Bekijk volle/desktop versie : Stoppen met discussieren? Maar ik zeg toch de waarheid!



17-05-2011, 19:36

Assalaamoe aleykoem wa Rahmatullaahi wa Barakatoe,

Uit: "Broederschap in de Islam"
Door: Muhammad Hussayn Ya'qub

Hoe kunnen wij zusterschap versterken?
Door ogenblikkelijk op te houden met discussiëren!



Allaah soebhana wa ta'ala heeft gezegd:
En redetwist met de Mensen van het Boek slechts op de beste manier doch zeg tegen de onrechtvaardigen onder hen:
"Wij geloven in hetgeen aan ons is geopenbaard en hetgeen aan jullie is geopenbaard, en onze God en jullie God is Eén en aan Hem onderwerpen wij ons." (QS Al-'Ankabut 29:46)

En de Boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wasallam) heeft gezegd: "Ik sta garant voor een huis te midden van tuinen in het Paradijs, voor degene die het discussiëren laat, zelfs al heeft hij de waarheid aan zijn kant. En voor een huis in het midden van het Paradijs voor degene die leugens (achterwege) laat, zelfs al zou dit enkel (een leugen) zijn om iemand te laten lachen. En voor een huis in het hoogste voor degene die een goed gedrag heeft." (As-Sahiehah/273)

En nu worden er veel discussies gevoerd, maar waar zijn de daden? Dit is een straf van Allaah (die tot de ondergang leidt)!
Er komt chaos in het hart. De mensen met kennis hebben gezegd dat het voeren van discussies de harten zal verzieken, en ze hebben drie ziekten opgenoemd: - wrokgevoelens zullen in het hart komen, - het hart wordt hard en - de dienaar wordt ervan weerhouden om daden te verrichten.

Khalid ibn Zayd heeft gezegd: "Wanneer iemand veel discussieert en zichzelf bewondert, dan is hij ter vernietiging opgeschreven."Mensen die we kenden gingen ten onder doordat hun harten ziek werden. Ze voerden zoveel discussies waardoor hun geloof verzwakte en ze zich bijna van hun geloof afkeerden. Hun ziekte verergerde, doordat ze zichzelf bewonderden, hoogmoedig en zelfgenoegzaam werden en op anderen neerkeken. En er is geen beweging noch kracht bij Allaah. Van degenen die de weg van de discussies insloegen blijft er niemand over; ze verdwenen van de weg. Je ziet hen langs links en rechts wegvallen. Ze hebben geen broeders meer die naast hen lopen, noch een vriend, noch een geliefde!

En de woorden van Hasan al-Basree zijn overduidelijk: "Pas op voor discussies, want op dat moment wordt de geleerde onwetend en zo wil de duivel hem diep laten vallen!"

Daarom heeft Al-Aadjoerie in zijn boek "Het gedrag van de geleerden" het volgende gezegd:"De gelovige is iemand die zich niet laat verleiden tot discussies. Hij verspreidt de wijsheid van Allaah en wanneer die aanvaardt wordt, dan prijst hij Allaah en als die niet aanvaard wordt, dan prijst hij Allaah ook!" De enige zorg van de moslim is zich op de beste manier bezig te houden met de rechten die Allaah op hem heeft.

'Abdurrahmaan b. Abie Laylaa heeft gezegd:
"Ik heb nog nooit met een broeder van mij gediscussieerd, want indien ik dat doe, dan moet ik hem ofwel tegenspreken ofwel hem boos maken, en geen van deze beide zaken zal me van nut zijn."

