Bekijk volle/desktop versie : Hitlers Mein Kampf doet het (erg) goed in Afghanistan



24-05-2011, 19:03

Citaat:


Streed Hitler niet ook tegen de VS en de Russen? En de Joden? De titel Mijn Gevecht spreekt veel Afghanen aan.
In elk willekeurig boekstalletje in Kabul ligt een exemplaar van Mein Kampf. Het boek van Adolf Hitler vindt gretig aftrek in Afghanistan. Kopers zeggen: 'Hitler was een held, een goede man.'

Die bewondering voor Hitler valt voor een groot deel te verklaren uit het feit dat Duitsland en Afghanistan in de vorige eeuw veel dezelfde vijanden hadden, vertelt politicoloog Hamid Mubarez in Kabul. 'Beide landen vochten tegen de Britten, de Amerikanen en de Russen.' Hitler werd gezien als de grote, sterke leider die tegen de gemeenschappelijke vijand streed.

Lokale taal
De populariteit van Hitler is zó groot, dat zijn boek is vertaald in een lokale Afghaanse taal, het Dari. De vertaling is in 1972 verzorgd door buurland Iran, waar min of meer dezelfde taal wordt gesproken. Sindsdien maakten duizenden Afghanen kennis met het gedachtengoed van de nazileider.

In het park van hoofdstad Kabul vind je regelmatig een Afghaan in Mein Kampf verdiept. Als de verslaggever in een winkel een koelkast bestudeert, legt de verkoper achteloos zijn exemplaar terzijde om zijn klant te woord te staan. 'Goed boek', zegt hij.

Drie of vier per week
De 25-jarige Najibullah, boekverkoper op de drukste markt van Kabul, Pul-e-Bagh-e-Umni, heeft op de stoep van de modderige straat zijn boeken uitgestald. Mannen met tulbanden grasduinen er wat; het aanbod varieert van grote Perzische schrijvers tot oorlogspropaganda. 'Ik verkoop wel drie of vier Hitler-boeken per week', verzekert Najibullah.

Lees de rest van dit verhaal in de Volkskrant van vandaag
Volkskrant

24-05-2011, 19:43


Nog een keer geplaatst?

24-05-2011, 19:44
Ik vermoed dat weinig duitsers indertijd dat boek gelezen of begrepen hebben.