.

- Gastroscopie, zolang dit niet gepaard gaat met het toedienen van voedingsmiddelen.

- Het inbrengen van medicijnen of instrumenten in de hersenen of het ruggenmerg.

- Onvrijwillig braken (in tegenstelling tot het vrijwillige braken).

De moslimarts zou zijn patiënt moeten adviseren om de hierboven beschreven behandelingen en procedures uit te stellen tot nadat hij het vasten verbroken heeft, als het veilig is om dit te doen en geen schade zal veroorzaken (zelfs als deze procedures geen effect zullen hebben op zijn vasten).



13-10-2004, 13:12
jaaaaa zeg,het gaat altijd beter en beter
beste zuster,ik dank je voor deze informatie,ik stel nooit een vraag enkel en alleen voor mijn nut maar deze vraag was eigenlijk de bedoeling voor allen en dat is bijna perfect gelukt wollah ik dank je en doe zo verder met informatie op te zoeken beslama

14-10-2004, 09:47

Citaat door AlMutaqqun:
Majma’ al-Fiqh al-Islami (Islamitische Fiqh Raad), blz. 213. (http://www.islam-qa.com)
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk[/size]


[size=2]Hier volgt een lijst van een aantal dingen die op medisch gebied gebruikt worden, verklarend wat het vasten wel en niet verbreekt. Dit is een samenvatting van shar’i onderzoek gepresenteerd aan de Islamitische Fiqh Raad tijdens haar regelmatige vergaderingen.


De volgende dingen hebben geen effect op het vasten:

- Oogdruppels, oordruppels, oren uitspuiten, neusdruppels en neussprays zolang men het inslikken van enig materiaal dat de keel zou kunnen bereiken vermijdt.

- Tabletten of pillen die onder de tong geplaatst worden voor de behandeling van angina pectoris enz., zolang men het inslikken van enig materiaal dat de keel bereikt vermijdt.

- Vaginale pessariums, douches, gebruik van speculum (eendenbek) of intern digitaal onderzoek.

- Het inbrengen van een scope of een spiraaltje (IUD) enz., in de baarmoeder.

- Het inbrengen van een scope of een katheder in de urethra (mannelijk of vrouwelijk) of een injectie van kleurstoffen voor kenmerkende weergave, of van medicatie of reiniging van de blaas.

- Het boren van tanden (voorafgaand aan het vullen), het laten trekken of polijsten van tanden, het gebruiken van een miswaak of tandenborstel, zolang men het inslikken van enig materiaal dat de keel bereikt vermijdt.

- Het spoelen, gorgelen of het toepassen van een plaatselijke behandeling in de mond, zolang men het inslikken van enig materiaal dat de keel bereikt vermijdt.

- Injecties, hetzij onderhuids, intramusculair of intraveneus, met uitzondering van hetgeen gebruikt wordt voor voeding.

- Zuurstof.

- Verdovingsmiddelen, zolang ze geen voeding aan de patiënt leveren.

- Medicijnen die door de huid opgenomen worden zoals crèmes, lotions en verbandjes die gebruikt worden om medicatie via de huid toe te dienen.

- Het inbrengen van een katheder in de aders om de hartvaten of andere organen te onderzoeken of te behandelen.

- Laparoscopie voor diagnose of chirurgische behandeling van de buikorganen.

- Biopsieën van de lever en andere organen, zolang dit niet gepaard gaat met het toedienen van voedingsmiddelen.

- Gastroscopie, zolang dit niet gepaard gaat met het toedienen van voedingsmiddelen.

- Het inbrengen van medicijnen of instrumenten in de hersenen of het ruggenmerg.

- Onvrijwillig braken (in tegenstelling tot het vrijwillige braken).

De moslimarts zou zijn patiënt moeten adviseren om de hierboven beschreven behandelingen en procedures uit te stellen tot nadat hij het vasten verbroken heeft, als het veilig is om dit te doen en geen schade zal veroorzaken (zelfs als deze procedures geen effect zullen hebben op zijn vasten).


salaam oua 3alaikoem wm wb
dank jewel voor de info

salaam oua 3alaikoem,

14-10-2004, 11:08
dat is wat ik zoekte wollah ,daar ben ik jou heel dankbaar Amuttaqun,

18-10-2004, 00:01
ik heb nog een vraagje...........
die komt later wel inscha allah

18-10-2004, 00:03
als er vragen zijn dan mag je die hier plaatsen want zo te zien hebben wij hier goede studenten en op de eerste plaats goede moslims om jullie vragen te beantwoorden beslama

18-10-2004, 11:39
??????? djmarock wat bedoel je daarmee???

18-10-2004, 12:12


Salaam oe alikoem wa rahmatoelillah wa tahala wa barkatuhu

Ten eerste hoop dat het allemaal goed gaat met jullie inchaAllah en hoooop dat djmarock er heel wat anders mee bedoelt dan dat ik denk. StafiroAllah
Maar wou ook Almuttaqun heel erg bedanken, want je hoort vaak zulke vragen waar nog twijfel over is en je hebt het heel goed en duidelijk uitgelegd. MashaAllah hlik egtie
Moge Allah je hier voor je belonen inchaAllah.

Asalaam oe alikoem wa rahmatoelillah wa tahala wa barkatuhu

18-10-2004, 12:12
IK HERHAAL!!!VOOR ALLE SOORTEN VRAGEN KAN JE HIER TERECHT!!!!!liefst deftige vragen en niet over s.x of wat anders,maar wel islam,politiek,sociale=alles wat betrefd jou sociale leven beslama

18-10-2004, 12:15
Salaam oe alikoem wa rahmatoelillah wa tahala wa barkatuhu

Okee.....??? Dat is mij duidelijk nu ja, sorry heb het nergens gelezen vandaar dat ik het niet wist, maar heb geen vragen!!!!

Asalaam oe alikoem wa rahmateolillah wa barkatuhu

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7