De prediker van AhloesSoennah, Ibnul Qutaybah, vertelt ons over wat hijzelf meemaakte: "Ik kwam Bishr b. 'Abdillaah b. Abie Bakr tegen, en hij zei: "Wat heeft jou hierheen gebracht?" Ik antwoordde: "Een discussie tussen mij en mijn neef!" Hij antwoordde: "Jouw vader is zeer belangrijk voor mij, en ik wil je hiervoor belonen! Ik zweer je bij Allaah, ik heb niets gezien dat het geloof meer uit het hart verwijdert, en wat een slechte invloed heeft op het gedrag, of wat de smaak van de aanbidding meer doet verdwijnen, of wat het hart meer wegneemt van Allaah, dan het voeren van discussies." Daarna maakte ik aanstalten om weg te gaan van degene met wie ik gediscussieerd had, en hij zei: "Wat is er met jou aan de hand?" Ik antwoordde: "Bij Allaah, ik zal nooit meer met jou discussiëren!" Hij antwoordde, "Heb je dan eindelijk begrepen dat ik gelijk heb?" Ik antwoordde, "Nee, maar ik wil mijn ziel eren." Daarop antwoordde hij me: "Bij Allaah, ik zal je nooit meer iets vragen wat jou toebehoort, en datgene wat er zich tussen ons beide bevindt, is voor jou!"

Mijn lieve zussen,
Wij moeten ogenblikkelijk ophouden met het voeren van discussies. Niet enkel omdat het zo in de boeken staat, maar omdat ik in de praktijk heb gezien hoe het voeren van discussies mensen van elkaar kan verwijderen. Blijf van nu af aan weg van discussies, en wij vragen Allaah om ons tegen al het slechte te beschermen.

Het verbeteren van fouten is een kunst
Vermijd discussies!

Indien het raadgeven zou omslaan in een discussie, dan moet men dit uit de weg gaan en zich er niet toe laten verleiden. Want zelfs al zou men je raad opvolgen, dan zal er toch altijd een gevoel van wrevel hangen. Mu'aadh ibn Djabal (radyaallahu 'anhu) heeft gezegd: "Discussieer niet met je broeder!"

In de Qur'aan wordt discussie enkel geprezen indien deze op de beste manier gevoerd wordt, zoals Allaah ons in de Qur'aan zegt: (En ga met hen op de beste manier in discussie.) (QS An-Nahl 16:125)

Aan Imam Malik werd gevraagd: "Moet een geleerde in de kennis van de overleveringen van de Boodschapper van Allaah (sallallaahu 'alayhi wasallam) zich tot een discussie laten verleiden?" Hij antwoordde: "Neen, hij geeft uitleg over de sunnah, en wanneer de mensen dit niet willen aanvaarden, dan zwijgt hij." Wanneer men zich tot een discussie laten verleiden, is men al bij voorbaat verloren, en de mensen zullen zich stilaan van je weg keren, en dat is het laatste wat men wenst.

En de Profeet (sallallaahu 'alayhi wasallam) heeft gezegd: "Ik sta garant voor een huis in het onderste van het Paradijs voor degene die ophoudt met discussiëren, ook al zou hij zich op de waarheid bevinden." (Aboe Dawoed)

Zaken die aanleiding geven tot het verbreken van de banden
Discussiëren om gelijk te krijgen en wedijveren

Toen aan één van de voorgangers gevraagd werd hoe het kwam dat hij in zulke goede verstandhouding met iedereen leefde, zei hij: "Ik discussieer nooit en wedijver niet (openlijk) met mijn broeders. En als ik iets negatief hoorde over een broeder, dan vergat ik dat liever dan dat ik dat bevestigd wou zien. En wanneer een broeder mij zei, "Ik heb dit niet gezegd", dan verkoos ik zijn bevestiging boven de getuigenis van acht mensen die het tegendeel zouden beweren!"

Imaam Aboe Haazim Al-A'radj heeft gezegd: "Tijdens de bijeenkomsten van Zayd bin Aslam waren wel veertig geleerden aanwezig, en onze grootste gezamenlijke eigenschap was elkaar raad geven, en ik heb nooit gezien dat er tijdens deze bijeenkomsten gediscussieerd werd, en nooit praatten we over zaken die niet van nut waren.''

Nogmaals lieve zussen, ik kan niet vaak genoeg benadrukken, laat je niet meeslepen, meng je niet in discussie's. Het enige wat wij kunnen doen is het adviseren met bewijs uit de Qor'aan en de Soennah.

Bewerkt door:
http://www.moslimasonline.bbforum.nl (sisters only!)