Bekijk volle/desktop versie : Gebruik van iemand anders draadloze internetverbinding



22-05-2011, 00:40

Citaat door mokerrdammer:
Gebruik van iemand anders draadloze internetverbinding
Vraag
Nou, ik zit eigenlijk vreselijk te piekeren over het volgende… Ik heb een laptop en daar zit draadloos netwerk op, (zelf NIET geïnstalleerd, stond er al op). Maar dit draadloos netwerk heeft dus connectie met andere verbindingen. Maar het is dus een verbinding van iemand die voor zijn internet betaald. Ik weet niet waar deze persoon woont, maar ik heb wel verbinding. Ik heb het zelf niet geïnstalleerd. De persoon betaald voor zijn internet en ik niet, maar die persoon heeft wel gewoon goede verbinding en hij wordt er niet armer op. Want ik jat niks van deze persoon, ik doe het geen kwaad alleen ik heb wel verbinding zonder dat ik voor internet betaal.

Maar iedereen weet dat het nu in is om draadloos internet te hebben, ik krijg veel verbindingen maar ze zijn allemaal beveiligd, behalve die ik gebruik. Ik gebruik het voor qoraan en lezingen, omdat ik niet vaak naar buiten ga.

Is het haram dat ik internet aftap van een buur zonder dat ik er voor betaal? Is het stelen?
Wat moet ik doen?

Antwoord
Het gebruiken van een draadloze internetconnectie van iemand anders (van de buren bijvooebeeld), kan leiden tot een tragere verbinding, en/of hogere kosten door o.a. het downloaden van zware bestanden. Dit kan voorkomen in gevallen waar de verbinding beperkt zou zijn. Immers, de eigenaar van de verbinding heeft geen rekening gehouden met "ongevraagde indringers". En dit zou in het nadeel van de buur, of te wel de eigenaar van de verbinding, kunnen zijn.

Daarom zijn wij van mening dat het gebruik van iemands anders draadloos internetconnectie zonder zijn (of haar) toestemming, niet correct is. Je dient altijd toestemming te vragen om problemen voor beide partijen te voorkomen.

Als moslim en medemens dien je altijd het juiste voorbeeld te geven. Ook in deze kwestie. Het is verstandiger en veiliger om je eigen internetverbinding aan te vragen.

En Allah weet het best.
.